Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-01-2007, 11:54
frvneste
frvneste is offline
Voor mijn thesis in de communicatiewetenschappen onderzoek ik de interesse bij jongeren voor nieuwe diensten op de gsm. In de toekomst heeft iedereen gewoon één toestel op zak (of rond de pols bv.) dat alle persoonlijke communicatie regelt, voor entertainment zorgt (mp3, video,...) en voor interactie met de omgeving (zijnde mensen of objecten). Mijn vraag aan jullie is van welke diensten je graag gebruik zou maken en van welke absoluut niet (omdat je het als een inbreuk op je privacy beschouwd bv.).

vbn.: locatie-gebaseerde info (vrienden lokaliseren,...), reclamepanelen die reageren als je voorbij loopt (bv. door een trailer te spelen van een film die past binnen je profiel, op basis van gegevens van je Kinepolis Student Card), je camera gebruiken om live uit te zenden, mp3's downloaden (voor hoeveel, 1 euro?), digitale graffiti (je post iets op basis van coördinaten, als een vriend ooit eens op die locatie passeert kan hij berichtjes, foto's en video's bekijken die je daar gepost hebt),...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-01-2007, 21:25
Al Murphy
Al Murphy is offline
Ik betwijfel of het wel zo'n vaart zal lopen.

Video kijken op je pols? -> geen interesse in

muziekspeler en telefoon in één toestel? -> lijkt me onhandig. Dan geloof ik veel meer in hetgeen zich rond iPod ontwikkeld: één toestel dat zowel binnenhuis als mobiel bruikbaar is.

alle persoonlijke commununicatie mobiel? -> wil ik niet. Ik vind het al erg genoeg dat ik telefonisch veel meer bereikbaar ben dan voor het gsm-tijdperk. Ik wil zo lang mogelijk zelf beslissen wanneer ik via mail bereikbaar ben, of wanneer ik die lees. Het lijkt me een verschikkelijk asociale wereld wanneer iedereen zijn briefwisseling ook nog eens in het openbaar loopt te verrichten. Zoiets doe ik aan mijn bureau.

gps op mijn telefoon/ipod/whatever -> als iemand wil weten waar ik ben, vragen ze het me maar. Ik wil niet dat mijn vrouw/vrienden/eender wie maar op een schermpje hoeft te kijken waar ik op dat moment ben. Al die marketing-gerelateerde zaken die je opnoemt... bah.
Oud 19-01-2007, 22:21
WelVrolijk
WelVrolijk is offline
- Locatie van (of route naar) de dichtstbijzijnde bushalte. Of een bushalte waar zo laat/vroeg op de dag bussen komen.

- Dienstregelingen van de bushalte waar ik op dat moment vlak in de buurt ben - zo mogelijk ook info over vertragingen.

- Namen van de eerstvolgende bushaltes, als ik in een bus zit (in een mij onbekend deel van het land). En een mogelijkheid om een waarschuwingssignaal te krijgen zodra de bus in de buurt komt van de halte waar ik wil uitstappen.

- Idem voor trein etc. (Er zijn heel wat lijnen waar 's avonds de conducteur niet op elk station even naar buiten komt. En veemde stations zijn doorgaans heel moeilijk te herkennen.).

- Locatie van de dichtstbijzijnde taxihalte.

Als ik wil bellen naar een taxicentrale:
- Ofwel een aanduiding van de plaats waar ik nu ben (als ik daar de weg niet ken), ofwel een mogelijkheid om (bijvoorbeeld) met een druk op de knop mijn positie over te seinen naar de taxicentrale (tijdens het gesprek waarin ik een taxi bestel).
Of wellicht een mogelijkheid om het signaal dat mijn positie weergeeft tijdelijk toegankelijk te maken voor de chauffeur van de taxi die ik besteld heb (normaal hoort dat signaal uiteraard volledig versleuteld te zijn, na een bepaalde opdracht zou de versleuteling tijdelijk kunnen worden vervangen door een versleuteling die door precies één bepaalde taxi ontcijferd kan worden).

- Locatie van de dichtstbijzijnde restaurants. Of het dichtstbijzijnde café. Of politiebureau, etc.

- Locatie van en route (ook lopend) naar de klant waar ik een afspraak heb. Of het bedrijf waar ik zodadelijk een sollicitatiegesprek heb. Of de examenlocatie. Of het veld (de zaal) waar ik een bepaalde wedstrijd moet spelen. etc.

- Een mogelijk om met één druk op de knop een berichtje aan mijn vrouw te sturen dat ik in de file sta (er van uitgaande dat in de toekomst zelfs handsfree bellen in de auto verboden wordt).
Met citaat reageren
Oud 20-01-2007, 00:00
Darko
Darko is offline
Het moet vooral functioneel zijn en er zijn als ik er om vraag. Niet iets als SBS deze week probeerde om dansen op het ijs te promoten.

Eigenlijk ben ik wel tevreden met wat ik nu heb. Ik heb een flat-fee internet abbo waarmee ik op elk moment restaurants, vetrektijden, telefoonnummers, adressen enz kan checken op internet. Het enige dat ik wil is dat ze HSDPA goedkoper maken en dat je altijd online bent en dus niet hoeft in te loggen. Push mail heb ik ook al de mogelijkheid toe, dus dat is ook geen toekomstbeeld meer. Videobellen hoeft wat mij betreft ook niet echt, maar is mss wel een leuke feature als je het ook kan uitschakelen.

Interactie met de omgeving zoek ik eigenlijk totaal niet. Heeft voor mij ook totaal geen toegevoegde waarde.

Een mp3 speler gebruik ik het liefst nog los, dat is net wat gebruiksvriendelijker.
Oud 21-01-2007, 17:40
J-roenn
J-roenn is offline
wat een onzin, de enige handige optie die nog ontbreekt op m'n mobiel is er mee kunnen betalen ( al is rabobank daar mee bezig ).
lijkt me wel handig, stuurt een smsje naar een blikjes automaat, en t blikje valt er uit en t gaat gewoon op de telefoonrekening.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2007, 23:04
JCG
JCG is offline
Routeplanner met gps maar precies genoeg voor voetgangers lijkt me zeer handig. Vooral omdat ik het richtingsgevoel van een blinde grot salamander heb
Oud 23-01-2007, 17:04
Al Murphy
Al Murphy is offline
Citaat:
JCG schreef op 22-01-2007 @ 00:04 :
Routeplanner met gps maar precies genoeg voor voetgangers lijkt me zeer handig. Vooral omdat ik het richtingsgevoel van een blinde grot salamander heb
Mijn richtingsgevoel laat me ook veel te vaak in de steek, maar eigenlijk vind ik het op zo'n moment veel leuker om aan iemand de weg te vragen, dan het op mijn eentje op een kaart of via een routeplanner op mijn horloge/laptop/telefoon/ander ding te gaan uitzoeken. Ergens de weg kwijt zijn, of de juiste bushalte niet vinden, of van die dingen zijn tot nu toe zo vaak een excuus geweest om leuke mensen aan te spreken of de aanleiding om nieuwe mensen te ontmoeten en dat wil ik voor geen geld van de wereld missen.

Daarnaast ben ik absoluut niet bereid om voor al die extra en zogenaamd geweldig handige en interessante diensten te betalen. Of misschien ben ik gewoon ouderwets als het om die dingen gaat.
Oud 23-01-2007, 18:51
Magican
Magican is offline
Op zich ben ik tevreden, maar een tracking device op mijn sleutels is wel handig op mijn mobieltje als mijn sleutels weer eens kwijt zijn.
Oud 02-02-2007, 21:42
dext0r
dext0r is offline
www.farcast.nl
Oud 04-02-2007, 08:19
poetic_tragedy
poetic_tragedy is offline
ik wil helemaal niks van dat alles op een telefoon. Mijn telefoon belt en smst alleen, en zo wil ik het ook graag houden.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2007, 14:12
Verwijderd
Citaat:
frvneste schreef op 19-01-2007 @ 12:54 :
vbn.: locatie-gebaseerde info (vrienden lokaliseren,...), reclamepanelen die reageren als je voorbij loopt (bv. door een trailer te spelen van een film die past binnen je profiel, op basis van gegevens van je Kinepolis Student Card), je camera gebruiken om live uit te zenden, mp3's downloaden (voor hoeveel, 1 euro?), digitale graffiti (je post iets op basis van coördinaten, als een vriend ooit eens op die locatie passeert kan hij berichtjes, foto's en video's bekijken die je daar gepost hebt),...
voor. Gaat ook gebeuren als we in dit tempo doorgaan.

Maar a la Minority Report dus.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten