Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-11-2006, 21:10
Crimson
Crimson is offline
Weet iemand wat over nieuwe wiskunde op 't vwo? Was ik benieuwd naar!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-11-2006, 21:38
Verwijderd
even per profiel geordend:

HAVO
CM: geen wiskunde
EM: wiskunde A of wiskunde b
NG: wiskunde A of wiskunde b
NT: wiskunde B

VWO:
CM: wiskunde C
EM: wiskunde A of wiskunde B
NG: wiskunde A of wiskunde B
NT : wiskunde B
Met citaat reageren
Oud 29-11-2006, 22:40
Verwijderd

wat is wiskunde C? (ik had 2 jaar terug nog 'gewoon' A op CM)
Met citaat reageren
Oud 29-11-2006, 22:49
Trass
Trass is offline
Dat is het nieuwe Nu heb je A1, A12, B1 en B12 en dat gaat daarin veranderen als ik het goed heb.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2006, 08:02
Makaveli
Makaveli is offline
Citaat:
Crimson schreef op 29-11-2006 @ 22:10 :
Weet iemand wat over nieuwe wiskunde op 't vwo? Was ik benieuwd naar!
2007 VWO Tweede Fase:
- Standaardvakken (die verplicht zijn) :
--- Nederlands
--- Engels
--- Maatschappijleer
--- Lichamelijke Opvoeding
--- 2e Vreemde taal (afhankelijk van school, bij. Duits, Frans, Italiaans, Russisch, enz.)
--- CKV of KCV (afhankelijk van school)
--- ANW

- Profieelvakken (die verplicht zijn):
--- Geschiedenis (CM, EM)
--- Wiskunde C (CM)
--- Wiskunde A (EM, NG)

--- Economie (EM)
--- Biologie (NG)
--- Scheikunde (NG, NT)
--- Natuurkunde (NT)
--- Wiskunde B (NT)

- Keuzemogelijkheid je wiskunde te veranderen (bijv. Wi C in Wi A)
--- Bij CM, Wi C naar Wi A of Wi B.
--- Bij EM, Wi A naar Wi B
--- Bij NG, Wi A naar Wi B

- Profielkeuzevakken:
--- profiel NT; Minimaal 1 uit: Informatica, Biologie, NL&T (nieuw vak) en Wiskunde D
--- profiel NG; Minimaal 1 uit: Natuurkunde, Aardrijkskunde en NL&T
--- profiel EM; Minimaal 1 uit: M&O, Aardrijkskunde, 3e Vreemde taal, Maatschappijwetenschappen
--- profiel CM; Minimaal 1 uit maatschappij: EC, AK, MA en minimaal 1 uit cultuur: Kunstvak, Filosofie of 3e Vreemde taal.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2006, 14:56
rensd
rensd is offline
Jullie vergeten te zeggen dat je met NG en NT op het vwo ook nog voor de wiskunde D variant kan kiezen. Dan heb je dus WiB en als keuzevak WiD er bij.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2006, 18:22
Drez
Drez is offline
jaa maar wat ís C of D
Oud 30-11-2006, 18:28
Verwijderd
Kijk, nog een topic hierover en in de tweede post legt Sarah het al uit en geeft ze een link naar meer informatie. Ik google-de op "wiskunde A B C D" en kwam op dat topic uit

Ik snap niet waarom ze 4 soorten wiskunde moeten hebben, waarom niet gewoon wiskunde A en wiskunde B zoals vroeger?
Met citaat reageren
Oud 30-11-2006, 18:45
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Wat?! CM op de havo krijgt geen wiskunde meer? Nou jaaaaaa!
Met citaat reageren
Oud 01-12-2006, 07:29
Makaveli
Makaveli is offline
Citaat:
rensd schreef op 30-11-2006 @ 15:56 :
Jullie vergeten te zeggen dat je met NG en NT op het vwo ook nog voor de wiskunde D variant kan kiezen. Dan heb je dus WiB en als keuzevak WiD er bij.
NG volgens mij niet, lees mijn post nogmaals. Bron: Vecon.

Citaat:
Drez schreef op 30-11-2006 @ 19:22 :
jaa maar wat ís C of D
Wi C (voor de CM'ers) wordt waarschijnlijk makkelijker dan de huidige Wi A, ik denk dat Wi A iets moeilijker wordt dan de huidige Wi A.
Het niveau van Wi B blijft denk ik gehandhaafd. Wi D is echt voor de Wiskunde bikkels voor NT, waarvan het niveau een stuk hoger komt te liggen dan Wi B.
Dus op volgorde van niveau: C - A - B - D.

Citaat:
Chloe Siere schreef op 30-11-2006 @ 19:45 :
Wat?! CM op de havo krijgt geen wiskunde meer? Nou jaaaaaa!
Die krijgen verplicht Wi C, die ze mogen omzetten in Wi A of zelfs Wi B.
Wiskunde blijft dus verplicht voor CM, het wordt alleen makkelijker als je Wi C kiest.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2006, 07:35
Makaveli
Makaveli is offline
Citaat:
Thoughtful schreef op 30-11-2006 @ 19:28 :
Ik snap niet waarom ze 4 soorten wiskunde moeten hebben, waarom niet gewoon wiskunde A en wiskunde B zoals vroeger?
De wiskunde-leraren of beter gezegd de commissie die het wiskundeprogramma bepaald, vindt wi A te moeilijk voor CM'ers (vaak gaan ze geen gebruik meer maken van wiskunde in hun vervolgopleiding) en wi B te makkelijk voor NT'ers (omdat ze een te grote achterstand hebben als ze op de universiteit komen).
Achja, Wi A1, Wi A1,2 , Wi B1, Wi B 1,2 zijn ook 4 soorten wiskunde natuurlijk alleen heet het nu A B C en D en gaat het kiezen iets anders.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2006, 09:16
Young Grow Old
Young Grow Old is offline
Citaat:
Makaveli schreef op 01-12-2006 @ 08:29 :
Wi C (voor de CM'ers) wordt waarschijnlijk makkelijker dan de huidige Wi A, ik denk dat Wi A iets moeilijker wordt dan de huidige Wi A.
Het niveau van Wi B blijft denk ik gehandhaafd. Wi D is echt voor de Wiskunde bikkels voor NT, waarvan het niveau een stuk hoger komt te liggen dan Wi B.
Dus op volgorde van niveau: C - A - B - D.
De volgorde van moeilijkheid klopt wel, maar het feit dat het niveau van wiskunde B gehandhaafd blijft, niet. Omdat het ministerie vond dat wiskunde een relatief grote bijdrage had in het profiel NT, wordt de studielast van wiskunde B verlicht. Enkele onderdelen (bijv. kansrekening) worden eruit gehaald en in het nieuwe vak wiskunde D gestopt, wat overigens vooralsnog niet verplicht is om te geven voor scholen. Hier wordt echter vanuit de universiteiten en enkele andere instanties voor gepleit om dit wel te doen, aangezien het nieuwe wiskunde B waarschijnlijk onvoldoende basis geeft voor een beta- of technische opleiding aan het WO (met als gevolg: bijspijkercurussen, veel uitval, verlaging niveau, ed.).
Oud 01-12-2006, 14:01
Makaveli
Makaveli is offline
Citaat:
Young Grow Old schreef op 01-12-2006 @ 10:16 :
De volgorde van moeilijkheid klopt wel, maar het feit dat het niveau van wiskunde B gehandhaafd blijft, niet. Omdat het ministerie vond dat wiskunde een relatief grote bijdrage had in het profiel NT, wordt de studielast van wiskunde B verlicht. Enkele onderdelen (bijv. kansrekening) worden eruit gehaald en in het nieuwe vak wiskunde D gestopt, wat overigens vooralsnog niet verplicht is om te geven voor scholen. Hier wordt echter vanuit de universiteiten en enkele andere instanties voor gepleit om dit wel te doen, aangezien het nieuwe wiskunde B waarschijnlijk onvoldoende basis geeft voor een beta- of technische opleiding aan het WO (met als gevolg: bijspijkercurussen, veel uitval, verlaging niveau, ed.).
Hier kan ik me in vinden. Ik wist dat er getouwtrek was tussen het ministerie en de universiteiten over het niveau van wiskunde B, ik wist niet wat de uitkomst daarvan was, vandaar dat ik (iets te voorbarig) aannaam dat de uitkomst wel daartussen zou moeten liggen.

De volgorde van moeilijkheid - wat ik aangaf - is natuurlijk wel subjectief en geeft een schatting van het moeilijkheidniveau van de gemiddelde Havo/VWO-leerling. Het zou ook goed voor kunnen komen dat wiskunde D makkelijker wordt gevonden dan A, B of zelfs C.

Ik denk eigenlijk dat wiskunde D makkelijker is dan B als je ze beide vergelijkt, maar je hebt de keuze niet tussen B of D, maar juist tussen óf B óf B én D. En dan is de laatste natuurlijk zwaarder, maar dat ligt aan de hoeveelheid.

Als ik weer mijn vakkenpakket zou moeten kiezen, koos ik wiskunde B ipv A12, met als keuzevak M&O (dat hopelijk erg verbeterd is door de commissie Teulings), met Frans als 2de vreemde taal en eventueel Filosofie (als ik nog uren tekort kom).
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten