Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-07-2002, 20:13
Tesswashere
Tesswashere is offline
Vanaf de 4e klas van het VWO heb ik het gekregen.....angst voor alles en nog wat. Vooral voor contacten met anderen, en voor leren. Mijn cijfers gingen omlaag en ik heb echt op het randje mijn diploma gehaald terwijl ik vroeger echt goed kon leren. Nu zit ik in het 1e jaar van de universiteit en ik heb nog meer angst gekregen. Ik 'durf' mijn huiswerk niet te maken, want dan raak ik in paniek als ik iets niet snap of als ik niet binnen een uur meer dan 10 blz. doorneem of zulke dingen. Ik heb dit jaar 23 punten gehaald van de 42 en dat is dus vrij slecht. Ik heb het hele jaar niet gewerkt omdat ik dacht: anders kan ik het niet halen. Maar in die tijd ging ik niet studeren omdat ik daar vaak te bang voor was ofzo en ik weet wel dat het idioot klinkt (en ook is). Nu zeggen veel mensen: Nou, jij hebt zeker ook niks uitgevoerd dit jaar. Het is ook zo, ik heb niet veel gedaan, maar ik heb echt geen fijn jaar gehad. Aldoor gestressed en angst. Dus helemaal niet leuk en mensen snappen dat niet. Die denken als je voor een tentamen moet leren: Je leert bijvoorbeeld 6 uur op een dag en dan heb je verder vrij. Maar bij mij is het zo: Ik ben de hele dag heeeel erg gestressed en moet bijna huilen en ik dan begin ik en kap na 5 minuten omdat ik denk dat ik het toch niet meer red met leren. Uiteindelijk doe ik bijvoorbeeld maar 1 uur iets. En dan de volgende dag denk ik: Ik heb gisteren niks gedaan, nu is het tentamen toch al verpest, dus doe ik vandaag ook maar niks (en ik blijf super gestressed). En ik krijg van mijn ouders en vrienden verwijten van: Jezus, jij doet ook helemaal niks aan je school.....Dus mijn leven is eigenlijk helemaal niet leuk, en toch doe ik niks aan school en haal ik weinig punten. Terwijl anderen bijvoorbeeld een paar uur iets doen 's middags en dan 's avonds vrij hebben en het van zich af zetten. En nu voel ik me nog extra beroerd en volgens mij bijna depressief omdat ik tegenwoordig de hele dag ga eten als ik eigenlijk moet studeren en ik ben nu in 3 maanden, 10 kilo aangekomen.

Herkent iemand dit misschien>? Weet iemand wat ik hiertegen kan doen?

PS: Ik ben trouwens ook heel bang voor presentaties en ik krijg heel snel een rooie kop. Ik ben dit jaar al een paar keer niet op komen dagen bij presentaties en toen heb ik dus puntenaftrek gekregen en de leraren die zijn vinden je nu alleen maar een luie flikker. Ik heb het wel tegen een lerares gezegd en die zei: dan moet je juist veel oefenen. Toen ging ik wel een keer een presentatie doen en toen kreeg ik zo'n rode kop en ik wist niks meer en ik had zoveel schaamte dat ik ook niet eens meer normaal met mijn studiegenoten durf om te gaan omdat ze volgens mij echt denken: wat is dat voor een raar kind.

Ik hoop dat jullie reacties geven. Alvast bedankt daarvoor!!! Waarschijnlijk kan dat mij helpen (ik hoop het in ieder geval erg).
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-07-2002, 20:47
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Mogelijk kun je aan de universiteit een cursus studiemethoden volgen, zodat je angst om te studeren afneemt. Indien er ook een cursus sociale vaardigheden wordt gegeven raad ik je aan om die ook te gaan volgen. Je leert dan hoe je het beste contact maakt met anderen, en het kan je helpen om van je angst voor het geven van presentaties af te komen. Neem hierover eens contact op met een studentenpsycholoog. Hij of zij zal je waarschijnlijk wel nadere informatie hierover kunnen geven.
Indien je er behoefte aan mocht hebben om er met mij over te praten, dan kun je me bereiken via mijn e-mailadres arno.van.asseldonk@hetnet.nl.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2002, 21:38
damaetas
Avatar van damaetas
damaetas is offline
hey,
een vriendin van mij had in het begin van het jaar net hetzelfde als jij, samen met heimwee omdat ze op kamers ging en thuis miste. zij is ermee naar een psych gegaan, en het heeft echt geholpen. ik ken ze niet zo goed dus ik weet ook niet wat precies geholpen heeft. maar ze was er dit jaar door en als ik ze tegenkom doet ze veel vrolijker.
je kan misschien op school een cursus tegen faalangst volgen, als ze dat organiseren daar.

ik had er tijdens de examens ook last van, maar ik kon me er gelukkig overheen zetten. (niet dat ik nu geslaagd ben, maar soit)
__________________
deegrol -=- DUVEL -=- *is lief*
Met citaat reageren
Oud 11-07-2002, 14:40
Sommetje
Sommetje is offline
Poeh, nou dit lijkt me een serieus en ernstig probleem. Je hebt een nogal angstige instelling en daar moet je van af zien te komen en dat lijkt mij geen gemakkelijke klus. Misschien helpt het om het probleem met een psycholoog en mensen van de universiteit (er zullen vast mensen zijn die er voor dit soort zaken zijn; een soort vertrouwenspersonen) te bespreken.

Sterkte!
__________________
wie begrepen wil worden, geve geen uitleg
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Spoiler: zeer lang verhaal
Scarlet Spider
21 21-09-2012 11:27
Psychologie Geef niet op
Columbia
3 06-10-2008 14:55
Psychologie Het-Grote-Lucht-Je-Hart-Topic #103
Verwijderd
500 24-07-2007 19:56
Psychologie Blijven hangen.
Verwijderd
27 05-03-2007 20:08
Verhalen & Gedichten [Verhaal] Pijnlijke Eenvoud
juliettebinoche
59 11-01-2004 22:12
Liefde & Relatie Ik ben er ziek van!
PFP
47 11-04-2002 17:38


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:28.