Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-02-2007, 20:02
Politiker
Politiker is offline
Slechte slapers moeten oppassen voor depressie
dinsdag 6 februari 2007 15:10

Te weinig slapen veroorzaakt veranderingen in de hersenen die een rol spelen bij depressiviteit. En een week weinig slaap is niet in een weekend ingehaald. Opletten dus.

Goed slapen kan depressiviteit voorkomen
Wetenschappers in Groningen hebben een proef gedaan met ratten die normaal elf uur per dag slapen. De hersenen van ratten die maar vier uur slaap per dag krijgen, blijken minder gevoelig te worden voor de neurotransmitter serotonine.

'Deze verminderde gevoeligheid is ook aangetoond bij depressieve mensen,' zegt neurobioloog Peter Meerlo op de site van de Rijksuniversiteit Groningen.

Kinderen
Uit andere testen blijkt dat depressieve mensen vaak slecht slapen. Zo blijkt uit recent onderzoek dat 70 procent van vijfhonderd onderzochte depressieve Amerikaanse kinderen slecht of kort slapen.

Het Groninger rattenonderzoek, een promotieonderzoek van Viktor Román, haalt oorzaak en gevolg duidelijk uit elkaar. Opmerkelijke uitkomst is ook dat ratten slaaptekort niet met één goede nachtrust wegslapen. Slapen de ratten een week lang slecht, dan hebben de hersenen een week lang goede nachtrust nodig om volledig te herstellen. Goed slapen is dus niet alleen lekker, maar ook nog eens erg gezond.

Bron: elsevier

Hoeveel slaap jij? Hoe laat ga je naar bed? Ben je vaak moe? Val je snel in slaap? Hoeveel uur heb je nodig? Kortom vertel hier al jou slaapeigenschappen.

Ik slaap denk ik meestal 7 uur per nacht, soms een uurtje meer of minder. Ik ga meestal tussen 23:00 en 23:30 naar bed. meestal slaap ik tussen 0:00 en 0:30 val ik in slaap. Natuurlijk zijn er ook dagen dat ik om 0:30 naar bed ga ofzo. Ik sta meestal tussen 07:00 en 08:00 op. (ligt eraan hoe laat ik moet beginnen) Ik val nooit in een keer in slaap, meestal duurt het een uur voordat ik slaap. Hebben jullie dat ook? Allerlei gedachten en derg. zweven nog door mn hoofd voor het slapen gaan. Overdag voel ik me meestal wel fit. Volgens mij heb ik meestal wel voldoende slaap.
Oud 06-02-2007, 20:18
Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
Politiker schreef op 06-02-2007 @ 21:02 :

Hoeveel slaap jij? Hoe laat ga je naar bed? Ben je vaak moe? Val je snel in slaap? Hoeveel uur heb je nodig? Kortom vertel hier al jou slaapeigenschappen.

Ik slaap denk ik meestal 7 uur per nacht, soms een uurtje meer of minder. Ik ga meestal tussen 23:00 en 23:30 naar bed. meestal slaap ik tussen 0:00 en 0:30 val ik in slaap. Natuurlijk zijn er ook dagen dat ik om 0:30 naar bed ga ofzo. Ik sta meestal tussen 07:00 en 08:00 op. (ligt eraan hoe laat ik moet beginnen) Ik val nooit in een keer in slaap, meestal duurt het een uur voordat ik slaap. Hebben jullie dat ook? Allerlei gedachten en derg. zweven nog door mn hoofd voor het slapen gaan. Overdag voel ik me meestal wel fit. Volgens mij heb ik meestal wel voldoende slaap.
Ik ga meestal rond elf uur naar bed en heb op z'n minst 8,5 uur slaap nodig. Het duurt meestal 15 minuten voordat ik slaap, tenzij ik wakker word gehouden door geluid van een klok, gesnurk. Vroeg opstaan is bij mij nooit zo fijn, dan blijf ik de rest van de ochtend en middag moe, terwijl ik 's avonds weer opleef tot een uur of elf. 's Middags ben ik vaak moe en heb ik zin in een middagdutje.

De laatste tijd sta ik laat op: zo rond tien uur, maar als ik tentamens heb, zoals morgen, ben ik er voor acht uur uit.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2007, 20:26
Flip!
Flip! is offline

Ik slaap ongeveer 6 uur per nacht. Ik ga vrijwel altijd rond half 11 naar bed, maar dan slaap ik nog niet meteen. Vaak is het pas rond 12 uur half 1 dat ik echt weg ben. Ik ben eigelijk nooit moe als ik 's avonds naar bed ga, alleen als ik opsta. Ik heb het gevoel alsof ik veel meer slaap nodig heb, maar volgens mij valt het wel mee. Ik slaap ook niet erg onrustig, ik word zelden wakker in mijn slaap. Eerst had ik wel een tijdje dat ik om de zoveel uur wakker werd. Waaraan dat lag....
Oud 06-02-2007, 20:29
Gothic
Gothic is offline
ik kan functioneren met 8, maar om een beetje fit te zijn heb ik echt 10 uur nodig...
Oud 06-02-2007, 20:44
Myuki
Myuki is offline
ik slaap te weinig... ga te laat naar bed en sta of heel vroeg of juist veels te laat op. Dat merk ik wel aan hoe ik me overdag voel
Oud 06-02-2007, 20:46
Verwijderd
Ik slaap 6/7 uur per nacht. Ik ga meestal rond half 11/11 uur naar bed, en ik voor ik slaap is het ongeveer 12 uur denk ik. Ik ben ook niet moe als ik in bed stap, maar ik heb enorme moeite met vroeg opstaan. Ik denk dat ik wel te weinig slaap, overdag ben ik ook vaak moe.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2007, 20:52
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Mijn optimum is 6-en-een-half uur per nacht. Daarom zorg ik dat ik om 12 uur slaap, want 6.30 is een handige tijd om wakker te worden.

Zelfs in het weekend slaap ik (zonder wekker) ongeveer 6.5 uur. Zo wordt ik meestal toch voor de middag wakker.

Helaas heeft mn vriendin meestal iets van 10 uur nodig voor 't goeie.
Oud 06-02-2007, 21:18
Bloem
Bloem is offline
Ik doe het het best met minimaal 9 à 10 uur slaap, maar bij vlagen slaap ik slecht en dan haal ik dat niet. Ook slaap ik eigenlijk nooit voor middernacht, maar gelukkig kan ik 's ochtends vaak langer slapen.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2007, 22:14
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Het beste voor mij is om negen uur per nacht te slapen. Ik heb een half jaar lang gehad dat ik vrijwel elke dag om elf uur ging slapen en om acht uur opstond en dan voelde ik me super, als ik om half acht opstond was het mis. Nu slaap ik heel wisselend, de laatste tijd echt te weinig. Ik ga nu zelden voor half een naar bed en nu ik tentamens heb sta ik op negen uur op maar anders ook wel om zeven uur als ik vroeg moet beginnen. In het weekend slaap ik vaak wel 10-12 uur, dat heb ik dan ook wel nodig, ondanks dat daar staat dat het niet kan.
Oud 06-02-2007, 22:32
Verwijderd
Ik ga meestal rond 23.30 slapen. Hoe laat ik opsta hangt af van hoe laat ik naar school moet. ik dnek dat ik 'snachts gemiddeld 9 a 10 uur slaap. Ik heb de grootste moeite om uit bed te komen en ben de hele dag nog moe. Meestal ga ik dan ook 'smiddags nog even anderhalf tot 3 uur slapen. Tegen de avond word ik eindelijk wakker en ik heb nooit zin in naar bed gaan. Eigenlijk slaap ik best veel dus... Dat heeft te maken met de medicatie die ik slik. Gelukkig mag ik nu een beetje afbouwen. Daar tegenover staat dat ik de hele nacht niet slaap als ik mijn medicatie niet ingenomen heb. Als kind kon ik altijd heel moeilijk in slaap komen, wat mijn ouders tot wanhoop dreef, en ik had ook weinig slaap nodig. Ik heb ook een hele tijd gehad dat ik wel 14 tot 16 uur sliep op een dag, waar dat aan gelegen heeft weet ik niet, zal wel met depressies te maken hebben gehad.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2007, 22:39
Hakuna
Hakuna is offline
Ik ga meestal pas tegen 4/5 uur s'nachts naar bed, en sta meestal rond 12 uur smiddags op.

Regelmatig ben ik in de vroege avond een beetje moe en ga ik op de bank liggen, met gevolg dat ik vaak in slaap val.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2007, 08:06
Verwijderd
Hm, ik ga over het algemeen tussen elf en twaalf slapen en rond half acht er weer uit. Gemiddeld genomen zal ik dus wel een uur of 8 slapen. Het gebeurt echter vaak dat ik een avond veel later in bed kom, er eerder uit moet, of juist langer blijf liggen. Dan slaap ik ook minder lang of langer.

Ik heb ook ongeveer 8 uur slaap nodig, denk ik. In de zomer kom ik een heel end met een uur of zes, maar nu in de winter heb ik niet zo veel energie en slaap ik dus ook meer.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2007, 08:10
Verwijderd
Ik heb minimaal 10 uren nodig om fit te zijn, maar ik slaap er zo 12 of 13. Gemiddeld slaap ik er 8 of 9 per nacht. *gaapt*
Met citaat reageren
Oud 07-02-2007, 09:55
Nebel
Nebel is offline
Om me echt goed te voelen heb ik zo'n 10-11 slaap nodig. Om te functioneren op de uni/werk kan ik het wel 5dagen vol houden met 9, maar als ik dan thuis kom ben ik niets meer waard. Helaas slaap ik door stress en huisgenoten de afgelopen tijd veel te weinig .

Het duurt een half uur tot uur voordat ik in slaap val.

Laatst gewijzigd op 07-02-2007 om 11:15.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2007, 10:55
wolvin_26
wolvin_26 is offline
Ik heb nooit veel slaap nodig gehad. 6 of 5 uur is genoeg. Als ik te vroeg ga slapen ga ik dus liggen draaien en woelen en als ik dan eindelijk slaap, slaap ik slecht. Meestal ga ik dus tegen half 1 slapen doordeweeks en dan slaap ik supervast en goed.
Oud 07-02-2007, 11:03
Verwijderd
Citaat:
Ik ga nu rond half 1 naar bed, slaap dan een uur later met een beetje geluk. En dan ben ik rond half 11 wel weer wakker. Dus zo'n 9/10 uur slaap, maar mn ritme is nu ook een beetje fucked up, krijg je van 2 maanden vakantie Als ik om 7 uur opsta gaat het ook prima, totdat ik thuis kom, dan stort ik even in en dan na het avondeten gaat het wel weer.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2007, 11:15
Mentalgraffiti
Mentalgraffiti is offline
Ik heb veel slaap nodig. Meestal lig ik rond half tien in bed en slaap ik rond tien uur, tot een uur of zeven. Dus dat is 9 uur. Dit is eigenlijk te weinig, en als ik niet naar school hoef slaap ik meestal tot negen.
Op zaterdag slaap ik altijd te weinig, van 04.00 tot 11.00, ik doe er ongeveer drie dagen over om dit in te halen..

Moe ben ik vrijwel altijd. Aan het eind van de ochtend heb ik de meeste energie en aan het eind van de middag is al mijn energie ongeveer op..
Oud 07-02-2007, 13:10
FrantiC
FrantiC is offline
ik ga meestal rond 1 uur naar bed, dan slaap ik om half 2 ongeveer.. de tijd waarop ik opsta kan varieren van 5:00 uur tot 12:00 uur...
Oud 07-02-2007, 13:35
Verwijderd
Als ik wacht tot ik uit mezelf wakker word dan is dat meestal na een uur of 9 (tenzij ik heel moe was).
Als het me lukt slaap ik dat ook wel, als ik minder dan 8 uur slaap ga ik het merken en dan word ik vervelend.

Ik ga meestal rond een uur of 12 slapen en dan rond een uur of 9 weer op, soms wat later slapen. Of wat eerder op, maar dan ga ik meestal niet echt eerder slapen. Als ik eenmaal in bed lig ben ik altijd wel binnen een kwartier vertrokken.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2007, 15:30
T_ID
T_ID is offline
6 uur is wat ik normaal nodig heb. Minder, 4 a 5 uur kan ook, maar dan ga ik me na een dag of 4 moe voelen.
Oud 07-02-2007, 15:35
DvoorA
DvoorA is offline
Ik ga meestal rond half 1 naar bed, maar omdat ik dan bijna nooit moe ben ga ik eerst nog lezen en een beetje nadenken en dan duurt het vaak nog een halfuur voordat ik echt slaap. Opstaan varieert van 6 uur tot 12 uur, al naar gelang doordeweeks of weekend/luie bui.
Ik ben bijna nooit moe, behalve 's ochtends, dan moet ik mezelf echt mn bed uitslepen, maar dat is meer omdat mn bed zo lekker warm is. Kennelijk heb ik dus niet echt veel slaap nodig, maar dat weet ik niet zeker, omdat ik nogal veel bakken koffie drink kan het ook daaraan liggen dat ik niet moe ben.
Oud 07-02-2007, 16:05
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
ik kan zelf niet bepalen hoeveel slaap ik nodig zou hebben en dat interesseert me ook niet zo. ik ga varierend van 8 tot 4 uur naar bed. doordeweeks meestal rond een uur of 10. dan slaap ik twee/drie uur later tot 6 of 7 uur.
maar ik kan me iets voorstellen bij de openingspost.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2007, 16:23
Verwijderd
8 uur heb ik zeker wel nodig. Als ik weken minder slaap merk ik dat ik langzaam oververmoeid ga raken. Ik raak niet voledig meer uitgerust. Best vervelend, ik heb er nu ook beetje last van. Volgens mij slaap je zoveel als je denkt en voelt dat je nodig hebt.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2007, 16:54
Verwijderd
Citaat:
Politiker schreef op 06-02-2007 @ 21:02 :
Slechte slapers moeten oppassen voor depressie
dinsdag 6 februari 2007 15:10

Te weinig slapen veroorzaakt veranderingen in de hersenen die een rol spelen bij depressiviteit. En een week weinig slaap is niet in een weekend ingehaald. Opletten dus.

Goed slapen kan depressiviteit voorkomen
Wetenschappers in Groningen hebben een proef gedaan met ratten die normaal elf uur per dag slapen. De hersenen van ratten die maar vier uur slaap per dag krijgen, blijken minder gevoelig te worden voor de neurotransmitter serotonine.

'Deze verminderde gevoeligheid is ook aangetoond bij depressieve mensen,' zegt neurobioloog Peter Meerlo op de site van de Rijksuniversiteit Groningen.

Grappig om te lezen: vroeger werden mensen met een depressie incidenteel behandeld met slaaponthouding, en dat staat dus lijnrecht tegenover dit onderzoek....

Zelf heb ik 8 uur slaap nodig, kom vaak maar aan 7 en ben daar vrij gevoelig voor. Ik heb zelf een depressie gehad en merk dat ik dan veel meer last heb van negatieve gedachten ed dan op momenten dat ik goed uitgerust ben.
Bijslapen in het weekend scheelt dan wel.

Inslapen: soms binnen een kwartier, soms lig ik 3 uur wakker...
Met citaat reageren
Oud 07-02-2007, 18:35
Hulk
Hulk is offline
ik slaap meestal zo'n 6 uur, moet in het weekend en doordeweeks altijd vroeg opstaan. 1 dag per week slaap ik 8 a 9 uur.

ik voel me verder niet depressief alleen moe 's ochtends 1 tot 2 uur na het opstaan
Oud 07-02-2007, 18:48
mar87
mar87 is offline
Ik slaap meestal zo'n 7,5 uur per nacht.
Ik voel me het beste wanneer ik 7,5 / 8 uur geslapen heb.
Doordeweeks ga ik om half 11 naar bed. Ik ga meestal rond 11 uur slapen. Daarvoor lees ik nog even wat. Ik val vrijwel direct in slaap, daar ben ik denk ik nog geen 2 min. voor nodig.
Wanneer ik te weinig of slecht geslapen heb dan duurt het tot een uur of 11 's ochtends voor ik me echt wakker en fit ga voelen.

Over het algemeen slaap ik gewoon goed en meestal ook wel voldoende.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2007, 18:54
Nilssiej
Nilssiej is offline
Lol mijn slaap is een slechte zaak ik ga meestal rond kwart over 11 naar bed en slaap dan in om ongeveer 12 uur wat inhoud 7,5 uur slaap, terwijl ik eigenlijk toch wel 8 uur nodig heb om me fit te voelen. Tel je dat op heb ik 2.5 uur per week te weinig slaap Probeer er vanaf te komen echter lukt me dat niet echt

Ik ga vanavond maar eens vroeg naar bed
Met citaat reageren
Oud 07-02-2007, 19:19
Maija
Maija is offline
Citaat:
Zut Alors! schreef op 06-02-2007 @ 21:52 :
Mijn optimum is 6-en-een-half uur per nacht. Daarom zorg ik dat ik om 12 uur slaap, want 6.30 is een handige tijd om wakker te worden.

Zelfs in het weekend slaap ik (zonder wekker) ongeveer 6.5 uur. Zo wordt ik meestal toch voor de middag wakker.

Helaas heeft mn vriendin meestal iets van 10 uur nodig voor 't goeie.
lastig he
Oud 07-02-2007, 19:35
Larry Flint
Larry Flint is offline
Ik ga meestal rond 12 uur slapen en het verschilt hoe laat ik er uit moet, maar gemiddeld over de hele week om half 9 denk ik. Denk dat ik rond de 8 uur per nacht slaap, ene keer wat meer dan de andere natuurlijk.
Ik merk het nooit echt of ik weinig of veel geslapen heb, ik word altijd brak wakker. Als ik alleen slaap ben ik binnen 5/10 minuten weg, maar als mijn vriendje er is duurt dat meestal wat langer en slaap ik wat onrustiger, hoewel dat de laatste tijd steeds beter gaat en ik vrijwel altijd de hele nacht doorslaap.
Ik ben 's ochtends tijdens het opstaan brak en dan rond een uur of 3/4 heb ik weer een dip , tenzij ik de hele dag actief bezig blijf.
Oud 07-02-2007, 20:52
flanke
flanke is offline
Ik heb wel eens gehoord dat je het best slaapt in blokken van drie uur. Dus drie uur, zes of negen. Omdat je dan een heel slaappatroon doorloopt. Stel dat je vier uur slaapt, dan ben je een uur in het nieuwe slaappatroon, maar dat wordt niet afgemaakt. Daarom zou je jou meer moe voelen na vier uur slaap dan als drie uur slaapt.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2007, 21:19
arPos
arPos is offline
ik slaap 8 uur per nacht
+2 uur rust
Oud 07-02-2007, 21:22
Cryptic Winterstorm
Cryptic Winterstorm is offline
Meestal ga ik om 23 uur wel slapen. Ik sta dan om 7:30 ongeveer op. Dit zou voldoende moeten zijn. Ik val nooit meteen in slaap. Soms duurt het erg lang. Denk dat ik meestal pas na een uur ofzo in slaap val. Zeker de laatste tijd slaap ik erg slecht. Vaak word ik rond 2 uur al weer wakker. Soms slaap ik dan al helemaal niet meer in, terwijl ik dan kei kapot ben. Voorheen sliep ik eigenlijk wel goed na een periode van slecht slapen.
Ik ben eigenlijk altijd wel moe. Vooral 's morgens voel ik me net een zombie. 's avonds gaat het meestal wel weer.
Misschien dat het beter is om juist later te gaan slapen.

In het weekend ga ik ook altijd rond 23 uur naar bed, en sta meestal tussen 8:30 en 9:00 weer op. Maar dan ben ik niet meer fit als anders.

Ben nooit echt een goede slaper geweest.

Moeten werken en moe zijn is klote, maar dat gaat. Maar moeten werken en je dan net een zombie voelen, dat is pas echt klote.

Met een zombie voelen bedoel ik mee dat je wat trillerig bent, niet echt soepel beweegt, je er klote uit ziet (in mijn geval kleine ogen en een rooie kop), mjah, klote dus.

Stress en slapen gaat niet goed samen denk ik (of bij sommige misschien juist wel). Het is wel vervelend iig.

Laatst gewijzigd op 07-02-2007 om 21:26.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2007, 21:47
Verwijderd
Wat ''fijn'' om te lezen dat er zo veel mensen én veel moeten slapen én zo slecht in slaap kunnen komen. Ik heb altijd het gevoel alsof ik de enige ben die geen nachten uit kan gaan zonder een zombie te worden.

Hoe laat ik naar bed ga en hoe laat ik opsta varieerd heel erg (te veel), maar dat komt door een onregelmatig rooster, waardoor ik soms om half negen ergens moet zijn, soms pas in de middag.
Het duurt vaak uren voordat ik slaap, minimaal driekwartier.
Hoeveel slaap ik nodig heb weet ik niet, omdat ik ook daar geen regelmaat in heb. De ene keer lig ik zo lang wakker dat ik maar vier uur geslapen heb, de andere keer slaap ik twaalf uur aan een stuk. Wel weet ik dat ik meer moet slapen, want ik ben eigenlijk constant moe, maar het lukt niet echt om dat te realiseren.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2007, 21:56
deoxyribose
deoxyribose is offline
Ik slaap gemiddeld 5-6 uurtjes per nacht. Ik heb minimaal 9-10 uur slaap nodig, dus ik ben dan ook meestal kapot overdag.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2007, 21:57
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
flanke schreef op 07-02-2007 @ 21:52 :
Ik heb wel eens gehoord dat je het best slaapt in blokken van drie uur. Dus drie uur, zes of negen. Omdat je dan een heel slaappatroon doorloopt. Stel dat je vier uur slaapt, dan ben je een uur in het nieuwe slaappatroon, maar dat wordt niet afgemaakt. Daarom zou je jou meer moe voelen na vier uur slaap dan als drie uur slaapt.
Voor mij geldt dat idd wel denk ik. Ik moet 9 uur slapen wil ik helemaal uitgeslapen ben maar als ik dat niet haal kan ik beter 6 uur slapen dan 7 of 8 gek genoeg.
Oud 07-02-2007, 23:11
Missy1234567890
Missy1234567890 is offline
Toen ik dat bericht las, dacht ik meteen 'als je te lang slaapt, word je ook depressief' maar goed.

Ik heb minimaal 8 uur nodig om langere tijd goed te functioneren.
Eén dag minder slaap gaat prima, maar vanaf 2 dagen merk ik gewoon dat ik moe ben overdag. Dan drink ik ook opeens koffie, want dat werkt nog bij mij, omdat ik het anders nooit drink.

Ik ga meestal tussen 12 en half 1 naar bed. Hoelaat ik opsta, is afhankelijk van of ik wat moet de dag erna. Als ik niks moet, kan het wel eens heel laat worden, omdat ik echt een 'opsta-probleem' heb. Dus plan ik altijd zoveel mogelijk dingen vroeg in de morgen, zodat ik wel op moét. Dat werkt gelukkig wel. Ik merk wel dat ik wakkerder ben op een dag als ik rond een uur of 9 op ben gestaan. Dus dat probeer ik nu ook.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2007, 03:37
Hakuna
Hakuna is offline
Ik ga toch maar eens slapen, anders blijf ik maar op dit forum rondhangen.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2007, 06:20
Verwijderd
tussen 3/4 snachts naar me nest en 7 uur der weer uit

en dan tussen 5 en 6 s'avonds nog een uurtje
Met citaat reageren
Oud 08-02-2007, 12:39
gurl19
gurl19 is offline
Ik heb een hekel aan vroeg opstaan maar door stage en werk moet ik er toch altijd rond 7 uur uit. Ik ben ook geen nachtmens en ga altijd rond half 11 naar bed. Soms iets eerder, soms ietsjes later.

Ik probeer altijd 8 a 9 uur slaap te krijgen.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2007, 12:47
luchtballon
luchtballon is offline
Ik heb niet echt een ritme Ik ga tussen 12 en 6 slapen, en sta tussen 7 en 14 uur weer op hehe. Daarom slaap ik als ik uit kan slapen ook vaak 11 uur lang, maar op andere dagen veel minder.
Als ik een lange tijd uit kan slapen en niks vermoeiends doe slaap ik zo'n 7 uur per nacht denk ik. (vannacht in bed gelegen van 12 uur snachts tot 1 uur smiddags)
Ik ben heel slecht in in slaap vallen, duurt minstens een uur. Ik ben ook heel slecht in vroeg slapen en in vroeg opstaan. Heb niet echt een ochtendhumeur maar ik kan/doe/wil gewoon niks.
Ik ben 'sochtends vaak moe. In de middag ben ik alleen moe als ik slecht geslapen heb, en savonds leef ik meestal weer op, ookal heb ik maar 2 uur geslapen.
Oud 08-02-2007, 13:51
Bongalientje
Bongalientje is offline
Hoeveel slaap jij? Hoe laat ga je naar bed? Ben je vaak moe? Val je snel in slaap? Hoeveel uur heb je nodig? Kortom vertel hier al jou slaapeigenschappen

wat een bijzonder topic

ik slaap veel te kort. ik word slecht wakker en ben moe, wallen soms hoofdpijn..
Als ik in bed lig, duurt het vaak lang voor ik in slaap val en ik lig niet lang genoeg in bed. IK slaap ook heel onregelmatig..
Tussen 22.00 (zelfden) en 00.00 ga ik door de weeks naar bed.
tussen 6.30 en 9.00 sta ik op. .maar ik wordt wakker tussen door en slaap vaak pas na 2.00! ..
1keer per week slaap ik niet voor 5.00 en ik sta bijna altijd voor 9.00 op !!

als ik het zo opschrijf valt het me nog best mee..
Oud 11-02-2007, 14:12
Daboman
Daboman is offline
Meestal 23:15u naar bed en 6:45u op. Dat is 7,5 uur. Het is eigenlijk net iets te kort. Als ik de hele week om 6:45u op moet voel ik me altijd slaperig op college op aan het einde van de week. 8 uur lijkt optimaal te zijn, zelfs tijdens colleges ben ik dan niet half slaperig. Vind het altijd mooi als ik iets langer kan blijven liggen dus, want eerder naar bed gaan werkt averechts
Oud 11-02-2007, 20:20
ANTEPSZTAR
ANTEPSZTAR is offline
Ik slaap ongeveer. 6/7 uurtjes

ik ga r0nd half 11 slaapen ik lich pas r0nd 23:00 te slaapen...

en ik w0rdt wakker 0m 6:30/6:45
Oud 11-02-2007, 21:15
Verwijderd
Ik heb ook redelijk veel slaap nodig vermoed ik, toch wel een uurtje of negen/tien. Ik kan ook nooit voor negenen mn bed uit komen en verslaap me dus regelmatig dan
Lastig als je rijlessen hebt om acht uur 's ochtends. Of colleges. Daar heb ik echt een hekel aan, ik ben dan de avond vantevoren al bang me te verslapen en ik heb zo'n verschrikkelijke moeite om wakker te worden.

Maar ik slaap consequent te weinig en zo. Probeer er wel wat aan te doen maar dat is lastig...

P.S. De tijdstippen waarop in deze topic gepost worden
Met citaat reageren
Oud 12-02-2007, 09:19
Stevill
Stevill is offline
Ik slaap te weinig en veels te onregelmatig alleen heb ik er zelf weinig last van behalve dat ik me vaak 's nachts verveel en/of dat ik anderen wakker houd met de dingen die ik dan doe.
Ben verder ook nooit echt moe of chagerijnig of ook maar iets wat meeste mensenhebben als ze wat minder geslapen hebben.
Oud 12-02-2007, 10:08
snoopy
snoopy is offline
Het liefst slaap ik 10 uur, maar tussen de 8 en de 9 uur is eigenlijk ook goed.
Door de week wil ik graag om 22.00 uur in bed liggen, maar dat wordt meestal eerder 23.00 uur. Later bijna nooit.
In het weekend ga ik liever ook niet te laat slapen omdat ik niet zo goed kan uitslapen en ik meestal toch rond een uur of 9 alweer wakker ben.
Oud 12-02-2007, 10:27
Verwijderd
Ik heb veel slaap nodig en word zelden uit mezelf wakker op zo'n manier dat ik ook op kan staan Ik ben echt iemand die heel moeilijk op kan staan, niet zozeer omdat ik zo moe ben, maar meer omdat het bed zo lekker ligt Als ik eenmaal op ben, dan heb ik ook niet de neiging er weer in te kruipen.

's Zomers word ik uitgeruster wakker dan in de winter; licht helpt me 's ochtends echt enorm. Zodoende heb ik 's winters ook meer slaap nodig, geloof ik. Ik probeer iedere nacht 8 uur te slapen nu, maar 9 is beter, in de zomer is 6 uur soms al genoeg om écht fit te zijn.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten