Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-02-2007, 16:24
Gevederde
Gevederde is offline
Binnenkort heb ik een sollicitatiegesprek voor een soort bijles aan middelbare scholieren. Nu weet ik niet of het echt voor het gesprek nodig is, maar het is altijd handig om een rijtje goede en slechte eigenschappen op te kunnen noemen lijkt me.
Maar nu kan ik zelf wel goede eigenschappen van mezelf noemen. Alleen met de slechte heb ik problemen. Ik ken mijn eigen slechte eigenschappen zeker wel, maar ze lijken me niet allemaal even tactisch om te noemen. Ik heb al een tijdje zitten denken, maar dingen als af en toe een beetje onzeker, niet altijd dingen even duidelijk kunnen verwoorden, luiheid etc lijken mij niet in mijn voordeel te werken bij een sollicitatiegesprek
Weten jullie mss wat handige dingen om op te noemen als slechte eigenschappen? Dan kan ik kijken welke evt op mij van toepassing zijn

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-02-2007, 16:26
LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Waarom zou je slechte eigenschappen van je noemen? Wordt dat gevraagd bij een sollicitatie gesprek? Het lijkt me toch juist dat je je goede punten zoveel mogelijk moet benoemen.

Als eht dan echt gevraagd wordt, zou ik dingen noemen die iedereen heeft, of totaal niet op je sollicitatie/toekomstige baan slaande dingen.

Het is misschien wel handig dat je er dan ook echt in zekere mate wel last van hebt hè.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2007, 16:27
Verwijderd
je hebt de standaard cliché "slechte" eigenschap: perfectionisme
verder kun je als "goede slechte" eigenschap ook zeggen dat je hoge eisen stelt (soms te hoog) en dat je strikt, streng en punctueel bent en dat ook van je leerlingen verwacht, en dat dat soms natuurlijk iets te veel is gevraagd
moeilijk... kom eigenlijk niet verder dan dit... waar zat je zelf ongeveer aan te denken?
Met citaat reageren
Oud 13-02-2007, 16:31
Gevederde
Gevederde is offline
Citaat:
sterrenmeisje schreef op 13-02-2007 @ 17:27 :
je hebt de standaard cliché "slechte" eigenschap: perfectionisme
verder kun je als "goede slechte" eigenschap ook zeggen dat je hoge eisen stelt (soms te hoog) en dat je strikt, streng en punctueel bent en dat ook van je leerlingen verwacht, en dat dat soms natuurlijk iets te veel is gevraagd
moeilijk... kom eigenlijk niet verder dan dit... waar zat je zelf ongeveer aan te denken?
Hmm ik wist zelf niet echt wat te bedenken.. perfectionisme is wel een goeie, want dat heb ik zelf ook
Met citaat reageren
Oud 13-02-2007, 16:32
Gevederde
Gevederde is offline
Citaat:
LiefsvanHier schreef op 13-02-2007 @ 17:26 :
Waarom zou je slechte eigenschappen van je noemen? Wordt dat gevraagd bij een sollicitatie gesprek? Het lijkt me toch juist dat je je goede punten zoveel mogelijk moet benoemen.

Als eht dan echt gevraagd wordt, zou ik dingen noemen die iedereen heeft, of totaal niet op je sollicitatie/toekomstige baan slaande dingen.

Het is misschien wel handig dat je er dan ook echt in zekere mate wel last van hebt hè.
Ja mijn goede punten zal ik ook wel benadrukken, maar goed.. ik neem liever het zekere voor het onzekere. En weet daarom liever vantevoren ook wat 'slechte' eigenschappen te noemen
Met citaat reageren
Oud 13-02-2007, 16:47
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
je bent eigenwijs, je laat je teveel leiden door je gevoel, je hebt een gezonde ego, je bent pessimistisch (combineren met perfectionisme), je bent hard..

het is wel moeilijk negatieve eigenschappen te noemen terwijl je wel een positieve indruk moet achterlaten. ik denk dat je dan moet compenseren: je bent pessimistisch (door je perfectionisme), je bent hard (maar je kunt luisteren), je bent gevoelig maar.. het op de een of andere wijze uitspelen van je goede en slechte eigenschappen . misschien moet je al jouw goede en slechte eigenschappen opschrijven en dan eerst eens kijken wat je kunt inpassen voor je functie, sommige negatieve eigenschappen kunnen je ten voordeel werken. goed zoeken naar dingen die je ten goede kunt aanwenden. je kunt ook dingen noemen die niet relevant zijn voor je functie, maar dat je muzikaal, sportief of technisch bent zal men minder kunnen waarderen. succes ermee iig.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2007, 16:53
Gevederde
Gevederde is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 13-02-2007 @ 17:47 :
je bent eigenwijs, je laat je teveel leiden door je gevoel, je hebt een gezonde ego, je bent pessimistisch (combineren met perfectionisme), je bent hard..

het is wel moeilijk negatieve eigenschappen te noemen terwijl je wel een positieve indruk moet achterlaten. ik denk dat je dan moet compenseren: je bent pessimistisch (door je perfectionisme), je bent hard (maar je kunt luisteren), je bent gevoelig maar.. het op de een of andere wijze uitspelen van je goede en slechte eigenschappen . misschien moet je al jouw goede en slechte eigenschappen opschrijven en dan eerst eens kijken wat je kunt inpassen voor je functie, sommige negatieve eigenschappen kunnen je ten voordeel werken. goed zoeken naar dingen die je ten goede kunt aanwenden. je kunt ook dingen noemen die niet relevant zijn voor je functie, maar dat je muzikaal, sportief of technisch bent zal men minder kunnen waarderen. succes ermee iig.
Dank je, hier kan ik wel wat mee. Ik ga wel ff een lijstje maken met al mijn positieve en negatieve eigenschappen Dat lijkt me een goed idee! Vooral de combi van slechte en goede eigenschappen is wel handig..
Met citaat reageren
Oud 13-02-2007, 16:56
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Mij lijkt eerlijk zijn over jezelf belangrijker dan eigenschappen opnoemen die anderen voor je hebben bedacht. Jij weet het beste hoe je zelf inelkaar steekt, en iedereen heeft goede kwaliteiten en slechte.

Tijdens een sollicitatie gaat het erom jezelf te verkopen. Het is wel aardig van jou om ook negatieve dingen te noemen, maar als iemand een product aan jou probeert te verkopen zit je daar toch ook niet op te wachten? Het zegt iets over het product, maar dat kans dat je het daadwerkelijk koopt is dan aanzienlijk gekrompen.
Oud 13-02-2007, 20:24
Verwijderd
Het gaat er inderdaad om jezelf te verkopen, echter, er wordt vaak gevráágd om slechte eigenschappen van jezelf te noemen. Goede zelfskennis is al een pré, dus ik zou inderdaad maar wat op een rijtje zetten.

Als het gaat om een ''leidinggevende'' functie kan ''enigszins bazig'' een goede zijn.
Als je veel nieuwe informatie binnen korte tijd moet verwerken/veel nieuwe dingen moet leren/veel nieuwe mensen moet ontmoeten, kun je misschien zeggen dat je ''veel prikkels nodig hebt om niet verveeld te raken''.
Als je veel achter de computer moet zitten, kun je het gooien op scherverslaafdheid.

áls dat zo is natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2007, 20:52
hermanf
hermanf is offline
Classic http://www.videosift.com/video/Train...-interview-320
(ff geduld tot 3:50)

Ik zou persoonlijk zeggen dat je soms nogal eigenwijs bent. Als je dit bent tenminste. Ik vind dit zelf geen slechte eigenschap maar zogenaamd / officieel valt het daar wel onder natuurlijk. Daarom is dit ook een goeie. Eigenwijs is ook niet iets wat een bedrijf heel erg zal vinden denk ik, als je het mooi inkleed. Je bent eigenwijs maar wel vatbaar voor goede argumentatie. Ofwel je geeft aan dat je zelf nadenkt in plaats van domweg doet wat je opgedragen wordt. Wil het bedrijf iemand die dit juist wel prettig vindt dan wil je er sowieso niet werken als je niet braindead bent tenminste.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2007, 21:41
Verwijderd
> "Wat zijn jouw slechte eigenschappen?"
< "Geen zelfkennis."
Met citaat reageren
Oud 13-02-2007, 21:46
Verwijderd
Citaat:
LiefsvanHier schreef op 13-02-2007 @ 17:26 :
Ze vragen dat werkelijk. Ik ben op dit moment veel met solliciteren en inschrijvingen in interimbureaus bezig en reken maar dat je moet weten wat je hierop wil antwoorden.

Perfectionisme is natuurlijk het ideale antwoord, was het maar zo dat dat je slechtste eigenschap was. Denk goed na en probeer te vinden waarin je slecht bent, maar waar je toch een goede draai aan kunt geven.

Belangrijk is die MAAR. Ik ben dit of dit, MAAR ik werk daaraan door dit of dit. Een voorbeeld dat ik vandaag zelf nog heb moeten gebruiken: ik ben nogal onordelijk en slordig, maar ik heb dit in het verleden ook opgelost door verschillende bakjes te maken met onderwerpen. Zo kon ik meteen alles onderverdelen en hoefde ik het niet op mijn bureau te laten slingeren en kon een ander altijd alles in het juiste bakje vinden.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2007, 07:49
Roos
Roos is offline
Je kunt ook iets noemen wat makkelijk te leren/verbeteren is.
Dan moet je dat er wel bijzeggen.
Oud 22-02-2007, 18:25
Maresha
Maresha is offline
k zei dat ik ongeduldig was maar dat dat kwam omdat ik niet hou van stilzitten en graag wil doorgaan als k ergens mee bezig ben enzo, dus kwam t er nog positief uit

tactiek
Met citaat reageren
Oud 23-02-2007, 10:43
Gevederde
Gevederde is offline
Citaat:
Maresha schreef op 22-02-2007 @ 19:25 :
k zei dat ik ongeduldig was maar dat dat kwam omdat ik niet hou van stilzitten en graag wil doorgaan als k ergens mee bezig ben enzo, dus kwam t er nog positief uit

tactiek
He, die had ik moeten zeggen. Heb dinsdag mijn sollisiatiegesprek gehad. Ze vroegen een goede en een slechte eigenschap en in welke situatie die eigenschappen mij goed en slecht van pas kwamen. Echt bizar wat voor vragen ze allemaal stellen. Nu maar hopen dat ik word aangenomen En anders heb ik gewoon een keer geoefend met een sollicitatiegesprek
Met citaat reageren
Oud 23-02-2007, 10:54
IJsvuur
IJsvuur is offline
Ik zet altijd zo'n klein verhaaltje in m'n cv.

eerst een verhaaltje met positieve dingen, daarna negatieve en daarna positieve waarmee ik de negatieve goedmaak. in totaal niet meer dan 15 regels.

heeft al meerdere malen goed gewerkt. Mijn werkgevers zeiden dan dat ze het knap vonden dat ik ook negatieve aspecten kon noemen en dat ik daar goed mee omging.

Prima.
Oud 23-02-2007, 11:27
Balance
Balance is offline
Citaat:
IJsvuur schreef op 23-02-2007 @ 11:54 :
Ik zet altijd zo'n klein verhaaltje in m'n cv.

eerst een verhaaltje met positieve dingen, daarna negatieve en daarna positieve waarmee ik de negatieve goedmaak. in totaal niet meer dan 15 regels.

heeft al meerdere malen goed gewerkt. Mijn werkgevers zeiden dan dat ze het knap vonden dat ik ook negatieve aspecten kon noemen en dat ik daar goed mee omging.

Prima.
In je CV?
Oud 23-02-2007, 13:01
IJsvuur
IJsvuur is offline
Citaat:
Balance schreef op 23-02-2007 @ 12:27 :
In je CV?
ja. meestal zit daar ook een korte persoonsbeschrijving bij, onder het kopje ''Persoonlijk''
Oud 24-02-2007, 20:23
ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Citaat:
IJsvuur schreef op 23-02-2007 @ 14:01 :
ja. meestal zit daar ook een korte persoonsbeschrijving bij, onder het kopje ''Persoonlijk''
Kun je daar een korte beschrijving van geve?
Oud 25-02-2007, 18:18
IJsvuur
IJsvuur is offline
Citaat:
ArtemisQ schreef op 24-02-2007 @ 21:23 :
Kun je daar een korte beschrijving van geve?
van mijn persoonsbeschrijving?

nouja.. gewoon zeggen wat je heb geleerd van je ervaring met voorgaand werk (als je dat hebt), anders wat positief/negatief is gebleken in je omgang met mensen op school. Hoe je samenwerkt, wat je kunt betekenen voor de baan waar je op solliciteert..

kort maar krachtig
Oud 25-02-2007, 18:19
Balance
Balance is offline
Dat soort dingen hoort toch in een sollicitatiebrief, niet in een CV?
Oud 26-02-2007, 10:53
IJsvuur
IJsvuur is offline
kan ook gewoon heel kort en algemeen in je cv.

in je sollicitatiebrief zet je meestal specifiek waarom je op die en die baan solliciteert enzo.. das veel doelgerichter..

klik hier
Oud 27-02-2007, 23:22
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Dat vind ik nou ook altijd zo'n dilemma. Hoe eerlijk kun je het beste zijn, en vervolgens nog moeilijker, wil ik zo (on)eerlijk zijn? Want meestal vind ik het ethisch gezien waardeloos om dingen af te moeten zwakken/aan te dikken/weg te laten. Ronduit liegen zou ik i.i.g niet doen.
Oud 28-02-2007, 14:21
Roos
Roos is offline
Ik werk in een ziekenhuis en ik vind het moeilijk om 'streng' te zijn tegen patienten of bezoekers. Zeggen dat iets niet mogelijk is, bijvoorbeeld. Toch moet het soms, natuurlijk. Maar ik wil ze dan niet teleurstellen.

Dit is zo'n slechte eigenschap die niet heel slecht is, bovendien zei ik er natuurlijk bij dat ik er aan werk. Dit moet je veel oefenen en gewoon doen, dan word je er vanzelf beter in

Dan ben je wel eerlijk, maar je geeft ook aan dat je aan je probleem wilt werken, en dat het niet een onvoorzienbaar probleem zal worden
Oud 06-03-2007, 09:53
Apomes
Apomes is offline
Wij hebben een cursus sollicitatiegesprek gehad in school van Randstad.
Als ze vragen naar je slechte eigenschappen moet je eerlijk zijn, MAAR je moet ook een oplossing erbij zeggen!

bv: Ik ben slecht in Frans, maar ik ben bereid om er een avondcursus voor te volgen.
Reageren

Regels voor berichten