Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-02-2007, 09:45
miekmuis
miekmuis is offline
Ik was gister bij een vriendin op visite die een kat heeft. Ze koopt drie verschillende brokjes voor de kat, waaronder een die alle voedingsstoffen schijnt te bevallen die een kat nodig heeft. Ze vertelde dat de dierenarts haar had vertelt dat een kat uit gewone brokjes alleen niet genoeg voedingsstoffen kan halen. Nou krijgen mijn katten dus wel alleen gewone brokjes. Ik vroeg me af of dit inderdaad niet voldoende is en wat ik er dan bij zou moeten kopen. Zij koopt brokjes van 20 euro voor 2,5 kilo, maar zoveel geld heb ik niet over, dus als het iets goedkoper kan...
Oud 16-02-2007, 12:17
AlopiA
AlopiA is offline
Als je kat gezond is, is er toch niets aan de hand? Bovendien, als het een volledig voer is dat je geeft moet dat op de zak staan, dan is het goed, lijkt me.

Overigens is het wel zo dat je over het algemeen veel langer doet met zo'n zak brokken van de dierenarts, omdat ze daar minder van hoeven te eten dan van goedkopere voeders.
Oud 16-02-2007, 13:02
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
ik denk dat het altijd beter kán (kijk maar in een mensendieet), maar of altijd beter nodig is, is de vraag.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2007, 13:46
fractal-illusio
fractal-illusio is offline
Dierenartsen willen verkopen. Dierenartsen willen geld verdienen en raden daarom vaak hele dure brokken aan.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2007, 13:55
Verwijderd
Citaat:
fractal-illusio schreef op 16-02-2007 @ 14:46 :
Dierenartsen willen verkopen. Dierenartsen willen geld verdienen en raden daarom vaak hele dure brokken aan.
idd.. bij mij altijd die purina

kattenbrokjes zijn niet voor niets kattenbrokjes. als niet al het nodige erin zat, zouden ze ws ook niet in zo'n compleet pakket verkocht worden
voor de afwisseling wat pate of andere niet-droge brokjes is natuurlijk nooit verkeerd

bovendien zei mijn dierenarts weer dat het niet goed is je kat verschillende brokjes door elkaar te geven ivm zijn maag...
Met citaat reageren
Oud 17-02-2007, 13:41
~~dolce~~
~~dolce~~ is offline
Als je kat gezond is is er volgens mij geen reden om dure brokjes te gaan kopen..
Een beetje afwisseling (qua smaken etc) kan volgens mij ook geen kwaad.
Helaas is die van mij weer een verhaal appart.. die kan alleen maar Royal Canin brokjes eten (dat zijn ook van die dure).. maar anders zou ik dat ook niet kopen.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2007, 15:12
fractal-illusio
Alle complete brokjes die je kan krijgen, zijn zoals ze al zeggen compleet. Het is wel zo dat in de ene voeding meer belangrijke voedingsstoffen zitten dan in de andere voeding.

Als jouw kat(poes) er gezond uit ziet, een mooie vacht heeft, goed eet en gewoon lekker actief reageerd, zou ik me geen zorgen maken over je brokjes. Tuurlijk kan het altijd beter, maar dat betekent niet dat jouw brokjes slecht zijn.

Voor katten weet ik het niet precies, maar kijk bijvoorbeeld naar hondenvoeding. Heel veel hondenvoeders bevatten veel granen. Een hond heef echt helemaal geen granen nodig. Dat geeft totaal geen meerwaarde aan de voeding. Het is natuurlijk wel zo dat als er meer granen in de voeding zitten het goedkoper is.

Let ook op met bijvoorbeeld gekleurde brokjes. Van die brokjes waarbij het visje geel is, het andere dingetje groen, etc. Die kleurtjes zijn alleen maar extra kleurstof(dus troep). Het ziet er leuker uit voor de baas, maar de kat heeft er niks aan.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2007, 15:46
Verwijderd
Onze dierenarts raadt niet specifieks aan...als we proefzakjes meekrijgen is dat altijd van verschillende merken.

Als je kat gezond is, dan lijkt me dat wat ie te eten krijgt goed (genoeg) is? Zoals =zwart wit= al zei: het kan altijd beter, maar of dat altijd nodig is...?

Onze katten eten qua natvoer alleen Felix (in gelei) en qua droogvoer alleen speciaal voer dat je alleen bij de dierenarts kunt komen...niet omdat de dierenarts dat zo graag wilde, maar omdat één van de katten bij ander voer dagelijks overgeeft. Het voer van de dierenarts is duur...maar het zij zo.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2007, 16:12
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Als er "compleet" op de verpakking staat, betekent het dat het een compleet voer is en dat je er dus niets naast hoeft te geven

Verschillende brokken geven vanwege de o zo leuke 'afwisseling', heeft de kat niets aan. Dat is wat de mens denkt wat goed is voor de kat omdat de mens het zelf fijn vindt.
Voor katten is dit helemaal niet zo goed, gezien ze aan elk voer weer moeten wennen. Bovendien kun je dan een kat krijgen wat extreem selectief gaat eten, of juist helemaal niets meer lust.
Oud 17-02-2007, 19:39
telrunya
telrunya is offline
Een kat kan het prima doen op kattenbrokken alleen. het is bij iedere kat verschillend. Wat wel een echte 'must' voor katten is, is vlees. een kat kan niet zonder vlees. er zitten essentiele stoffen in die de kat absoluut nodig heeft. stoffen dei zijn lichaam niet zelf aan kan maken.

nou is het natuurlijk zo dat kattenbrokken ook sporen van vlees bevatten, althans de meeste. Maar zacht voer voor katten is belangrijk, of een stukje gekookt vlees kan ook.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2007, 23:13
fractal-illusio
Citaat:
telrunya schreef op 17-02-2007 @ 20:39 :
Maar zacht voer voor katten is belangrijk, of een stukje gekookt vlees kan ook.
Ik weet niet precies wat je met zacht voer bedoelt, maar als je het dan hebt over de blikjes pathé en zakjes whiskas enzo wil ik toch even kwijt dat dat echt niet zo noodzakelijk en goed voor de kat is als met doet beweren. Het bevat veel vocht, conserveermiddelen, etc.

En vlees kan je beter rauw dan gekookt geven(geen varkensvlees). Dat is veel beter qua bijvoorbeeld de voedingsstoffen.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2007, 23:21
Verwijderd
Citaat:
telrunya schreef op 17-02-2007 @ 20:39 :

nou is het natuurlijk zo dat kattenbrokken ook sporen van vlees bevatten, althans de meeste. Maar zacht voer voor katten is belangrijk, of een stukje gekookt vlees kan ook.
Ik heb altijd begrepen dat katten heel goed zonder zacht voer kunnen en dat droogvoer in principe voldoende is? (Onze katten krijgen wel natvoer, maar dat is meer omdat ze dat gewoon erg lekker (lijken te) vinden.)
Met citaat reageren
Oud 18-02-2007, 09:20
telrunya
telrunya is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 18-02-2007 @ 00:21 :
Ik heb altijd begrepen dat katten heel goed zonder zacht voer kunnen en dat droogvoer in principe voldoende is? (Onze katten krijgen wel natvoer, maar dat is meer omdat ze dat gewoon erg lekker (lijken te) vinden.)
Ja dat klopt ook wel. In droge brokken zitten ook sporen van vlees. Het is natuurlijk bij iedere kat verschillend of ze daar genoeg aan hebben. De brokken die je tegenwoordig koopt zijn zo afgestemd dat katten hun essentiële voedingsstofen wel binnenkrijgen, maar voor sommige katten is dat niet genoeg, en die kunnen dan heel veel baat hebben bij zachtvoer, waar hele brokken vlees in zit. Maar als je kat alleen brokken eet en hij doet het er goed op, dan heeft hij daar dus genog aan. En dat zachtvoer vinden ze natuurlijk wel heel lekker, Mijn kat doet er practisch een moord voor!
Met citaat reageren
Oud 18-02-2007, 09:25
telrunya
telrunya is offline
Citaat:
fractal-illusio schreef op 18-02-2007 @ 00:13 :
Ik weet niet precies wat je met zacht voer bedoelt, maar als je het dan hebt over de blikjes pathé en zakjes whiskas enzo wil ik toch even kwijt dat dat echt niet zo noodzakelijk en goed voor de kat is als met doet beweren. Het bevat veel vocht, conserveermiddelen, etc.

En vlees kan je beter rauw dan gekookt geven(geen varkensvlees). Dat is veel beter qua bijvoorbeeld de voedingsstoffen.
Je hebt daar basoluut geleik in, maar rouw vlees is ook niet altijd goed. er zijn katten die daar heel veel magproblemen mee kunnen krijgen. Maar als je vlees kookt dan gaan er inderdaad veel voedngsstoffen verloren.

Als je een kat zcht voer geeft, moet je dat natuurlijk afwegen met de rest van het voedsel. Een klein beetje kan geen kwaad voor de hoeveelheid vocht die daar inzit. Een kat heeft immers ook vocht nodig. En je hebt geleik, het is absoluut niet noodzakelijk dat ze dat eten, maar er zijn katten die daar behoefte aan hebben
Met citaat reageren
Oud 19-02-2007, 15:52
Verwijderd
Citaat:
telrunya schreef op 18-02-2007 @ 10:20 :
En dat zachtvoer vinden ze natuurlijk wel heel lekker, Mijn kat doet er practisch een moord voor!
Ik heb er één die het niet lust.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2007, 18:18
telrunya
telrunya is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 19-02-2007 @ 16:52 :
Ik heb er één die het niet lust.
ja die zitten er ook tussen, een lekkere kieskeurige kat dus, heerlijk!
Met citaat reageren
Oud 04-03-2007, 21:35
miekmuis
miekmuis is offline
Citaat:
telrunya schreef op 18-02-2007 @ 10:25 :
Je hebt daar basoluut geleik in,

En je hebt geleik,

My god woman....
Oud 05-03-2007, 08:59
Bloem
Bloem is offline
Wat een up voor alleen dat commentaar

Anyway, katje hier krijgt sinds een paar dagen Royal Canin ivm een mogelijke voedselallergie en de ingrediënten van dat spul zijn toch wel heel anders dan van de Whiskas die ze eerst kreeg. Daar stond granen als eerste ingrediënt genoemd en kwam pas ergens verderop iets te defenieren als vlees, Royal Canin heeft wel vlees als hoofdingrediënt. Ik denk dat er wel degelijk verschil in kwaliteit tussen bepaalde soorten supermarkt en iets duurder voer, maar als je kat het goed doet op supermarktbrokken, why change it?
Met citaat reageren
Oud 05-03-2007, 10:25
Mephisto
Mephisto is offline
Mijn kat eet gewoon alles dat in het zicht ligt, dus die sprokkelt z'n eigen voedsel bij elkaar. (los natuurlijk van de brokjes die ik'm geef)
Oud 05-03-2007, 17:25
miekmuis
miekmuis is offline
Citaat:
Bloem schreef op 05-03-2007 @ 09:59 :
Wat een up voor alleen dat commentaar

Anyway, katje hier krijgt sinds een paar dagen Royal Canin ivm een mogelijke voedselallergie en de ingrediënten van dat spul zijn toch wel heel anders dan van de Whiskas die ze eerst kreeg. Daar stond granen als eerste ingrediënt genoemd en kwam pas ergens verderop iets te defenieren als vlees, Royal Canin heeft wel vlees als hoofdingrediënt. Ik denk dat er wel degelijk verschil in kwaliteit tussen bepaalde soorten supermarkt en iets duurder voer, maar als je kat het goed doet op supermarktbrokken, why change it?

Hmm,, volgens mij was dat ook het voer dat de dierenarts voor de kat van mijn vriendin had voorgeschreven. Maar mijn katten doen het eigenlijk prima op de goedkope supermarkt brokken die ze krijgen. Ze zien er supergezond uit en hebben een overvloed aan energie.
Oud 05-03-2007, 21:55
fractal-illusio
Citaat:
Bloem schreef op 05-03-2007 @ 09:59 :

Als er iets is wat honden en katten dus niet persé nodig hebben zijn het granen wel.

Met dat in je achterhoofd kan je al heel goed bekijken wat goede voeders zijn en wat slechte voeders zijn.

Net als allemaal gekleurdje brokjes
Met citaat reageren
Oud 05-03-2007, 21:55
fractal-illusio
Citaat:
miekmuis schreef op 05-03-2007 @ 18:25 :
Ze zien er supergezond uit en hebben een overvloed aan energie.
Niet veranderen dan
Met citaat reageren
Oud 09-03-2007, 10:06
drukknoopje
drukknoopje is offline
Die van ons krijgt ook in principe alleen supermarkt-brokjes, soms krijgt ze kattenpaté, kattenmelk of van die brokjes in gelei. En heel soms hondenvoer bij mn schoonouders. En ze doet het prima!
Met citaat reageren
Oud 09-03-2007, 11:45
Verwijderd
ik dacht dat je katten geen hondevoer mocht geven... of mochten honden nou geen kattevoer? één van de twee was iig erg slecht
Met citaat reageren
Oud 09-03-2007, 14:39
fractal-illusio
Citaat:
sterrenmeisje schreef op 09-03-2007 @ 12:45 :
ik dacht dat je katten geen hondevoer mocht geven... of mochten honden nou geen kattevoer? één van de twee was iig erg slecht
Ik meen dat kattenvoer niet supergoed voor honden is, maar dat weet ik niet zeker.

Zowiezo maakt het in kleine hoeveelheiden niet uit. Niet constant geven, maar af en toe tussendoor kan geen kwaad
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-03-2007, 16:21
drukknoopje
drukknoopje is offline
ja ik weet dat het niet echt goed schijnt te zijn, maar goed dat krijgt ze hooguit 1x per twee maanden ofzo. En de hond van mn schoonouders eet hier ook vaak wel een paar happen kattenbrokjes voordat we denken: oh ja het voer moet hoog worden weggezet... haha. Maar beide dieren doen het gewoon goed.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2007, 16:23
Verwijderd
Citaat:
fractal-illusio schreef op 09-03-2007 @ 15:39 :
Ik meen dat kattenvoer niet supergoed voor honden is, maar dat weet ik niet zeker.

Zowiezo maakt het in kleine hoeveelheiden niet uit. Niet constant geven, maar af en toe tussendoor kan geen kwaad
Klopt, zit teveel eiwit in, maar boeit idd niet echt als ze er wat van eten
Met citaat reageren
Oud 22-03-2007, 19:56
drukknoopje
drukknoopje is offline
Oh ja wat ik eigenlijk ook nog ff wilde vragen: is het slecht voor een kat om vissevoer te eten?
Met citaat reageren
Oud 22-03-2007, 21:15
Verwijderd
Citaat:
drukknoopje schreef op 22-03-2007 @ 20:56 :
Oh ja wat ik eigenlijk ook nog ff wilde vragen: is het slecht voor een kat om vissevoer te eten?
hoe krijgt ie dat dan voor elkaar?
sorry... ik weet het antwoord niet, maar ik moest dit even kwijt
Met citaat reageren
Oud 23-03-2007, 17:45
drukknoopje
drukknoopje is offline
Citaat:
sterrenmeisje schreef op 22-03-2007 @ 22:15 :
hoe krijgt ie dat dan voor elkaar?
sorry... ik weet het antwoord niet, maar ik moest dit even kwijt

Nou hij is nogal jalours op de vissen en als je die voert zeurt hij ook om vissevoertjes. Hij krijgt er dan een paar, en ik wou ff weten of het goed voor hem is of niet. Hij vind ze wel heel lekker
Met citaat reageren
Oud 24-03-2007, 07:42
wizkid
wizkid is offline
1 van onze katten heeft wat last van de darmen, daarom geven we altijd brokjes van royal canin. De oude kat krijgt iedere dag 2 zakjes whiskas, die hij vaak laat staan en dan komt de andere dikke kater snel naar beneden om het op te eten. De op 1 na oudste kat krijgt bijna iedere dag een half flesje whiskas melk, die lust geen blik / vleesvoer. Mijn kleine hond eet altijd met mij mee. Hij krijgt 's avonds wel vers vlees (pens/hart) en daar brokjes onder en nog een half pakje cesar (net zoals de basset hound), maar anders krijgt hij ook chips van me, stukjes van mn broodjes, ijskoffie, speculaas, yoghurt, mandarijn, kiwi, banaan, wortel, bloemkool etc.
Hij gaat meestal naast me zitten en dan legt ie zn hoofd op mijn been en staart ie naar het eten.
Oud 24-03-2007, 10:23
fractal-illusio
Citaat:
wizkid schreef op 24-03-2007 @ 08:42 :

Hij gaat meestal naast me zitten en dan legt ie zn hoofd op mijn been en staart ie naar het eten.
Geef je 'm dan ook iets?
Met citaat reageren
Oud 24-03-2007, 11:46
wizkid
wizkid is offline
Citaat:
fractal-illusio schreef op 24-03-2007 @ 11:23 :
Geef je 'm dan ook iets?
Citaat:
wizkid schreef op 24-03-2007 @ 08:42 :
Mijn kleine hond eet altijd met mij mee. (...)
Ja dus
Ik weet dat het 'slecht' is, maarja het is wel gezellig haha
Reageren

Regels voor berichten