Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Eropuit!

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-02-2007, 22:25
MH
MH is offline
Voor de komende zomer heb ik het plan om eens te gaan interrailen. De redenen ervoor zijn divers.
Ten eerste wil ik graag eens meer zien dan alleen dat eiland of die ene regio.
Ten tweede wil ik ongebonden zijn, zodat ik bijvoorbeeld als ik onderweg naar Rovaniemi genoeg rendieren heb gezien, zo terug kan naar Nederland, om vervolgens door te stomen richting de Algarve.
Zo zijn er nog een aantal redenen, maar daar gaat het niet om in dit topic. Wat ik namelijk wil weten is hoe het in zijn werk gaat met de interrailkaart (begreep dat je je reizen moet aangeven kort van tevoren?), wat je moet betalen voor Thalys/ICE/andere hogesnelheidsverbinding en wat de mogelijkheden zijn voor nachttreinen.
Overigens ben ik van plan een ticket te nemen voor alle zones. Tips, ervaringen en meer van zulks zijn ook welkom!
Advertentie
Oud 05-02-2007, 00:19
Verwijderd
Dat ticket voor alle zones krijg je sowieso want de Interrail kaart wordt gecombineerd met de Domino kaart en is vanaf april dan geldig in een stuk of 30 landen. Moet je maar even ergens info zoeken. Tarieven en geldigheidsduur veranderen ook. Reserveringen voor snelle treinen kun je gewoon doen op het loket van nsinternationaal. Check www.bahn.de voor de beste planner voor Europa.
Oud 05-02-2007, 13:50
ook hallo
ook hallo is offline
Ik heb vorig jaar ge-interraild door italie en griekenland. Ik vond het zelf een geweldige manier van reizen, omdat je idd heel veel ziet in een vakantie (alhoewel je na een maand geen openbaar vervoer meer kan zien)

Er bestaat een boek met de dienstregelingen van alle landen in Europa waarin je ook kan zien wat voor treinen er rijden. Hogesnelheidstreinen moet je vaak vantevoren reserveren en daar betaal je ongeveer een toeslag van 10 euro voor (ligt eraan hoe lang, waar enz.) Nachttreinen kan je ook nemen. De toeslag op een bed in een nachttrein ligt wel weer wat hoger, bij ons was het 25 euro geloof ik, maargoed dan heb je ook gelijk een overnachtingsplek. Eén keer hebben we een nachttrein gehad waar we niks hoefde bij te betalen, maar daar hadden we zitplekken en daar heb ik zelf geen oog in dichtgedaan, dus dat was eigenlijk niet zo fijn.

Je ticket bestaat uit een ticket en een boekje. In het boekje schrijf je de trein op en daarin kan de conducteur aftekenen, daarnaast moet je je ticket laten zien, want dat is je 'echte' kaartje. Treinen waar je geen toeslag op hoeft te betalen kan je gewoon altijd instappen, je moet alleen wel oppassen, want het is soms niet helemaal duidelijk of je toeslag moet betalen en zo moesten wij in Griekenland een keer 20 euro betalen in een trein waar geen zitplaatsen meer waren.

Met je ticket kan je soms ook nog korting krijgen op bepaalde busroutes of hoef je alleen een toeslag te betalen als je bijvoorbeeld de boot van Italie naar Griekenland neemt.

Je moet in de kosten voor het vervoer ook nog bedenken dat je vaak de bus of metro nog moet nemen(in sommige goedkope landen een taxi) Je zal ontzettend veel moeten vragen, je zal verkeerde bussen instappen en in grote steden verdwalen, maar het is het uiteindelijk allemaal waard

Voor prijzen van tickets: http://www.interrail.nl/
Oud 05-02-2007, 13:53
Verwijderd
Op die site staat dus nog de oude opzet van het interrailen. En dit is dat boekje:

Thomas Cook Timetable 2007 verschenen

Friday 15 December 2006

De nieuwe Thomas Cook Timetable is uit, dienstregeling 2007, de meest uitgebreide dienstregeling. Bij de Treinreiswinkel voor € 12 plus € 3 verzendkosten.
www.treinreiswinkel.nl
Oud 05-02-2007, 18:15
ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Hmm, het lijkt me wel erg gaaf maar dan moet ik eerst een reisgenoot vinden

(En ja, dit was stiekem een hint, dus mocht iemand ook nog een reisgenoot zoeken )
Oud 05-02-2007, 19:55
MH
MH is offline
Idd nog vergeten te vragen... was te bang gestenigd te worden door de forumbazen als ik ook reisgenoten zou zoeken, omdat het ook een soort reisdaten (vriendschappelijk weliswaar, maar toch) is. Maar bij dezen, eventuele reisgenoten worden ook nog gezocht.
Oud 07-02-2007, 11:47
MH
MH is offline
Welke verbindingen worden trouwens aanbevolen door interrailers?
Oud 08-02-2007, 13:01
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik ga van de zomer interrailen met mijn vriend en nog twee vrienden, we gaan iig naar Frankrijk

Onze route wordt waarschijnlijk: Nederland - Parijs - Bretagne - Bordeaux - Monaco - Brussel - Leuven - Nederland.
Oud 08-02-2007, 14:38
ook hallo
ook hallo is offline
Citaat:
MH schreef op 07-02-2007 @ 12:47 :
Hoe bedoel je dat precies?
Oud 10-02-2007, 13:12
MH
MH is offline
Citaat:
ook hallo schreef op 08-02-2007 @ 15:38 :
Hoe bedoel je dat precies?
Welke verbinding is voor de interrailer een must see, door ontroerende, geestige, aangename of frustrerende ervaringen...
Oud 10-02-2007, 18:03
ook hallo
ook hallo is offline
Griekenland is qua treinen in z'n geheel frustrerend, maar het land is dan wel echt geweldig. Ik vond de boottocht tussen Griekenland en Italie echt geweldig! 's Nachts slaap je dan op je matje in je slaapzak op het dek, geweldige ervaring vond ik dat. Verder is slapen in een nachttrein ook weleens leuk om te doen. Alleen het nadeel vind ik dat je niet kan douchen.

Ga je eigenlijk kamperen of verblijf je in hostels?
Oud 10-02-2007, 20:39
Verwijderd
Ik ben/was ook van plan om in de zomer te gaan interrailen, was de route duitsland zwitserland oostenrijk duitsland denemarken, finland zweden noorwegen en dan weer terug naar huis
dit wou ik dan met een vriendin doen. een ticket kost dus 385
nu zat ik net te bedenken, wij hebben beide een rijbewijs, en kunnen een auto lenen. is het dan niet goedkoper om het met de auto te doen?
je mist natuurlijk wel de sensatie van het treinen. maar hebt dan wel het comfort van een vervoersmiddel bij je en je niet een trein moet halen.
ik had een kleine berekening gemaakt en kwam er ongeveer op uit dat je voor dat geld van 2 tickets ongeveer 5700 km kunt rijden, is de bovenstaande route hiermee mogelijk?
en wat zouden jullie doen??
Oud 10-02-2007, 20:49
MH
MH is offline
Ik ben van plan om elke keer vijfdaagse tochtjes te maken vanuit Nederland (heb 's weekends vrij reizen ivm ov-kaart). Dan wil ik doen wat dan het handigst en/of goedkoopst is, een (jeugd)hotel of in de nachttrein.
Oud 10-02-2007, 21:43
Verwijderd
Jaaa dat ga ik doen met een vriendinnetje deze zomer. Maand lang.
Onze route weten we nog niet precies maar zal waarschijnlijk als doel vooral Rome, Budapest, Wenen en Praag hebben. Voor de rest willen we gewoon veel zien in Italie en Slovenie en het Balatonmeer ook aandoen. We zien vanzelf wel .
Oud 11-02-2007, 11:36
MH
MH is offline
Citaat:
Anneka schreef op 10-02-2007 @ 22:43 :
Jaaa dat ga ik doen met een vriendinnetje deze zomer. Maand lang.
Onze route weten we nog niet precies maar zal waarschijnlijk als doel vooral Rome, Budapest, Wenen en Praag hebben. Voor de rest willen we gewoon veel zien in Italie en Slovenie en het Balatonmeer ook aandoen. We zien vanzelf wel .
Dat moet wel lukken. Er zijn meerdere doorgaande treinen per dag vanuit Venetië naar Budapest, die ook in Siofók (stad aan het Balatonmeer) stoppen. Bovendien heeft Italië een prima netwerk van nachttreinen.
Oud 13-02-2007, 15:54
Verwijderd
Een vriendin van mij en ik gaan als het goed is komende zomer interrailen door Italië.
Weet er iemand al een beetje hoe die tarieven en dergelijke gaan worden als het samen gaat met Domino?
Oud 13-02-2007, 18:51
Boef
Boef is offline
Citaat:
my-love-for-you schreef op 10-02-2007 @ 21:39 :
Ik ben/was ook van plan om in de zomer te gaan interrailen, was de route duitsland zwitserland oostenrijk duitsland denemarken, finland zweden noorwegen en dan weer terug naar huis
dit wou ik dan met een vriendin doen. een ticket kost dus 385
nu zat ik net te bedenken, wij hebben beide een rijbewijs, en kunnen een auto lenen. is het dan niet goedkoper om het met de auto te doen?
je mist natuurlijk wel de sensatie van het treinen. maar hebt dan wel het comfort van een vervoersmiddel bij je en je niet een trein moet halen.
ik had een kleine berekening gemaakt en kwam er ongeveer op uit dat je voor dat geld van 2 tickets ongeveer 5700 km kunt rijden, is de bovenstaande route hiermee mogelijk?
en wat zouden jullie doen??
Voordeel van trein is dat dat je ondertussen iets anders kunt doen (lezen, lopen etc), langere stukken kan afleggen zonder rustpauzes te hoeven nemen. En je ontmoet eerder (lokale) mensen. Voordeel van auto is dat je mobieler bent.
Oud 14-02-2007, 22:37
igfy
igfy is offline
Ik heb afgelopen zomer ook ge-interraild en als het even kan, financieel gezien, ga ik dit jaar weer. Mijn tip is: probeer niet te lange stukken achter elkaar te reizen, dit bracht voor mij alleen maar stress met zich mee, dus dat is ook wat ik deze zomer anders zou doen. Ik betaal liever iets meer voor een ICE dan dat ik weer 28 uur achter elkaar in de trein ga zitten (ookal hadden we af en toe een paar uur pauze). Mijn plan was om naar Frankrijk te gaan, maar dat is zo groot dat je nooit alles kunt zien wat je wilt zien, dus ik denk dat ik binnen een bepaalde streek rond ga reizen. Dat is wel het nadeel van een interrail, in principe heb je de vrijheid om te gaan waar je wilt, maar aan de andere kant is er zoveel te zien dat je niet alles kan zien wat je wilt...
Oud 16-02-2007, 14:43
ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Oke, ik zoek een reisgenootje. Ik ben zelf in de zomer 19 en doe dit jaar examen VWO. Hierna ga ik waarschijnlijk Kunstmatige Intelligentie in Utrecht studeren.

Ik zoek iemand om mee te reizen van ongeveer mijn leeftijd. M/V maakt niet zoveel uit. Het land maakt me vrij weinig uit alhoewel mijn voorkeur uitgaat naar GB of Scandinavië. Interrailen lijkt me leuk maar iets anders ook!

In een vakantie vind ik het leuk om steden te bekijken, gewoon rondlopen in de stad, wat leuke dingen bekijken, mensen ontmoeten en s'avonds wat drinken (nee, ik ben geen party-animal die elke avond tot de vroege uurtjes uitgaat ).

Behalve de steden bekijken vind ik het ook leuk om de natuur in te gaan, wat te wandelen of gewoon op een plek met een mooi uitzicht wat te eten.

Dit was een beschrijving van wat ik leuk vind om te doen in een vakantie, maar ik sta open voor veel dingen. Ik zoek gewoon een reisgenoot die ongeveer dezelfde ideeën over een reis heeft en dan kunnen we samen bepalen hoe & wat.
Oud 22-02-2007, 18:55
Blenderhead
Blenderhead is offline
foto!
Oud 23-02-2007, 12:41
Verwijderd
Citaat:
MH schreef op 07-02-2007 @ 12:47 :
Bratislava-Boedapest-Boekarest-Sofia-Thessaloniki

Ongeveer 42 uur in de trein als je de hele rit in één keer maakt (wat ik heb gedaan) zonder dat er fatsoenlijk eten verkrijgbaar is en geen drinkwater. Tip: één brood voor jezelf is NIET genoeg. Was wel een uitdaging om 2 dagen in je eentje in een coupé te zitten (met harde bedjes) en verder niemand die Engels spreekt. Natuurlijk is het veeeeeeel leuker om tussendoor uit te stappen in één van de grote steden (ik wilde toen alleen naar Griekenland dus ik ben niet gestopt in Boedapest (was ik al geweest), Boekarest of Sofia. De trein stopt ook op allemaal kleine stationnetjes en staat daar soms een paar uur stil. Interessant zijn ook enge Bulgaarse douanebeambten die midden in de nacht de trein instormen, je paspoort meenemen en gestempeld en wel pas 3 kwartier later teruggeven.
Het uitzicht is mooi langs deze rit, afwisselend landschap (mag ook wel op zo'n lang stuk) met o.a. uitgestrekte graanvelden maar ook bergen. Vooral in Roemenië/Bulgarije zul je veel armoede langs het spoor zien...krakkemikkige hutjes en mensen die alle landbouw nog met de hand en een ezel doen.
Kostte volgens mij 20 euro, maar ik weet het niet meer zeker.

Een andere mooie route is die van Thessaloniki naar Athene, door het binnenland van Griekenland. Mooie (droge!) bergen en veel kleine dorpjes waar de trein stopt. Er is ook een snelle verbinding waar je -ondanks je interrailkaart- redelijk veel geld voor betaalt terwijl 'ie maar 2 uur sneller is. Ik dacht dat de langzame verbinding er ongeveer 6 uur over doet, dus dat is goed uit te houden en bovendien heb je dan alle tijd om van het uitzicht te genieten.

De route van Athene naar Patras is ook prachtig omdat die vrijwel de hele tijd vlak langs de kust rijdt, ook mooi uitzicht.
Deze foto is genomen vanuit die trein:

Zoiets zie je dus.

Deze routes heb ik genoemd omdat ze me vanwege het uitzicht specifiek zijn bijgebleven.

Ik vond het heerlijk om met de trein te reizen omdat je -ook al zit je alleen maar in de trein- toch iets meer ziet van een land dan alleen (snel)weg. Je rijdt met de trein toch eerder door gebieden die nog niet zijn aangetast door bebouwing en asfalt .
Oud 03-03-2007, 11:04
Poepkind
Poepkind is offline
Iemand die geinterraild heeft door scandinavie? Ik wil namelijk wel een keer daar heen gaan maar dan wel met de auto. Heb namelijk het idee dat er in scandinavie veel afgelegen mooie plekjes zijn waar geen trein rijdt. En dan moet je weer met bussen enzo, die vast niet chill zijn, en duur en en en.
Is het dus goed te doen met het OV? En hoeveel geld was je kwijt aan allerhande kosten.

Wat ik dan wel weer wil doen met de trein is de Trans Siberie express, en dan het baikalmeer bezoeken <3
Oud 26-03-2007, 17:42
charlotte_1985
charlotte_1985 is offline
Citaat:
Moenbloem schreef op 23-02-2007 @ 13:41 :
Bratislava-Boedapest-Boekarest-Sofia-Thessaloniki

Ongeveer 42 uur in de trein als je de hele rit in één keer maakt (wat ik heb gedaan) zonder dat er fatsoenlijk eten verkrijgbaar is en geen drinkwater. Tip: één brood voor jezelf is NIET genoeg. Was wel een uitdaging om 2 dagen in je eentje in een coupé te zitten (met harde bedjes) en verder niemand die Engels spreekt. Natuurlijk is het veeeeeeel leuker om tussendoor uit te stappen in één van de grote steden (ik wilde toen alleen naar Griekenland dus ik ben niet gestopt in Boedapest (was ik al geweest), Boekarest of Sofia. De trein stopt ook op allemaal kleine stationnetjes en staat daar soms een paar uur stil. Interessant zijn ook enge Bulgaarse douanebeambten die midden in de nacht de trein instormen, je paspoort meenemen en gestempeld en wel pas 3 kwartier later teruggeven.
Het uitzicht is mooi langs deze rit, afwisselend landschap (mag ook wel op zo'n lang stuk) met o.a. uitgestrekte graanvelden maar ook bergen. Vooral in Roemenië/Bulgarije zul je veel armoede langs het spoor zien...krakkemikkige hutjes en mensen die alle landbouw nog met de hand en een ezel doen.
Kostte volgens mij 20 euro, maar ik weet het niet meer zeker.

Een andere mooie route is die van Thessaloniki naar Athene, door het binnenland van Griekenland. Mooie (droge!) bergen en veel kleine dorpjes waar de trein stopt. Er is ook een snelle verbinding waar je -ondanks je interrailkaart- redelijk veel geld voor betaalt terwijl 'ie maar 2 uur sneller is. Ik dacht dat de langzame verbinding er ongeveer 6 uur over doet, dus dat is goed uit te houden en bovendien heb je dan alle tijd om van het uitzicht te genieten.

De route van Athene naar Patras is ook prachtig omdat die vrijwel de hele tijd vlak langs de kust rijdt, ook mooi uitzicht.
Deze foto is genomen vanuit die trein:
[afbeelding]
Zoiets zie je dus.

dit wilde ik ook gaan doen, via italie naar griekenland en dan via oost europa weer terug, maar ik wilde de kaart nemen met 10 reisdagen uit 22 maar is dat niet te weinig tijd voor zo'n grote afstand? hoe lang heb jij erover gedaan?
Advertentie

Regels voor berichten