Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-02-2007, 14:00
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Bron: www.fok.nl:
GroenLinks vindt dat het nieuwe kabinet weinig te bieden heeft als het gaat om de emancipatie van de vrouw. De partij wil dat het Sociaal en Cultureel Planbureau het nieuwe regeerakkoord op de korrel neemt voor wat betreft de effecten van het beleid op de positie van de vrouw.

Zo'n 'emancipatie-effectrapportage' is volgens GroenLinks hard nodig, omdat naast kleine stappen vooruit, in het regeerakkoord "vooral vage plannen staan en stappen terug in de tijd". Het zelfbeschikkingsrecht van vrouwen staat onder druk en bijstandsmoeders worden geparkeerd in een armoedige uitkering, vindt GroenLinks.

Nederland scoort het slechtst in Europa als het gaat om emancipatie en haalt de eigen doelstellingen, die in 2000 zijn geformuleerd, bij lange na niet. De top van het bedrijfsleven bestaat in Nederland voor zes procent uit vrouwen. In de rest van Europa ligt dit percentage vier punten hoger. Daarnaast werkt de Nederlandse vrouw veel vaker deeltijds dan haar Europese geslachtsgenoot. Slechts 39% van alle Nederlandse vrouwen werkt voltijd, terwijl dit in Europa 74 % is. "Het is tijd voor een emancipatieoffensief, want dit [regeerakkoord] lijkt nergens op", aldus Halsema.
Ik heb altijd begrepen dat je goed naar de cijfers moet kijken omdat Nederlandse vrouwen vaak bewust kiezen voor minder/niet werken.

Stelling: Emancipatie gaat over de kans om keuzes te maken, niet de keuzes zelf. In Nederland is de mogelijkheid van vrouwen die dat willen om te kunnen werken goed genoeg aanwezig.

Laatst gewijzigd op 22-02-2007 om 14:02.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-02-2007, 15:04
Verwijderd
Citaat:
Kitten' 85 schreef op 22-02-2007 @ 15:00 :
Ik heb altijd begrepen dat je goed naar de cijfers moet kijken omdat Nederlandse vrouwen vaak bewust kiezen voor minder/niet werken.

Stelling: Emancipatie gaat over de kans om keuzes te maken, niet de keuzes zelf. In Nederland is de mogelijkheid van vrouwen die dat willen om te kunnen werken goed genoeg aanwezig.
Ondanks dat er niet veel verstand van heb (ben nog jong, werk zelf niet en ken ook geen vrouwen aan de top), wil ik toch reageren.

Ik denk dat er inderdaad genoeg kans is voor vrouwen om te kunnen werken, zeker sinds er zoiets als positieve discriminatie bestaat. Emancipatie hoort niet meer bij deze tijd vind ik. Ik vind een vrouw die niet werkt, maar voor de kinderen zorgt niet per definitie niet-geemancipeert.

Wel is het nog steeds zo dat er weinig vrouwen echt aan de top zitten, er schijnt een oorzaak voor te zijn, die nu nog steeds van toepasing is. Het zogenaamde 'glazen plafond'. Vrouwen kunnen werken en zich ook hogerop werken, maar nog steeds is het vaak moeilijk voor vrouwen om de top te bereiken.

Wat dat betreft is de emancipatie dus nog niet (volledig) voltooid. Toch ben ik al blij met wat alle oudere generaties vrouwen hebben bereikt!
Met citaat reageren
Oud 22-02-2007, 15:07
Verwijderd
Ik vind het regeerakkoord redelijk vrouwvriendelijk: het enige echte verkeerde vind ik het aanscherpen van de abortusregelgeving. Een vrouw heeft vrijlijk beschikking over haar eigen lichaam, zo simpel is het... gristelijk Nederland vindt dat misschien niet een leuk idee, maar dat interesseert me niet zo. Het valt me tegen van de PvdA dat ze met dit soort passages akkoord zijn gegaan, of dat aan de wispelturigheid van de PvdA of aan de afhankelijkheid van CDA-PvdA-CU ligt laat ik nog even in het midden.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2007, 15:16
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Mee eens. Het gaat om het bieden van kansen, of mensen die nemen is aan henzelf. Dat proberen te forceren is niet productief en leidt bijna per definitie tot discriminatie.
Oud 23-02-2007, 23:04
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Sylph schreef op 22-02-2007 @ 16:07 :
Ik vind het regeerakkoord redelijk vrouwvriendelijk: het enige echte verkeerde vind ik het aanscherpen van de abortusregelgeving. Een vrouw heeft vrijlijk beschikking over haar eigen lichaam, zo simpel is het... gristelijk Nederland vindt dat misschien niet een leuk idee, maar dat interesseert me niet zo. Het valt me tegen van de PvdA dat ze met dit soort passages akkoord zijn gegaan, of dat aan de wispelturigheid van de PvdA of aan de afhankelijkheid van CDA-PvdA-CU ligt laat ik nog even in het midden.
De PvdA kan niet alleen regeren, dus moeten ze compromissen sluiten. Maar ik denk dat zij qua binnenlands beleid toch redelijk wat eigen beleid in het regeerakkoord hebben gekregen, en dat vooral de ChristenUnie veel water bij de wijn heeft moeten doen. Lees dit bericht eens : http://frontpage.fok.nl/nieuws/73695
Met citaat reageren
Oud 23-02-2007, 23:39
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 24-02-2007 @ 00:04 :
Lees dit bericht eens : http://frontpage.fok.nl/nieuws/73695
En dan dit commentaar eronder, van een Fok-gebruiker:

"De SP is net Geenstijl, wel alles afkraken maar zelf geen oplossing verzinnen. Dat is het makkelijkste wat er is he, typerend."

Van een *Fok-gebruiker*! Een mooier voorbeeld van pot-ketel-zwart heb ik nog niet gezien.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2007, 00:35
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Bewuste keus of niet, je moet kijken naar de afwegingen die meespelen bij de keus om al dan niet te werken bij vrouwen zoals lager loon, slechte kinderopvang, ouderschapsverlof, etcetera.
Oud 24-02-2007, 00:46
Verwijderd
Emancipatie is keuzevrijheid. Daaronder is mede begrepen de vrijheid te kiezen voor activiteiten buiten de arbeidsmarkt, zoals het opvoeden van kinderen of het verrichten van vrijwilligerswerk. Door vrouwen te dwingen deel te nemen aan het arbeidsproces en geforceerd 'emancipatie-targets' te willen halen, neem je ze ook niet serieus. Dat is ook geen keuzevrijheid.

Om mijn eigen ma (zelf ook met 'baas in eigen buik' rondgelopen) even te parafraseren: 'emancipatie is dat je niet gedwongen wordt je hele leven keukensloofje te zijn, maar gedwongen je hele leven carričretrutje zijn heeft ook weinig met vrijheid te maken'.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2007, 01:20
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
nare man schreef op 24-02-2007 @ 01:46 :
Om mijn eigen ma (zelf ook met 'baas in eigen buik' rondgelopen) even te parafraseren: 'emancipatie is dat je niet gedwongen wordt je hele leven keukensloofje te zijn, maar gedwongen je hele leven carričretrutje zijn heeft ook weinig met vrijheid te maken'.
Tja, de kapitalistische keuzevrijheid staat mensen (tenzij ze erg vermogednd zijn) niet toe om niet te kiezen voor een baan. Natuurlijk is de staat er om ook ervoor te zorgen dat de taak van ouders niet verwaarloosd wordt of dat er ook genoeg vrije tijd is om vrijwilligerswerrk te doen. Men moet echter wel kritisch kijken naar wetgeving op dit gebied, zodat het niet een groep boven de ander bevoordeeld.
Hiernaast zijn er diverse omstandigheden die vrouwen benadelen om te kiezen voor de arbeidsmarkt (tegenover mannen). De overheid dient deze arrieres weg te nemen.
Oud 24-02-2007, 07:12
hookee
hookee is offline
Als Groenlinks zich nou eens ging inzetten om mannen die nu fulltime werken de kans te geven deeltijd te werken zou ik ze misschien eens serieus gaan nemen.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2007, 09:00
japiodeb
japiodeb is offline
GroenLinks dóet al veel aan de mogelijkheid voor mannen/vaders om in deeltijd te werken. Dus... dank voor je steun!

Kijk anders ook even op:
http://www.waaromgroenlinks.nl/html/emancipatie/
Oud 05-03-2007, 09:01
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
japiodeb schreef op 05-03-2007 @ 10:00 :
GroenLinks dóet al veel aan de mogelijkheid voor mannen/vaders om in deeltijd te werken.
Door hen te discrimineren, geachte reclamebot?

Verder is het weer typisch Groenlinks. "zelfstandige ondernemers moeten recht krijgen op zwangerschapsverlof".

Het hele probleem is nu juist dat een ondernemer, zeker van een eenmanszaak, zich niet zomaar ziek kan melden, want dan draait diegene domweg geen omzet. Elke ondernemer kan zwangerschapsverlof nemen, maar het hele probleem is dat er dan simpelweg geen geld is. Groenlinks kan honderd keer roepen dat het moet, maar dan mogen ze die ondernemers wel even compenseren voor de inkomensderving. Laatste keer dat ik checkte was Groenlinks voor zware lastenverzwaring voor ondernemers, dus als ze reppen over ondernemers helpen dan klopt er iets niet.

Verder was gratis kinderopvang gewoon een kopie van het standpunt van de VVD in die kwestie, niks nieuws aan, geen reden om op Groenlinks te stemmen. Sterker nog, de VVD is dan een betere stem, want die staan op dit moment op winst voor de eerste kamer en zijn sowieso al een grotere fractie.
Heck, als vrouw wil je überhaupt geen Groenlinks stemmen, want ze zwijgen als het graf tegenover het 'ethische' kabinetsbeleid dat de vrijheid van vrouwen afneemt.

Dan kun je als je met alle geweld groen wilt stemmen beter voor de partij voor de dieren gaan, die doen tenminste nog iets.

Laatst gewijzigd op 05-03-2007 om 09:56.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2007, 09:11
Sherco
Sherco is offline
Citaat:
Oneens. In veel landen is de mogelijkheid om een keuze te maken er wel, maar is de publieke opinie ertegen. In veel islamitische landen kun je als vrouw best ervoor kiezen om carriere te maken, alleen wordt je dan met de nek aangekeken en vervalt je sociale leven.
Ik denk dat emancipatie voor een groot deel ook gaat over de sfeer in de maatschappij, niet alleen over de mogelijkheid om iets te doen.
Daarbij denk ik ook dat in Nederland er genoeg mogelijkheden zijn, maar dat vanwege de sfeer van een "old boys network" in veel bedrijven het vrouwen toch minder lukt om gelijkwaardig te zijn. En dat die sfeer in stand wordt gehouden ligt natuurlijk net zo goed aan mannen als aan vrouwen
Oud 05-03-2007, 09:13
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
japiodeb schreef op 05-03-2007 @ 10:00 :
GroenLinks dóet al veel aan de mogelijkheid voor mannen/vaders om in deeltijd te werken. Dus... dank voor je steun!

Kijk anders ook even op:
http://www.waaromgroenlinks.nl/html/emancipatie/
Dit soort stukjes maken zelfs voor een linkse ecohippie als ik (ff vooroordelen over biologen in stand houden he? ) GroenLinks keuze 100 i.p.v. 1.

Citaat:
Daarom wil GroenLinks dat de kinderopvang gratis wordt voor werkende ouders én werkgevers. Vaders en moeders krijgen royaler en betaald zorgverlof en deeltijdwerk wordt makkelijker.
"Mevrouw Halsema, u denkt dat als u maar wetten invoert u de manier waarop mensen denken kan veranderen. Helaas werkt dat zo niet," VVD'er op Radio 1. Ik ben het bijna nooit met ze eens, maar dit klopte als een bus.

Deeltijdwerken was al in de jaren '80 prima mogelijk hoor. Tenminste, ik heb mijn ouders nooit horen klagen.
Oud 05-03-2007, 15:56
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Kitten' 85 schreef op 05-03-2007 @ 10:13 :
Dit soort stukjes maken zelfs voor een linkse ecohippie als ik (ff vooroordelen over biologen in stand houden he? ) GroenLinks keuze 100 i.p.v. 1.
Waarom?

Citaat:
"Mevrouw Halsema, u denkt dat als u maar wetten invoert u de manier waarop mensen denken kan veranderen. Helaas werkt dat zo niet," VVD'er op Radio 1. Ik ben het bijna nooit met ze eens, maar dit klopte als een bus.
Maar wie zegt dat Halsema dat denkt? Ja, Rutte, maar die is niet te vertrouwen (zo liegt hij vanochtend in 'Metro' nog een potje bij elkaar).

Citaat:
T_ID schreef op 05-03-2007 @ 10:01 :
Heck, als vrouw wil je überhaupt geen Groenlinks stemmen, want ze zwijgen als het graf tegenover het 'ethische' kabinetsbeleid dat de vrijheid van vrouwen afneemt.
Nonsens. Plus dat GroenLinks voor zover ik weet de enige partij is met een heuse emancipatie-paragraaf over vrouwen en de enige serieuze partij met een vrouwelijke lijsttrekker.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2007, 16:05
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 05-03-2007 @ 16:56 :
Nonsens. Plus dat GroenLinks voor zover ik weet de enige partij is met een heuse emancipatie-paragraaf over vrouwen en de enige serieuze partij met een vrouwelijke lijsttrekker.
En hoeveel is dat waard wanneer ze onzin uitkramen?

Ze beweren dat ondernemers 'vrij moeten kunnen nemen'. Ondernemers kúnnen vrij nemen, wanneer ze maar willen. Consequentie is wel dat er geen brood op de plank staat.

Dan kan Halsema duizend dingen roepen, het is er niet minder gewauwel om.

Om van de werkgeversinquisitie die ze wilde nog maar te zwijgen.
Oud 05-03-2007, 16:12
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
T_ID schreef op 05-03-2007 @ 17:05 :
En hoeveel is dat waard wanneer ze onzin uitkramen?
Gelukkig kramen ze geen onzin uit.

Citaat:
Om van de werkgeversinquisitie die ze wilde nog maar te zwijgen.
Kom maar terug als je normaal kunt doen.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2007, 16:14
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 05-03-2007 @ 17:12 :
Gelukkig kramen ze geen onzin uit.
Wat moeten we er dan van denken als Groenlinks het tot een campagnepunt maakt dat ondernemers 'vrij moeten kunnen nemen', terwijl dat al kan en totaal niet het probleem is?

Überhaupt, Groenlinks en ondernemers...
Oud 05-03-2007, 16:15
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
T_ID schreef op 05-03-2007 @ 17:14 :
Wat moeten we er dan van denken als Groenlinks het tot een campagnepunt maakt dat ondernemers 'vrij moeten kunnen nemen', terwijl dat al kan en totaal niet het probleem is?
Als dat al kan, waarom maak je dat punt dan net belachelijk als zijnde niet haalbaar?

Citaat:
Überhaupt, Groenlinks en ondernemers...
Ja, dat is net zo iets als VVD en menselijkheid.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2007, 16:21
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 05-03-2007 @ 17:15 :
Als dat al kan, waarom maak je dat punt dan net belachelijk als zijnde niet haalbaar?
Als iets al lang zo is, wat zegt het dan over Groenlinks dat ze 'campagne voeren' om het zo te maken?

Wat gaan ze hierna doen? Net als de Azteken mensen offeren zodat de zon morgen opkomt? Aanhangers van de SGP voorlezen uit de bijbel zodat ze misschien christelijk worden?
Oud 05-03-2007, 16:28
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
T_ID schreef op 05-03-2007 @ 17:21 :
Als iets al lang zo is, wat zegt het dan over Groenlinks dat ze 'campagne voeren' om het zo te maken?
Je hing net een heel betoog op dat het niet haalbaar is en dat het zo stom was. Maar blijkbaar is het wel haalbaar en zijn jouw reacties gewoon stom?

Tevens: als GroenLinks er campagne op voert, is het nog niet zo, want ze gaan inderdaad geen campagna doen voor iets dat al geregeld is. Je zult, zoals altijd, wel weer opzettelijk de boel verdraaien.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2007, 06:35
Zwevertje87
Zwevertje87 is offline
@ T-Id

Je praat nonsens.
Je verkondigt alleen de interpretatie zoals jij hem voor ogen ziet.
GroenLinks trekt 100 miljoen uit voor onder andere ondernemers die met zwangersschap verlof willen. Misschien had je hun plan even moeten lezen, voor je zo ging blaten.

Je hebt het over een belastingverzwaring voor het bedrijfsleven. GroenLinks zelf noemt dit anders. Ze vergroenen de belastingen. Met andere woorden de vervuilende bedrijven, gaan betalen voor hun aandeel van het vervuilings probleem in de maatschappij. Daarentegen wordt de arbeid veel goedkoper gemaakt. Nu zijn ondernemers belastingtechnisch ontzettend veel kwijt aan arbeid. Dit maakt GroenLinks goedkoper.

Deze intwikkeling lijkt mij een hele goede. Overigens vindt het bedrijfsleven dit zelf ook.

Voor de landelijke verkiezingen ben ik voor een schoolopdracht samen met nog 23 leerlingen, langs 153 verschillende bedrijven geweest. Hier hebben we de verschillende voorstellen van de verschillende partijen voorgelegd.

84 bedrijven vonden de voorstellen van GroenLinks het beste, dit omdat ze vaak al bezig zijn om de bedrijfsvoering op een duurzame manier te ontwikkelen. Arbeidskosten is momenteel een probleem. Doordat deze zo hoog zijn, durven ze mensen niet snel een vast contract te geven.

Als de arbeidskosten lager zijn, is dat dus ook nog eens beter voor de stabiliteit.

Ik mag vandaag gaan stemmen, ik twijfel nog. Het wordt D66 of GroenLinks......

De eerste lijkt mij een verloren stem, dus ik denk dat ik op GroenLinks ga stemmen.
Oud 07-03-2007, 10:12
Nona
Nona is offline
Citaat:
T_ID schreef op 05-03-2007 @ 17:05 :
Ze beweren dat ondernemers 'vrij moeten kunnen nemen'. Ondernemers kúnnen vrij nemen, wanneer ze maar willen. Consequentie is wel dat er geen brood op de plank staat.
Dat is dus precies het probleem met emancipatie. Alles mag en alles kan, alleen de consequenties zijn te groot om die keuze ook te kunnen overwegen met twee vrijwel gelijkwaardige opties. Kinderopvang is nog lang niet op peil, ouderschapsverlof is nog steeds een verlengstuk van zwangerschapsverlof. Vrouwen hebben geen garantie dat ze weer een zelfde functie kunnen krijgen na de zwangerschap en ouderschapsverlof. En dan hebben we het nog niet eens gehad over een glazen plafond.
Nee, mannen en vrouwen krijgen geen gelijke kansen. En ja, daar valt wat aan te doen. En ik denk dat dat ook nodig is. Het is niet zo dat er voor vrouwen, met of zonder kinderen, géén mogelijkheden zijn. Maar het kan beter.

Overigens: de eerste die met de opmerking komt dat VROUWEN er dan maar voor moeten kiezen geen kinderen te nemen mag van mij doodgemarteld worden.
Oud 07-03-2007, 10:53
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Zwevertje87 schreef op 07-03-2007 @ 07:35 :
Je verkondigt alleen de interpretatie zoals jij hem voor ogen ziet.
GroenLinks trekt 100 miljoen uit voor onder andere ondernemers die met zwangersschap verlof willen. Misschien had je hun plan even moeten lezen, voor je zo ging blaten.
Dus basically: als je als ondernemer vrij neemt, dan geeft Groenlinks, de partij van de mega lastenverzwaring voor ondernemers, ondernemers geld?

Dat staat nergens, en net alsof GL zoiets zou doen.
Citaat:
84 bedrijven vonden de voorstellen van GroenLinks het beste
Wel 84, nou, super zeg. Er zijn meer dan 500.000 bedrijven in Nederland. Oh, heb je ook gekeken naar de uitvoerbaarheid en economische repercussies? Waarschijnlijk niet.
Hele sectoren daarentegen schreeuwen moord en brand over de GL plannen om alles dat vervuild ten koste van tienduizenden banen uit te knijpen.
Citaat:
Als de arbeidskosten lager zijn, is dat dus ook nog eens beter voor de stabiliteit.
GL verlaagt de lonen niet, dus alle beweringen over arbeidskosten zijn grote onzin. Daarnaast verlaagt GL de belastingen niet, ze zijn, zoals al eerder gezegd, voor lastenverzwaring, juist op arbeid. Waarvan akte in hun laatste landelijke verkiezingsprogramma.
Citaat:
De eerste lijkt mij een verloren stem, dus ik denk dat ik op GroenLinks ga stemmen.
D66 doet tenminste nog een poging de belachelijke plannen van het kabinet tegen te houden. Samen met de VVD vormen ze min of meer een liberaal front tegen de beknotting van vrouwenrechten en de discriminatie van homoseksuelen. Als je principieel wilt zijn is D66 een goede keuze, omdat de gristencoalitie er zijn meerderheid in de eerste kamer mee zal verliezen.
Dan is de discriminatie van homoseksuelen en de criminalisering van abortus ook direct getorpedeerd, want die voorstellen komen dan niet door e eerste kamer.
Oud 07-03-2007, 14:22
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 07-03-2007 @ 11:53 :
[lang verhaal...]
Het lijkt mij niet dat je hier mensen moet gaan opleggen wat de juiste keus is. Men bepaald dat zelf wel.
Een mening geven oké maar wij hebben niets aan een onjuiste, partijdige mening over GL.
Zelf kots ik over de VVD zoals jij dat over GL doet, maar dat neemt niet weg dat ik ieders mening respecteer en de mijne aan niemand wil opdringen, jij daarintegen lijkt dat wel te doen.

Je doet alsof je feiten opnoemt maar volgens mij moet jij eens met Femke gaan praten want je hebt er de ballen niet van begrepen jongeman!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-03-2007, 14:36
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
T_ID schreef op 07-03-2007 @ 11:53 :
Dus basically: als je als ondernemer vrij neemt, dan geeft Groenlinks, de partij van de mega lastenverzwaring voor ondernemers, ondernemers geld? Dat staat nergens, en net alsof GL zoiets zou doen.
Zwevertje heeft de plannen van GroenLinks goed gelezen. Jij baseert je op vooroordelen. Wie zou er gelijk hebben? Ik weet het al...

Citaat:
Wel 84, nou, super zeg. Er zijn meer dan 500.000 bedrijven in Nederland.
Als er daarentegen 84 bedrijven het eens waren met plannen van de VVD, dán was het natuurlijk fantastisch geweest, nietwaar? Daarbij komt dat van de 153 onderzochte bedrijven het er 84 met GroenLinks eens zijn. Dat is meer dan de helft. Als je dat doortrekt naar het gehele bedrijfsleven (want zo werken onderzoeken nou eenmaal, met enquetes worden ook niet alle 16 miljoen Nederlanders ondervraagd) zou meer dan de helft vóór het plan van GroenLinks zijn. Wat wil je nog meer?

Oh ja, je gelijk. Daar moet alles maar voor wijken.

Citaat:
Oh, heb je ook gekeken naar de uitvoerbaarheid en economische repercussies? Waarschijnlijk niet.
Hele sectoren daarentegen schreeuwen moord en brand over de GL plannen om alles dat vervuild ten koste van tienduizenden banen uit te knijpen.
Wat weet jij van Zwevertje wel of niet meegenomen heeft in het onderzoek? Die gaat tenminste zelf op pad, op onderzoek uit. Die kan spreken vanuit de ervaring die ze heeft opgedaan door bedrijven te onderzoeken. Complimenten. Meneer T_ID blijft achter zijn pc'tje een beetje zitten kankeren. En dan nog foutief ook. Waar haal je het idiote idee vandaan dat de plannen van GroenLinks tienduizenden banen zouden kosten?

Citaat:
GL verlaagt de lonen niet, dus alle beweringen over arbeidskosten zijn grote onzin. Daarnaast verlaagt GL de belastingen niet, ze zijn, zoals al eerder gezegd, voor lastenverzwaring, juist op arbeid. Waarvan akte in hun laatste landelijke verkiezingsprogramma.
Dit geeft alleen maar aan dat je óf opzettelijk zaken negeert óf liegt. Want Zwevertje gaf het net nog aan, én het staat gewoon in het verkiezingsprogramma: de belasting op arbeid gaat *omlaag*. Niét omhoog, omláág.

Citaat:
D66 doet tenminste nog een poging de belachelijke plannen van het kabinet tegen te houden. Samen met de VVD vormen ze min of meer een liberaal front tegen de beknotting van vrouwenrechten en de discriminatie van homoseksuelen. Als je principieel wilt zijn is D66 een goede keuze, omdat de gristencoalitie er zijn meerderheid in de eerste kamer mee zal verliezen.
Dan is de discriminatie van homoseksuelen en de criminalisering van abortus ook direct getorpedeerd, want die voorstellen komen dan niet door e eerste kamer.
Daarvoor kun je ook op GroenLinks stemmen. Als je op de VVD stemt, krijg je er die hijgerige stemmingmakerij over allochtonen en moslims bij, die nu ook onder VVD heerst sinds Wilders 'hot' is. VVD is dan ook zo liberaal als een hondedrol (copyright Mephostophilis).
Met citaat reageren
Oud 07-03-2007, 15:14
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
GroenLinks wil betaald verlof voor vaders

Jonge vaders moeten direct na de bevalling van hun partner twee weken betaald vaderverlof krijgen. Dat staat in een initiatiefwetsvoorstel van GroenLinks-Kamerlid Ineke van Gent. Nieuwe vaders krijgen nu twee dagen betaald vrij. GroenLinks wijst
op andere Europese landen waar de verlofregelingen ruimer zijn. In Denemarken, Frankrijk en Groot-Brittannië hebben vaders twee weken verlof, in Finland achttien dagen en in Portugal twintig dagen. Noorwegen is het royaalst: zeven weken.

GroenLinks vindt twee weken verlof een waardevolle investering voor de band tussen vader en kind. Volgens de partij blijkt uit onderzoeken dat kinderen met een zorgzame vader zich sneller ontwikkelen. De twee weken vaderverlof dragen er volgens Van
Gent toe bij dat vaders minder gaan werken en meer voor de kinderen zorgen. Dat geeft vrouwen de mogelijkheid om meer te werken. Nu werkt zo’n 55 procent van hen 12 uur of meer, een percentage dat de laatste jaren amper toeneemt.

http://depers.coolcreations.nl/papers/40.pdf
Met citaat reageren
Oud 07-03-2007, 15:28
Nona
Nona is offline
Dat vind ik geen slecht plan.
Oud 07-03-2007, 15:29
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 07-03-2007 @ 16:28 :
Dat vind ik geen slecht plan.
Natuurlijk is het geen slecht plan. Zoals je ziet loopt Nederland ook op dit onderdeel in Europa achterop. Het is belachelijk dat de vaders altijd maar achtergesteld worden op de moeders, alsof zij niet genoeg tijd met hun kinderen door willen brengen.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2007, 15:37
Nona
Nona is offline
Die suggestie van willen vind ik dan weer wat vergezocht. Het is gewoon een kwestie van losmaken van een traditioneel rollenpatroon. Het heeft altijd al gemogen en gekund, alleen met dit soort dingen wordt het ook makkelijker gemaakt (of eigenlijk nu nog: minder moeilijk).
Oud 07-03-2007, 15:40
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 07-03-2007 @ 16:37 :
Die suggestie van willen vind ik dan weer wat vergezocht. Het is gewoon een kwestie van losmaken van een traditioneel rollenpatroon. Het heeft altijd al gemogen en gekund, alleen met dit soort dingen wordt het ook makkelijker gemaakt (of eigenlijk nu nog: minder moeilijk).
Nou, in het artikel staat: "Nieuwe vaders krijgen nu twee dagen betaald vrij." Het kan dus niet, of je moet je blauw betalen. In andere Europese landen is dat dus veel beter geregeld.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2007, 18:08
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
jet767 schreef op 07-03-2007 @ 15:22 :
Het lijkt mij niet dat je hier mensen moet gaan opleggen wat de juiste keus is. Men bepaald dat zelf wel.
Een mening geven oké maar wij hebben niets aan een onjuiste, partijdige mening over GL.
Ik baseer me op wat ze op hun eigen site schrijven hoor. Als daar geen hout van klopt volgens jou, dan kun je daarin best gelijk hebben, ik ben dat van GL wel gewend, maar waarom zou je mij dat verwijten?
Citaat:
jet767 schreef op 07-03-2007 @ 15:22 :
Je doet alsof je feiten opnoemt maar volgens mij moet jij eens met Femke gaan praten want je hebt er de ballen niet van begrepen jongeman!
Dan mag je mij uitleggen tussen welke regeltjes die afwijkingen in de plannen staan. Ik zie namelijk een vaag plan 'dat ondernemers vrij moeten kunnen nemen'. Welnu, dat kunnen ze al, maar dan draaien ze geen omzet.

Ik zie nergens staan dat Groenlinks van plan is gederfde omzet te compenseren, dus de onvermijdelijke conclusie is dat ze met een naief plannetje zijn gekomen dat voorbij gaat aan het probleem en dus geen oplossing biedt.

Wat zonder meer werkt voor emancipatie is gratis kinderopvang, zodat het gehele salaris van de vrouw niet meer opgaat aan de kosten van kinderopvang. Dat is dan ook direct wat de VVD wilde als aanpak, ze konden dat zelfs financieren zonder daarvoor de belastingen gigantisch omhoog te gooien. Nu jij weer.
Oud 07-03-2007, 18:11
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
T_ID schreef op 07-03-2007 @ 19:08 :
Ik baseer me op wat ze op hun eigen site schrijven hoor. Als daar geen hout van klopt volgens jou, dan kun je daarin best gelijk hebben, ik ben dat van GL wel gewend, maar waarom zou je mij dat verwijten?
Omdat je verdraait en verzint bij het leven.

Citaat:
Dan mag je mij uitleggen tussen welke regeltjes die afwijkingen in de plannen staan. Ik zie namelijk een vaag plan 'dat ondernemers vrij moeten kunnen nemen'. Welnu, dat kunnen ze al, maar dan draaien ze geen omzet.
Vandaar dat ze vergoeding zouden moeten krijgen. Dat is het plan.

Citaat:
Wat zonder meer werkt voor emancipatie is gratis kinderopvang, zodat het gehele salaris van de vrouw niet meer opgaat aan de kosten van kinderopvang. Dat is dan ook direct wat de VVD wilde als aanpak, ze konden dat zelfs financieren zonder daarvoor de belastingen gigantisch omhoog te gooien. Nu jij weer.
Ja, en ondertussen bezuinigen op bijv. de zorg. Zo kan ik ook belastingen ongemoeid laten.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2007, 18:13
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 07-03-2007 @ 19:11 :
Vandaar dat ze vergoeding zouden moeten krijgen. Dat is het plan.
Zal Groenlinks de gederfde omzet van ondernemers volledig compenseren, ja of nee? In geval van ja, aub een tekstfragment plus bron om dat te ondersteunen.
Oud 07-03-2007, 18:24
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
T_ID schreef op 07-03-2007 @ 19:13 :
Zal Groenlinks de gederfde omzet van ondernemers volledig compenseren, ja of nee?
Volgens mij wel (of dat volledig is weet ik niet). Ja, GroenLinks wil dat ondernemers vrij kunnen nemen en jouw simplistisch voorstelling van: "ja dat kan al dus GL doet onzinnig" kán niet waar zijn, dus ja.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2007, 18:30
PGWR
PGWR is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 07-03-2007 @ 19:24 :
Volgens mij wel (of dat volledig is weet ik niet).
Dat plan zal een aantal beleidsmatige problemen veroorzaken. Bepaald zal moeten worden of de vergoeding een vast bedrag wordt, óf een percentage van de verwachte omzet. Kiest men voor het laatste, dan zullen er duidelijke richtlijnen gesteld moeten worden hoe een dergelijke verwachting tot stand komt.

Tja, waar haalt GroenLinks de noodzakelijke blik ambtenaren vandaan?
Met citaat reageren
Oud 07-03-2007, 18:31
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
PGWR schreef op 07-03-2007 @ 19:30 :
Dat plan zal een aantal beleidsmatige problemen veroorzaken.
Jij zegt het, dus: nee.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2007, 23:14
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 07-03-2007 @ 19:24 :
Volgens mij wel (of dat volledig is weet ik niet). Ja, GroenLinks wil dat ondernemers vrij kunnen nemen en jouw simplistisch voorstelling van: "ja dat kan al dus GL doet onzinnig" kán niet waar zijn, dus ja.
Of ze vrij kunnen nemen doet er niet toe, dat kan al.

De vraag is of de derving van omzet, die ondernemers er van weerhoudt om vrij te nemen, weggenomen zal worden.

Maar ja, zelfs als GL de loze belofte zou doen dat ze daartoe over gaan (wat nergens staat) dan begrijpt iedereen dat het niet werkt.

Als ik een succesvolle eenmanszaak heb en daarmee rond de € 8000 per maand binnen sleep (en zelfs de gemiddelde marktkraam haalt dat al binnen) dan is dat redelijk onbetaalbaar.
Oud 07-03-2007, 23:29
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
T_ID schreef op 08-03-2007 @ 00:14 :
Of ze vrij kunnen nemen doet er niet toe, dat kan al.
Het 'kan' niet echt, want dan raken ze omzet kwijt.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2007, 08:33
PGWR
PGWR is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 07-03-2007 @ 19:31 :
Jij zegt het, dus: nee.
Wat is dat nou weer voor antwoord?
Met citaat reageren
Oud 08-03-2007, 10:30
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 08-03-2007 @ 00:29 :
Het 'kan' niet echt, want dan raken ze omzet kwijt.
En ik zie nergens staan dat Groenlins dat gaat compenseren. Waarom beginnen ze er dan in de eerste plaats over? Dat vraag ik me nu af.
Oud 08-03-2007, 18:35
Lotte
Lotte is offline
Citaat:
nare man schreef op 24-02-2007 @ 01:46 :
Emancipatie is keuzevrijheid. Daaronder is mede begrepen de vrijheid te kiezen voor activiteiten buiten de arbeidsmarkt, zoals het opvoeden van kinderen of het verrichten van vrijwilligerswerk. Door vrouwen te dwingen deel te nemen aan het arbeidsproces en geforceerd 'emancipatie-targets' te willen halen, neem je ze ook niet serieus. Dat is ook geen keuzevrijheid.
Ik vind dat er onder vrouwen veel te snel wordt gekozen voor de activiteiten die jij noemt. Het is belachelijk dat een man zorgt voor het inkomen en de vrouw vrolijk rondhuppeld in de non-profit, laten we kletsend de mensheid helpen, sector (vrijwilligerswerk). Soms heb ik het gevoel dat sommige vrouwen gewoon een schop onder hun kont nodig hebben.

Je hebt ook van die vrouwen die van mening zijn dat de vrouwenemancipatie allang bereikt is. Ik begin zo mijn vermoedens te krijgen dat deze meningen vooral uit een soort blind vrouwelijk zelfbewustzijn voortkomen. Ik weet het niet helemaal goed uit te leggen maar deze vrouwen zien blijkbaar niet dat nog steeds, vooral op intermenselijk vlak, de emancipatie nog lang niet voltooid is. Ze leven liever in de waan dat ze gelijk behandeld worden. Nou, er zijn grotendeels gelijke rechten maar gelijke behandeling is er zeker nog niet.

Laatst gewijzigd op 08-03-2007 om 18:41.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2007, 18:44
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
PGWR schreef op 08-03-2007 @ 09:33 :
Wat is dat nou weer voor antwoord?
Dat is vrij simpel. Zie je, ik heb een theorie verzonnen, een ijzeren vuistregel zo je wilt, die altijd geldt: alles wat jij ooit beweert of beweerd hebt over economie/politiek/cultuur etc. is onwaar. Ergo: het tegenovergestelde is waar. Daaruit leid ik af dat het voorstel van GroenLinks haalbaar is, omdat jij zegt dat het niet haalbaar is.

In het kort is dat mijn argumentatie (en dat heeft niets met persoonlijke aanvallen te maken).

Citaat:
T_ID schreef op 08-03-2007 @ 11:30 :
En ik zie nergens staan dat Groenlins dat gaat compenseren. Waarom beginnen ze er dan in de eerste plaats over? Dat vraag ik me nu af.
Volgens mij doen ze het wel, want anders zou zo'n punt onzinnig zijn en dús niet opgenomen in het programma.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2007, 18:52
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 08-03-2007 @ 19:44 :
Volgens mij doen ze het wel, want anders zou zo'n punt onzinnig zijn en dús niet opgenomen in het programma.
Je gaat er onterecht van uit dat dat iets is dat Groenlinks tegen zou houden.
Oud 08-03-2007, 18:53
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
T_ID schreef op 08-03-2007 @ 19:52 :
Je gaat er onterecht van uit dat dat iets is dat Groenlinks tegen zou houden.
Je gaat er onterecht van uit dat dat iets is dat Groenlinks zou doen.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2007, 18:57
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 08-03-2007 @ 19:53 :
Er staat dat ondernemers vrij moeten kunnen nemen, en niet dat hun omzet gecompenseerd zal worden, dus Groenlinks doet zoiets inderdaad wel.
Oud 08-03-2007, 18:59
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
T_ID schreef op 08-03-2007 @ 19:57 :
Er staat dat ondernemers vrij moeten kunnen nemen, en niet dat hun omzet gecompenseerd zal worden, dus Groenlinks doet zoiets inderdaad wel.
Er staat niet dat GroenLinks het niet zal doen.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2007, 08:53
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 07-03-2007 @ 11:12 :
VROUWEN moeten kiezen geen kinderen te nemen
Hehe
Maar het is ook het een of het ander vind ik. Of kinderen, of carriere maken. En ja, mannen kunnen ook voor de kids zorgen, ik ken er ook wel een paar die dat doen, maar dat is omdat de vrouw in die gevallen een betere baan heeft
Kinderopvang omdat je wilt werken...
Als je de keuze maakt om kinderen te nemen moet je ze daarna niet gaan dumpen bij een of andere opvang zodat je zelf kunt gaan werken
Oud 09-03-2007, 09:24
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
T_ID schreef op 08-03-2007 @ 19:57 :
Citaat:
Mark Almighty schreef

Kunnen we deze discussie een eindje op weg helpen door jullie allebei te laten citeren uit het partijprogramma van Groenlinks? Dit wordt zo een welles-nietus discussie. Ik ben zelf eigenlijk wel benieuwd hoe GL van plan is om de ondernemers de keuze te geven vrij te nemen. Ik kan me namelijk maar moeilijk voorstellen dat ze dat kunnen financieren. Op dit moment ga ik met T_ID mee dat het zeer onwaarschijnlijk is, en dat ondernemers sowieso al vrij kunnen nemen, zij het met consequenties, maar dat die keus is aan de ondernemer.
Oud 10-03-2007, 11:37
Lotte
Lotte is offline
Citaat:
MTpower schreef op 09-03-2007 @ 09:53 :
Hehe
Maar het is ook het een of het ander vind ik. Of kinderen, of carriere maken. En ja, mannen kunnen ook voor de kids zorgen, ik ken er ook wel een paar die dat doen, maar dat is omdat de vrouw in die gevallen een betere baan heeft
Kinderopvang omdat je wilt werken...
Als je de keuze maakt om kinderen te nemen moet je ze daarna niet gaan dumpen bij een of andere opvang zodat je zelf kunt gaan werken
Ging jij vroeger dan niet naar de peuterspeelzaal? Dat was hartstikke leuk joh Die kinderen leren ook nog eens hartstikke veel op zo'n kinderopvang, vaardigheden die ze weer in hun verdere school- en sociale carriere kunnen gebruiken.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten