Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Ik moet er niet aan denken dat Veolia wint, gewoon uit principe. ![]()
"#25 maart 2005: Quiana is op De Kantine vervangen door PV"
|
![]() |
||
Het stadsvervoer in Dordrecht gaat ook prima, dat bestaat praktisch niet meer.
In Friesland is Arriva niet voor niets op het matje geroepen. Veolia kloot maar wat aan in Limburg, niet alleen qua trein maar ook qua busdienst. Gaat fantastisch allemaal. Dat het sporadisch wel goed gaat, is geen reden om niet onder ogen te willen zien dat het ook fout gaat en dat daar ook wat aan gedaan moet worden. En dat in Groningen alles zo 'super' gaat, komt niet omdat Arriva daar alles zo goed geregeld heeft, eerder omdat Muschenga (van de provincie) een behoorlijke vinger in de pap heeft. Dat is ansich niet verkeerd, maar niet te vergelijken met 'privatiseren' in het zuiden des lands. Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Het is hier in de stad overigens ook in sommige opzichten betaalbaarder geworden. Het eurokaartje is een uur geldig en kost €1,-. Alleen twee roze strippen zijn nog goedkoper. Verder zijn er allerlei tarieven voor het streekvervoer die ook voordeliger kunnen zijn. Ik zeg niet dat het overal goed gaat of dat ik mijn ogen wil sluiten voor de misstanden, ik weerleg vooral dat al deze zaken een direct gevolg zijn van privatisering en dat, als die privatisering nooit had plaatsgehad, er waarlijk niets mis zou zijn met het hele openbaar vervoer. Die gedachte past namelijk prima in het vroeger-was-alles-beter-denken. |
![]() |
||
Citaat:
Twee blauwe stippen (45 strippenkaart) zijn ook nog voordeliger, maar ik snap je punt. Ik ben trouwens benieuwd wat er van die dingen overblijft met de invoering van de in Den Haag ingeprezen OV Chipkaart. Deze zaken zijn een direct gevolg van de privatisering, ja. Dat niet in elke regio dit gevolg optreedt is mijn inziens een ander verhaal. Wanneer er niet geprivatiseerd zou zijn was natuurlijk niet alles beter, want er zijn flexibelere kaartsystemen* op de markt, is er nieuw materieel (wat na drie drempels al uit elkaar valt) en doet men pogingen om de minder valide medemens in de bus te krijgen. Maar goed, in Frankrijk privatiseert men niet in de steden en daar is men ook innovatief en vernieuwend. *, daar kan je in doorslaan, in Dordrecht zijn er nu twintig [20] bij de chauffeur te koop.
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Ik generaliseer helemaal het Randstadrail (RSR) project helemaal niet, dat is overigens geen keuze van de vervoerder geweest, maar van de autoriteit. Deze wilde namelijk perse lage vloers trams en die techniek bestaat nog maar een aantal jaar. Had gewoon een verhoogde regio-citadis besteld en er was niets aan de hand geweest, aangezien de wielen dan normale grootte kende en de flenzen netjes in de rails blijven hangen. Overigens schijnt er ook iets mis met de wissels te zijn, en dat heeft natuurlijk niets met materieel te maken. Tevens doel je nu op geleid materieel, terwijl het hier over bussen ging. ![]() Die bussen zijn heel leuk, maar die zijn na vijf jaar gewoon op, terwijl de 'oude' bussen (die overigens nog goed waren) nu in de mottenballen staan of gesloopt zijn, danwel naar landen als Suriname of Georgië zijn verplaatst. En waarom moest dat eigenlijk? Omdat elke streek dan kan patsen met een bus in de eigen kleur, met een logootje van de stad op de voordeur? Wat een onzin, daar worden die bussen en de kaartjes als gevolg niet goedkoper van. Tevens waren de oude bussen een stuk comfortabeler: de banken waren namelijk van betere kwaliteit en de motoren werkten een stuk beter. Die bussen van jou zijn heel fijn als stadsbus, maar ik moet er niet aan denken om een traject Rotterdam - Utrecht in zo'n kreng af te leggen. Geef mij dan maar een oude comfortabele streekbus.
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Tuurlijk zijn er bussen aan vervanging toe, maar dat lijkt mij altijd het geval. Wanneer er nu niet met concessies gewerkt zou worden, zou men ook bussen moeten vervangen, maar nu wordt er in concessies geeist dat er met materieel gereden wordt wat niet meer dan drie jaar oud is. Dat is natuurlijk quatsch. De concessie Krimpenerwaard bijvoorbeeld eist dat minimaal zoveel procent lagevloerbus is, met andere woorden: nieuwe bussen, terwijl de rest nog goed was. Dat is kapitaalvernietiging en uiteindelijk ten nadele van de reiziger.
|
![]() |
|
Grappig, de Arriva-bussen in het noorden waren altijd we o.k. qua materieel.
De buschauffeurs daarentegen doorgaans niet (hoe moeilijk kan het zijn om níét tegen auto's aan te rijden, níét door die grote plas voor de bushalte te rijden, de rotonde als een RONDJE te nemen, en, nog belangrijker, op tijd te rijden ?) Als gevolg van vele, vele vertragingen, vele, vele gemiste bussen terwijl je ruim op tijd bij de halte bent, vele, vele, gemiste bus-treinaansluitingen, en vele oncomfortabele ervaringen in bussen heb ik maar besloten dagelijks de auto te pakken voor dat stukje naar de trein van 20km. En volgens mij moet je best veel verkeerd doen om een student voor betaald ipv gratis vervoer te laten kiezen. Maar ja, ik vindt t óók weleens fijn om op tijd bij mn colleges te zijn. het 'stads'vervoer in Drachten is overigens domweg niet-bestaand. Maar dat hebben we nooit gehad ook, terwijl t ondertussen gezien de omvang van de plaats toch weleens tijd wordt...
|
Het enige wat ik frustrerend vind van de Groningse chauffeurs is dat ze ronduit bot en onbehulpzaam kunnen zijn. Heb eens bij een halte meegemaakt dat de buschauffeur pas stopte toen ik gebaarde dat ik meewilde, nadat hij voorbij was gereden. 'Had ik mijn hand maar moeten opsteken', terwijl het de enige lijn is.
Maarja, mss is dat ook meer de oude Gado-mentaliteit die er nog niet uitgesleten is... |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
Arriva laat alle bussen opnieuw keuren
Na de schokkende resultaten van de keuring van 22 bussen in Brabant laat Arriva al haar bussen in Nederland - ouder dan 1 jaar en waarvan de APK-keuring langer dan 3 maanden geleden verricht is – opnieuw keuren door een onafhankelijke instantie. Hiermee wil de onderneming de onzekerheid over de veiligheid wegnemen bij de reiziger. De door het RDW afgekeurde bussen hadden in de afgelopen maanden een veiligheidsinspectie ondergaan en het predikaat veilig gekregen. Nu blijkt dat ondanks deze inspectie een aantal bussen heeft gereden dat niet voldeed aan de door het RDW gestelde eisen. De veiligheidsinspecties en regelmatig onderhoud zoals door Arriva wordt verricht, moeten de veiligheid borgen. Toch worden naar aanleiding van de situatie in Brabant alle bussen – ouder dan 1 jaar en waarvan de keuring langer dan 3 maanden geleden is verricht- opnieuw aan een APK-keuring onderworpen De keuringen lopen parallel aan een nauwkeurige analyse van de verschillen tussen de door het RDW geconstateerde mankementen en zoals eerder tijdens veiligheidsinspectie gecontroleerd. Uitslagen hiervan worden deze week teruggekoppeld met een plan van aanpak voor de toekomst. De afgekeurde bussen zijn vandaag allen in de werkplaats nagelopen en waar mogelijk direct gerepareerd. Morgen is duidelijk hoeveel tijd nodig is voor herstelwerkzaamheden en een nieuwe keuring. Het RDW heeft hierin alle medewerking toegezegd. Voor reizigers in Brabant heeft dit geen consequenties voor het reizen: er is voldoende materieel om de dienstregeling te kunnen uitvoeren. Arriva verzorgt sinds 1 januari het vervoer in Oost-Brabant. Van te voren is aangegeven aan de opdrachtgever dat dit het eerste jaar alleen met oud materieel uitgevoerd kan worden omdat pas zeer kort voor aanvang overeengekomen is dat Arriva het vervoer op zich zou nemen. Kort daarvoor had een andere vervoerder zich uit de concessie teruggetrokken. Dit doet echter niets af aan het feit dat bussen altijd veilig dienen te zijn. Nu deze schokkende feiten boven tafel komen, is dat voor de onderneming aanleiding om alle processen rondom het onderhoud grondig onder de loep te nemen. Bron: www.arriva.nl --- Ik vraag mij af, je mist 21 bussen (iig één dag) en hoe kan je dan beweren de dienstregeling normaliter uit te voeren? Arriva Brabant staat sowieso al niet bekend om de grote materiele reserves....
|
![]() |
||
Citaat:
Bussen: er is een verschil in de aanbesteding van Friesland en dat van Noord-Brabant. Connexxion kreeg de concessie gegunt, maar zei op het allerlaatste moment af. Arriva moest op dat moment nog snel ergens bussen vandaan halen. Eigenlijk had Arriva moeten weigeren, aangezien ze de dienst niet (naar behoren) kunnen uitvoeren, maar dan gun je de concessie aan de grote Franse concurent Veolia. Overigens heeft Noord-Brabant nog niet één boete uitgedeeld en Zuid-Holland voor het stadsvervoer Dordrecht (ook Arriva) wel, daar kwamen zij de afspraken niet na. Zoals eerder gezegd, hier was wel eerder bekend dat Arriva de concessie in handen zou krijgen. Arriva kiest trouwens wel goede series bussen bij fabrikanten uit: midden 2006 werd bekend dat Arriva Dordrecht kreeg en in mei 2007 wordt de eerste bus uit een bestelling van zestien (!) stuks geleverd! Hulde.
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
|