Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-01-2007, 16:27
Yana
Yana is offline
Nog niet zo lang geleden werd mij gevraagd op te schrijven waar ik dankbaar voor was. Ik vond het een stomme opdracht, want het leven was kut en ik wás niet dankbaar. Dankbaar waarvoor? Voor een leven dat ik helemaal niet leuk vond om te leven? Degene die de opdracht leidde bleef maar doorgaan en zei "Schrijf dan tenminste één ding op waar je dankbaar voor bent". En toen ik eenmaal begon met schrijven, kon ik niet meer ophouden .

Vandaar, lieve mensen, deel je dankbaarheid! Het relativeert, laat alles in een ander perspectief plaatsen en maakt van hele negatieve dingen hele positieve dingen. En ja, topicstartster begint..dus hierna ga ik meteen een post maken met alle dingen waar ik diep dankbaar voor ben . Ondanks alles, want daar gaat het vooral om. Er is altijd wel iets waar je dankbaar voor kunt zijn, de vraag is alleen of je de kracht en de wil hebt je ogen ervoor te openen.
Oud 15-01-2007, 16:36
Yana
Yana is offline
First of all:
Ik ben dankbaar voor het feit dat ik weer kan voelen. Dat het afgevlakte, de leegte is verdwenen.
Ik ben dankbaar voor mijn vriend die mij zo dierbaar is. Ik ben dankbaar voor alle liefde die hij me geeft, die ik nu steeds meer leer toe te laten.
Ik ben dankbaar voor mijn vader die me hele belangrijke lessen leert. Pijnlijk soms, moeilijk ja. Maar er zit een diepere les achter.
Ik ben dankbaar dat ik vrienden heb, en nog dankbaarder dat ik dat nu kan zeggen. Ik heb me zo alleen gevoeld, maar nu besef ik steeds meer dat ik dat niet ben.
Ik ben dankbaar dat er mensen bestaan die om je geven, onvoorwaardelijk. Ongeacht wat ik denk of geloof, gewoon omdat ik Ik ben en besta.
Ik ben dankbaar voor het feit dat ik verstand heb dat me tegenhoudt om alleen maar op mijn gevoel af te gaan, dat me helpt te relativeren, dat me laat eten, dat me moed geeft. Dat me laat beseffen dat gevoel niet altijd de waarheid in pact heeft.
Ik ben dankbaar voor alle heftige ervaringen die mijn ontwikkeling met sprongen hebben versneld.
Ik ben dankbaar voor het feit dat ik ervaar wat liefde is.
Ik ben dankbaar voor......pf.. Eerst maar even posten, de rest van de dankbaarheid komt wel iedere keer als ik weer wat bedenk
Oud 15-01-2007, 17:05
Ann
Ann is offline
weer een positief topic

Ik ben dankbaar voor alle keren dat mensen zeiden dat mijn leven wel de moeite waar was, voor mijn lieve familie die me zo goed opvingen en vangen, voor de vrienden die ook echt vrienden zijn die ik beter heb leren kennen door alles, voor mijn leraren die me ook wel deels geholpen hebben, voor alle leuke momenten die ik meemaak, voor het feit dat ik steeds nieuwe mensen leer kennen die ook echt heel erg lief zijn... en verder moet ik eventjes nadenken hoor.

Laatst gewijzigd op 15-01-2007 om 17:19.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2007, 17:11
Nona
Nona is offline
OMG, wat een leuk topic.

Ik ben dankbaar voor mijn leven eigenlijk. Ik heb een leuke studie, een kamer waar alles op en aan zit, een lieve vriend, lieve ouders, vrienden en een shitload aan boeken.

Even uitgesplitst: wat betreft mijn studie ben ik dankbaar dat ik toegelaten ben, daarna de mogelijkheden kreeg de studie verder te volgen en toen een docent tegenkwam die wel wat in mij zag (op intellectueel gebied) en nu probeert me een supergave onderzoeksmaster binnen te loodsen. Wat minder dankbaar ben ik voor de casusopdracht waar ik aan bezig ben, maar die neem ik op de koop toe.
Ik ben dankbaar voor mijn kamer. Er zijn mensen afgewezen door de woningstichting en ik kon er wel in. Daarbij heb ik enorm veel hulp gekregen: mijn vader stond dezelfde dag nog klaar om spullen te brengen en alvast de halve vloer te leggen. De volgende dag hebben we samen de rest gedaan. Mijn moeder stond meteen klaar om de boel schoon te maken en gordijnen voor me te naaien. Mijn vriend en een vriend van mijn ouders waren er direct bij om te helpen met verhuizen. En binnen een week had ik alles wat ik nodig had.
Ik heb een enorm lieve vriend die eindeloos geduld heeft met mij, allemaal lieve dingen zegt, van me overneemt wat ik niet zelf kan en me enorm veel zelfvertrouwen heeft gegeven de afgelopen anderhalf jaar. Hij laat me weten dat ik geen bijzondere dingen hoef te doen om leuk te zijn, want hij vindt me leuk zoals ik ben. Hij verzint leuke dingen om samen te doen. Hij geeft me alles wat ik nodig heb, vooral op emotioneel vlak maar zou het op materieel vlak aankomen heb ik ook het vertrouwen dat hij me uit de brand zou helpen.
Mijn ouders zijn liev&sagt; ze hebben me een flinke tijd in huis gehad en ik ben er toch maar goed vanaf gekomen. Ik voel me nu competent en veilig en ze hebben me voldoende geleerd om mee verder te komen. Daarnaast bieden ze me de mogelijkheid om te studeren (wat ze tot op de laatste cent betalen) en wordt er regelmatig geïnformeerd hoe het gaat. En ze zijn gewoon knuffelbaar.
Mijn vrienden zijn leuk omdat ze er gewoon zijn. Gewoon gezellig, maar als ik iets serieus wil bespreken kan dat ook, net zoals ze hun gedachten en gevoelens bij mij neer durven leggen, iets dat ik ook heel prettig vind.
En die shitload aan boeken vind ik gewoon leuk.
Oud 15-01-2007, 17:16
Yana
Yana is offline
En ik vind het leuk om lange positieve posts te lezen van mensen die heel dankbaar zijn voor hun leven, want dat geeft mij dan weer inspiratie en een positieve vibe
Oud 15-01-2007, 17:26
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
ik kan dankbaar zijn voor oneindig veel kleine dingen (eten of gezondheid), maar niet altijd voor de echt wezenlijke zaken of het verloop daarvan (leven of omgeving, mensen, zum beispiel). ondanks al dat alles bén ik ook dankbaar voor het feit dat ik een dak heb, dat er nu eten op me staat te wachten, dat ik naar school kan, dat er (toch ook nog aardig) leuke mensen zijn, dat ik mijzelf waardeer en interesse heb, dat de natuur mooi kan zijn, dat er in de wereld nog heel veel te ontdekken valt, dat de muziek die ik nu luister mooi is, dat het hier lekker warm is, dat ondanks de shit op psych er nog zo´n topic is etc. zo´n christelijk gezegde zegt dan: tel uw zegeningen, tel ze één voor één. het kan je inderdaad (ondanks alles toch weer) hoop geven.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2007, 18:32
Fidelaska
Fidelaska is offline
Oh, er zijn wel dingen waar ik van geniet, maar om daar nou dankbaar voor te zijn...
Met citaat reageren
Oud 15-01-2007, 18:50
Volk
Volk is offline
De zon scheen vandaag. Het was niet koud. Ik heb heerlijk gelopen. Heb het gezellig gehad met vrienden. Het gras was mooi wiebelig groen. Ik zag vandaag een steentje waar paars in zat. Heb een kano gegeten. Boekje gelezen. Werd wakker gebeld door een vriendin die ik al een tijdje niet meer had gezien. Heb iets te eten kunnen vinden. Mijn haar werkt mee vandaag. Heb tijdens het opruimen een van mijn meest dierbare spullen gevonden. Vriendin van mij is verliefd! Broertje van me is al 6 weken van de snats af. Heb biertje gekregen. Mijn ogen jeuken vandaag niet. Voel me goed vandaag. Ook in mijn hoofd is het lekker rustig vandaag. Op weg naar de stad zag ik konijntjes. En vogeltjes heb ik ook gezien. Hoorde dat het goed gaat met een andere vriend van mij. Ga samen met een gast jappannen. Heb mijn nagels geknipt en nu kan ik mijn lenzen er weer uithalen. Ben erachter gekomen dat ik echt heel dierbaar ben voor een van mijn vrienden. Dansend door de kamer gehupt vanmorgen, dus ik ben ook dankbaar voor mijn gezondheid. Iemand zei vandaag tegen mij dat ik straalde. Mijn lippen waren vandaag helemaal niet droog. Er was geen wachtrij bij de wc. Hebben een ander woord voor Dixi bedacht. Flink gelachen. Ik wist dat ik een van mijn knuffels een naam had uit een tekenfilm van vroeger, zit ik vandaag een boek te lezen en besef ik me oppeen dat ik de naam heb uit het boek dat verwerkt is in een tekenfilm, altijd leuk om daar dan achter te komen. En bovenal, ik adem, ik leef.

En nu nodigt iemand me uit om bij hem te gaan chillen dus ik ben er weer vantussen. Dit is nog niet eens 10% voor waar ik vandaag dankbaar ben dus ik ga een andere keer verder.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2007, 18:56
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Fidelaska schreef op 15-01-2007 @ 19:32 :
Oh, er zijn wel dingen waar ik van geniet, maar om daar nou dankbaar voor te zijn...
"(iem.) goedgezind zijnde wegens genoten voorrechten"

een voorrecht is een
1 recht, aan een persoon of een lichaam boven anderen toegekend, 2 omstandigheid waardoor men begunstigd is

dus ergens van genieten is niet zozeer de juiste betekenis. je kunt heel goed dankbaar zijn voor iets zonder specifiek te genieten of genieten van dingen die niet perse een voorrecht zijn.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2007, 18:58
Verwijderd
Ik ben dankbaar voor mijn vriendin en mijn goede vrienden die mij blijven steunen.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2007, 19:31
Fidelaska
Fidelaska is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 15-01-2007 @ 19:56 :
"(iem.) goedgezind zijnde wegens genoten voorrechten"

een voorrecht is een
1 recht, aan een persoon of een lichaam boven anderen toegekend, 2 omstandigheid waardoor men begunstigd is

dus ergens van genieten is niet zozeer de juiste betekenis. je kunt heel goed dankbaar zijn voor iets zonder specifiek te genieten of genieten van dingen die niet perse een voorrecht zijn.
Dat laatste is dan ook precies wat ik zeg. Ik neem mijn eigen verantwoordelijk wel en ben dan ook niemand goedgezindheid schuldig wegens voorrechten waarom ik niet heb gevraagd.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2007, 00:04
Mariekje*
Mariekje* is offline
Ik ben dankbaar voor de velen mooie kansen die ik gekregen, en nog steeds krijg. Dankbaar voor de rijkdom om te kunnen studeren, de vrienden die ik heb, en voor de velen lieve mensen om mij heen.
Dankbaar voor elke dag dat ik van mijn dieren en familie genieten kan, voor de vele mooie ritten te paard en het geluk dat ik mag kennen.
Dankbaar voor mijn moeilijke- en- goede periodes en de levenslessen die ik hieruit heb mogen trekken.
Dankbaar voor de persoonlijkheid die ik ben, en ondanks de velen klachten - de gezondheid waarin ik verkeer.
Dankbaar voor iedere knuffel die ik krijg, en voor elke glimlach die door mijn toedoen verschijnt.

Ik ben om eindeloos veel dingen dankbaar, maar voornamelijk om het vele geluk dat ik voor mezelf gecreeert heb: Het blij&tevreden kunnen zijn met kleine dingetjes.
Oud 16-01-2007, 11:10
Orpheus
Orpheus is offline
Ik ben mijn vriendin dankbaar voor de eindeloze steun en het geloof in me, waar ik niet zonder zou kunnen.
Oud 16-01-2007, 13:27
Yana
Yana is offline
Vandaag ben ik dankbaar dat ik me weer wat lichter in mijn hoofd voel, minder ballast met me meedraag. Ik ben blij dat de toets zo makkelijk was en dat ik toch geen extra interview opdracht gemist heb. Verder ben ik hartstikke dankbaar dat ik weer de moed heb gevonden om precies gezond eten te kopen, niet teveel, te vet, maar ook niet te weinig of te mager.

Dat was het wel zo'n beetje.
Oud 16-01-2007, 13:28
Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Ik ben dankbaar voor mijn vrienden die me altijd zullen steunen.
Ik ben dankbaar dat hij in mijn leven kwam. Zonder hem zou ik een heel ander persoon zijn geweest. Ik ben dankbaar dat hij begon over muziek en dat hij me onbewust motiveerde mijn droom waar te maken. Ik ben dankbaar dat hij 'Nee' zei, omdat ik daar alleen maar sterker door ben geworden.
Ik ben dankbaar voor alle mensen die me ooit gepest hebben. Toen ervaarde ik dat niet zo, maar het feit dat ik ze nu ongelijk kan bewijzen voelt zo geweldig. Ha, ik kan wèl gelukkig zijn. En ik ben niet nutteloos. En ik blunder niet alleen maar. En ik ben niet dom en niet lelijk en mensen mogen mij wel degelijk.
Ik ben dankbaar voor alle muzikanten in de wereld. Ze verrichten geweldig werk.
Dankbaar dat ik gezond en gelukkig mag zijn.
Oud 16-01-2007, 15:19
Kryptonite
Kryptonite is offline
Ik ben zò dankbaar voor mijn leven. Natuurlijk, het is niet allemaal rozegeur en maneschijn, maar ik ben toch zo goed terecht gekomen, dat had ik nooit durven dromen!
Ik ben dankbaar voor de mensen die mij altijd gesteund hebben, voor mijn ouders, mijn vrienden, ja zelfs voor dat kleine vervelende broertje van me, want stiekem hou ik van hem
Ik ben heel erg dankbaar dat ik dit leven mag meemaken, dat ik ben geboren en dat ik hier in Nederland ben geboren.
Ik ben dankbaar voor het toeval. Zonder toeval was mijn leven maar saai geweest (en had ik niet eens bestaan). Ik ben zelfs dankbaar voor de moeilijke momenten die ik heb doorstaan, want zonder hen zou ik nu niet zo van mijn leven kunnen genieten.
En ik ben erg dankbaar en trots dat ik de worsteling met mijn angsten ben aangegaan, want daardoor ben ik nu gelukkiger dan ooit tevoren.
Oud 17-01-2007, 12:54
Yana
Yana is offline
..omdat ik vind dat er iedere dag iets te bedenken moet zijn om dankbaar voor te zijn...(hoewel vandaag wel verdomd lastig).

Hm. Ik ben gewoon dankbaar dat ik mijn vriend vanavond weer zie en dat hij met me meeleeft vandaag. Evenals een andere goede vriend van me die ik op msn sprak. En verder ben ik dankbaar dat er mensen zijn die met me willen afspreken, omdat het betekent dat er toch iets is waarom mensen bij mij zouden willen zijn.

Meer kan ik even niet bedenken.
Oud 17-01-2007, 13:14
Verwijderd
op dit moment ben ik eigenlijk meer dankbaar om wat materialistische dingen. Ikb en mijn ouders dankbaar dat ik, met wat financiele steun, een reis kan gaan maken. Ik ben ze dankbaar dat ze mij kunnen laten studeren en het beste met me voor hebben (en iets minder dankbaar met de manier waarop mijn moeder dat naar mij uitdraagt..)

Ik ben mijn vriend dankbaar dat hij mij de ruimte geeft om te onwikkelen, te zoeken, te vinden, te ontdekken en bovenal van me blijft houden.

Ik ben dankbaar dat ik in Amsterdam in het inloophuis mag werken met de puurste mensen die er zijn, daklozen. Ik heb de kracht en de humor om deze mensen niet alleen als 'zielig, vies en dom' te zien, maaro ok als mens, kunstenaar, schrijver, artiest of hulpeloos zelfs.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2007, 15:57
Verwijderd
ik ben dankbaar voor het feit dat mensen van mij houden en dat ik van mensen hou. dat dat kan.
corny hè?
Met citaat reageren
Oud 17-01-2007, 16:30
Verwijderd
Ik ben dankbaar voor zoveel geluk in mijn leven. Sommige dingen lijken echt vanzelf te gaan.
Ik ben dankbaar mijn man, een van de gevolgen van dat geluk, dankbaar voor het feit dat we elkaar ontmoet hebben en dat alles vanaf het begin goed was. Dankbaar voor het feit dat het nu alleen nog maar beter is en dat ik iedere dag weer een vlaag van verliefdheid krijg als ik hem zie
Dankbaar voor mijn ouders, omdat ze me goed hebben opgevoed en me altijd hebben vertrouwd.
Dankbaar voor mijn zus, die van me houdt, de enige persoon naast mijn man is die dat ook hard op zegt. Die me troost als ik het nodig heb, die me zoveel gunt. Die zwanger is van mijn nichtje
Met citaat reageren
Oud 24-01-2007, 12:49
Yana
Yana is offline
Poe.. uh.

Vandaag ben ik dankbaar dat ik het (nog ) niet verpest heb met eten en volgens mij vrij aardig *normaal* bezig ben.
Oud 24-01-2007, 13:18
Lotte
Lotte is offline
Als ik me dankbaar wil voelen luister ik altijd naar Grateful van Pete Philly
Met citaat reageren
Oud 24-01-2007, 15:15
Poepkind
Poepkind is offline
Ik ben niet zozeer dankbaar, maar ik waardeer een heleboel dingen wel.
Ik waardeer op de 1e plek mijzelf.
Ik geef heel veel om mijn ouders, en zusje. Ik ben ze dankbaar voor de financiele bijdrage aan mijn studie.
Ik waardeer mijn vriend.
Voor de rest zijn er een heleboel dingen in mn leven waar ik erg tevreden mee ben, zoals studie en vrije tijd!
Oud 24-01-2007, 15:36
Tink*
Tink* is offline
Ik ben dankbaar dat bepaalde mensen mij de kans geven mezelf te zijn en me daarom accepteren en waarderen. Ik ben dankbaar voor mijn vrienden, die me steunen en met wie ik over allerlei dingen kan praten en die me zouden helpen als het moet en ik dat ook bij hen. Ik ben dankbaar dat ik goed kan leren en nu een studie kan volgen. Ik ben dankbaar dat mijn ouders me zo goed mogelijk steunen in wat ik wil en me daarbij helpen als dat nodig is, maar me iig vrij laten voor het maken van mijn eigen keuzes. Ik ben dankbaar voor geluk dat af en toe op momenten eens mijn kant op komt. En ik ben dankbaar dat dat geluk nog veel meer naar andere mensen komt, want lieve mensen verdienen geluk.
Oud 24-01-2007, 20:01
Smokin'
Smokin' is offline
Citaat:
Nattigheid schreef op 17-01-2007 @ 14:14 :
Ik ben dankbaar dat ik in Amsterdam in het inloophuis mag werken met de puurste mensen die er zijn, daklozen. Ik heb de kracht en de humor om deze mensen niet alleen als 'zielig, vies en dom' te zien, maaro ok als mens, kunstenaar, schrijver, artiest of hulpeloos zelfs.
Wat een vreselijk stukje.. de 'puurste' mensen die er zijn? Wat een zelfverheerlijkend geklets.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-01-2007, 01:40
teenager
teenager is offline
Citaat:
Smokin' schreef op 24-01-2007 @ 21:01 :
Wat een vreselijk stukje.. de 'puurste' mensen die er zijn? Wat een zelfverheerlijkend geklets.
amen
Met citaat reageren
Oud 25-01-2007, 08:53
~> Eilidh <~
~> Eilidh <~ is offline
Ik ben dankbaar
- voor dat ik gezond genoeg ben.
- voor de liefde van mensen die ik ontvangen mag en geven mag.
- voor de vrijheid in Nederland.
- voor de rijkdom waarin ik mag leven.
- voor de veiligheid van Nederland
- voor de zorg in Nederland en allerlei andere regelingen en verzekeringen
- voor dat ik God heb leren kennen
- voor de plezier die ik aan muziek kan beleven
- voor de minder leuke kanten van het leven, want ook daar leer je van

Samengevat: Ik ben dankbaar voor het leven
Oud 29-01-2007, 16:08
Yana
Yana is offline
Dat ik nu zoveel meer sociale contacten heb dan een half jaar terug.
Oud 29-01-2007, 16:15
»Mandy_x«
»Mandy_x« is offline
Ik ben dankbaar voor mij hele goeie vriendin, die echt alles voor me betekent en me het idee geeft dat ik een heel speciaal iemand ben. Ik weet dat ik altijd bij haar terecht kan en dat ze me niet zal laten vallen.

Ik ben dankbaar voor de mensen die mij accepteren zoals ik ben, waar ik me niet anders bij voor hoef te doen.

Ik ben dankbaar dat ik iets voor mijn vriendin kan betekenen. Mijn hele leven draait gewoon om haar, en ik zal haar altijd helpen.
Oud 29-01-2007, 20:47
Verwijderd
ik ben dankbaar dat ik elke dag te eten heb, een dak boven m'n hoofd heb en in een land woon met goeie voorzieningen..
Met citaat reageren
Oud 29-01-2007, 20:50
Blaf
Blaf is offline
ik ben dankbaar voor mijn piemel mijn persoonlijkheid mijn intelligentie mijn charme mijn uiterlijk mijn geld enzo
Oud 30-01-2007, 03:22
Verwijderd
Ik ben dankbaar dat ik zo'n lieve, steunende famiie heb die voor me klaar staat als het echt nodig is.

Ik ben dankbaar dat ik de kans krijg om iets goeds te doen met m'n leven.

Ik ben dankbaar dat er psychische hulpverlening bestaat.

Ik ben dankbaar voor Sidhe , omdat ze me spontaan steunt.

Ik ben dankbaar dat ik een mooie tijd van anderhalf jaar achter de rug heb met m'n ex.

Ik ben dankbaar voor m'n studentenvereniging, die me toch de laatste tijd wel een goede tijd bezorgt.

Ik ben dankbaar voor m'n vrienden.

Ik ben mother earth dankbaar dat ze het leven heeft geschapen, maar ook de dood zodat het leven niet oneindig voortsleept en we aangezet worden om er wat van te maken omdat we daar maar tijdelijk de kans toe hebben. (Poeh, wat een gefilosofeer op deze tijd van de nacht. )
Met citaat reageren
Oud 30-01-2007, 10:01
Verwijderd
Wat lief <3

Ik ben dankbaar voor mijn vrienden, de paar die ik heb zijn er wel - zelfs midden in de nacht - en ze steunen me ondanks mijn gezeur af en toe.
Ik ben dankbaar voor het feit dat ik hier nog sta, dat ik niet gesprongen ben en dat ik leef.
Ik ben dankbaar voor het feit dat mensen me láten helpen.
Ik ben mijn vriend dankbaar, gewoon.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2007, 18:18
Lotte
Lotte is offline
Citaat:
DarkSide schreef op 30-01-2007 @ 04:22 :

Ik ben mother earth dankbaar dat ze het leven heeft geschapen, maar ook de dood zodat het leven niet oneindig voortsleept en we aangezet worden om er wat van te maken omdat we daar maar tijdelijk de kans toe hebben. (Poeh, wat een gefilosofeer op deze tijd van de nacht. )
Totaal irrelevant maar ik heb dit altijd met school
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten