Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-02-2007, 12:51
Quantes
Avatar van Quantes
Quantes is offline
Beperkt busvervoer maandag in Den Bosch


DEN BOSCH - Arriva-bussen in en rond Den Bosch rijden maandagmorgen na de ochtendspits in een beperkte dienstregeling. De chauffeurs houden van negen uur tot halfelf een werkoverleg met de vakbond, omdat ze niet tevreden zijn over de kwaliteit van de bussen waar ze mee moeten rijden.

De bussen zijn volgens hen slecht onderhouden en chauffeurs kunnen moeilijk of soms zelfs helemaal geen contact maken met de centrale. Met name de vrouwelijke chauffeurs zeggen zich hierdoor onveilig te voelen.

En alweer negatief nieuw over Arriva. na de problemen in Dordrecht e.o.) (die nog niet over zijn) en de GTW-soap, nu dit weer. Het is toch te gek voor woorden dat de overheid hier niets aan doet?
__________________
Boe.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-02-2007, 14:02
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Het bussysteem lijkt in NL niet lekker te "lopen"... Wie komt er met een goed idee dan wel oplossing ? Iemand?
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2007, 15:04
TRA
Avatar van TRA
TRA is offline
Ik heb de oplossing.
Stoppen met privatisering, dit gezeik krijgen we nu om de tien à vijftien jaar.

Het wordt nog wat wanneer het Nederlandse hoofdrailnet wordt aanbesteed, ik hoop wel dat NSR wint.
__________________
"#25 maart 2005: Quiana is op De Kantine vervangen door PV"
Met citaat reageren
Oud 11-02-2007, 15:28
Quantes
Avatar van Quantes
Quantes is offline
Dat mag je hopen dat NSR wint. Door privatisering en concessies woren vervoerders kwetsbaar (qua materieel en qua middleen die uit worden gegevemn).
__________________
Boe.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2007, 16:31
TRA
Avatar van TRA
TRA is offline
Citaat:
Quantes schreef op 11-02-2007 @ 16:28 :
Dat mag je hopen dat NSR wint. Door privatisering en concessies woren vervoerders kwetsbaar (qua materieel en qua middleen die uit worden gegevemn).
Nou, dat zeg ik toch?

Ik moet er niet aan denken dat Veolia wint, gewoon uit principe.
__________________
"#25 maart 2005: Quiana is op De Kantine vervangen door PV"
Met citaat reageren
Oud 11-02-2007, 22:24
MH
Avatar van MH
MH is offline
Dat het ergens niet helemaal lekker loopt, betekent niet dat privatiseren (of beter gezegd: verloten aan een concurrent) slecht is.
Over Veolia heb ik genoeg gehoord. Een of andere ambtenaar van de Provincie Limbabwe wilde dat op de Maaslijn in elk geval alle stations in zijn provincie tweemaal per uur met Nijmegen, Roermond én alle tussengelegen stations verbonden worden. Twee stoptreinen p.u. dus. Maar er is één probleem: de lijn is grotendeels enkelsporig. Dan kun je nog wel twee stoptreinen per uur laten rijden, maar de doorgaande sneltrein komt te vervallen. Daarnaast was men niet slim genoeg om te eisen dat de treinen al paraat waren, waardoor de Wadloper op Brabants en Limburgs wad moet gaan rijden.
Overigens is er niet alleen slecht nieuws te melden. Het stadsbusvervoer in Groningen gaat bijvoorbeeld prima. De busdienst is nog even regelmatig en de aansluiting op het hoofdstation op de trein is ook nog steeds prima.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2007, 06:50
Quantes
Avatar van Quantes
Quantes is offline
... maar je moet toegeven, wat TRA ook zegt, dat er toch zeer geregeld wat misgaat bij concessieverlening. Blijkbaar werrkt dit systeem niet, dan moet de overheid dit onder ogen willen zien.
__________________
Boe.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2007, 09:04
TRA
Avatar van TRA
TRA is offline
Het stadsvervoer in Dordrecht gaat ook prima, dat bestaat praktisch niet meer.
In Friesland is Arriva niet voor niets op het matje geroepen.
Veolia kloot maar wat aan in Limburg, niet alleen qua trein maar ook qua busdienst.

Gaat fantastisch allemaal.

Dat het sporadisch wel goed gaat, is geen reden om niet onder ogen te willen zien dat het ook fout gaat en dat daar ook wat aan gedaan moet worden.

En dat in Groningen alles zo 'super' gaat, komt niet omdat Arriva daar alles zo goed geregeld heeft, eerder omdat Muschenga (van de provincie) een behoorlijke vinger in de pap heeft. Dat is ansich niet verkeerd, maar niet te vergelijken met 'privatiseren' in het zuiden des lands.

Citaat:
MH schreef op 11-02-2007 @ 23:24 :
Overigens is er niet alleen slecht nieuws te melden. Het stadsbusvervoer in Groningen gaat bijvoorbeeld prima. De busdienst is nog even regelmatig en de aansluiting op het hoofdstation op de trein is ook nog steeds prima.
Wat is er dan VERBETERD? Want met privatiseren zou toch alles BETER worden, dynamischer bovendien en niet te vergeten, goedkoper voor de gebruiker.
__________________
"#25 maart 2005: Quiana is op De Kantine vervangen door PV"
Met citaat reageren
Oud 12-02-2007, 19:51
MH
Avatar van MH
MH is offline
Citaat:
TRA schreef op 12-02-2007 @ 10:04 :
Wat is er dan VERBETERD? Want met privatiseren zou toch alles BETER worden, dynamischer bovendien en niet te vergeten, goedkoper voor de gebruiker.
Wat er verbeterd is, kan ik pas zeggen als alle cijfers mij ook bekend zijn. In elk geval zou het efficiënter moeten zijn, in elk geval voor de busmaatschappij.
Het is hier in de stad overigens ook in sommige opzichten betaalbaarder geworden. Het eurokaartje is een uur geldig en kost €1,-. Alleen twee roze strippen zijn nog goedkoper. Verder zijn er allerlei tarieven voor het streekvervoer die ook voordeliger kunnen zijn.
Ik zeg niet dat het overal goed gaat of dat ik mijn ogen wil sluiten voor de misstanden, ik weerleg vooral dat al deze zaken een direct gevolg zijn van privatisering en dat, als die privatisering nooit had plaatsgehad, er waarlijk niets mis zou zijn met het hele openbaar vervoer. Die gedachte past namelijk prima in het vroeger-was-alles-beter-denken.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2007, 21:46
TRA
Avatar van TRA
TRA is offline
Citaat:
MH schreef op 12-02-2007 @ 20:51 :
Wat er verbeterd is, kan ik pas zeggen als alle cijfers mij ook bekend zijn. In elk geval zou het efficiënter moeten zijn, in elk geval voor de busmaatschappij.
Het is hier in de stad overigens ook in sommige opzichten betaalbaarder geworden. Het eurokaartje is een uur geldig en kost €1,-. Alleen twee roze strippen zijn nog goedkoper. Verder zijn er allerlei tarieven voor het streekvervoer die ook voordeliger kunnen zijn.
Ik zeg niet dat het overal goed gaat of dat ik mijn ogen wil sluiten voor de misstanden, ik weerleg vooral dat al deze zaken een direct gevolg zijn van privatisering en dat, als die privatisering nooit had plaatsgehad, er waarlijk niets mis zou zijn met het hele openbaar vervoer. Die gedachte past namelijk prima in het vroeger-was-alles-beter-denken.
Maar het doel van de privatisering is toch echt dat 'het' beter wordt voor de reiziger en met gevolg daarvan voor de vervoerder.
Twee blauwe stippen (45 strippenkaart) zijn ook nog voordeliger, maar ik snap je punt. Ik ben trouwens benieuwd wat er van die dingen overblijft met de invoering van de in Den Haag ingeprezen OV Chipkaart.
Deze zaken zijn een direct gevolg van de privatisering, ja. Dat niet in elke regio dit gevolg optreedt is mijn inziens een ander verhaal.

Wanneer er niet geprivatiseerd zou zijn was natuurlijk niet alles beter, want er zijn flexibelere kaartsystemen* op de markt, is er nieuw materieel (wat na drie drempels al uit elkaar valt) en doet men pogingen om de minder valide medemens in de bus te krijgen. Maar goed, in Frankrijk privatiseert men niet in de steden en daar is men ook innovatief en vernieuwend.

*, daar kan je in doorslaan, in Dordrecht zijn er nu twintig [20] bij de chauffeur te koop.
__________________
"#25 maart 2005: Quiana is op De Kantine vervangen door PV"
Met citaat reageren
Oud 12-02-2007, 21:57
Quantes
Avatar van Quantes
Quantes is offline
Dat is wel erg doorslaan ja.
__________________
Boe.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2007, 22:15
TRA
Avatar van TRA
TRA is offline
Aldus OHIH zijn er al chauffeurs geweest die geklaagd hadden vanwege het bellemerende zicht vanwege de kaartplank.
__________________
"#25 maart 2005: Quiana is op De Kantine vervangen door PV"
Met citaat reageren
Oud 13-02-2007, 13:45
MH
Avatar van MH
MH is offline
Citaat:
TRA schreef op 12-02-2007 @ 22:46 :
Wanneer er niet geprivatiseerd zou zijn was natuurlijk niet alles beter, want er zijn flexibelere kaartsystemen* op de markt, is er nieuw materieel (wat na drie drempels al uit elkaar valt) en doet men pogingen om de minder valide medemens in de bus te krijgen. Maar goed, in Frankrijk privatiseert men niet in de steden en daar is men ook innovatief en vernieuwend.

*, daar kan je in doorslaan, in Dordrecht zijn er nu twintig [20] bij de chauffeur te koop.
Die flexibele kaartsystemen in Dordrecht, tja, daarin moet elk busbedrijf zijn meerdere erkennen. Maar qua nieuw materieel generaliseer je het Randstadrail-project. Terwijl treinen van Syntus, Arriva en Connexxion geen problemen vertonen, evenals deze bussen:
Met citaat reageren
Oud 15-02-2007, 10:10
TRA
Avatar van TRA
TRA is offline
Citaat:
MH schreef op 13-02-2007 @ 14:45 :
Die flexibele kaartsystemen in Dordrecht, tja, daarin moet elk busbedrijf zijn meerdere erkennen. Maar qua nieuw materieel generaliseer je het Randstadrail-project. Terwijl treinen van Syntus, Arriva en Connexxion geen problemen vertonen, evenals deze bussen: [afbeelding]
Ik vind het gewoon belachelijk, dan heb je als reiziger zijnde toch ook geen overzicht meer?

Ik generaliseer helemaal het Randstadrail (RSR) project helemaal niet, dat is overigens geen keuze van de vervoerder geweest, maar van de autoriteit. Deze wilde namelijk perse lage vloers trams en die techniek bestaat nog maar een aantal jaar. Had gewoon een verhoogde regio-citadis besteld en er was niets aan de hand geweest, aangezien de wielen dan normale grootte kende en de flenzen netjes in de rails blijven hangen. Overigens schijnt er ook iets mis met de wissels te zijn, en dat heeft natuurlijk niets met materieel te maken. Tevens doel je nu op geleid materieel, terwijl het hier over bussen ging.

Die bussen zijn heel leuk, maar die zijn na vijf jaar gewoon op, terwijl de 'oude' bussen (die overigens nog goed waren) nu in de mottenballen staan of gesloopt zijn, danwel naar landen als Suriname of Georgië zijn verplaatst.

En waarom moest dat eigenlijk? Omdat elke streek dan kan patsen met een bus in de eigen kleur, met een logootje van de stad op de voordeur? Wat een onzin, daar worden die bussen en de kaartjes als gevolg niet goedkoper van.

Tevens waren de oude bussen een stuk comfortabeler: de banken waren namelijk van betere kwaliteit en de motoren werkten een stuk beter.

Die bussen van jou zijn heel fijn als stadsbus, maar ik moet er niet aan denken om een traject Rotterdam - Utrecht in zo'n kreng af te leggen. Geef mij dan maar een oude comfortabele streekbus.
__________________
"#25 maart 2005: Quiana is op De Kantine vervangen door PV"
Met citaat reageren
Oud 15-02-2007, 11:05
MH
Avatar van MH
MH is offline
Citaat:
TRA schreef op 15-02-2007 @ 11:10 :
Die bussen zijn heel leuk, maar die zijn na vijf jaar gewoon op, terwijl de 'oude' bussen (die overigens nog goed waren) nu in de mottenballen staan of gesloopt zijn, danwel naar landen als Suriname of Georgië zijn verplaatst.

En waarom moest dat eigenlijk? Omdat elke streek dan kan patsen met een bus in de eigen kleur, met een logootje van de stad op de voordeur? Wat een onzin, daar worden die bussen en de kaartjes als gevolg niet goedkoper van.

Tevens waren de oude bussen een stuk comfortabeler: de banken waren namelijk van betere kwaliteit en de motoren werkten een stuk beter.

Die bussen van jou zijn heel fijn als stadsbus, maar ik moet er niet aan denken om een traject Rotterdam - Utrecht in zo'n kreng af te leggen. Geef mij dan maar een oude comfortabele streekbus.
Voor Utrecht-Rotterdam en meer van zulks neem ik doorgaans de trein en als er geen treinverbinding is, neem ik de q-liner. Die oude bussen waren in sommige regio's overigens hard aan vernieuwing toe. Of ik vergis me. Omdat het normaal is dat bussen met gaten erin (letterlijk versleten dus) rondrijden. De bussen van na 1990 rijden in groten getale nog rond, want die waren echt niet aan vervanging toe. De CSA-streekbussen daarentegen wel.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2007, 15:23
TRA
Avatar van TRA
TRA is offline
Citaat:
MH schreef op 15-02-2007 @ 12:05 :
Voor Utrecht-Rotterdam en meer van zulks neem ik doorgaans de trein en als er geen treinverbinding is, neem ik de q-liner. Die oude bussen waren in sommige regio's overigens hard aan vernieuwing toe. Of ik vergis me. Omdat het normaal is dat bussen met gaten erin (letterlijk versleten dus) rondrijden. De bussen van na 1990 rijden in groten getale nog rond, want die waren echt niet aan vervanging toe. De CSA-streekbussen daarentegen wel.
Maar dorpjes als Krimpen aan den Lek, Nederlek, Schoonhoven, Lopik en dergelijke kennen geen treinverbinding, maar omdat jij daar niet komt hoeven die mensen nooit weg.

Tuurlijk zijn er bussen aan vervanging toe, maar dat lijkt mij altijd het geval. Wanneer er nu niet met concessies gewerkt zou worden, zou men ook bussen moeten vervangen, maar nu wordt er in concessies geeist dat er met materieel gereden wordt wat niet meer dan drie jaar oud is. Dat is natuurlijk quatsch.
De concessie Krimpenerwaard bijvoorbeeld eist dat minimaal zoveel procent lagevloerbus is, met andere woorden: nieuwe bussen, terwijl de rest nog goed was. Dat is kapitaalvernietiging en uiteindelijk ten nadele van de reiziger.
__________________
"#25 maart 2005: Quiana is op De Kantine vervangen door PV"
Met citaat reageren
Oud 18-02-2007, 15:12
TRA
Avatar van TRA
TRA is offline
Update:

Citaat:
DEN BOSCH - De Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) heeft zaterdag 21 bussen van vervoerder Arriva afgekeurd. De voertuigen mogen de weg niet meer op. Daarnaast moeten alle bussen van de vervoerder die in Oost-Brabant rijden en langer dan een half jaar geleden APK-gekeurd zijn, een nieuwe technische keuring ondergaan. Dat maakte de inspectie zaterdag bekend.

De IVW controleerde zaterdag 22 bussen van Arriva op veiligheid. Een bus werd goedgekeurd.
Arriva mist dus een heel groot deel van de vloot, om het zo maar te zeggen. :')
__________________
"#25 maart 2005: Quiana is op De Kantine vervangen door PV"
Met citaat reageren
Oud 18-02-2007, 18:01
MH
Avatar van MH
MH is offline
Ernstige zaken daar in het zuiden. Nouja, na de carnaval is iedereen toch te lam om naar school of werk te gaan.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2007, 22:42
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Grappig, de Arriva-bussen in het noorden waren altijd we o.k. qua materieel.

De buschauffeurs daarentegen doorgaans niet (hoe moeilijk kan het zijn om níét tegen auto's aan te rijden, níét door die grote plas voor de bushalte te rijden, de rotonde als een RONDJE te nemen, en, nog belangrijker, op tijd te rijden ?)

Als gevolg van vele, vele vertragingen, vele, vele gemiste bussen terwijl je ruim op tijd bij de halte bent, vele, vele, gemiste bus-treinaansluitingen, en vele oncomfortabele ervaringen in bussen heb ik maar besloten dagelijks de auto te pakken voor dat stukje naar de trein van 20km.

En volgens mij moet je best veel verkeerd doen om een student voor betaald ipv gratis vervoer te laten kiezen. Maar ja, ik vindt t óók weleens fijn om op tijd bij mn colleges te zijn.

het 'stads'vervoer in Drachten is overigens domweg niet-bestaand. Maar dat hebben we nooit gehad ook, terwijl t ondertussen gezien de omvang van de plaats toch weleens tijd wordt...
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 19-02-2007, 17:40
MH
Avatar van MH
MH is offline
Het enige wat ik frustrerend vind van de Groningse chauffeurs is dat ze ronduit bot en onbehulpzaam kunnen zijn. Heb eens bij een halte meegemaakt dat de buschauffeur pas stopte toen ik gebaarde dat ik meewilde, nadat hij voorbij was gereden. 'Had ik mijn hand maar moeten opsteken', terwijl het de enige lijn is.
Maarja, mss is dat ook meer de oude Gado-mentaliteit die er nog niet uitgesleten is...
Met citaat reageren
Oud 19-02-2007, 20:48
PV
PV is offline
Citaat:
Openbaarvervoerbedrijf Arriva laat al zijn bussen die ouder zijn dan een jaar en waarvan de APK-keuring langer dan drie maanden geleden verricht is, opnieuw keuren. Dat maakte het bedrijf maandag bekend nadat zaterdag 21 Arriva-bussen in Brabant werden afgekeurd.
Zou dat helpen?
Met citaat reageren
Oud 19-02-2007, 20:48
TRA
Avatar van TRA
TRA is offline
Arriva laat alle bussen opnieuw keuren
Na de schokkende resultaten van de keuring van 22 bussen in Brabant laat Arriva al haar bussen in Nederland - ouder dan 1 jaar en waarvan de APK-keuring langer dan 3 maanden geleden verricht is – opnieuw keuren door een onafhankelijke instantie. Hiermee wil de onderneming de onzekerheid over de veiligheid wegnemen bij de reiziger.
De door het RDW afgekeurde bussen hadden in de afgelopen maanden een veiligheidsinspectie ondergaan en het predikaat veilig gekregen. Nu blijkt dat ondanks deze inspectie een aantal bussen heeft gereden dat niet voldeed aan de door het RDW gestelde eisen. De veiligheidsinspecties en regelmatig onderhoud zoals door Arriva wordt verricht, moeten de veiligheid borgen. Toch worden naar aanleiding van de situatie in Brabant alle bussen – ouder dan 1 jaar en waarvan de keuring langer dan 3 maanden geleden is verricht- opnieuw aan een APK-keuring onderworpen

De keuringen lopen parallel aan een nauwkeurige analyse van de verschillen tussen de door het RDW geconstateerde mankementen en zoals eerder tijdens veiligheidsinspectie gecontroleerd. Uitslagen hiervan worden deze week teruggekoppeld met een plan van aanpak voor de toekomst.

De afgekeurde bussen zijn vandaag allen in de werkplaats nagelopen en waar mogelijk direct gerepareerd. Morgen is duidelijk hoeveel tijd nodig is voor herstelwerkzaamheden en een nieuwe keuring. Het RDW heeft hierin alle medewerking toegezegd.

Voor reizigers in Brabant heeft dit geen consequenties voor het reizen: er is voldoende materieel om de dienstregeling te kunnen uitvoeren.

Arriva verzorgt sinds 1 januari het vervoer in Oost-Brabant. Van te voren is aangegeven aan de opdrachtgever dat dit het eerste jaar alleen met oud materieel uitgevoerd kan worden omdat pas zeer kort voor aanvang overeengekomen is dat Arriva het vervoer op zich zou nemen. Kort daarvoor had een andere vervoerder zich uit de concessie teruggetrokken. Dit doet echter niets af aan het feit dat bussen altijd veilig dienen te zijn. Nu deze schokkende feiten boven tafel komen, is dat voor de onderneming aanleiding om alle processen rondom het onderhoud grondig onder de loep te nemen.

Bron: www.arriva.nl



---

Ik vraag mij af, je mist 21 bussen (iig één dag) en hoe kan je dan beweren de dienstregeling normaliter uit te voeren? Arriva Brabant staat sowieso al niet bekend om de grote materiele reserves....
__________________
"#25 maart 2005: Quiana is op De Kantine vervangen door PV"
Met citaat reageren
Oud 19-02-2007, 20:54
TRA
Avatar van TRA
TRA is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 18-02-2007 @ 23:42 :
Grappig, de Arriva-bussen in het noorden waren altijd we o.k. qua materieel.

De buschauffeurs daarentegen doorgaans niet (hoe moeilijk kan het zijn om níét tegen auto's aan te rijden, níét door die grote plas voor de bushalte te rijden, de rotonde als een RONDJE te nemen, en, nog belangrijker, op tijd te rijden ?)

Als gevolg van vele, vele vertragingen, vele, vele gemiste bussen terwijl je ruim op tijd bij de halte bent, vele, vele, gemiste bus-treinaansluitingen, en vele oncomfortabele ervaringen in bussen heb ik maar besloten dagelijks de auto te pakken voor dat stukje naar de trein van 20km.

En volgens mij moet je best veel verkeerd doen om een student voor betaald ipv gratis vervoer te laten kiezen. Maar ja, ik vindt t óók weleens fijn om op tijd bij mn colleges te zijn.

het 'stads'vervoer in Drachten is overigens domweg niet-bestaand. Maar dat hebben we nooit gehad ook, terwijl t ondertussen gezien de omvang van de plaats toch weleens tijd wordt...
Chauffeurs: die zijn in handen gekomen van een groot bedrijf, waar iedereen maar een nummertje is en het hoofdkantoor ergens aan de andere kant van de plas, de Noordzee genaamd, ligt. Je bent als chauffeur zijnde door de schaalvergroting een nummertje geworden, dat gaat ten koste van de kwaliteit.

Bussen: er is een verschil in de aanbesteding van Friesland en dat van Noord-Brabant. Connexxion kreeg de concessie gegunt, maar zei op het allerlaatste moment af. Arriva moest op dat moment nog snel ergens bussen vandaan halen. Eigenlijk had Arriva moeten weigeren, aangezien ze de dienst niet (naar behoren) kunnen uitvoeren, maar dan gun je de concessie aan de grote Franse concurent Veolia.

Overigens heeft Noord-Brabant nog niet één boete uitgedeeld en Zuid-Holland voor het stadsvervoer Dordrecht (ook Arriva) wel, daar kwamen zij de afspraken niet na. Zoals eerder gezegd, hier was wel eerder bekend dat Arriva de concessie in handen zou krijgen.

Arriva kiest trouwens wel goede series bussen bij fabrikanten uit: midden 2006 werd bekend dat Arriva Dordrecht kreeg en in mei 2007 wordt de eerste bus uit een bestelling van zestien (!) stuks geleverd! Hulde.
__________________
"#25 maart 2005: Quiana is op De Kantine vervangen door PV"
Met citaat reageren
Oud 20-02-2007, 10:13
Quantes
Avatar van Quantes
Quantes is offline
Zag zojuist op OV in Boskoop dat er Novio stadsbussen rondrijden om Arriva-lijnen.
__________________
Boe.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2007, 14:21
TRA
Avatar van TRA
TRA is offline
Arme mensen in Ht.
__________________
"#25 maart 2005: Quiana is op De Kantine vervangen door PV"
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-02-2007, 16:30
TRA
Avatar van TRA
TRA is offline
Citaat:
Prijsstunt-imago speelt busbedrijf nu danig parten

door Jan Trommelen

Dinsdag 20 februari 2007 - DEN HAAG - "Het is de Aldi van het openbaar vervoer: de burger krijgt bij Arriva meer vervoer voor dezelfde prijs", zegt woordvoerder Rikus Spithorst van reizigersvereniging Rover. Bij vakbond FNV omschrijven ze het net even anders: "Arriva is de hardste prijsvechter op de busmarkt, die met te lage prijzen OV-aanbestedingen wint. Vervolgens moet het bedrijf beknibbelen op alles, over de ruggen van het personeel en de reiziger heen."

Dat prijsstunt-imago speelt de onderneming nu danig parten. Na klachten van chauffeurs en monteurs in de regio rond Den Bosch, kwam de Inspectie Verkeer en Waterstaat op bezoek. Die legde 22 bussen onder de loep met een vernietigende uitkomst: de inspectie haalde 21 bussen meteen van de weg. Zie je wel dat Arriva veel te ver gaat in zijn bezuinigingsdrift, zeggen de vakbonden.

Arriva Nederland is een dochter van het Britse concern Arriva dat zo'n 20.000 man personeel heeft in Groot-Britannië en nog eens 13.000 bij bedrijven in Nederland en elders op het continent. In ons land hebben de Britten sinds 1998 zo'n 20 procent van het streekvervoer binnengesleept. Arriva doet bijna al het streekvervoer in Groningen en in delen van Friesland, Drenthe, Noord-Holland, Zuid-Holland en Gelderland. Rond Den Bosch rijdt Arriva sinds 1 januari met zo'n honderd bussen.

Het bedrijf sprong in nadat de aanbestedingsprocedure van het Brabantse streekvervoer uitgelopen was op een totaal fiasco, waarbij de oorspronkelijke winnaar Connexxion zich op het laatste moment terugtrok. "Wij hadden maar zes weken om de bussen te regelen. Het werden dus geen mooie bussen, maar wij dachten dat ze wel veilig waren", aldus een woordvoerster van Arriva. De aangetrokken bussen waren grotendeels afdankertjes van de Rotterdamse RET, die afgelopen herfst overging op materieel dat minder luchtvervuiling uitstoot. Volgens Arriva zijn de Brabantse bussen gemiddeld 12 jaar oud. Het bedrijf zegt geen waarschuwingen van de monteurs, chauffeurs of de directie van het onderhoudsbedrijf TSN te hebben gekregen over de gevaarlijke staat van het wagenpark.

De FNV-bestuurders stellen dat er wel degelijk - ook per brief - door diverse partijen aan de bel is getrokken. "Arriva heeft gewoon het oudste van het oudste gekocht. Bussen die nog te slecht waren voor export naar de derde wereld", aldus FNV-bestuurder Jan de Jonge. "Ze zijn voor het allergoedkoopste gegaan, want nu het foute boel is, kunnen ze opeens wél aan beter materieel komen."

Bij reizigersvereniging Rover reageren ze milder. "Arriva heeft in Brabant hals over kop het gat gevuld dat door de terugtrekking van Connexxion is veroorzaakt. Ik vind het niet helemaal terecht dat ze nu zo op hun kop krijgen", aldus Spithorst. Hij is positief over de prestaties van Arriva in andere regio's. "Ze leveren meer busritten voor hetzelfde geld. Daarbij zetten ze veel uitzendkrachten in, of ze huren een ander bedrijf in, om flexibel te zijn. Dat vinden de vakbonden niet leuk natuurlijk."

Wel zijn er vaak aanloopproblemen als Arriva het vervoer in een regio overneemt, erkent Spithorst. "Maar dat geldt ook voor de anderen. Er zou wat meer voorbereidingstijd moeten komen tussen het moment van gunning van de concessie en de startdatum waarop de bussen gaan rijden." Voor de vakbonden is Arriva echter de vervelendste werkgever in de sector. "Alle busbedrijven proberen in de roosters van de chauffeurs te knijpen, maar Arriva is altijd degene die het verste gaat. En wij kunnen nooit eens iets gedaan krijgen met een simpel briefje of telefoontje. We moeten altijd dreigen met actie, voordat de directie in beweging komt", aldus FNV-bestuurder Janny Koppens.

Bron: Brabants Dagblad (via OHIH)
__________________
"#25 maart 2005: Quiana is op De Kantine vervangen door PV"
Met citaat reageren
Oud 05-03-2007, 20:48
mario
Avatar van mario
mario is offline
gelukkig woon ik daar niet
__________________
www.funing.nl
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:31.