Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-12-2006, 13:05
mandi
mandi is offline
ik ben op zoek naar ervaringen van mensen met het riagg.
de zoekfunctie heb ik al geprobeerd en de topics zijn redelijk oud. de reden dat ik een nieuw topic open is dat ik benieuwd ben of de ervaringen tegenwoordig iets positiever zijn.
mijn huisarts heeft me doorverwezen naar iemand van de (/het, care) riagg, maar omdat ik dus zoveel negatieve ervaringen heb gelezen vraag ik me af of het wel zin heeft dat ik er heen ga.
de mevrouw met wie ik moet praten zit in de praktijk van m'n huisarts, maakt dat iets uit qua betrouwbaarheid/effectiviteit?

danku.

Laatst gewijzigd op 14-12-2006 om 13:11.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-12-2006, 13:22
Verwijderd
De ervaringen met de RIAGG zijn heel verschillend, ik denk niet dat je één representatief beeld zult krijgen. Mijn ervaring is positief, maar het wisselt heel erg per behandelaar. Sommige therapeuten weten meer over één bepaald ziektebeeld dan andere, de één heeft misschien sneller dingen door, luistert beter of verschilt op een ander vlak van andere therapeuten. Lijkt me niet zo raar en denk dat je dat bij andere instellingen én bij vrijgevestigde therapeuten ook tegen zult komen.
Daarnaast ligt er ook een deel bij jezelf. Hoe open ben, wat verwacht je van je behandelaar en in hoeverre kán deze daar aan voldoen, in hoeverre zet je je in en geef je aan als het niet naar je zin gaat.
Natuurlijk moet het klikken met je therapeut, niet iedereen hoeft zich prettig te voelen bij dezelfde therapeut. Dat betekend niet dat je therapeut of de instelling waar deze werkt slecht is, maar dat je op zoek moet gaan naar iemand waar het wel mee klikt, bijvoorbeeld binnen de instelling.
Er zullen ook vast slechte therapeuten bij de RIAGG zijn, maar ik denk niet dat het héle RIAGG slecht is.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2006, 13:45
jongen1986
jongen1986 is offline
Hmm, ik zelf heb wel ervaringen bij het GGZ, en volgens mij is dit overkoepelend voor het Riagg?

Mijn ervaring zijn... verschillend. De eerste keer dat ik er heen ging, werd ik doorgestuurd, nadat mijn psycholoog en psychiater niet meer wisten wat ze met mij aan moesten, en de Jutter mij afgewezen had (na ee naantal maanden wachten....) voor volledige opname.

Ik heb er toen een gesprek of wat gehad, samen met mijn moeder toen nog (was ook minderjarig).
Mijn ervaringen waren toen slecht.

Het gesprek kwam er op neer: "Je vader is de oorzaak. Hij woont nog thuis. Kom terug als hij het huis uit is."

Tsja, of je daar nou veel aan hebt..

Toen heb ik dus ruim een jaar of 3 geen hulp meer waar dan ook gezocht.

In april heb ik weer hulp gezocht, maar niet zo heftig, gewoon om mij nog even extra te helpen.
De ervaringen waren toen gemengd tot goed. Ik voelde me op mij gemak, ze deed haar best, behandelde me als volwassenen. Ik kreeg toen een 5 gesprekken behandeling. Er zat natuurlijk wel een wachttijd tussen de intake en de behandeling zelf, aangezien ik niet suicidaal was.

Tsja, heb ik er veel aan gehad? Nee, maar wel wat. Ik weet inmiddels ook dat dit niet mijn manier zal zijn om aan mijn problemen te werken, ookal klinken veel preventietrainingen erg aantrekkelijk. Deze heb ik niet gevolgd.

Wil je meer weten, of is dit genoeg?
Met citaat reageren
Oud 14-12-2006, 14:41
Verwijderd
met parnassia (is volgens mij haagse ggz of iig onderdeel daarvan, beetje wazig allemaal) heb k goeie ervaringen, zowel poliklinisch als tijdens m'n opname..
met ggz zoals het hier in delft heet heb k op zich tot nu toe goeie en slechte ervaringen.. na m'n eerste aanmelding kwam k op een wachtlijst van 3 maanden voordat ze uberhaupt zouden gaan kijken wat er loos was en ze wat zouden gaan doen.. na m'n tweede aanmelding ging het allemaal in een paar weken dat er wat gebeurde.. en zoals het nu gaat bij ggz ben k wel positief..

heb zelf ook een spv'er gehad die in de praktijk van m'n huisarts zat, maar om je eerlijk te zijn kan k daar niets meer over zeggen, weet nog wel dat k er geweest ben, maar verder ben k daar alles van kwijt..

maar denk dat het voor iedereen andere ervaringen zijn.. de ene toko werkt anders dan de andere, verschillende personen worden verschillend begeleid en wat je er uiteindelijk zelf aan hebt of wat je er van vindt is natuurlijk ook heel persoonlijk..

mijn persoonlijke conclusie is wel positief..
Met citaat reageren
Oud 14-12-2006, 15:22
Stefanie
Stefanie is offline
Positieve ervaringen, dat zeker. Werd altijd vriendelijk geholpen en ik voelde me er echt veel beter door. Wat verbeterpunten zijn:

- 60 minuten behandeling ipv 50
- korter van tevoren een afspraak kunnen maken
- ook behandeld worden als je behandelaar op vakantie is (desnoods door een ander persoon)
- informatie/afzegging werd niet altijd even vlot doorgegeven door assistentes
Met citaat reageren
Oud 14-12-2006, 20:12
blacky
blacky is offline
Citaat:
slobowicz schreef op 14-12-2006 @ 15:41 :
met parnassia (is volgens mij haagse ggz of iig onderdeel daarvan, beetje wazig allemaal)
Parnassia is idd de overkoepelde organisatie van alle volwassen ggz instellingen in Den Haag...psyq is daar ook een onderdeel van.
Minderjarigen zijn meestal aangewezen op de jutters volgens mij.
Oud 14-12-2006, 20:38
mandi
mandi is offline
Dank jullie wel.
Ik maak me nogal zorgen over of ik wel goed behandeld ga worden. Ik heb erg slechte ervaringen met maatschappelijk werk en ben een beetje bang dat dit niet veel anders gaat worden. Worden er goede diagnoses gesteld?
Oud 14-12-2006, 21:01
ikkuh15
ikkuh15 is offline
ik heb hele goede ervaringen met het riagg!
Kon er snel terecht, goede diagnoses gesteld, gewoon goede hulp...Maar verschilt misschien ook per therapeute. Bij mij toonde ze echt begrip, ze luisterde, reageerde heel snel op mailtjes en doorverwijzingen enzo, nja was gewoon heel positief
Oud 15-12-2006, 12:35
tinkebel
tinkebel is offline
Ik heb ervaring met GGZ, soortgelijk dus ach.
Mijn ervaring is opzich best positief, maar het zal er veel aan liggen wat voor persoon(of meerdere) je treft.
Mijn intake was fijn, had het gevoel dat ze me begreep en de oplossing die ze aandroeg kon ik het ook helemaal in vinden.
Nu zit ik in een groep binnen het GGZ en ik ben heel tevreden over hoe ze dat organiseren. Of het werkt weet ik nog niet, maar het voelt iig wel goed.

Ik baal alleen van de enorme wachtlijsten waardoor je erg lang bezig bent voordat er iets concreets gebeurd.
Oud 15-12-2006, 15:14
ganralph
ganralph is offline
ik kon meteen in een of ander nieuw programma van mijn toenmalige huisenartsenpraktijk instromen. kwam er 1x per week een man van het riagg op de praktijk.

die vent stuurde me na 2 keer meteen door naar een psycholoog, los van alle wachtlijsten die er waren (hij mocht dat ).

ben er erg tevreden over, maar heb er door de snelle afhandeling dus niet veel ervaring mee.

zo'n snelle behandeling is overigens ook erg goed voor je problemen - je blijft niet voortslenteren, maar er gebeurt meteen iets.
Oud 15-12-2006, 15:26
Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
tinkebel schreef op 15-12-2006 @ 13:35 :
Ik heb ervaring met GGZ, soortgelijk dus ach.
Mijn ervaring is opzich best positief, maar het zal er veel aan liggen wat voor persoon(of meerdere) je treft.
Even voor de TS: je kunt altijd wisselen van behandelaar, als die persoon je niet helemaal ligt/je tevreden bent.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2006, 09:49
Daboman
Daboman is offline
Heb er op m'n 12e/13e gelopen. De ervaringen zijn wisselend. Ik had 2 therapeuten, ik heb een groepscursus gedaan. Eentje vond ik helemaal niet aardig terwijl ik het met de andere juist goed kon vinden. Het blijkt dat de band die je hebt met de therapeut heel belangrijk is. Iemand kan je niet helpen als je hem/haar niet mag. Later heb ik nog een paar prive gesprekken gehad met de therapeut die ik wel mocht. Ik moet zeggen dat ik er tevreden over was, het effect van de gesprekken en de cursus werd na een tijdje duidelijk merkbaar.
Oud 22-12-2006, 17:38
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Riagg is NIET overkoepeld door ggz. In ieder geval niet in Noord en Midden Limburg.

Ik heb met beide goede en slechte ervaringen.

Persoonlijk voel ik me meer op mijn plek bij een GGZ.
Oud 22-12-2006, 18:05
deleugen
deleugen is offline
Het belangrijkste is dat je zelf blijft nadenken en niet alles maar voor lief neemt. Dan kun je er (soms) goed geholpen worden, hoewel ik toch vind dat alles altijd zo lang duurt.
Zelf wil ik er eigenlijk weg, maar dat is omdat ik er zit door mijn ouders en zelf geen nut erin zie.
Maar in het geval jíj echt geholpen wilt worden, is het echt niet verkeerd om daarheen te gaan.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten