![]() |
|
In de jaren vijftig voerde een wetenschapper genaamd Asch een aantal experimenten uit in het kader van de sociale psychologie. Hij onderzocht in welke mate mensen toegaven aan de mening van anderen. Om dit te onderzoeken zette hij een experiment op waarin mensen verschillende lijnstukken met elkaar moesten vergelijken. Het onderscheid tussen de lijnen was duidelijk en er kon geen twijfel bestaan over het juiste antwoord als hij bijvoorbeeld vroeg welke van de lijnen de langste was of welke lijn even lang was als een ander. Toch gaf een opmerkelijk aantal mensen zo nu en dan een antwoord dat overeenkwam met dat van de rest van de groep, die de instructie had gekregen opzettelijk het verkeerde antwoord te geven.
Hier vind je meer informatie. Wat zou jij doen in de situatie die Asch creëerde, ervan uit gaande dat je de bedoeling van het experiment niet door zou hebben? Zijn er situaties waarin je het meer of minder moeilijk hebt je bij je eigen mening te houden? Ben je hierin gegroeid tijdens je leven? Note: het is niet de bedoeling dat je alle vragen onder elkaar beantwoord. Maak er gewoon je eigen persoonlijke verhaaltje van en ga, waar jij dat wilt, op anderen in!
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() En dan blijkt in experimenten dat een zeer groot deel van de proefpersonen dat niet doet, dus mensen kunnen zichzelf gewoon niet goed inschatten. En ontopic ![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() En Kruimel: hppa heeft ergens wel een punt.. Het gaat er namelijk niet over hoe goed je jezelf kent want allerlei dingen over jezelf beweren kan iedereen wel. Maar als uit onderzoek blijkt dat die vaak op niks slagen, ben je daar dus niks mee.. Maar die extra vraagstelling maakt het wel een nuttig topic hoor ![]() ![]() Er zijn wel situaties waarin ik niet voor m'n eigen mening opkom geloof ik, maar dat heeft dan dikwijls te maken met het feit dat ik de mening van iemand anders toch niet kan veranderen, dus dan ben ik soms te lui om er ook maar iets van te zeggen.. |
![]() |
|
|