Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-02-2007, 22:18
JoV
JoV is offline
I.

De tijd drinkt
en zij koffie
maandagmorgen
geen haast te laat
had hij haar thuis
gelaten
drinkt zij koffie

en de tijd.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-02-2007, 10:35
Orpheus
Orpheus is offline
Goed gedicht om voor te dragen.
Zo geschreven stoor ik me aan het feit dat de tijd niet kan drinken, maar wel kan dringen.

Voorleespoëzie
Oud 13-02-2007, 11:52
Toddish
Toddish is offline
Dit soort gedichten heb ik nog niet vaker gezien. Ik ben er geloof ik niet zo weg van. Ik snap het gedicht niet en ik vind dat het meer kreten zijn dan echt zinnen. Maar dat is natuurlijk mijn mening Ik kan het niet echt goed critiseren omdat ik niet weet wanneer zo'n gedicht goed is.
Oud 13-02-2007, 14:37
LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Ik vind dit meer een gedachtegang of een kleine schrijfoefening dan een echt gedicht. Ik vind het heel nietszeggend.

Wel heb je met woordjes gespeeld. Verder vind ik het niet echt wat.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2007, 17:58
JoV
JoV is offline
Citaat:
LiefsvanHier schreef op 13-02-2007 @ 15:37 :
Ik vind dit meer een gedachtegang of een kleine schrijfoefening dan een echt gedicht. Ik vind het heel nietszeggend.

Wel heb je met woordjes gespeeld. Verder vind ik het niet echt wat.
Wat onderschat je me fijn. Als je het nietszeggend vind, moet je misschien verder zoeken of beter lezen.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2007, 18:13
LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Citaat:
JoV schreef op 13-02-2007 @ 18:58 :
Wat onderschat je me fijn. Als je het nietszeggend vind, moet je misschien verder zoeken of beter lezen.
Ik lees gedichten altijd meerdere keren door voordat ik commentaar lever.

Ik kan me ontzettend vermaken met gedichten waar ik dingen op duizend manieren kan interpreteren, waar wel meerdere boodschappen in zitten, lijkt het. Ik kan hier eigenlijk geen enkele boodschap uithalen, niet dat dat móet bij een goed gedicht, maar ik vind het veel leuker om gedichten te lezen die een uitdaging zijn.

Dit zegt me nog steeds niets, ik kan hier alleen maar iets met tijd en koffie uithalen. Misschien ligt het ook aan mij en ben ik niet zo scherp vandaag.

Ik zou graag nog iets anders van je lezen.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2007, 19:22
CSN
CSN is offline
Ik vind het wel tof eigenlijk / waar het nou precies over gaat, wordt me niet duidelijk, maar daar heb ik geen moeite mee: de woorden kunnen zowel het eind als het begin van een zin zijn en dat vind ik goed gedaan. Het is wel een beetje kort of kort genoeg maar niet sterk genoeg om echt mindblowing te zijn.
Oud 13-02-2007, 19:48
JoV
JoV is offline
I.

De tijd drinkt
en zij koffie
maandagmorgen
geen haast te laat
had hij haar thuis
gelaten
drinkt zij koffie

Eigenlijk hoort 't niet, maar dan toch maar m'n eigen interpretatie van het gedicht erbij. Je zou 't gedicht in proza een beetje zo uitschrijven denk ik

De tijd dringt
Zij drinkt koffie
Het is maandagmorgen
Zij heeft geen haast, hij is haast te laat
Had hij haar daarom maar thuis gelaten
Zij drinkt haar koffie gelaten, ze heeft immers geen haast
Maar ze drinkt ook de tijd weg van de man die haast heeft.

Maargoed, dan ook m'n eigen kritiek er maar meteen bij:
- Maandagmorgen heeft nog geen functie in het gedicht en moet dus denk ik in zijn geheel vervangen worden.
- Geen haast te laat staat typografisch nog niet zo mooi, of misschien moet er iets aan de woorden veranderen om het wat fijner te laten klinken.
- De tijd drinkt heeft voor mij geef extra betekenis, natuurlijk zou je die er wel achter kunnen gaan zoeken, maar zoals het er nu staat heeft het weinig meerwaarde voor me om 'drinkt' ipv 'dringt' te schrijven.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2007, 19:52
LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Ik had het er persoonlijk niet uitgehaald, maar ik snap het nu wel beter.

Ik vind eigenlijk dat 'maandagmorgen' juist een functie heeft. Het idee van koffie op 'maandagmorgen', als je je bed uit moet na het weekend, en haast hebt. Door 'maandagmorgen' erin te zetten kon ik er toch nog wel iets uit opmaken.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2007, 22:17
JoV
JoV is offline
Citaat:
LiefsvanHier schreef op 13-02-2007 @ 20:52 :
Ik had het er persoonlijk niet uitgehaald, maar ik snap het nu wel beter.

Ik vind eigenlijk dat 'maandagmorgen' juist een functie heeft. Het idee van koffie op 'maandagmorgen', als je je bed uit moet na het weekend, en haast hebt. Door 'maandagmorgen' erin te zetten kon ik er toch nog wel iets uit opmaken.
Hmm, dat is wel interessant. Als je het idd zo interpreteert, oogt de zin 'had hij haar thuis gelaten' een beetje vreemd.. Je zou er dan uit kunnen halen dat hij een one night stand heeft gehad, die hij nu het huis uit moet trappen omdat hij weer moet werken en het gewone leven doorgaat.. Dat vind ik eigenlijk wel een hele goede interpretatie, eens kijken of ik met dat in m'n achterhoofd het gedicht nog wat interessanter kan maken..
Met citaat reageren
Oud 13-02-2007, 23:44
Reynaert
Reynaert is offline
Ik vind er geen klap aan. Misschien als het wat langer was dat ik er dan ook wat meer over kon zeggen.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2007, 13:28
Verwijderd
Ik vind het leuk wat je hebt geprobeerd. Vooral de dubbelzinnigheid, het spel, alleen komt het er nu niet helemaal uit.

De tijd drinkt/dringt vind ik iig erg goed, ook voor je einde, maar ik denk dat je hier nog wat aan zou kunnen sleutelen, al leent het onderwerp zich niet echt om lang te gaan schrijven, want dan wordt het saai.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2007, 15:42
LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Citaat:
JoV schreef op 13-02-2007 @ 23:17 :
Hmm, dat is wel interessant. Als je het idd zo interpreteert, oogt de zin 'had hij haar thuis gelaten' een beetje vreemd.. Je zou er dan uit kunnen halen dat hij een one night stand heeft gehad, die hij nu het huis uit moet trappen omdat hij weer moet werken en het gewone leven doorgaat.. Dat vind ik eigenlijk wel een hele goede interpretatie, eens kijken of ik met dat in m'n achterhoofd het gedicht nog wat interessanter kan maken..
Ja, ik heb het meer zo geinterpreteerd. Maar dan nog vind ik het niet helemaal mijn ding.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2007, 10:42
Porcelain
Porcelain is offline
Ja, ik vind dat je een heel klein beetje bent verdronken in je dubbelzinnigheid. Of nee, ik zeg het verkeerd, ik verdrink erin. De uitgeschreven versie van het gedicht vind ik leuk om te lezen, betekent dus dat een aantal dingen voor mij toch te vergezocht waren:
'had hij haar thuis
gelaten
drinkt zij koffie'
Ik had hier toch voor de duidelijkheid 'had hij haar maar' van gemaakt.

Desalniettemin vind ik het best () tof en het maakt me nieuwsgierig naar meer.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2007, 10:45
JoV
JoV is offline
Citaat:
Porcelain schreef op 15-02-2007 @ 11:42 :
Ja, ik vind dat je een heel klein beetje bent verdronken in je dubbelzinnigheid. Of nee, ik zeg het verkeerd, ik verdrink erin. De uitgeschreven versie van het gedicht vind ik leuk om te lezen, betekent dus dat een aantal dingen voor mij toch te vergezocht waren:
'had hij haar thuis
gelaten
drinkt zij koffie'
Ik had hier toch voor de duidelijkheid 'had hij haar maar' van gemaakt.

Desalniettemin vind ik het best () tof en het maakt me nieuwsgierig naar meer.
'Had hij haar maar' had ik eerst, maar dat vond ik te veel spreektaal. =)
Met citaat reageren
Oud 15-02-2007, 18:00
Porcelain
Porcelain is offline
Vond je het teveel spreektaal of vond je het te duidelijk?
Met citaat reageren
Oud 15-02-2007, 18:07
JoV
JoV is offline
Citaat:
Porcelain schreef op 15-02-2007 @ 19:00 :
Vond je het teveel spreektaal of vond je het te duidelijk?
Te veel spreektaal.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2007, 19:19
Verwijderd
Ik ben het eens met Reynaert. Met de uitgeschreven versie ernaast is het leuk om te lezen, begrijpelijk vooral. Het orgineel spreekt me op het eerste gezicht wel aan, maar het is me gewoonweg té cryptisch, waardoor de leukheid er snel af is. Misschien een tussenweg zoeken?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten