Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-12-2006, 16:47
Haligh
Haligh is offline
Citaat:
Haligh schreef op 12-12-2006 @ 16:58 :
ik had er het vrijdag met mota en outlaw over.
noem eens een bandje van de afgelopen 5 jaar (nieuw) waarvan je verwacht dat ze of over 10 a 15 jaar nog bestaan of nog redelijke platen uitbrengen.

ik kon er maar weinig opnoemen.
Citaat:
botulismf schreef op 12-12-2006 @ 17:04 :
Die vraag verdient wel een nieuw topic, vind ik.
dus daarom.
ik ben ook wel benieuwd, want ik vraag me het echt af.
is het gewoon zo dat je zoiets nooit kunt voorspellen of hebben de bands van de laatste tijd gewoon weinig te bieden?

brand los!
Oud 12-12-2006, 16:51
Broeder
Broeder is offline
The Rolling Stones, ben ik bang.
Oud 12-12-2006, 16:52
Haligh
Haligh is offline
Citaat:
Broeder schreef op 12-12-2006 @ 17:51 :
The Rolling Stones, ben ik bang.
Citaat:
Haligh schreef op 12-12-2006 @ 17:47 :
noem eens een bandje van de afgelopen 5 jaar (nieuw)
beter lezen broeder .
Oud 12-12-2006, 16:55
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Er lopen wat mij betreft voldoende diverse en vernieuwende bandjes en artiesten rond. Veel vormen van metal surfen nog een beetje op de golven die in de jaren '80 hun intrede deden, dat is waar, maar er zijn best veel nieuwe soorten muziek ontwikkeld in de tussentijd.
Oud 12-12-2006, 16:59
botulismf
botulismf is offline
Nou, het is uiteraard moeilijk te voorspellen, maar een artiest (of band) kan wel laten blijken dat hij of zij meer dan één kunstje kan. De vraag blijft dan nog of de verwachtingen die hij of zij schept, waar worden gemaakt.

Ik vind dat er genoeg recente bands en artiesten zijn die veel hebben te bieden. Ik denk aan dingen als Sufjan Stevens, TV On The Radio, Broken Social Scene en the Mars Volta. Bij die laatste begin ik wel bang te worden dat het meer en meer van hetzelfde wordt waar ze mee aankomen.
Oud 12-12-2006, 17:01
Broeder
Broeder is offline
Citaat:
Haligh schreef op 12-12-2006 @ 17:52 :
beter lezen broeder .
Oeps
Nou ja, dan weet ik het niet.
Oud 12-12-2006, 17:09
Crimson
Crimson is offline
arctic monkeys? franz ferdinand? of bestaan de laatste genoemde langer?
Met citaat reageren
Oud 12-12-2006, 17:10
Carn
Carn is offline
beide bands die je hoogstwaarschijnlijk na 2010 niet meer zal horen.
Oud 12-12-2006, 17:20
Metal
Metal is offline
Ik ga voor solo artiesten. Bands werken vaak na een tijd niet meer, je zit toch in een relatie. En dat zorgt voor strubbelingen.

Dus.
Oud 12-12-2006, 17:21
Carn
Carn is offline
nou ja. Van Oasis is ook geen flikker terechtgekomen en die werden toendertijd al de hemel in geprezen. Ik denk dat er qua bands weinig grote dingen zullen gebeuren behalve heel specifiek in de genres zelf.
Oud 12-12-2006, 17:30
Haligh
Haligh is offline
Citaat:
botulismf schreef op 12-12-2006 @ 17:59 :
Bij die laatste begin ik wel bang te worden dat het meer en meer van hetzelfde wordt waar ze mee aankomen.
juist niet, zoals ze zelf (althans Cedric) aangeven willen ze na het laatste album iets compleet anders doen.
cedric gaf aan dat hij wel zoiets als blood on the tracks wou, dus misschien wordt het volgende album wel compleet acoustisch.

wat ik alleen maar kan toejuichen zolang ze het niveau van televators worden .
Oud 12-12-2006, 17:31
Verwijderd
Citaat:
Haligh schreef op 12-12-2006 @ 18:30 :

qft
Met citaat reageren
Oud 12-12-2006, 17:39
Uice
Uice is offline
Antony and the Johnsons, hoe lang bestaan die al? En Mastodon?

Nou ja, dat soort dingen. Qua mainstream zijn er op dit moment geen Beatles of Stones. Maar in de jaren negentig ook niet.
Oud 12-12-2006, 17:42
Haligh
Haligh is offline
Citaat:
Juice schreef op 12-12-2006 @ 18:39 :
Maar in de jaren negentig ook niet.
RADIOHEAD.
Oud 12-12-2006, 17:43
Verwijderd
smashing pumpkins
Met citaat reageren
Oud 12-12-2006, 17:47
Carn
Carn is offline
Citaat:
moya. schreef op 12-12-2006 @ 18:43 :
smashing pumpkins
ik heb weinig hoop in het nieuwe album.

Maar sinds halverwege de jaren 90 is er (relatief gezien) eigenlijk niks gebeurd als je het mij vraagt. Voornamelijk oude wijn in nieuwe zakken.
Oud 12-12-2006, 17:57
botulismf
botulismf is offline
Citaat:
Haligh schreef op 12-12-2006 @ 18:30 :
cedric gaf aan dat hij wel zoiets als blood on the tracks wou, dus misschien wordt het volgende album wel compleet acoustisch.

Ik hoop het, en ik hoop dat het ook écht anders klinkt. Dit geeft me wel meer hoop iig.

Citaat:
Antony and the Johnsons, hoe lang bestaan die al?
Die zie ik ook nog wel even doorgaan, ja.

Citaat:
Qua mainstream zijn er op dit moment geen Beatles of Stones. Maar in de jaren negentig ook niet.
Artiesten als Chemical Brothers, Underworld, Basement Jaxx, Fatboy Slim, Daft Punk, Air en ook Massive Attack zijn al jarenlang plaat na plaat heel populair. Vergelijken met de beatles of the stones zou ik niet zo snel doen, maar er is vrees ik ook niet echt ruimte meer voor een dergelijke band in de huidige muziekwereld.
Oud 12-12-2006, 18:13
Haligh
Haligh is offline
Citaat:
botulismf schreef op 12-12-2006 @ 18:57 :
Vergelijken met de beatles of the stones zou ik niet zo snel doen, maar er is vrees ik ook niet echt ruimte meer voor een dergelijke band in de huidige muziekwereld.
nou, dat ook zeker niet.
tegenwoordig kan je als band niet groter worden dan radiohead of oasis (of ze het nou wel of niet verdienen staan nu niet ter discussie).
maar ik kan ook weinig bands noemen die zoiets voor elkaar krijgen.
nouja misschien dat gem tot in den dood blijft spelen, maar of we daar vrolijker van moeten worden.
Oud 12-12-2006, 18:26
Uice
Uice is offline
Citaat:
Haligh schreef op 12-12-2006 @ 18:42 :
RADIOHEAD.
Niet bepaald mainstream.
Oud 12-12-2006, 18:34
Haligh
Haligh is offline
Citaat:
Juice schreef op 12-12-2006 @ 19:26 :
Niet bepaald mainstream.
zelfs kluum citeerd teksten van radiohead in 'er komt een vrouw bij de dokter' mainstreamer kan het haast niet.
Oud 12-12-2006, 18:35
Help Valentijn
Help Valentijn is offline
Citaat:
Haligh schreef op 12-12-2006 @ 17:47 :
dus daarom.
ik ben ook wel benieuwd, want ik vraag me het echt af.
is het gewoon zo dat je zoiets nooit kunt voorspellen of hebben de bands van de laatste tijd gewoon weinig te bieden?

brand los!
Interessante denkoefening.

Sowieso hoeft het niet noodzakelijk een slechte zaak te zijn niet door te groeien tot mainstream-monsters van het genre U2 of R.E.M. En wie had er 15 jaar geleden ook verwacht dat U2 en R.E.M. nu deze proporties zouden hebben?

Misschien zijn er nu minder bands die een dergelijk groot publiek aanspreken? Wat TV On The Radio doet is binnen het pop/rock-wereldje best nog wel vernieuwend, maar groter dan dit zullen ze er niet mee worden. Langs de andere kant: Bloc Party was nog zo'n fijn bandje met veel potentie, en nu schiet er niets meer van over (wat een kutplaat). Dingen als Sufjan, Shearwater, Okkervil River, Bonnie Prince Billy, die dingen zie ik nog een heel tijd meedraaien met goede platen.

Of je het nu wilt of niet: ik denk dat je vooral de kant van Coldplay moet uitkijken om de grote act over 15 jaar te kennen.

Ik heb het hier laatst nog met een expert subculturen over gehad. Hij zei dat dit kwam omdat we nu in een 'sample'-cultuur zitten waar jongeren veel meer impulsen hebben en veel sneller van het ene naar het andere bandje zullen hoppen, zonder dat er ooit een echte relatie uitgebouwd. Hierdoor komt er veel meer nieuwe muziek naar de bovengrond maar is de levensduur ook weer veel korter (en dat was zowat de schuld van het internet). (euhm kort samengevat)

Ik vraag me gewoon af wat ik luister als ik 45 ben?
Met citaat reageren
Oud 12-12-2006, 18:54
botulismf
botulismf is offline
Citaat:
Help Valentijn schreef op 12-12-2006 @ 19:35 :
Of je het nu wilt of niet: ik denk dat je vooral de kant van Coldplay moet uitkijken om de grote act over 15 jaar te kennen.
Shiver.
Oud 12-12-2006, 19:01
Verwijderd
ikgok op hallow maar dan met een betere naam
Met citaat reageren
Oud 12-12-2006, 19:15
tsh
tsh is offline
ik denk nog steeds dat lilly allen het helemaal gaat maken
Oud 12-12-2006, 19:34
Uice
Uice is offline
Citaat:
Haligh schreef op 12-12-2006 @ 19:34 :
zelfs kluum citeerd teksten van radiohead in 'er komt een vrouw bij de dokter' mainstreamer kan het haast niet.
Mijn lul citeert ook Napalm Death in 'Je moeder is een hoer', maar dat maakt het nog niet mainstream.

Radiohead is gewoon geen mainstreamband. Britney Spears is mainstream.
Oud 12-12-2006, 19:37
Verwijderd
Citaat:
tsh schreef op 12-12-2006 @ 20:15 :
ik denk nog steeds dat lilly allen het helemaal gaat maken
grapje?

Laatst gewijzigd op 12-12-2006 om 19:52.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2006, 20:03
antigone
antigone is offline
je moet inderdaad heel goed beseffen dat 10 jaar goede muziek maken en mainstream zijn iets anders is dan 10 jaar goede platen maken en een klein publiek aanspreken. het is onzin om te zeggen dat alle muziek van vroeger beter was.

verder sluit ik me grotendeels aan bij valentijn. wat die 'expert' bovendien zegt: internet en mp3spelers die een bepaalde cultuur scheppen waarin bandjes veel sneller vergeten worden, dat is denk ik het grootste nadeel van internet. uiteraard hoeft niet iedere band die via myspace of soulseek bekend is (zijn tegenwoordig toch een boel bands) gedoemd zijn vergeten te worden, maar het feit dat dit gebeurd ligt niet alleen aan de moderne, gejaagde luisteraar alsook aan het gebrek aan originaliteit van een band als fratellis.

het lijkt dat het probleem van bandjes als hen (omschrijving: beginnende band, 1 plaat uit en meteen melkweg uitverkopen voor een overdreven bedrag) juist is dat ze te veel kopieren van andere hippe bands om mee te liften op succes van anderen, waardoor er slechts enkelen bovenuit steken en langere tijd blijven boeien, en je ieder jaar weer nieuwe stromingen hebt die het volgend jaar vergeten zijn. dat is jammer, het is de oorzaak van het grotendeels ontbreken van debuutplaten in mijn jaarlijstje.

Laatst gewijzigd op 12-12-2006 om 20:06.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2006, 20:12
TheConfidant
TheConfidant is offline
Citaat:
Help Valentijn schreef op 12-12-2006 @ 19:35 :

Ik heb het hier laatst nog met een expert subculturen over gehad. Hij zei dat dit kwam omdat we nu in een 'sample'-cultuur zitten waar jongeren veel meer impulsen hebben en veel sneller van het ene naar het andere bandje zullen hoppen, zonder dat er ooit een echte relatie uitgebouwd. Hierdoor komt er veel meer nieuwe muziek naar de bovengrond maar is de levensduur ook weer veel korter (en dat was zowat de schuld van het internet). (euhm kort samengevat)

Ik vraag me gewoon af wat ik luister als ik 45 ben?

Dat is zeker waar, met name door de opkomst van het internet, peer-to-peer programma's en MySpace e.d. kan iedereen nu veel gemakkelijker nieuwe bands en artiesten horen.
Een hoop van de bands waar ik nu graag naar luister, zou ik waarschijnlijk niet van gehoord hebben als ik geen internet had.
Het mes snijdt aan twee kanten, je muziek is als artiest sneller te verspreiden en het internet is hoe dan ook een geweldige ontwikkeling, maar inderdaad: nog weinig mensen binden zich daadwerkelijk aan een band.
Ik kan maar van enkele bands daadwerkelijk zeggen dat ik ze 'gevolgd' heb van album naar album. Maar van minstens twee keer zo veel artiesten ken ik slechts enkele nummers van een aantal albums - door elkaar heen en ik heb geen enkel idee welk nummer op welk album hoort en waarom.
Er zijn enkele bands geweest waarvan ik achteraf de verscheidene albums daadwerkelijk allemaal (of zoveel als ik kon vinden) heb gekocht. Dat zijn dan toch echt de groten als Pink Floyd bijvoorbeeld. Zoals Gilmour zei: "Nog weinig mensen ervaren die 'eerste keer het hele album in één keer beluisteren' " moment van je favoriete artiesten. Bij enkele albums heb ik dus ook bewust die stap gezet i.p.v. dat het 'normaal' was, zoals vroeger.

Ik hoop zelf nog een beetje op een counter-beweging. Zoals Nirvana dat deed en daarmee de deur open gooide voor volgelingen van GreenDay en Silverchair. Het is nog maar de vraag of zulk een band/artiest nog zal opkomen überhaupt, laat staan werkelijk nog zó'n invloed hebben. Allicht..

In de tussentijd blijf ik nog wel even naar m'n Floyd, Porcupine Tree, Tool en vele andere albums luisteren. We zien wel waar het schip strandt..
Oud 12-12-2006, 20:17
Ceespop
Ceespop is offline
Black Eyed Peas.
Oud 12-12-2006, 21:26
EggeD
EggeD is offline
Ja als je het over pop hebt. Dat is vergankelijk en wordt dat almaar meer he. Consumptiemaatschappij !
Oud 12-12-2006, 22:42
Blenderhead
Blenderhead is offline
Citaat:
Metal schreef op 12-12-2006 @ 18:20 :
Ik ga voor solo artiesten. Bands werken vaak na een tijd niet meer, je zit toch in een relatie. En dat zorgt voor strubbelingen.

Dus.
Dat relatie-argument vind ik onzin. Neemt niet weg dat veel bands maar een bepaalde tijd mee gaan.
Oud 12-12-2006, 22:44
Blenderhead
Blenderhead is offline
Citaat:
En Mastodon?

Binnen mijn perspectief is dat een van de kanshebbers. Ik moet die band overigens vaker gaan luisteren.
Oud 12-12-2006, 22:51
Uice
Uice is offline
Citaat:
jøss_1991 schreef op 12-12-2006 @ 21:17 :
Black Eyed Peas.
penis anus
Oud 12-12-2006, 23:00
grandaddy
grandaddy is offline
ach
Oud 12-12-2006, 23:11
Verwijderd
Moonsorrow is het enige dat ik kon verzinnen. Maar of die over 10 jaar nog bestaan en/of goede platen uitbrengen...
Met citaat reageren
Oud 13-12-2006, 00:33
Verwijderd
Idd, Mastodon geef ik een goede kans.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2006, 08:29
suvórov
suvórov is offline
Ik hou niet van speculeren over dit soort dingen.
Oud 13-12-2006, 08:46
Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Hmm. In de mainstream zullen de mensen die toch al lelijk zijn nog wel een tijdje blijven hangen, dus geen mensen die na een jaar of 15 verlepte oude zakken zijn ipv type fotomodel.
Dus snoopdogg zal nog wel blijven hangen, vrees ik.

Hoewel ik ook hoop dat Radiohead en John mayer nog blijven plakken. En maroon 5 zal als mijn berekeningen kloppen over 15 jaar bezig zijn met hun 9e album. Niet dat ze dan nog inspiratie hebben, maar goed. ^^;
Oud 13-12-2006, 09:32
Spelvout
Spelvout is offline
Ik denk dat je je beter af kan vragen welke bands er in het algemeen over 15 jaar nog (goeie) muziek kan maken. Over bands die in de afgelopen 5 jaar begonnen zijn kan je, in mijn ogen, nog helemaal niks zeggen. Het kan net zo goed even een hype zijn, je moet toch echt eerst een paar albums verder zijn.
Oud 13-12-2006, 11:19
innogen
innogen is offline
Citaat:
Cherry Springs schreef op 13-12-2006 @ 09:46 :
Hmm. In de mainstream zullen de mensen die toch al lelijk zijn nog wel een tijdje blijven hangen, dus geen mensen die na een jaar of 15 verlepte oude zakken zijn ipv type fotomodel.
Dus snoopdogg zal nog wel blijven hangen, vrees ik.
Oud 13-12-2006, 15:56
Haligh
Haligh is offline
wat ze denk ik bedoelt dat de 'artiesten' die hun roem vooral ana hun goodlooks te danken hebben inderdaad over een flink wat jaren minder zullen scoren.
wat anisch niet eens zo'n slecht punt is.
Oud 13-12-2006, 16:13
Verwijderd
Citaat:
suvórov schreef op 13-12-2006 @ 09:29 :
Ik hou niet van speculeren over dit soort dingen want over het algemeen loopt dat toch nergens op uit.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2006, 16:24
innogen
innogen is offline
Citaat:
Haligh schreef op 13-12-2006 @ 16:56 :
wat ze denk ik bedoelt dat de 'artiesten' die hun roem vooral ana hun goodlooks te danken hebben inderdaad over een flink wat jaren minder zullen scoren.
wat anisch niet eens zo'n slecht punt is.
Ohzo. Nouja dat zal wel kloppen, I suppose.
Hoewel madonna nu ook een alien is geworden en zij is nog steeds populair.

John Mayer zal sowieso wel blijven plakken, die timmert al behoorlijk wat jaartjes aan de weg en ik zie geen reden waarom hij daar opeens mee zal stoppen. Radiohead sowieso wel, hoewel dat niet echt een nieuwe band te noemen is.
Maroon 5 heb ik mijn twijfels over.
Oud 13-12-2006, 16:28
Haligh
Haligh is offline
radiohead zie ik er zo mee stoppen eigenlijk.
iig als je thom zelf mag geloven.
Oud 13-12-2006, 16:29
DrunkOnEgo
DrunkOnEgo is offline
maroon wie?

trouwens, dat hele wie blijft en niet is sowieso koffiedik kijken.

Laatst gewijzigd op 13-12-2006 om 16:32.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2006, 16:32
mepsteen
mepsteen is offline
goeie muziek gaat underground. mainstream word overspoeld met rap.
Oud 13-12-2006, 17:41
Ceespop
Ceespop is offline
Citaat:
Juice schreef op 12-12-2006 @ 23:51 :
penis anus
hé bah
Oud 13-12-2006, 19:34
antigone
antigone is offline
denk niet dat radiohead er snel mee ophoudt. dat hadden ze dan na amnesiac wel gedaan hebben, en is niet gebeurd + nu komt er nog een nieuw album aan. wat laat iemand denken dat ze zouden splitten ?

(op dat bericht van enkele weken geleden over energieverbruik na)
Oud 13-12-2006, 19:44
Haligh
Haligh is offline
ik heb je het zelf wel eens horen zeggen, maar iig.

Citaat:
antigone schreef op 13-12-2006 @ 20:34 :
wat laat iemand denken dat ze zouden splitten ?
ik zie ze niet zoals bijv. r.e.m. over flink wat jaren nog allerlei oude nummers herspelen.
als je ziet hoe grote hekel ze hebben aan het spelen van bijv. creep kan je zelf wel bedenken hoe erg gelimiteerder de setlist wordt over 20 jaar.

plus heb ik gewoon het idee dat ze gewoon op hun hoogtepunt stoppen en elk hun eigen weg gaan.
Oud 13-12-2006, 20:03
Whappie
Whappie is offline
de Wainwright familie zal nooit stopppen met muziek maken

en ze maken allemaal, stuk voor stuk, heerlijke albums

dusseh dat is: Rufus Wainwright
Loudon Wainwright the III
Martha Wainwright
Reageren

Regels voor berichten