Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-02-2007, 17:59
Orpheus
Orpheus is offline
Laat in de nacht, de vroege uurtjes beginnen langzaamaan te lopen. Een blauwe walm houdt de kamer in zijn greep en op de rand van het bureau balanceren lege flessen. Gepijnigd buig ik mijn hoofd, neem nog eenmaal dat smetteloos witte velletje in me op en loop naar het raam toe. Het regent buiten, er dondert water uit de lucht met zo’n geweld dat God niet bestaan kan. Maar ik ook niet.

In de hoek van mijn kamer ligt een verbrijzelde gitaar. Het diende beter als hamer dan muziekinstrument en eigenlijk waren mijn vingers te kort en dik. Ook schrijven doet me pijn; vroeger waren ze buigzaam, rank. Ik kon alles maken wat ik wilde, wat ik voelde was wat ik schreef. Maar die tijden zijn voorbij. Tegenwoordig is iedereen een schrijver, maar is de literatuur verschraald, verhongerd en doodgeschopt. Mijn bittere tranen ten spijt, zij komt nooit meer terug.

Een boekenkast vol, de onderste twee planken worden gevuld door de schrijvers die ik als idolen bestempelde, de bovenste drie planken liggen vol met schriftjes, blaadjes, aantekenblokken en een aantal voorgedrukte romans en gedichtenbundels. En zelfs ik weet nu dat er geen uitgever naar omkijkt, dat zelfs de columns niet meer gelezen worden zoals vroeger. Toen ik nog wel eens een leuk mailtje kreeg waar mensen smeekten om nog een deel van mijn roman.
Ik lees ook niet meer, want er is niets meer om te lezen, besef ik terwijl de laatste sigaret in as opgaat. Ook de laatste fles gaat leeg en wanneer mijn kater optrekt, zie ik alleen nog een leeg velletje op mijn bureau liggen.

--

Een kort stukje naar aanleiding van het topic - schrijven -.
Ik dacht, wellicht volgen er meer?
Oud 12-02-2007, 18:11
homehapero
homehapero is offline
Citaat:
Orpheus schreef op 12-02-2007 @ 18:59 :

--

Een kort stukje naar aanleiding van het topic - schrijven -.
Ik dacht, wellicht volgen er meer?
joepie! mission accomplished zal ik maar zeggen

leuk stukje, heb ik ook vaak (vooral wanneer ik naar het DoP forum ga ). Ik wil dan zo panisch iets kunstzinnigs creeren dat ik er gek van word
Oud 12-02-2007, 18:28
Verwijderd
Inderdaad een leeg blad, omdat er geen verhaal tot stand komt. Maar ook zonder verhaal hebben wij een tekst! Wonderbaarlijk? Neen! De macht van de literatureluur!

"nog eenmaal dat smetteloos witte velletje"

Het 'nog eenmaal' en het 'smetteloos witte' klinken beiden doordrongen van de symboliek en staan daarom in een nogal scherp contrast met het woord 'velletje' dat in mijn oren klinkt als een pruttelende snotpeuter die tussen zijn gekwijl door aan zijn lip staat te plukken en het losgescheurde lapje trots aan zijn moeder laat zien. Wel, dat is misschien iets overdreven, maar je snapt wat ik bedoel.

"er dondert water uit de lucht"

Leuk! Iedereen verwacht, na de aankondiging van de regen, dat donder als een zelfstandig naamwoord gebruikt zal worden, maar je zet het in als werkwoord. Vin 'k leuk!

"dat God niet bestaan kan"

Misschien een kwestie van regio, maar ik zou zelf 'kan bestaan' zeggen. 'Bestaan kan' klinkt als een germanisme, maar misschien is dat wel weer leuk bij Goethe.

"verbrijzelde gitaar"

Voor mij gaat het nu over een gitaar van steen, glas of bot. Ik zie hout niet echt verbrijzelen.

"Ook schrijven doet me pijn; vroeger waren ze buigzaam, rank."

Volgens mij is dit grammaticaal niet helemaal in Ordnung. Het 'Ze' slaat terug op de vingers van de zin ervoor, maar doordat je hier twee hoofdzinnen samentrekt (toch?), lijkt het alsof het 'ze' uit de tweede zin op iets in de eerste slaat.

"maar is de literatuur verschraald, verhongerd en doodgeschopt"

True dat, bro!

"gevuld door de schrijvers"

Sympathiek van heren schrijvers dat ze boeken naar je kamer komen brengen en op de onderste planken van je kast zetten. Ik geloof dat je 'gevuld met' zocht.

"mailtje"

Vind ik een stijlbreuk met de rest van de tekst, maar ik heb sowieso nogal een probleem met internettechnieken in non-sciencefictionteksten. Ik heb geen flauw idee waarom, maar het kan me maar heel zelden bekoren. Gibsons Pattern Recognition was zo'n uitzondering.

Al met al een nogal bombastische en kwelerige overdenking, maar ik had niets anders verwacht van een tekst die Goethe aanhaalt en treurt om het verlies van de forumliteratuur. Ik hoop van harte dat je vingers rap weer buigzaam en rank worden!

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 12-02-2007, 18:36
Orpheus
Orpheus is offline
Dankjewel voor de uitgebreide reactie!

'Velletje' is opzettelijk gekozen; de schrijver die immer zijn eigen werk onderwaardeert schrijft niet op papier, maar op servetjes en velletjes.

'Dat God niet bestaan kan.'

Wellicht een germanisme, maar in dit geval een door de snelheid ingegeven fout - stom

'Verbrijzelde gitaar'

Ja, hier heb ik lang over na gedacht. Verbrijzeld geeft voor mij aan dat het onherstelbaar en onherkenbaar vernietigd is. Vandaar de woordkeuze.

'Ze'

Ja, stom. Dat wijst terug op vingers en dit is een onvergeeflijke slordigheid

'Gevuld door schrijvers'

Jammer voor je, maar dit is echt heel erg opzettelijk. Ge-wel-dig dat je het eruit haalt!
De schrijvers moeten tegenwoordig hun literatuur aan de lezer aanpassen, betaalbaar houden en mateloos aanprijzen/ aan laten prijzen. Zie daar de 'door'.

En ik heb lange tijd gezocht naar een substituut voor 'mailtje' maar ik krijg het niet voor elkaar. Helaas. Eerder ontliep ik dat door te schrijven over vroegere tijden- nu probeer ik het te verwerken. Maar alle anglicismes die duidelijk herkenbaar zijn, vind ik ook lelijk hoor

Nogmaals dank!
Oud 12-02-2007, 18:46
Verwijderd
Citaat:
Orpheus schreef op 12-02-2007 @ 19:36 :
'Gevuld door schrijvers'

Jammer voor je, maar dit is echt heel erg opzettelijk. Ge-wel-dig dat je het eruit haalt!
De schrijvers moeten tegenwoordig hun literatuur aan de lezer aanpassen, betaalbaar houden en mateloos aanprijzen/ aan laten prijzen. Zie daar de 'door'.
Niet jammer voor mij, maar gelukkig voor ons beiden! Jij zette het er opzettelijk op die manier in en ook al wist ik niet waar de klepel hing, hoorde ik de klok welzeker luiden! Als ik er meer energie in had gestoken (en wat fitter was geweest op dit moment) had ik het misschien eruit kunnen halen, maar het is wel eeg subtiel. Hoe dan ook, blijft zulke dingen erin doen. Hier smullen literatuurwetenschappers jaren later nog van. That is, als je je werk genoeg aangeprijst hebt.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 12-02-2007, 18:48
Verwijderd
Misschien ligt het aan mij, maar
''dat God niet kan bestaan'' en
''dat God niet bestaan kan''
vind ik gevoelsmatig twee verschillende dingen betekenen.

De eerste klinkt alsof het onmogelijk is voor God om te bestaan terwijl het zo hard regent, terwijl de tweede klinkt alsof het onmogelijk is dát er een God zóu bestaan, het regent immers té erg.

Maar dat kan ook allemaal aan mijn aan paranoïde grenzende taalpurisme en gemiereneuk liggen, misschien zie ik spoken.

Edoch, ik vind de orginele zin t beste.

Verder, leuk stukje. Je hebt een erg constante stijl merk ik.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2007, 18:50
Orpheus
Orpheus is offline
Dank u, dank u.

Hier doe ik het voor
Ik ga ook nog bezig aan een ander stuk, hopelijk krijg ik die ook ooit nog eens af.
Oud 12-02-2007, 18:54
-zen-Chris
-zen-Chris is offline
Op de door LUH-3417 aangekaarte foutjes na weer een kwaliteitsstukje Orpheus. Misschien ga ik ook nog wat schrijven over de inspiratieloosheid die me de laatste tijd blokkeert.
Maar hoe kan het toch dat er zo weinig uit ieders vingers komt? Het weer? Studie? Deprimerende wereldgebeurtenissen die volgens het kwamtummechanische concept van coherentie en alomtegenwoordige samenhang van sub-atomaire deeltjes ieders stemming negatief beïnvloed? (oke dat laatste was puur om een mooie zin te construeren, maar ik krijg al zo weinig op papier.)
Oud 13-02-2007, 10:08
Orpheus
Orpheus is offline
Bij mij is de wil verdwenen om te schrijven. Slechts als er een uitdaging ligt, wil ik de pen nog eens oppakken.

Dankjewel voor je compliment; toch nog een kleine aanwijzing dat ik het nóg niet kwijt ben.
Oud 13-02-2007, 10:50
Verwijderd
Uitdaging?

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 13-02-2007, 10:56
Orpheus
Orpheus is offline
Daar was ik al mee bezig lieverd.
Maar zo'n beginzin die dwingt qua tijd en veelvoud van personen en tevens nog een onderwerp eroverheen. Dat is veel van het goede.

Die vrije wedstrijd was lekker schrijven.
Reageren

Regels voor berichten