*ik geef hieronder de tekst met de nodige correcties weer*
Sehr geehrter TV TODAY,
mein Name ist Jan Janssen, ich bin sechzehn Jahre Alt und momentan mache ich die 11. Klasse des Gymnasiums.
*na een leeftijdsvermelding volgt altijd het meervoud Jahre*
Ich möchte gern meine Meinung zu dem Problem ‘Gewalt im Fernsehen’ äußern. Ich sehe 14 Stunden pro Woche fern.
In sieben Tagen sehe ich also 14 Vergewaltigungen, 44 Folterungen und 536 Morde nach der Forschung von TV TODAY.
*Tag is een zelfstandig naamwoord en wordt dus met een hoofdletter geschreven, dus dient het meervoud Tage ook met een hoofdletter geschreven te worden*
Ich denke dass es stimmt. Ich sehe zum Beispiel A-Team und Prison Break. Beide beinhalten Gewalt.
Ich finde es gut dass beide Gewalt beinhalten. Weil wenn da kein Gewalt ist, ist es langweilig zu sehen.
Ich bin dafür Gewalt im Fernsehen.
Insofern Kindern nicht Gewalt sehen im Fernsehen, weil sie dadurch negative Beispiele bekommen.
*Sie is de beleefdheidsvorm, sie als meervoud en vrouwelijk enkelvoud wordt altijd met een kleine letter geschreven. Vorbild wordt meer in de betekenis van "ideaal voorbeeld" gebruikt, dus Beispiel is hier beter. Let verder op het verschil in plaats van het werkwoord in een zin tussen het Duits en het Nederlands.*
Deshalb möchte ich einen V-Chip, wie es schon in den USA gibt. Eltern können damit Gewalt im Fernsehen ausschalten.
Dadurch ist es gefahrlos für jeden.
*für is een voorzetsel met de vierde naamval, en jeder maakt deel uit van de der-Gruppe, zodat het dus ook net als der in de vierde naamval als jeden dient te worden verbogen*
Ich denke meine Meinung klar gemacht zu haben.
*let ook hier weer op het verschil in plaats van het werkwoord in een zin tussen het Duits en het Nederlands.*
Mit freundlichen Grüssen,
Jan Janssen