|
|
Bekijk resultaten poll: Is de universiteit zwaarder dan (6)VWO? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() ![]() |
89 | 58.94% |
Nee |
16 | 10.60% |
Soms (hangt sterk af van de studie) |
46 | 30.46% |
Aantal stemmers: 151. Je mag niet stemmen in deze poll |
![]() |
|
Topictools | Zoek in deze topic |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Confronterend met jezelf is het bij mij niet, maar misschien met studies als psychologie wel, dat weet ik niet. Dat is denk ik studieafhankelijk. Ik besteed wel 40 uur per week tijd aan mijn studie. Dat betekent dat ik nog wel een bijbaantje heb, en nog tijd over heb voor hobby's en vrienden enzo, maar geen zeeën van tijd hebt. Het is dus een fulltime werkweek, alleen ik gebruik er ook avonden en/of weekenden voor, dan heb ik doordeweeks ook nog wel vrij. Deze kwestie is natuurlijk erg afhankelijk van jezelf en de studie.
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Teksten lezen is leuk als het onderwerp je intereseert. En het onderwerp heeft natuurlijk sterk met je studie te maken. Natuurlijk moet je veel leren, maar ik ervaarde mijn VWO tijd als veel zwaarder. En mijn studie is niet bepaald moeilijk, dus dat zal erook wel mee te maken hebben. Toen ik nog op het VWO was, maakte ik me zorgen: stel nou dat de uni onvoorstelbaar moeilijk is? Als je voldoende op het VWO presteert, zul je dat zeker weten ook op de uni doen. Ik heb overigens 2 baantjes en zit op 2 sporten, dus het is te doen ![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Vooral veel HBO'ers moeten gewoon hele dagen naar school. Maar er zijn ook universitaire studies waarbij je van 9 tot 5 colleges, werkgroepen en practica hebt. Ikzelf heb dat niet, mijn minimum aantal contacturen was 6 en mijn maximum 15 uur per week. Zeker in het begin was dat erg wennen. Ik had ontzettend veel leeswerk, maar na een paar weken liep ik zo erg achter dat ik het op gaf. En toen ik m'n tentamens gewoon bleek te halen, hield ik dat als tactiek voor de rest van het jaar aan. Het was toen dus zeker niet zwaarder dan 6vwo (wel heel anders. Colleges vergen wel meer energie dan gewoon school). Maar halverwege het 2e jaar haalde ik het niet meer op die manier en moest ik ook echt aan het lezen gaan. Je moet wel veel zoeken naar motivatie, want in een week een boek van 400 blz over statistiek lezen is niet iets wat je even doet. En dat is dan nog maar 1 vak, terwijl je meestal 2 of 3 vakken tegelijk hebt lopen.. Op dit moment vind ik het zeker zwaarder dan 6 vwo, maar ik zit nu ook in het 3e jaar en heb naast m'n studie nog hobby's en 2 baantjes (20 uur).
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]()
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() En met dat tweede deel ben ik het helemaal niet eens. Ik doe een sociale studie en heb toch echt veel wiskunde. In elk jaar komen meerdere vakken statistiek en onderzoek naar voren. Sterker nog, meer dan de helft van m'n studie gaat over onderzoekstechnieken. Dus je uitspraak gaat bij mijn studie echt niet op.
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ik weet verder dat zowat elke richting wel statistiek heeft, maar ik weet niet of iedereen zo heel veel statistiek heeft, op zich is het wel een zwaar vak voor velen door die andere denkwijze. Bij ons heb je universiteit ook altijd wel een wiskundevak (statistiek meestal),maar als je zegt dat jullie heel veel wiskundevakken hebben, is er volgens mij iets mis met het universiteitssysteem daar (als je een sociale wetenschap doet, is het volgens mij de bedoeling dat je voral die wetenschap doet en dan daarbij vakken hebt die handig zijn voor dat vak: een beetje statistiek, want dat heb je altijd wel nodig om onderzoek te kunnen doen, maar echt hele dagen wiskunde lijkt me in zo'n richting echt niet fijn. Hoe veel wiskunde heb jij ongeveer per week? (en dan beoel ik echt wiskundevakken, oke, de andere steunen sowieso wel op wat je bij wiskunde ziet, maar vaak is dat toch nog anders door de praktische kantjes). @Sylph: je hebt vast gelijk, maar het dringt zich nu wel op. Waarschijnlijk zal je wel niet op 5 minuten een afdoende vergelijking kunnen maken, niet dat ik het ASO zo veel superieurder dan het VWO vindt. Volgens mij voldoet ASO niet eens aan wat je zou mogen verwachten om door te stromen naar universiteit.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Want tuurlijk heb ik bij een sociale wetenschap geen les wiskunde. Maar dus wél statistiekvakken en wél spss en wél onderzoeksvakken waarbij alles draait om het berekenen van resultaten en betrouwbaarheid. Je bent voortdurend bezig met wiskunde, ook al zijn het geen letterlijke wiskunde vakken. En dat is al genoeg om jouw beredenering dat je geen (of weinig) vakken zou hebben die je slecht liggen, onderuit te halen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
OT: Ik moest in het begin op de uni wel erg wennen aan het hogere tempo en de veel moeilijkere vakken, ik leer voor een gemiddeld tentamen ongeveer 10 keer zo veel als ik voor een centraal examen deed. Maar ach, daar wen je aan. Nu doe ik het rustig aan, ik sta dan ook niet nominaal (ben vierdejaars, bezig met derdejaars vakken). Verder hangt het heel erg af van de studie, het maakt natuurlijk nogal verschil of je psychologie studeert of combi wis- en natuurkunde, zowel qua niveau als qua hoeveelheid stof. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() ![]() ![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Aan iedereen die van berichten in dit topic is geschrokken: laat je toch niet afschrikken, want voor iedereen ligt het anders. Probeer gewoon zelf, doe de studie die je leuk vindt. Als een studie moeilijk is kan je zeggen: dat kan ik niet; of je kan het als een uitdaging zien. Het is aan jou. |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Algemene schoolzaken |
Help, van VWO4 naar HAVO4?? mirjam1997 | 61 | 06-10-2012 18:59 | |
Studeren |
hbo of vwo bloemlaura | 24 | 02-09-2009 08:47 | |
Studeren |
Dé gang van zaken m.b.t. geneeskunde studeren in Antwerpen sjtuijp | 1 | 18-04-2007 19:51 | |
Algemene schoolzaken |
Vragen over de studies Biomedische Wetenschappen/Chemie/Geneeskunde Creamcracker | 20 | 14-08-2004 17:26 | |
Algemene schoolzaken |
Luzac College Jolla | 44 | 14-06-2004 23:55 | |
Algemene schoolzaken |
van de havo naar het WO xxxemmyxxx | 7 | 08-03-2002 08:08 |