Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-02-2007, 18:04
LaAnnE.
LaAnnE. is offline
Hee! Opnieuw een berichtje van mij !
Ik had opnieuw een vraagje, aan iedereen die dit leest! Zelf heb ik namelijk het probleem, dat ik geen rijtjes kan leren; dit is met alle talen, maar ook bijvoorbeeld bij scheikunde, als je formules moet kennen. Op de een of andere manier lukt dit me niet, waardoor ik elk jaar opnieuw met pijn en moeite overga, en onvoldoendes voor talen heb. Het vreemde is, dat ik wél goed ben in lezen/luisteren; gemiddeld zit ik daar op een 7.9!
Heeft iemand enig idee of dit een naam heeft, of wat het is? En, heb je het zelf ook? Ik baal er namelijk zelf gigantisch van; mijn engels en duits is gewoon goed, maar ik sta 5,3 of 5,4 omdat mijn woordjestoetsen of proefwerken met veel woordjeskennis té vaak meetellen! Alvast thnx. Kus, Anne.
Oud 06-02-2007, 18:32
Anika
Ik leerde rijtjes altijd uit m'n hoofd met een programma, Overhoor. Hier te downloaden: http://www.efkasoft.com/overhoor/overhoor.html

Dan kun je gewoon zelf je woordjes of scheikundige formules intypen en oefenen. Je kunt instellen dat ie woordjes die je fout hebt steeds opnieuw blijft vragen totdat je ze goed doet. Vond ik erg handig in ieder geval.
Oud 06-02-2007, 18:41
Erbenda
Erbenda is offline
Citaat:
Anika schreef op 06-02-2007 @ 19:32 :
Ik leerde rijtjes altijd uit m'n hoofd met een programma, Overhoor. Hier te downloaden: http://www.efkasoft.com/overhoor/overhoor.html

Dan kun je gewoon zelf je woordjes of scheikundige formules intypen en oefenen. Je kunt instellen dat ie woordjes die je fout hebt steeds opnieuw blijft vragen totdat je ze goed doet. Vond ik erg handig in ieder geval.
Ja die gebruikte ik ook altijd! Dat was voor mij echt dé manier, ook al had ik geen moeite met rijtjes leren, het ging gewoon veel sneller dan .
Oud 06-02-2007, 19:12
Verwijderd
www.teach2000.nl is ook fijn, vind ik, kan je makkelijk vreemde tekens gebruiken.

En niet iedereen kan stampen. Wat je kan proberen is niet te stampen, maar ze echt te léren, door het vaak te herhalen. Daarvoor kan je die programma's ook gebruiken. Je leert dan gewoon lijstjes, maar je probeert ze niet binnen een half uurtje uit je hoofd te kennen, maar je herhaalt het gewoon rustig iedere dag (een paar keer). Handig ook voor de langere termijn, op een gegeven moment heb je minder herhaling nodig en ken je de woordjes toch nog heel goed.
Oud 06-02-2007, 19:40
Cheenna
Cheenna is offline
Ik maakte wel eens papiertje met aan de ene kant een woord en de andere kant een vertaling.. papiertjes door elkaar gooien en blijven oefenen..

En maakte idd ook gebruik van teach2000 ook heel handig! Door gewoon regelmatig antwoorden te typen blijft het meestal toch voor een groot deel wel hangen!
Oud 06-02-2007, 20:12
Toet0r
Toet0r is offline
Citaat:
Anika schreef op 06-02-2007 @ 19:32 :

Ja idd, overhoor is echt een handig programma en ook heel simpel!
Oud 06-02-2007, 20:35
AlopiA
AlopiA is offline
Ik wilde je Overhoor aanraden, maar dat is al een paar keer gedaan
Oud 06-02-2007, 20:41
LaAnnE.
LaAnnE. is offline
Mm, het punt is een beetje dat ik zo ongeveer alles al geprobeerd heb. Inclusief dat soort programma's; vorig jaar ben ik zelfs getest op dyslexie, omdat ze anders niets weten. Waarschijnlijk dat het gewoon een of andere vage kronkel in mn hoofd is, maar t is wel vervelend ...
Oud 06-02-2007, 22:50
Verwijderd
www.wrts.nl ; als we het toch over overhoorprogramma's hebben - deze is online.
Oud 07-02-2007, 09:06
Balance
Balance is offline
Citaat:
LaAnnE. schreef op 06-02-2007 @ 19:04 :
Heeft iemand enig idee of dit een naam heeft
Gewoon een slecht geheugen

Waarschijnlijk ben je wel goed in verbanden leggen, waardoor je andere toetsen wel haalt. Daarbij kan je verbindingen leggen tussen begrippen en gaat dit een logisch geheel vormen. En tja, woordjes hebben dat niet en bij een zwak geheugen kan je dan problemen krijgen.

Naast dat overhoorprogramma kan je ook proberen met ezelsbruggetjes te werken. Verzin de gekste dingen, zorg in ieder geval dat er verbindingen ontstaan tussen de woordjes.
Oud 07-02-2007, 15:08
Magic_Angel_14
Magic_Angel_14 is offline
ik leer ook met wrts. Eerst haalde ik altijd 2en en 3en voor woordjes maar nu ik met www.wrts.nl leer haal ik 7s en 8en
Oud 07-02-2007, 20:00
JBX
JBX is offline
Heb je al gewoon overschrijven gedaan? Zelf alles overschrijven op een papiertje, herhalen en dan een papiertje boven de woorden leggen die je moet leren. En dan weer overschrijven alleen dan niet letterlijk maar dan met je hersens.

Oja, dit werkt véél beter als je het echt met een pen op rijtjespapier schrijft dan in word intikt.

Groet,
JBX
Oud 08-02-2007, 20:28
Annenassoep
Annenassoep is offline
Ja ik heb hier zelf ook heel veel last van... Ik ben vorig jaar bijna blijven zitten op mn frans en duits, gewoon omdat zo'n beetje 75% van alle pw's en so's daarvan woordjes waren...
Ik heb ook allemaal van die overhoorprogramma's gebruikt enzo maar... dat werkt alleen maar frustrerend!

Maar nu heb ik dit jaar dus een mentor die nogal psychopatisch/psychologisch is ingesteld XD en die heeft mij dus eens even helemaal uitgelegd hoe dat nou kwam...

Het schijnt dus dat in je linker hersenhelft allemaal dingen liggen waarin mensen niet goed zijn. Dat zijn dingen als rekenen, taal, volgorde, e.d. En niet dat je dan niet goed kunt zijn in wiskunde ofzo (kan het me niet voorstellen, maar je hebt van die mensen...) maar niemand kan uit zn hoofd zeggen wat de wortel van 387 is zoals een rekenmachine dat kan... nou en in je rechter hersenhelft liggen dus alle dingen waar een mens wel goed in is. Dat zijn dingen als kleuren, vormen en meer van die dingen... (iedereen ziet het verschil tussen een paarse en een groene aardappel...)

Als je dus alleen gebruik maakt van de taal zelf, door bijvoorbeeld over te schrijven of gewoon zomaar te gaan zitten stampen dan... lukt het soms niet... nou dan nu de oplossing

Je moet maar eens op internet info zoeken over een mind-map of mindmap of mind map (wat de psychopaat in kwestie het interessantst vind staan verschilt) Dat is zegmaar een soort web van informatie...
Je kunt gewoon in het midden beginnen met het algemene onderwerp en daar omheen schrijf je met behulp van streepjes in verschillende kleuren en verschillende groepen alle informatie die er bij hoort. Dat is echt heel goed te gebruiken voor teksten en formules... Voor woordjes werkt het ook wel, maar het is dan moeilijker om goede groepen te maken, omdat woordjes toch woordjes blijven... Je zou dan wel bijv. 60 woordjes in kunnen delen in 4 verhaaltjes met ieder 15 woordjes erin en in verschillende kleuren geschreven. Je maakt dan gewoon een nederlands verhaaltje waarin 15 woorden waarvan je bijv. de franse vertaling moet weten en dan zet je die woorden er in het frans in (le oiseau vloog weg en ging in een boom zitten).

Ik weet dat dit echt als grote tijdverspillende bullshit klinkt, dat vond ik namelijk ook toen ik het net had gehoord. Maar nadat ik het een keer had geprobeerd kwam ik erachter dat het gewoon echt werkt... Het is heel overzichtelijk zeker met teksten en bij je pw weet je ook nog precies waar het stond en watvoor kleur en shit... en als je later nog eens dezelfde stof moet leren weet je binnen een paar minuten weer waar het over gaat zonder eerst hele boekwerken met tekst te hoeven lezen. XD
Oud 09-02-2007, 14:06
Verwijderd
Citaat:
Annenassoep schreef op 08-02-2007 @ 21:28 :
Je moet maar eens op internet info zoeken over een mind-map of mindmap of mind map (wat de psychopaat in kwestie het interessantst vind staan verschilt) Dat is zegmaar een soort web van informatie...

een psychopaat is een gevaarlijke gek, ik denk niet dat je dat bedoelt?

Verder kan mindmapping handig zijn, maar dat is gewoon een vorm van samenvatten.
Oud 17-02-2007, 19:31
SoMe-One88
SoMe-One88 is offline
Citaat:
LaAnnE. schreef op 06-02-2007 @ 19:04 :
Hee! Opnieuw een berichtje van mij !
Ik had opnieuw een vraagje, aan iedereen die dit leest! Zelf heb ik namelijk het probleem, dat ik geen rijtjes kan leren; dit is met alle talen, maar ook bijvoorbeeld bij scheikunde, als je formules moet kennen. Op de een of andere manier lukt dit me niet, waardoor ik elk jaar opnieuw met pijn en moeite overga, en onvoldoendes voor talen heb. Het vreemde is, dat ik wél goed ben in lezen/luisteren; gemiddeld zit ik daar op een 7.9!
Heeft iemand enig idee of dit een naam heeft, of wat het is? En, heb je het zelf ook? Ik baal er namelijk zelf gigantisch van; mijn engels en duits is gewoon goed, maar ik sta 5,3 of 5,4 omdat mijn woordjestoetsen of proefwerken met veel woordjeskennis té vaak meetellen! Alvast thnx. Kus, Anne.
je kan ook allemaal kaartjes maken met aan de ene kant het nederlandse iets en de andere kant de vertaling. dat kan je de hele tijd die kaartjes omdraaien van degene die je weet of zo iets
Oud 18-02-2007, 14:33
Crimson
Crimson is offline
ik haalde eerst ook 3en voor duits woordjes, maar nadat ik overhoor gebruikt had gewoon 8en/9ens.. ik denk dat t iedereen wel helpt, maar je moet wel zelf de woordjes gaan invoeren. begin met 10, voeg er dan nog 10 toe, etc. je bent wel uren bezig, maar je haalt wel goede cijfers ermee
Oud 18-02-2007, 14:39
bbyn
bbyn is offline
of op www.wrts.nl, kan ook.. is heel handig als je met meerdere mensen 't zelfde moet leren, je kan de lijsten delen met anderen, ene x toetst de ene alles in, dan de ander etc.

het werkt bij mij echt heel erg... k heb echt 2,5 jaar geen woordjes meer geleerd en nu opeens weer wel.. dus heb alles ingevoerd en ken alles nu
Oud 18-02-2007, 20:45
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Wat betreft woordjes:

Probeer het visueel te maken door in je hoofd een beeld of associatie te vormen met dat woord wat je moet leren. Je kan het ook tekenen.

Zet alle woorden die op elkaar lijken of die je door elkaar haalt bij elkaar en leer ze dan nog eens zodat je ziet waarin ze precies op elkaar lijken.

Je kunt met zo'n beetje elk onderwerp ook mindmappen (zie google); dat is wel een hele leuke methode om te leren, maar hoewel men beweert dat het efficiënter is omdat je sneller leert, ben je evengoed ook lang bezig om een fatsoenlijke mindmap te maken en alles erin te verwerken.

Overhoorprogramma of/en flashcards gebruiken.

Dat wat je moet leren inspreken op een bandje/cd/whatever en dat afluisteren en herhalen in je hoofd of hardop.

Sowieso werkt hardop leren sneller, dus de woordjes e.d die je leert hardop uitspreken.

Laat je overhoren door iemand anders.

Probeer woordjes die je moeilijk vindt gelijk in je vocabulaire te krijgen, dus als je dan toch in het Engels praat (als het om een Engels woord gaat bijv.) gebruik die woorden dan. Vergeet je ze niet weer zo snel...

Probeer links te leggen met andere talen, voorvoegsels e.d

En herhaal alle woorden die je al eens geleerd hebt eens in de zoveel tijd.
Oud 24-05-2007, 19:39
SjaakOnderkaak
SjaakOnderkaak is offline
Het stampen van woordjes kan idd een behoorlijk probleem zijn. Als je merkt dat je bepaalde woorden telkens vergeet, het je waarschijnlijk te maken met de zogenaamde vergeetcurve. Zie die wikipedia artikel voor meer informatie.

Paul Pimsleur heeft veel onderzoek gedaan naar de manier waarop mensen woorden leren en hoe dat precies in zijn werk gaan. Naast alle hierboven genoemde manieren, is het zeer belangrijk woorden periodiek te herhalen. Sommige overhoorprograma's hebben een functie die je hier goed bij kan helpen, waaronder Vocabulum Online Overhoren en Teach2000.

www.woordenleren.nl heeft daarnaast nog een extra handige functie, dit programma past de theorie van Paul Pimsleur niet alleen toe binnen één overhoring, maar biedt ook de mogelijkheid leerwerk over meerder e dagen of zelfs weken te spreiden, waarbij elke dag gekeken wordt of je de geleerde woorden nog wel kent. Dit is een absolute aanrader voor mensen die moeite hebben met woorden leren.
Oud 24-05-2007, 23:56
fib
fib is offline
Ik maakte altijd kaartjes
2,5 cm bij 4 cm

op de ene zijden... het nederlandse woord
op de andere zijden.... het buitenlandse woord
Oud 26-05-2007, 21:15
dafzzz
dafzzz is offline
Praat of schrijf er met andere mensen over. Werkt bij mij meestal bij toetsen en dergelijke, misschien helpt het ook wel bij woordjes. Gewoon op msn of ergens anders met iemand een gesprekje aanknopen over een woord en de betekenis ervan, dan is het makkelijker te onthouden omdat je de link legt bij dat gesprek.
Oud 27-05-2007, 11:34
Verwijderd
Wat een grote up
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten