Ik vroeg mij af, waarom het niet mogelijk is om blanco te stemmen? Waarom heb je in een democratie het recht om te stemmen, maar niet het recht om niet te stemmen zonder dat ze dan alsnog iets met je stem doen (naar de grootste partij toe)?
Ik heb namelijk echt geen partij op wie ik zou willen stemmen. Niet uit onwetendheid, maar gewoon omdat ik vind dat geen enkele echt bij mij past. Procentueel (via stemwijzers enzo) gezien is er natuurlijk altijd wel een partij die het beste bij je past. Alleen als je nooit verder komt dan 50%, dan ben je het toch maar voor de helft eens met die partij.
Ook kan ik mij voorstellen dat er mensen zijn die het niet boeien, er niks vanaf weten of wat voor reden dan ook. Waarom kunnen die mensen dan niet blanco stemmen zodat hun stem gewoon 'verloren gaat'?
Hierdoor houd je alleen de stemmen over van mensen die dus blijkbaar écht willen stemmen. Is dat niet veel eerlijker om alleen die stemmen te tellen zodat er echt een volksvertegenwoordiging komt waarop alleen maar mensen gestemd hebben?
Laatst gewijzigd op 22-11-2006 om 10:27.
|