Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Bekijk resultaten poll: Is de universiteit zwaarder dan (6)VWO?
Ja 89 58.94%
Nee 16 10.60%
Soms (hangt sterk af van de studie) 46 30.46%
Aantal stemmers: 151. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-01-2007, 17:42
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Dan bedoel ik met name de tijd die je eraan kwijt bent, of dat nu komt door de moeilijkheidsgraad of de hoeveelheid aan werk dat je moet doen...Houdt wel rekening met het eventuele baantje wat je hebt.

Graag toelichting -> wat zijn je ervaringen, wat hoor je van andere mensen, hangt het af van de studie en welke studies zijn dan zwaar en welke niet en waarom wel/niet? Zwaar omdat het veel stof is, of omdat het moeilijke stof is, of confronterend met jezelf? Enz.

Aangezien ik in 6VWO al vind dat ik geen tijd heb voor de 'leuke zaken des levens'.
Oud 31-01-2007, 17:52
CoolJessy
CoolJessy is offline
Het lijkt mij dat je niet op hetzelfde niveau moet blijven hangen en het dus zwaarder word (6V is toch ook zwaarder als 5V?). Maar uiteraard heb ik alleen ervaring met mijn eigen studie (university College) waar het allemaal meer tijd kost dan bij andere opleidingen omdat we hetzelfde doen in minder tijd. (zeggen ze, ik heb geen ervaring met iets anders, maar het lijkt me wel dat dit zo is...) Anyway mijn ervaring is dat ik hier serieus iets doe (ongeveer 40 uur per week gemiddeld) terwijl ik op de middelbare niet oplette in de klas en vervolgens in 3 uur per week mijn huiswerk deed.
Oud 31-01-2007, 18:05
Lilium
Lilium is offline
Ja, de universiteit is zwaarder dan het VWO. Ik heb de overstap van het VWO naar de universiteit als heel moeilijk ervaren. Er waren een hoop dingen waar ik aan moest wennen: hoorcolleges, een boel minder les en de hoeveelheid stof. Op de middelbare school had ik nooit moeite met de toetsen want ik maakte altijd keurig mijn huiswerk en pikte veel in de lessen op. Ik deed op school niet heel veel in vergelijking met nu.
Toen ik op de universiteit kwam, moest ik in een keer heel hard werken. Aantekeningen maken van hoorcolleges kon ik bijvoorbeeld niet goed, en aan discussieren tijdens werkcolleges moest ik erg wennen. Het vervelendste was dat ik opeens zo veel zelf moest doen: lezen, opdrachten maken en zorgen dat je niet in de tentamenweek veel moet doen.
Maar: deze opstart-problemen heeft zowat elke student en je leert vrij snel hoe je je studie moet aanpakken.
Oud 31-01-2007, 18:25
~> Eilidh <~
~> Eilidh <~ is offline
Citaat:
Yab-Yum schreef op 31-01-2007 @ 18:42 :
Dan bedoel ik met name de tijd die je eraan kwijt bent, of dat nu komt door de moeilijkheidsgraad of de hoeveelheid aan werk dat je moet doen...Houdt wel rekening met het eventuele baantje wat je hebt.

Graag toelichting -> wat zijn je ervaringen, wat hoor je van andere mensen, hangt het af van de studie en welke studies zijn dan zwaar en welke niet en waarom wel/niet? Zwaar omdat het veel stof is, of omdat het moeilijke stof is, of confronterend met jezelf? Enz.

Aangezien ik in 6VWO al vind dat ik geen tijd heb voor de 'leuke zaken des levens'.
Datzelfde gevoel had ik ook, maar iedereen zei als je vwo haalt, kun je de universiteit in principe ook halen. Dus heb ik het gekozen. Natuurlijk is het wenne, maar het gaat dan ook echt om wennen. Nu zit ik daar een half jaar, en ik zie het inmiddels niet echt meer als zwaarder. Het is veel en je moet het echt bijhouden anders red je het niet. De manier van leren en tentamenvragen beantwoorden is anders, maar daar heeft iedereen last van. Het is gewoon verderbouwend op je niveau zeg maar. Het hangt er natuurlijk wel van af, wat je leuk vindt. Dat is het belangrijkste. Als je het naar je zin hebt, ben je namelijk meer gemotiveerd. En motivatie is alles.
Confronterend met jezelf is het bij mij niet, maar misschien met studies als psychologie wel, dat weet ik niet. Dat is denk ik studieafhankelijk.
Ik besteed wel 40 uur per week tijd aan mijn studie. Dat betekent dat ik nog wel een bijbaantje heb, en nog tijd over heb voor hobby's en vrienden enzo, maar geen zeeën van tijd hebt. Het is dus een fulltime werkweek, alleen ik gebruik er ook avonden en/of weekenden voor, dan heb ik doordeweeks ook nog wel vrij. Deze kwestie is natuurlijk erg afhankelijk van jezelf en de studie.
Oud 31-01-2007, 18:40
Verwijderd
Hangt af van de studie. Het is belangrijk dat je een studie kiest die je echt leuk vind. Mijn studie (Sociale Geografie) is veeeeeeeel makkelijker dan 6VWO. Ik heb voor het eerst weer negens en achten op mn 'rapport' .
Met citaat reageren
Oud 31-01-2007, 18:51
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 31-01-2007 @ 19:40 :
Hangt af van de studie. Het is belangrijk dat je een studie kiest die je echt leuk vind. Mijn studie (Sociale Geografie) is veeeeeeeel makkelijker dan 6VWO. Ik heb voor het eerst weer negens en achten op mn 'rapport' .
Maar waarom is ie makkelijker dan?
Oud 31-01-2007, 19:04
fractuur
fractuur is offline
5vwo vond ik een stuk zwaarder dan 6vwo, dat in de eerste plaats.

Met de overstap naar het WO was voor mij behoorlijk gemakkelijk, dit in tegenstelling tot veel anderen. Dat komt denk ik ook omdat ik een betaprofiel deed en Geschiedenis ging studeren. Geschiedenis vond ik een eitje op het vwo, in vergelijking met bijv. natuurkunde. Bovendien heb ik de laatste twee jaar op een universitaire methode Geschiedenis gehad. Veel lezen, veel bronnen, veel schrijven. En dat was op het WO eigenlijk niet anders, alleen een factor weetikveelwat meer. Op dat moment maakt het meer uit dat je de manier van leren al in de vingers hebt dan dat de stof veel is, heel raar. Heb vorig jaar Heel Veel naast mijn studie gedaan. (deed ik ook wel op de middelbare, maar iets minder)
Dit jaar Geneeskunde. Veel stof in veel minder tijd. Minder moeilijk, minder academisch, maar het gaat gewoon heel snel. Veel stof moet er snel inzitten. Nu doe ik er niet zo veel meer naast (dat komt wel weer) en het gaat me redelijk gemakkelijk af allemaal.
Allebei even makkelijk of moeilijk als de middelbare.

Eigenlijk komt het hier op neer: je moet je studie leuk vinden en je moet jouw beste manier van leren uitvinden. Niet jezelf verliezen in wat je buiten je studie doet, maar een goede afweging maken. Dán kan je heel veel naast je studie doen en heb je bijna zeeën van tijd.
Oud 31-01-2007, 19:04
Verwijderd
Citaat:
Yab-Yum schreef op 31-01-2007 @ 19:51 :
Maar waarom is ie makkelijker dan?
Naja, hoorcolleges vind ik wel een voordeel. Als je ze volgt en aantekeningen maakt, zijn ze als een rode draad door de te lezen literatuur die je hebt. Alleen al altijd naar de hoorcolleges gaan, blijft jou 'updaten' . Dat vind ik een grote pluspunt in vergelijking met VWO6. Sommige mensen in dit topic vinden het niet zon succes, maar dat hangt natuurlijk van je studie af.

Teksten lezen is leuk als het onderwerp je intereseert. En het onderwerp heeft natuurlijk sterk met je studie te maken. Natuurlijk moet je veel leren, maar ik ervaarde mijn VWO tijd als veel zwaarder.

En mijn studie is niet bepaald moeilijk, dus dat zal erook wel mee te maken hebben.

Toen ik nog op het VWO was, maakte ik me zorgen: stel nou dat de uni onvoorstelbaar moeilijk is? Als je voldoende op het VWO presteert, zul je dat zeker weten ook op de uni doen.

Ik heb overigens 2 baantjes en zit op 2 sporten, dus het is te doen
Met citaat reageren
Oud 31-01-2007, 20:31
deoxyribose
deoxyribose is offline
Ja, de uni is moeilijker dan VWO, maar dat hangt natuurlijk af van je studie. Voor mij was het flink wennen aan die lange dagen. Dit geldt natuurlijk alleen voor bepaalde studies. Op de middelbare school vonden we 3 uur al een veel te laat tijdstip om klaar te zijn. Nu mogen we hopen dat we voor vieren klaar zijn! Negen uur 's ochtends tot 5 of 6 uur 's avonds was voor een groot deel van het eerste jaar redelijk normaal, en is het althans voor mij nog steeds.

Verder had ik geen moeite met hoorcolleges volgen. Die zijn bij ons niet verplicht, zoals bij de meeste studies, maar het is zeker wel aan te raden om ze te volgen, omdat je begrip van de stof daardoor er zoveel op vooruit gaat. Verder werd bij ons veel leerstof in een erg rap tempo afgewerkt. Eigenlijk mocht je bij ons al het geleerde vergeten, want alles werd toch opnieuw en beter bijgebracht. Het eerste jaar was bij ons dus even doorbijten, voor de meesten althans. En tja, moeilijkheidsgraad...die werd natuurlijk opgekrikt, maar 't was vooral de tempo die het 'm deed. Een bijbaantje erbij was voor mij iig dan ook niet te doen. Wat echt ook even wennen was dat je echt moest nadenken in vgl met de middelbare school.

Maar, dit verschilt natuurlijk heel sterk per studie. De mensen hierboven hebben duidelijk een heel ander verhaal.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2007, 20:49
Anika
Ik ben tweedejaars technische aardwetenschappen en ik vind het onderwijs niet echt moeilijker dan op de middelbare school, op enkele vakken na. Wel heb ik veel meer colleges/practica en ben ik er dus meer tijd mee kwijt.
Het grootste verschil is bij ons het tempo: je behandelt veel meer stof in korte tijd. Daarom is het belangrijk om het hele jaar door bij te blijven, want als je eenmaal achter gaat lopen is het moeilijk om alles weer terug in te halen. Dat is denk ik de grootste moeilijkheid: dat je jezelf constant moet blijven inzetten. Er is namelijk niemand meer die zegt dat dat moet en je moet je inzet dus volledig uit je eigen motivatie halen.

Maargoed, volgens mij is het allemaal prima te doen als je gewoon naar colleges gaat en "huiswerk" doet. En als dat niet lukt doe je er toch gewoon een jaartje langer over ofzo
Met citaat reageren
Oud 31-01-2007, 22:26
Verwijderd
Ik ben nu 4e-jaars bouwkunde in Delft. Het is zeker zwaarder. Ik ben echt veel meer tijd kwijt dan op het VWO. Daar staat wel tegenover dat het (als het goed is) een studie is die je leuk vindt, dus heb je er meer plezier in. Op het VWO had je ook vakken waarvan je toch al wist dat je er later niks mee zou gaan doen. Verder ben je op de universiteit wel veel vrijer. Aanwezigheid bij projecten is vaak verplicht, maar meestal is het niet erg als je een uurtje later binnen komt zakken. En colleges zijn niet verplicht, dus als je geen zin of een kater hebt
Met citaat reageren
Oud 31-01-2007, 23:28
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Het niveau op de universiteit ligt hoger dan op de middelbare, maar met name door het beperkt aantal colleges ben ik er wel minder tijd aan kwijt geweest. Het aantal uur dat ik les had in de bovenbouw lag gemiddeld veel hoger dan het aantal uur dat ik gemiddeld aan de studie besteed.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2007, 08:16
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
deoxyribose schreef op 31-01-2007 @ 21:31 :
Ja, de uni is moeilijker dan VWO, maar dat hangt natuurlijk af van je studie. Voor mij was het flink wennen aan die lange dagen. Dit geldt natuurlijk alleen voor bepaalde studies. Op de middelbare school vonden we 3 uur al een veel te laat tijdstip om klaar te zijn. Nu mogen we hopen dat we voor vieren klaar zijn! Negen uur 's ochtends tot 5 of 6 uur 's avonds was voor een groot deel van het eerste jaar redelijk normaal, en is het althans voor mij nog steeds.

Verder had ik geen moeite met hoorcolleges volgen. Die zijn bij ons niet verplicht, zoals bij de meeste studies, maar het is zeker wel aan te raden om ze te volgen, omdat je begrip van de stof daardoor er zoveel op vooruit gaat. Verder werd bij ons veel leerstof in een erg rap tempo afgewerkt. Eigenlijk mocht je bij ons al het geleerde vergeten, want alles werd toch opnieuw en beter bijgebracht. Het eerste jaar was bij ons dus even doorbijten, voor de meesten althans. En tja, moeilijkheidsgraad...die werd natuurlijk opgekrikt, maar 't was vooral de tempo die het 'm deed. Een bijbaantje erbij was voor mij iig dan ook niet te doen. Wat echt ook even wennen was dat je echt moest nadenken in vgl met de middelbare school.

Maar, dit verschilt natuurlijk heel sterk per studie. De mensen hierboven hebben duidelijk een heel ander verhaal.
Welke studie doe je? + Hoe kan het dan dat alle studenten die ik ken zo'n beetje 2-3 dagen school hebben en de rest van de tijd thuis zitten te leren? Alle roosters die ik tot nog toe gezien heb van zowel HBO als UNI zijn allemaal zoiets, veel thuis werken (of ergens anders) maar weinig school.
Oud 01-02-2007, 08:50
Verwijderd
Ja, ik vind de universiteit veel zwaarder dan vwo. Ik ben eerstejaars taalwetenschap.

In het begin had ik best veel moeite om te wennen. De boeken en opdrachten zijn veel moeilijker, leermethoden zijn anders, je moet veel meer werkstukken schrijven en je wordt meer aan jezelf overgelaten. Ook werd bij ons meteen een vak grotendeels in het Engels gegeven. Nu bevalt me het prima, maar in het begin was ik echt een beetje geschokt door de in mijn ogen grote overstap.

Het moet aan je school liggen dat 6 vwo heel zwaar is, want bij mij was dat juist het lichtste jaar en ik had 15 uur les ofzo per week, heel weinig iig. De examens vond ik ook makkelijk. En ik zou mezelf niet echt heel slim noemen.

Nu heb ik ook niet heel veel college, maar wat je niet op de uni doet moet je gewoon thuis doen.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2007, 10:22
Balance
Balance is offline
Citaat:
Yab-Yum schreef op 01-02-2007 @ 09:16 :
Welke studie doe je? + Hoe kan het dan dat alle studenten die ik ken zo'n beetje 2-3 dagen school hebben en de rest van de tijd thuis zitten te leren? Alle roosters die ik tot nog toe gezien heb van zowel HBO als UNI zijn allemaal zoiets, veel thuis werken (of ergens anders) maar weinig school.
Dat is heel verschillend per opleiding hoor!
Vooral veel HBO'ers moeten gewoon hele dagen naar school. Maar er zijn ook universitaire studies waarbij je van 9 tot 5 colleges, werkgroepen en practica hebt.

Ikzelf heb dat niet, mijn minimum aantal contacturen was 6 en mijn maximum 15 uur per week. Zeker in het begin was dat erg wennen. Ik had ontzettend veel leeswerk, maar na een paar weken liep ik zo erg achter dat ik het op gaf. En toen ik m'n tentamens gewoon bleek te halen, hield ik dat als tactiek voor de rest van het jaar aan. Het was toen dus zeker niet zwaarder dan 6vwo (wel heel anders. Colleges vergen wel meer energie dan gewoon school).

Maar halverwege het 2e jaar haalde ik het niet meer op die manier en moest ik ook echt aan het lezen gaan. Je moet wel veel zoeken naar motivatie, want in een week een boek van 400 blz over statistiek lezen is niet iets wat je even doet. En dat is dan nog maar 1 vak, terwijl je meestal 2 of 3 vakken tegelijk hebt lopen.. Op dit moment vind ik het zeker zwaarder dan 6 vwo, maar ik zit nu ook in het 3e jaar en heb naast m'n studie nog hobby's en 2 baantjes (20 uur).
Oud 01-02-2007, 10:46
Verwijderd
Citaat:
Bij ons zitten we vaak ook 5 dagen van 9 tot 17 te werken, college volgen. De college's kan je dan skippen, maar dat is bij de meeste vakken niet zo handig maar er zit vaak ook iets van 30 uur project in een week.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2007, 11:01
Verwijderd
Op de middelbare school vloog ik fluitend door de jaren heen. Nu zit ik voor het eerste jaar op de universiteit. En mijn eerste tentamenweek zit er net op en waarschijnlijk heb ik 3/4 niet gehaald.

Ik merk nu pas dat als je iedere dag een uur of 2 aan je school besteed, dan zijn de tentamens een eitje. Maar ik heb dat dus niet gedaan en heb dus alles tijdens de tentamenperiode moeten leren.

Maargoed. Hier heb ik nu van geleerd, en dat ga ik het tweede semester zeker veranderen!
Met citaat reageren
Oud 01-02-2007, 11:37
Verwijderd
Je hebt minder contacturen, dus mag je alles in je eigen tijd doen. Dit vergt vaak veel discipline en dat moeten de meesten nog leren. Het probleem is ook vaak de hoeveelheid tentamenstof, of de hoeveelheid 'huiswerk'. Je eindexamen is er helemaal niks bij. Als je eenmaal een beetje op gang komt, en beter leert plannen (hoewel veel studenten het nooit zullen leren) dan is het allemaal best relaxt. Maar doe je een betastudie dan besteed je volgens mij meer tijd aan je studie vanwege allerlei practica die er nog bij komen.

Zo ziet mijn studieleven eruit:
Ik was echt een studiebol op de middelbare school, ik wilde altijd eruit halen wat erin zat. Daar ben ik nu een beetje vanaf gestapt, omdat het gewoon veel van je vraagt, terwijl je vaak niet eens een half punt hoger scoort.
We krijgen over het algemeen 2 vakken tegelijk van 10 weken. Ik heb nooit meer gehad dan 12 contacturen per week (ook niet met 3 vakken). Ik moet eerlijk bekennen dat ik hoorcolleges nooit voorbereid, werkcolleges soms wel maar die hebben wij dan niet veel. Ik ga gewoonlijk naar alle colleges. Drie weken voor het tentamen maak ik een planning en kijk ik hoeveel ik moet leren. Bij mijn studie is het zo dat de collegestof afwijkt van de boeken die we moeten leren, dus dat komt er dan nog bovenop. De boeken moet ik dan vaak grotendeels nog voor het eerst lezen. 80% is Engels, 5 % Duits en 15 % Nederlands. Het is echt onmogelijk om voor mijn tentamenvoorbereiding de boeken alleen door te lezen. Ik maak dus samenvattingen en dat gaat erg langzaam. Ik besteed 10 per week aan studie (colleges volgen en dus niet erg veel voorbereiding). Tentamens leren kost mij meestal ongeveer 60 uur in totaal, dat komt erbij. En dan heb ik tussendoor nog weleens een presentatie of een paper, waaraan ik wel gewoon werk. Hoeveel tijd dit kost ligt er een beetje aan. Dit geldt allemaal voor de gewone vakken.
Ik heb in totaal ook 3 grote onderzoekswerkgroepen gehad (20 weken elk) en daarbij krijg je dus geen tentamen maar een paper en een presentatie. Daar werk ik veel gelijkmatiger aan, zeg maar 20 uur per week. Die werkmethode is dus zoals je ziet veel beter dan die van mijn gewone vakken.
Mijn vrienden en huisgenoten krijgen vaak de indruk dat ik nooit iets doe voor mijn studie, omdat ik zelfs op deze manier superveel vrije tijd overhoudt. Maar ik leer netjes voor alle tentamens, en mijn presentaties en papers zijn ook altijd prima in orde.

NB. Er zijn vaak wel uitzonderingen, en het ligt vaak ook aan de studie, het vak en aan de docent hoeveel tijd je eraan kwijt bent. Ik heb ook een vak van een andere studie gevolgd in mijn vrije ruimte, waarbij ik het tentamen in 2 dagen heb geleerd, en waarbij de colleges precies aansloten bij het boek.
Tot slot ligt het natuurlijk ook aan je eigen studiemethode. Sommige mensen sluiten zich een week lang op in hun kamer om te leren. Anderen bereiden netjes alle colleges voor, waardoor ze minder hoeven te leren.

Laatst gewijzigd op 01-02-2007 om 12:08.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2007, 13:14
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Hangt ervan af. Eigenlijk vind ik het even zwaar, maar die optie stond er dan weer niet bij

Op de middelbare school was het zwaarder dat je zoveel tijd kwijt was aan echt verschrikkelijke vakken als tekenen of zo en je zat veel meer op school. Op de universiteit is het vooral heel veel lezen, meer plannen en zo.
Oud 01-02-2007, 20:08
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 01-02-2007 @ 14:14 :
Hangt ervan af. Eigenlijk vind ik het even zwaar, maar die optie stond er dan weer niet bij
dat valt onder 'nee'
Oud 01-02-2007, 20:22
Baron Sengir
Baron Sengir is offline
Het ligt aan de studie.

Ik ben zelf fluitend door het VWO gewandeld (wel maar met zessen en zevens, maar nooit wat gedaan) en heb op de TU Delft heel veel startproblemen gehad met de studie Technische Wiskunde.

Naast het feit dat ik voor het eerst echt ergens voor moest leren, sloot de stof van het VWO helemaal niet aan bij wat ik in het eerste semester kreeg.
Bijvoorbeeld: lineaire algebra draaide om het rekenen met matrixen. Maar we konden niet meteen met de stof beginnen, omdat niemand ooit van een matrix had gehoord.
Ook bij de natuurkundevakken die we als eerstejaars kregen kwamen er begrippen langs die als basiskennis werden beschouwd, maar die op het vwo nooit waren behandeld.

Na een half jaartje had ik alles wel begrepen, maar wat andere omstandigheden zorgden er later voor dat ik alsnog stopte.
Oud 01-02-2007, 20:33
Morri
Morri is offline
Citaat:
Baron Sengir schreef op 01-02-2007 @ 21:22 :
Bijvoorbeeld: lineaire algebra draaide om het rekenen met matrixen. Maar we konden niet meteen met de stof beginnen, omdat niemand ooit van een matrix had gehoord.
Ook bij de natuurkundevakken die we als eerstejaars kregen kwamen er begrippen langs die als basiskennis werden beschouwd, maar die op het vwo nooit waren behandeld.
Ik doe wiskunde A1 en wij zijn toch echt met matrices bezig hoor.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2007, 20:58
Broeder
Broeder is offline
Ja natuurlijk. Als dat niet zo was dan had je helemaal niks te doen. Het verschilt uiteraard wel per opleiding.
Oud 01-02-2007, 21:47
deoxyribose
deoxyribose is offline
Citaat:
Ik studeer biologie, en dan de richting moleculaire biologie/life sciences. Mensen die deze richting kiezen hebben inderdaad de hele dag door colleges, werkgroepen en practica, veel practica. Bij zowat alle natuurwetenschappelijke studies krijg je te maken met dagen van 9-17. Colleges skippen is niet slim, vaak wordt er op tentamens naar verwezen en natuurlijk heb je ze nodig om je practica te kunnen begrijpen en uitvoeren. Natuurlijk kan het zo zijn dat alle studenten die je kent bijna niet hoeven te komen opdagen, want beta-studies maken ook maar een beperkt percentage uit van het totale aantal studies en steeds minder mensen kiezen ervoor.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2007, 22:28
ILUsion
ILUsion is offline
Ik heb voor ja gestemd, ook al heb ik nooit VWO gedaan (ASO, Belgische tegenhanger, en volgens sommigen zien we hier toch nog een pak dat jullie in VWO niet zien (maar omgekeerd zal waarschijnlijk ook wel het geval zijn).

Momenteel doe ik weliswaar een van de zwaarste studies volgens de meesten (burgerlijk ingenieur), maar volgens mij blijft het opgaan voor het grootste deel van de universitaire studies: echt wel zwaarder dan middelbaar. Het voordeel dat je wel hebt, is dat de meeste van je vakken je meer zouden moeten liggen omdat je van ballastvakken af bent (in wetenschappelijke richtingen heb je geen talen (of toch bijna geen als je er al hebt) en omgekeerd (bij zachtere richtingen heb je weinig tot geen wiskunde)). Dat zorgt er natuurlijk wel voor dat je met meer motivatie voor alles kan gaan.

Je moet je volgens mij niet al te veel zorgen maken hierover: voor iedereen is dat hetzelfde. De zwaarheid komt enerzijds omdat je in het middelbaar anderzijs niet zo heel veel stof moet verwerken (eenmaal je op univ zit, weet je dat wel: wij hebben hier op amper 18 uur ofzo de hele stof chemie van het middelbaar behandeld, maar zelfs niet-herhalingslessen kom je aan een gelijkaardig tempo) en anderzijds omdat je zelfstandiger alles moet herhalen: je hebt niemand die achter je veren zit om te gaan studeren.

Of je tijd hebt voor de leuke zaken in het leven hangt op univ echter helemaal van jezelf af: heel veel richtingen hebben iets meer dan 20 uur in de week echt les, daartussen heb je dus nog wel redelijk wat tijd en je kan echt wel gaan feesten. En zelfs met zware lessenroosters (tegen de 40 uur in de week hierzo), kan je zeker nog tijd genoeg vrijmaken voor leuke dingen, hoor. Je moet enkel een evenwicht vinden tussen vrije tijd en werken, in het begin is dat zeer zeker moeilijk (ik heb het zelf nog niet gevonden, maar is ook maar mijn eerste jaar), maar het heeft zeker geen zin om je daar nu al zorgen over te maken :-)

Laatst gewijzigd op 01-02-2007 om 22:30.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-02-2007, 23:31
Kwark89
Kwark89 is offline
Tis gewoon een kwestie van plannen.
Ik zit op hbo en ik denk niet dat echt heel groot verschil is met universiteit(qua planning).
Ik ben eerste 5 weke bezig met project, en dan 3 wk voordat ik tentamens heb ga ik planning maken.De eerste 2 wk kwijt aan samenvatttingen maken en dan nog week om te leren(maar na samenvatting ken je het al 50%)
Tot nu toe heb ik 30 EC binne/ van de 30.
Ik probeer ze hbo propedeuse dus in geheel in 1ste jaar te halen en dan ga ik door naar universiteit
Met citaat reageren
Oud 02-02-2007, 09:33
Syzygy
Syzygy is offline
Ik heb ook ja gestemd. Toen ik op de universiteit kwam wist ik niet wat me overkwam. Er komt ineens zo veel op je af, je moet zo veel zelf doen, veel lezen etc.

Het gaat er gewoon om dat je leert je tijd in te delen. Nu ik tweedejaars ben doe ik elk blok extra vakken en dat gaat me tot nu toe goed af, terwijl ik het vorig jaar echt niet had gekund.
Oud 02-02-2007, 10:32
Verwijderd
Ik vind de universiteit zéker een stuk zwaarder. Ik besteedde in mijn VWO-jaren nooit meer dan een uur of 5 per week aan school (leren, werkstukken en verslagen maken) buiten de lessen en vooral in de 5e en 6e heb ik veel lessen (met of zonder reden) gemist. En ondanks dat ik 4 keuzevakken had ben ik met een 7.5 gemiddeld geslaagd.

Nu ik een universitaire studie doe probeer ik op dezelfde voet verder te gaan, maar dat werkt dus écht niet. Het is uiteraard niet voor alle studies hetzelfde, maar ik denk dat je er wel vanuit mag gaan dat de universiteit gewoon zwaarder is. Ik probeer nu echt alle colleges te volgen en ik móet gewoon leren en opdrachten maken anders is het niet te doen.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2007, 10:42
Balance
Balance is offline
Citaat:
ILUsion schreef op 01-02-2007 @ 23:28 :
en volgens sommigen zien we hier toch nog een pak dat jullie in VWO niet zien

Het voordeel dat je wel hebt, is dat de meeste van je vakken je meer zouden moeten liggen omdat je van ballastvakken af bent (in wetenschappelijke richtingen heb je geen talen (of toch bijna geen als je er al hebt) en omgekeerd (bij zachtere richtingen heb je weinig tot geen wiskunde)).
Die eerste zin snap ik niet. Wat bedoel je met 'een pak'

En met dat tweede deel ben ik het helemaal niet eens. Ik doe een sociale studie en heb toch echt veel wiskunde. In elk jaar komen meerdere vakken statistiek en onderzoek naar voren. Sterker nog, meer dan de helft van m'n studie gaat over onderzoekstechnieken. Dus je uitspraak gaat bij mijn studie echt niet op.
Oud 02-02-2007, 12:06
Verwijderd
ILUsion komt uit België, en het is gevaarlijk het Belgische en het Nederlandse onderwijssysteem zomaar met elkaar te vergelijken.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2007, 13:29
Nona
Nona is offline
Ik studeer psychologie en ik vind de stof niet moeilijker, maar wel een stuk meer. Het is gewoon meer werk aan lezen, opdrachten maken en leren. Maar moeilijk? Nee.

Overigens wordt die hoeveelheid wel geleidelijk aan opgebouwd, dus dat is niets om je zorgen om te maken.
Oud 02-02-2007, 19:14
Lilium
Lilium is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 02-02-2007 @ 14:29 :
Ik studeer psychologie en ik vind de stof niet moeilijker, maar wel een stuk meer. Het is gewoon meer werk aan lezen, opdrachten maken en leren. Maar moeilijk? Nee.

Overigens wordt die hoeveelheid wel geleidelijk aan opgebouwd, dus dat is niets om je zorgen om te maken.
Geleidelijk aan opgebouwd? Bij de studie geschiedenis in Leiden niet. Daar moet je meteen voldoen aan een studieadvies om er gelijk zoveel mogelijk ongemotiveerde/slechte studenten uit te werken.
Oud 02-02-2007, 19:35
Vitamintje
Vitamintje is offline
Citaat:
Morri schreef op 01-02-2007 @ 21:33 :
het onderdeel matrices zit wel in wiskunde A, maar (volgens mij) niet in wiskunde B
Met citaat reageren
Oud 02-02-2007, 20:46
rensd
rensd is offline
Citaat:
Vitamintje schreef op 02-02-2007 @ 20:35 :
het onderdeel matrices zit wel in wiskunde A, maar (volgens mij) niet in wiskunde B
Klopt, ik heb Wiskunde B bijna afgerond en nooit matrices gehad.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2007, 22:07
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Balance schreef op 02-02-2007 @ 11:42 :
Die eerste zin snap ik niet. Wat bedoel je met 'een pak'

En met dat tweede deel ben ik het helemaal niet eens. Ik doe een sociale studie en heb toch echt veel wiskunde. In elk jaar komen meerdere vakken statistiek en onderzoek naar voren. Sterker nog, meer dan de helft van m'n studie gaat over onderzoekstechnieken. Dus je uitspraak gaat bij mijn studie echt niet op.
Een 'pak' is een heleboel, vrij veel.

Ik weet verder dat zowat elke richting wel statistiek heeft, maar ik weet niet of iedereen zo heel veel statistiek heeft, op zich is het wel een zwaar vak voor velen door die andere denkwijze. Bij ons heb je universiteit ook altijd wel een wiskundevak (statistiek meestal),maar als je zegt dat jullie heel veel wiskundevakken hebben, is er volgens mij iets mis met het universiteitssysteem daar (als je een sociale wetenschap doet, is het volgens mij de bedoeling dat je voral die wetenschap doet en dan daarbij vakken hebt die handig zijn voor dat vak: een beetje statistiek, want dat heb je altijd wel nodig om onderzoek te kunnen doen, maar echt hele dagen wiskunde lijkt me in zo'n richting echt niet fijn. Hoe veel wiskunde heb jij ongeveer per week? (en dan beoel ik echt wiskundevakken, oke, de andere steunen sowieso wel op wat je bij wiskunde ziet, maar vaak is dat toch nog anders door de praktische kantjes).

@Sylph: je hebt vast gelijk, maar het dringt zich nu wel op. Waarschijnlijk zal je wel niet op 5 minuten een afdoende vergelijking kunnen maken, niet dat ik het ASO zo veel superieurder dan het VWO vindt. Volgens mij voldoet ASO niet eens aan wat je zou mogen verwachten om door te stromen naar universiteit.
Oud 02-02-2007, 23:43
***ailá***
***ailá*** is offline
Ik vind de uni ook zwaarder (ik studeer geneeskunde) Ten 1e heb je de colleges en zoals iem. voor mij al zei: die vergen meer energie dan gewone lessen. Daarvoor moet ik echt minimaal 8 uur slaap per nacht hebben. ten 2e heb je veel meer stof die je moet beheersen, dat zorgt ook weer voor een paar uur extra per dag/per week. Per week besteed ik zo'n 40 uur aan mn studie, inclusief de tijd op de universiteit en dat haalde ik zeker niet op het vwo. (toen deed ik niet echt veel)

het tempo ligt gewoon stukken hoger en als je dat wil bijhouden zul je moeten studeren
Met citaat reageren
Oud 03-02-2007, 17:09
5803
5803 is offline
Ik vond overgang naar universiteit ook wel moeilijk. Toen ik nog gewoon op middelbare school zat, moest je wel veel aanwezig zijn, maar hoefte je zelf niet zo bijzonder veel te doen. In toetsweken begon ik altijd de dag van te voren en dan had ik alsnog wel boven de 7,5 ofzo. Dit jaar ben ik Rechten gaan studeren aan de UU (ben in november ook weer gestopt...) en ik vond de stof op zich niet zo moeilijk.

Wel merkte ik heel erg verschil tussen de school- en studieboeken. In schoolboeken probeerden de auteurs het allemaal gewoon zo simpel en duidelijk mogelijk uit te leggen, zonder moeilijke woorden enzo. In mijn studieboeken van dit jaar waren de zinnen echt drie keer zo lang en moest ik heel veel dingen meerdere malen lezen voordat ik het begreep. Hierdoor ging er veel meer tijd in zitten. Omdat ik rechten eigenlijk helemaal niet interessant bleek te vinden, op rechtsgeschienenis en -filosofie na, raak je hierdoor nog gedemotiveerder.

Al met al vond ik universiteit dus moeilijker omdat je veel meer jezelf moest motiveren, en de stof niet meer makkelijk wordt uitgelegd.
Oud 04-02-2007, 14:51
Daboman
Daboman is offline
Ik vind het zwaarder.

Oorspronkelijk begon het als minder zwaar, maar dat kwam omdat ik het in 6 vwo een moeilijke periode doormaakte en ik op de universiteit in het eerste jaar gemiddeld maar zo'n 30 uur aan m'n studie besteedde.

Tot die tijd haalde ik met iets meer doen dan de gemiddelde student/scholier altijd wel een 6 of een 7. En zo niet, dan op de herkansing wel. De overgang van vwo naar wo verliep bij mij ook vlekkenloos; ik studeerde op school ook meestal tijdens de tussenuren. Als ik geen discipline had betekende dat automatisch onvoldoende dus ik heb al snel geleerd om die discipline te hebben.

Tegenwoordig is het heel zwaar. Ik loop op m'n tenen; zelfs met 40 uur per week presteer ik het nog om een 5,4 te halen. Dan besteed je gelijk weer de hele vakantie aan hertentamens en zo kom je nauwelijks aan rust toe. Maar goed ik probeer alles eruit te halen wat erin zit in een vak dat ik leuk vind. Soms is het niet genoeg en dat levert wel frustraties op. Ik ben wel het type om 40 uur per week te studeren, maar niet het type om daar overheen te gaan. Ik ben wel een keer bij de studie adviseur geweest maar die zegt dat 40 uur per week voldoende zou moeten zijn. Daar gaan ze ook vanuit bij het ECTS systeem.

Daarentegen hoor ik van vrienden weer dat ze een stuk korter op school zitten. Het zal per studie verschillen denk ik.

Wat misschien wel nuttig is om te vertellen is dat ik al eerder op zo'n soort van breaking point zat, met 40 uur een 5,4 halen. Destijds heb ik m'n studiemethode eens onder de loep genomen. Het blijkt dat je met studiemethode A in 15 minuten meer kan leren dan met studiemethode B in 60 minuten. Het is dus ook nog eens afhankelijk van de efficiëntie waarmee je leert. Ik denk dat je je hier eens in moet verdiepen als je in 6 vwo al geen tijd meer hebt voor "de leuke dingen des levens".

Laatst gewijzigd op 04-02-2007 om 15:00.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2007, 19:22
Verwijderd
Ik vind het heel leuk om al die ervaringen te lezen, maar ik ben heel erg benieuwd of deze mensen allemaal van 'normaal' onderwijs komen of van bijvoorbeeld dalton / montesorri / of whatever waar het vaak toch zelfstandiger gaat naar mijn idee.

Ik zit namelijk op een dalton-school en heb het gevoel dat ik alles al redelijk zelf regel en plan, als er mensen vanuit een dalton-school komen kunnen ze dan iets zeggen over de overgang ?
Met citaat reageren
Oud 04-02-2007, 20:11
Uice
Uice is offline
De universiteit is qua stof niet zwaarder of diepgaander dan VWO, althans het eerste jaar niet. Het is wel meer. Buiten de hoeveelheid verandert er zo goed als niets.

Maar het hangt inderdaad van de studie af.
Oud 04-02-2007, 20:15
Verwijderd
Citaat:
Juice schreef op 04-02-2007 @ 21:11 :
De universiteit is qua stof niet zwaarder of diepgaander dan VWO, althans het eerste jaar niet. Het is wel meer. Buiten de hoeveelheid verandert er zo goed als niets.

Maar het hangt inderdaad van de studie af.
Tja, Media&Cultuur schijnt in het eerste jaar niet erg diepgravend te zijn.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2007, 21:51
Balance
Balance is offline
Citaat:
ILUsion schreef op 02-02-2007 @ 23:07 :
Een 'pak' is een heleboel, vrij veel.

Ik weet verder dat zowat elke richting wel statistiek heeft, maar ik weet niet of iedereen zo heel veel statistiek heeft, op zich is het wel een zwaar vak voor velen door die andere denkwijze. Bij ons heb je universiteit ook altijd wel een wiskundevak (statistiek meestal),maar als je zegt dat jullie heel veel wiskundevakken hebben, is er volgens mij iets mis met het universiteitssysteem daar (als je een sociale wetenschap doet, is het volgens mij de bedoeling dat je voral die wetenschap doet en dan daarbij vakken hebt die handig zijn voor dat vak: een beetje statistiek, want dat heb je altijd wel nodig om onderzoek te kunnen doen, maar echt hele dagen wiskunde lijkt me in zo'n richting echt niet fijn. Hoe veel wiskunde heb jij ongeveer per week? (en dan beoel ik echt wiskundevakken, oke, de andere steunen sowieso wel op wat je bij wiskunde ziet, maar vaak is dat toch nog anders door de praktische kantjes).
Ehh een beetje een flauwe vraag, hoeveel echte wiskunde vakken ik heb zonder cursussen die op wiskunde steunen.
Want tuurlijk heb ik bij een sociale wetenschap geen les wiskunde. Maar dus wél statistiekvakken en wél spss en wél onderzoeksvakken waarbij alles draait om het berekenen van resultaten en betrouwbaarheid.
Je bent voortdurend bezig met wiskunde, ook al zijn het geen letterlijke wiskunde vakken. En dat is al genoeg om jouw beredenering dat je geen (of weinig) vakken zou hebben die je slecht liggen, onderuit te halen.
Oud 05-02-2007, 12:07
Verwijderd
Citaat:
Morri schreef op 01-02-2007 @ 21:33 :
Ja, het is ook onzin dat je die niet krijgt bij wiskunde B. Maar goed, al die wiskunde A-stof wordt er toch in de eerste maand in gejast bij ons.

OT: Ik moest in het begin op de uni wel erg wennen aan het hogere tempo en de veel moeilijkere vakken, ik leer voor een gemiddeld tentamen ongeveer 10 keer zo veel als ik voor een centraal examen deed. Maar ach, daar wen je aan. Nu doe ik het rustig aan, ik sta dan ook niet nominaal (ben vierdejaars, bezig met derdejaars vakken). Verder hangt het heel erg af van de studie, het maakt natuurlijk nogal verschil of je psychologie studeert of combi wis- en natuurkunde, zowel qua niveau als qua hoeveelheid stof.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2007, 16:29
Poepkind
Poepkind is offline
ik vond alleen de engelse boeken zuur, voor de rest ben ik ong 20 uur per week kwijt. Niet meer dan op het vwo dus. even wennen en dan lukt alles weer.
Oud 05-02-2007, 17:18
Young Grow Old
Young Grow Old is offline
Ik vind het echt aan de studie liggen. Ik heb eerst bedrijfswetenschappen een tijdje gedaan, waar ik zo mogelijk nog minder deed dan op het vwo (daar deed ik ook alleen het broodnodige). Nu, met mijn studie wiskunde, moet ik er wel wat meer voor doen, maar het is niet zo dat ik geen tijd meer over houdt voor leuke dingen.
Oud 06-02-2007, 07:27
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
Daboman schreef op 04-02-2007 @ 15:51 :
Destijds heb ik m'n studiemethode eens onder de loep genomen. Het blijkt dat je met studiemethode A in 15 minuten meer kan leren dan met studiemethode B in 60 minuten. Het is dus ook nog eens afhankelijk van de efficiëntie waarmee je leert. Ik denk dat je je hier eens in moet verdiepen als je in 6 vwo al geen tijd meer hebt voor "de leuke dingen des levens".
Wat is studiemethode A en B dan?
Oud 06-02-2007, 07:30
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 05-02-2007 @ 13:07 :
ik leer voor een gemiddeld tentamen ongeveer 10 keer zo veel als ik voor een centraal examen deed. Maar ach, daar wen je aan.
Hoeveel leer je nu dan voor een tentamen? (zowel qua leerstof als qua tijd) Ik leer sowieso voor elk vak op school zo'n beetje 7-10 uur ofzo... Voor centraal examen in totaal weet ik niet, vlak van te voren misschien iets van 15-20 uur. Dus als je dat x 10 doet voor een tentamen van jou....tja...laat studeren dan maar zitten ik wil wel een 8 kunnen halen.
Oud 06-02-2007, 08:30
Anika
Citaat:
Yab-Yum schreef op 06-02-2007 @ 08:27 :
Wat is studiemethode A en B dan?
Dat verschilt natuurlijk per persoon en per vak, wat het beste werkt. Voor mij werkt het bijvoorbeeld voor de technische vakken erg goed om oude tentamens te oefenen en voor de geologische vakken om samenvattingen te maken, maar als ik dat andersom zou doen zou ik veel meer tijd kwijt zijn.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2007, 21:17
blubblubblub
blubblubblub is offline
Citaat:
Yab-Yum schreef op 06-02-2007 @ 08:30 :
Hoeveel leer je nu dan voor een tentamen? (zowel qua leerstof als qua tijd) Ik leer sowieso voor elk vak op school zo'n beetje 7-10 uur ofzo... Voor centraal examen in totaal weet ik niet, vlak van te voren misschien iets van 15-20 uur. Dus als je dat x 10 doet voor een tentamen van jou....tja...laat studeren dan maar zitten ik wil wel een 8 kunnen halen.
Nou het verschilt ook erg per persoon hoor. Ik doe dezelfde studie als Mephostophilis (alleen dan in Delft) en ik leer ongeveer net zo lang als ik leerde voor schoolexamens denk ik. Iets van 1,5 à 2 dagen. Hangt een beetje van het vak af. Natuurlijk leerde ik niet voor elk schoolexamenvak zo lang. Maar ik weet ook niet hoeveel dat zegt, hoeveel je op de universiteit leert in verhouding tot hoeveel je leerde op de middelbare school. Bij mij was het op de middelbare school ook wel zo dat ik niet per se het langste leerde voor het moeilijkste of grootste examen.

Aan iedereen die van berichten in dit topic is geschrokken: laat je toch niet afschrikken, want voor iedereen ligt het anders. Probeer gewoon zelf, doe de studie die je leuk vindt. Als een studie moeilijk is kan je zeggen: dat kan ik niet; of je kan het als een uitdaging zien. Het is aan jou.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2007, 07:54
Verwijderd
Het kost meer tijd want het is meer stof, maar het is ongeveer net zo makkelijk/moeilijk.

Laatst gewijzigd op 07-02-2007 om 07:57.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten