als je t theoretisch bekijkt is het logisch dat de kans op een tweede heftige depressie kleiner is.
als de eerste depressie veroorzaakt wordt door iets aanwijsbaars zoals het overlijden van een familielid oid is dat zo'n gek idee nog niet maar wanneer de oorzaak anders ligt dan dat; zoals een manische depressie of een aanleg/neigen naar negativiteit, denk ik dat de kans misschien zelfs groter is dat je opnieuw 'toegeeft'.
dit denk ik omdat mijn ervaringen met 'depressies' of gewoon slechte tijden zo zijn. Het is heel makkelijk om gewoon op te geven en overal slechte dingen in te zien. Het is ook heel makkelijk om gewoon niet te doen wat je moet doen zoals huiswerk, boodschappen of lichamelijke verzorging. Op een bepaald moment ben je dan zo op je gemak met jezelf en al je misery dat je niet meer anders hoeft. Immers, het is toch allemaal kut en goed komt t al helemaal niet meer.
tis echt heel makkelijk.
ik denk ook dat de kans op een tweede depressie af hangt van hoe je uit de eerste bent gekomen. heb je goede therapie gehad, oefeningen geleerd hoe je vanalles onder controle kunt houden of kom moet gaan met bepaalde situaties dan ben je misschien veel beter voorbereid op een eventuele terugval.
maar ben je min of meer per ongeluk uit je depressie gekomen en krijg je een flashback, heel slecht nieuws of een ander soort terugval is het zo gemakkelijk daar aan toe te geven.
en daarbij denk ik vooral dat het per persoon verschilt.