Oud 22-01-2007, 07:26
Verwijderd
Naar aanleiding van dit topic, waarin SisterOfMercy een (semi-)professionele pci-raid-controller aanbied die ook RAID5 aan kan.

In mijn huidige pc heb ik al één (SCSI) Cheetah 10K.6. Voor ~100 euro moet het wel mogelijk zijn om nog 2 andere te vinden en om daarmee een raid5-setup te creeëren creëren.

Op zich lijkt het me wel leuk om dat eens uit te proberen. De leessnelheden van die cheetah's zijn sowieso al hoog, mede natuurlijk door de theoretische snelheid van 320 mb/s.

Stel dat ik zo'n setupje in mijn gamepc zet, die ik over een paar weken in elkaar ga zetten. Zou de prestatiewinst goed te merken zijn? Ik denk hierbij aan het laden van een map, het opstarten van een spel...

Of kan ik net zo goed 2 7200.10's in RAID0 zetten?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-01-2007, 10:04
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
De kracht van RAID0 is dat het prestaties verbetert als je met grote bestanden werkt, en bij normaal desktopgebruik en games is dat niet vaak het geval. RAID0 zou je in principe een kleine snelheidswinst kunnen geven bij het opstarten van een een spel of bij het laden van levels, maar als je écht snelheidswinst wil kun je je geld beter besteden aan meer geheugen/betere videokaart. Bovendien lijkt me dit een geval waar de voordelen (beperkte snelheidswinst) niet opwegen tegen de nadelen (hogere kans op dataverlies).
RAID5 zou je kunnen overwegen aangezien dat niet de nadelen van RAID0 heeft, maar hoe dat precies zit m.b.t. prestatiewinst in games weet ik eigenlijk niet.
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.

Laatst gewijzigd op 22-01-2007 om 10:13.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2007, 10:36
hermanf
hermanf is offline
Een U320 SCSI schijf heeft geen theoretische maximumsnelheid van 320 MB/s, het is slechts de interface die dit aan kan. Dit is pas van belang als je er meerdere gaat aansluiten op één kanaal.

http://www.storagereview.com/comparison.html

Pak hier 'maximum transfer rate (read)' en je ziet dat de snelste schijf 135 MB/s haalt. Dit betreft een 15.000 toeren schijf op zijn max (aan de buitenkant van de platters)

Hoe dan ook, ik zou persoonlijk toch voor raid 0 gaan ipv raid 5 als het om een bootpartitie gaat. Op een goed ingerichte PC heb je daar toch geen belangrijke data op staan en heb je een ghost gereed op een andere schijf voor als de boel in de prak draait. Bovendien is - alhoewel altijd aanwezig uiteraard - de kans dat zo'n SCSI schijf er mee nokt ook weer niet zo gigantisch in vergelijking met een IDE schijfje.

Laatst gewijzigd op 22-01-2007 om 10:43.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2007, 11:30
phoxetis
Avatar van phoxetis
phoxetis is offline
als het laden bestaat uit grote brokken data inlezen in het werkgeheugen dan heb je snelheidswinst. Als het bestaat uit enorm veel werkgeheugen en flink swappen tijdens het laden, dan heb je meer baat bij 2 losse schijven, met 1 het spelletje en op 2 de swapfile.
__________________
I never be late... I drive a V8 ...
Met citaat reageren
Oud 22-01-2007, 16:00
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Eerder bij meer werkgeheugen.
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2007, 15:53
Verwijderd
Hmm, als ik een beetje naar die vergelijking kijk op de site van hermanf zie ik dat de Cheetah 10K.6 niet bijzonder hoog scoort.

Ik geloof dat ik het maar laat zitten en gewoon 2 goede schijven in Raid0 zet, of helemaal geen RAID gebruik.

Bedankt iig.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:30.