Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
(En daarenboven: je hebt er volgens mij meer aan als je de werkwijze manueel kunt uitvoeren, dat je daarna het rekenwerk aan een computer of rekenmachine overlaat, is niets mis mee; maar het is wel zo handig dat je weet waarmee je bezig bent of dat je weet wat je rekenmachine in jouw plaats aan het doen is. Dat rekenmachientjes zo algemeen geworden zijn en zeker grafische rekenmachientjes, doet niet veel goeds voor het wiskunde-inzicht van vele mensen: ja, gooi maar eventjes in je rekenmachientje. Dat werd vroeger met de hand gedaan, kon je zonder rekenmachine maar zien dat je een functie kon schetsen etc. Niet dat dat nu veel nut heeft in het bedrijfsleven, maar door die automatisatie heb je geen inzicht meer in waarmee je bezig bent).
||
Citaat:
Mijn punt hierin was eerder dat een rekenmachine een leuk hulpmiddel is, maar je mag er zeker geen 100% op vertrouwen omdat die rekenmachines enkel numeriek kunnen werken enerzijds en anderzijds ben je meer met een klein beetje inzicht: als je dan een iets moeilijker opgave krijgt, kun je die ook oplossen. En inzicht kweken doe je niet door steeds bij elk probleem de grafiek op je rekenmachien te plotten, en die waarde op dat scherm over te schrijven, inzicht krijg je enkel door over het probleem na te denken. Je bent meer met inzicht dan met hersenloos formuletjes intikken op een rekenmachien, want op een dag kom je die ene formule tegen die je rekenmachine niet aanpakt en dan zit je direct vast. Erover nadenken kan je niet meer, want je bent vergeten hoe je dat probleem algemeen zou moeten oplossen. Ik zou nog uren kunnen doorbomen hierover, maar dat lijkt me geen goed idee.
||
Citaat:
||
Citaat:
Maar inderdaad, invullen in de functie: je moet namelijk een punt van de grafiek hebben (karakteristiek voor die punten: y=f(x), dus x en y moeten voldoen aan die vergelijking, en vermits je een x hebt kan je die y daaruit dus berekenen als je een functie hebt die eenduidig bepaald is). Dit is echt een klassieke fout, daarom dat ik het ook expliciet in mijn eerste bericht gezet heb, je hoeft je er dus niet al te slecht bij te voelen, komt door te snel te willen werken meestal en dan invullen in de eerste de beste functie die je tegenkomt (en dat is dan meestal de eerste of zelfs de tweede afgeleide, maar daarmee bepaal je geen punt van de grafiek). ![]()
||
Citaat:
De tekst heeft wel gelijk in het feit dat je het best leert door zelf te doen, door alles stukje bij beetje te begrijpen.
||
Citaat:
Dus precies wat Illusion doet. Of bedoel je juist, dat jij gelooft dat Illusion de *enige* gebruiker van dit forum is die het nut van zelf analytisch oplossen *wel* ziet? Ook dan zit je er behoorlijk naast ... |
![]() |
||
Citaat:
En wat je met die derde alinea bedoelt, is mij echt een vraag: ik geloof nog stteds in het analytisch oplossen van vraagstukken, Vrolijk heeft daar zeker niets aan veranderd. Ik vind niet dat je dat had moeten zeggen: de enige die weet waarvan ik wel of niet het nut inzien ben ikzelf, jij hoeft Vrolijk niet naar zijn kop te smijten dat ik het wel of niet nuttig vind totdat hij iets zei. In zijn post staat juist dat hij denkt dat ik zeker niet de enige ben die voor analytisch oplossen is (en dat ben ik met hem eens). Aan zijn post kan ik niet veel oproerstokerij vinden, aan die van jou daarentegen wel. Daarom nogmaals: leg eens uit wat je met die (Engelse) quote bedoelde. Je eigen tekst eronder "voor Ilusion en voor mensen die de nut van zelf analytisch oplossen niet ziet"betekent volgens mij dat ik wel analytisch wil oplossen en anderen niet, maar dan zie ik niet in waarom je dat aan mij richt (niet omdat ik analytisch wil oplossen, maar jouw beweegreden om het aan mij te richten).
||
Citaat:
![]() Dat stukje tekst was inderdaad leuk om te lezen (en geheel op waarheid gebaseerd; je moet eerst door heel wat saaie theorie om de leuke dingen te kunnen gaan bestuderen. Echter heb je volgens mij genoeg leerkrachten die de essentie vergeten: het is volgens mij niet de bedoeling om een eigen vak steeds naar voren te duwen als belangrijkste, het is de wisselwerking tussen de verschillende vakken die eerder belangrijk is: met enkel wiskunde kun je niets doen, maar om andere vakken te kunnen begrijpen (chemie, mechanica, fysica, ...), heb je heel wat wiskundige technieken nodig.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
[WI] [snel vraagje] Top berekenen Verwijderd | 7 | 31-01-2013 07:53 | |
[WI] Hulp Nodig! Wie heeft tijd? Dubbel-B | 18 | 14-11-2010 19:00 | |
[WI] Transformatie bij grafieken:hoe te beginnen? Diamera | 8 | 24-10-2010 17:19 | |
[WI] top grafiek berekenen boku | 2 | 13-05-2010 17:07 | |
[WI] Kromme door Toppen AmazingPhil | 5 | 10-07-2009 12:17 | |
[WI] Basiswiskunde aapbloem123 | 6 | 19-06-2009 14:07 |