Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-01-2007, 17:28
YellowTomato
YellowTomato is offline
Hoi,
Ik vroeg me even af hoe iedereen daar bij zichzelf over denkt.
Ikzelf ben volledig geschrokken vanmijn 1ste, en de aanleiding naar een 2de is denk ik heel klein. Er is ook geen aanleiding meer voor, dat scheelt. Ik krijg nog regelmatig flashbacks, maar die heb ik nu leren accepteren en daardoor zal ik ook niet depressief worden. Ik weet wat de gevolgen waren wat ik dus absoluut niet meer wil.
Ik voel me prima zo, en wanneer ik het "gevoel" weer voel opkomen kan ik het nu zomaar van me afschuiven
Ik heb het dan over een depressie in een soortgelijke situatie, of door flashbacks.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-01-2007, 17:45
madelief21
madelief21 is offline
Je kan altijd in een depressie komen, maar als je weet hoe je er uit kan komen omdat je er eerder één hebt gehad zal het je altijd helpen.... x
Met citaat reageren
Oud 15-01-2007, 13:03
lennuzz
lennuzz is offline
als je t theoretisch bekijkt is het logisch dat de kans op een tweede heftige depressie kleiner is.
als de eerste depressie veroorzaakt wordt door iets aanwijsbaars zoals het overlijden van een familielid oid is dat zo'n gek idee nog niet maar wanneer de oorzaak anders ligt dan dat; zoals een manische depressie of een aanleg/neigen naar negativiteit, denk ik dat de kans misschien zelfs groter is dat je opnieuw 'toegeeft'.

dit denk ik omdat mijn ervaringen met 'depressies' of gewoon slechte tijden zo zijn. Het is heel makkelijk om gewoon op te geven en overal slechte dingen in te zien. Het is ook heel makkelijk om gewoon niet te doen wat je moet doen zoals huiswerk, boodschappen of lichamelijke verzorging. Op een bepaald moment ben je dan zo op je gemak met jezelf en al je misery dat je niet meer anders hoeft. Immers, het is toch allemaal kut en goed komt t al helemaal niet meer.
tis echt heel makkelijk.

ik denk ook dat de kans op een tweede depressie af hangt van hoe je uit de eerste bent gekomen. heb je goede therapie gehad, oefeningen geleerd hoe je vanalles onder controle kunt houden of kom moet gaan met bepaalde situaties dan ben je misschien veel beter voorbereid op een eventuele terugval.
maar ben je min of meer per ongeluk uit je depressie gekomen en krijg je een flashback, heel slecht nieuws of een ander soort terugval is het zo gemakkelijk daar aan toe te geven.

en daarbij denk ik vooral dat het per persoon verschilt.
Oud 15-01-2007, 18:43
Fidelaska
Fidelaska is offline
Citaat:
lennuzz schreef op 15-01-2007 @ 14:03 :
een aanleg/neigen naar negativiteit,

[...]

en daarbij denk ik vooral dat het per persoon verschilt.
Even geknipt en verplakt en je verwoordt ongeveer mijn gedachten. Mensen hebben grotendeels genetisch bepaalde niveau's van hormonen en neurotransmitters als serotonine, die een soort gemiddelde gelukkigheidsgevoel in je leven geven. Je hebt je ups en je downs, en natuurlijk zijn er medicijnen en kan een andere denkwijze helpen, maar in principe veer je op den duur altijd terug naar je normale niveau.

Daarom denk ik dat als je niet zo best bedeeld bent met de stofjes in kwestie, dat je er dan beter mee kan leren omgaan, leren te herkennen en op tijd maatregelen te nemen. Want een duidelijke aanleiding zoals in het startbericht wordt genoemd hoeft er niet te zijn. Je leven kan elke dag veranderen en alles kan aanleiding genoeg zijn.

Maar een gewaarschuwd mens telt voor twee!

Laatst gewijzigd op 15-01-2007 om 20:10.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2007, 19:49
Verwijderd
Ik waande dat ik nooit meer in een depressie zou vallen, tot afgelopen november. Ik ben er wel een stuk sneller uitgekomen, maar ik besef nu hoe kwetsbaar mijn geluk is. Bij mij hoeft er maar iets te gebeuren, of helemaal niets, en ik zit weer in de put. Als het goed is ga ik binnenkort therapie krijgen om een nieuwe terugval te voorkomen.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2007, 20:09
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Vrij groot. Ik denk zelfs dat die tweede (derde, afgelopen herfst hing ik ertegen aan, weet niet of ik dat mee moet tellen) nog veel heftiger dan zal zijn. Omdat ik me dan niet meer kan verschuilen achter "de leeftijd" en zo. Een soortgelijke situatie kan niet meer voorkomen, maar er zal vast wel weer een keer een situatie komen waardoor ik het allemaal niet meer zal zien zitten. En ik hoop natuurlijk dat ik daar tegen opgewassen ben, maar er zit nu eenmaal een hang naar negativiteit in me en dan kan ik nu wel heel rationaliserend positief gaan doen, daar denk ik dan echt niet meer aan.
Ik hoop gewoon dat het zo lang mogelijk duurt voordat het terugkomt en dat ik er dan snel uit kan klimmen.
Oud 15-01-2007, 20:51
Ruudje
Ruudje is offline
Ik denk dat de kans vrij klein is. Op het moment zit ik ook in een dip, maar ik ben iig niet meer zo passief als ik toen was. Het is soms wel echt vechten, tegen je gevoel ingaan, maar uiteindelijk doet dat je alleen maar goed.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2007, 22:00
Fantôme
Fantôme is offline
ik weet dat ik op moet letten. ik ben sterk van mening dat je door je gedachten in een negatief spiraal terecht kunt komen. Als er dingen voorvallen waardoor ik me erg rot voel probeer ik te voorkomen negatief te denken (van het negatieve uit te gaan) omdat je daardoor kunt ontwikkelen niet alleen negatieve gedachten te hebben maar een heel negatief denkpatroon kunt ontwikkelen. Mijn depressie werd veroorzaakt (denk ik) door dingen die ik heb meegemaakt en mijn gedachten daarover welke bepaalde welke gevoelens ik had, welke bevestigde dat het toch nooit ging lukken waardoor het weer negatiever wordt.
Deze negatieve gedachten mag ik niet meer hebben, ze moeten worden omgezet in realistische gedachten om te voorkomen dat ik ooit weer in een depressie raak.
ik verwacht dat me dat gaat lukken, maar hier moet ik soms wel mijn best voor doen
Oud 16-01-2007, 23:39
Verwijderd
ik denk dat mensen die eerder een depressie hebben gehad, ook meer kans hebben om dat nog een keer te overkomen. maar aan de andere kant weten ze idd dat ze op moten letten en waar ze op moeten letten. ik denk dat dat je op zich een soort van voorsprong geeft. dat je weet, zoals hierboven al gezegd wordt, dat je gedachten een negatieve spiraal kunnen vormen die je naar beneden trekt, en dat je weet dat je dat moet doorbreken. en als je uit de eerste bent gekomen, kan dat met nummer 2 (of 3 of 4) ook!
Met citaat reageren
Oud 20-01-2007, 23:45
LM
LM is offline
Kleiner, er zijn niet veel dingen die mij in een depressie krijgen.
Het is er eigelijk maar 1, en ik laat me de komende jaren er nog niet mee in.
Is de afgelopen jaren goed bevallen.
Oud 21-01-2007, 13:37
Verwijderd
"* In 40 tot 50% van alle gevallen blijft een depressie eenmalig.
* Bij de rest steekt ze later opnieuw - en dikwijls meermaals - de kop op. "

maar denk idd dat je bij een 2e depressie het voordeel hebt dat je weet dat je er de vorige keer ook uitgekomen bent en je sneller en beter actie dertegen kan ondernemen..
Met citaat reageren
Oud 21-01-2007, 14:13
Stefanie
Stefanie is offline
Bij het Riagg hebben ze gezegd dat je weinig kans hebt om weer zo diep in je depressie te raken als de keer daarvoor. Dit is zo omdat je hebt geleerd om met je gevoelens om te gaan (als je therapie hebt gehad) en je weet wat je 'te wachten staat' en hoe je het best daarmee kunt omgaan.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2007, 18:55
DvoorA
DvoorA is offline
voor mij persoonlijk heel erg klein, sterker nog, denk niet dat ik ooit weer echt depressief raak. Daarvoor ben ik veel te optimistisch geworden sinds ik erachter ben dat na regen zonneschijn komt.
Oud 21-01-2007, 20:10
looneylover
looneylover is offline
ik denk voor mij vrij groot... maarja zolang ik gewoon bij me vrienden enzo ben zal er wel niet snel wat gebeuren..
maarja misschien zie ik ze straks allemaal minder enzo dus..
Oud 21-01-2007, 20:21
Verwijderd
Ik denk dat de kans vrij klein is. De omstandigheden zijn nu ook heel anders. En ik weet waar ik op moet letten. Ik heb sindsdien nog wel eens een depri-dag gehad, maar nooit meer zo erg. Ik heb mezelf ook beloofd dat ik het nooit meer zal krijgen, dus ik hoop dat dat lukt. Eerder toen ik het had, zag ik niet heel goed in en nu weet ik wat het is, hoe het voelt en hoe ik eruit kan komen.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2007, 10:18
lennuzz
lennuzz is offline
Mooi om te zien hoe veel mensen al aangeven te weten hoe ze naar zichzelf moeten/kunnen luisteren, wat ze wel en niet moeten/kunnen en hoe ze er de eventuele vorige keren mee omgegaan zijn.
Erg positief eigenlijk allemaal
Reageren

Regels voor berichten