Oud 02-03-2007, 20:02
ULTRA8
Avatar van ULTRA8
ULTRA8 is offline
Hi

Iemand programmatje voor mij die betere verbetering heeft dan standaardpakket in word ?

Greetz

ULTRA8'
__________________
"Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor. Lijkt me logisch." Johan Cruijff
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-03-2007, 20:08
marco_nogwat
Avatar van marco_nogwat
marco_nogwat is offline
je bedoelt een betere spellingscontrole in word?
waarom heb je dat nodig, voor mij werkt de standaartverbetering best
__________________
Piggymoo.com - watch band of brothers - Stargate - Futurama - AlloAllo - Death note - Fma - Fmp - Kanon - Inuyasha - hellsing - Shana & more
Met citaat reageren
Oud 02-03-2007, 20:10
ULTRA8
Avatar van ULTRA8
ULTRA8 is offline
Ja ik zoek beter spellingscontrole voor word , het zit nl zo , ik maak tekstje en na het lezen , vind ik vaak nog fouten terug die niet aangeduid waren in word. Daarom zou ik graag een betere spellingscontrole willen , iemand die mij kan helpen ?

Greetz

ULTRA8'
__________________
"Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor. Lijkt me logisch." Johan Cruijff
Met citaat reageren
Oud 02-03-2007, 22:00
Verwijderd
Het is misschien een raar idee, maar je kan overwegen het boek Zakelijke Communicatie te kopen, daar staan de spellings en stijlregels duidelijk uitgelegd. Veel fouten zijn niet goed met een robotje op te zoeken, dus de spellingscontrole zal nog wel een poosje slecht blijven. Je kan kijken of die van open office beter is: www.openoffice.org
Met citaat reageren
Oud 03-03-2007, 07:22
vtxm
Avatar van vtxm
vtxm is offline
Citaat:
ULTRA8 schreef op 02-03-2007 @ 21:02 :
Hi

Iemand programmatje voor mij die betere verbetering heeft dan standaardpakket in word ?

Greetz

ULTRA8'
Office 2007 is nu uit en daar zitten aanzienlijk verbeteringen in.
Download de evaluatieversie nu al op http://office.microsoft.com/nl-nl/do...CL100570421043
Of koop 'm in de winkel...
__________________
VE-TE-IX-EM
Met citaat reageren
Oud 03-03-2007, 10:24
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Een spellingscorrector kan inderdaad niet alle fouten eruit halen. De beste methode om correcte teksten af te leveren is gewoon zelf correct leren schrijven. Het kost wat moeite, maar je hebt er veel meer aan.

De spellingscorrector van OpenOffice (die trouwens in nog een heleboel andere programma's zoals Firefox 2 en Thunderbird wordt gebruikt) is niet slecht, maar werkt de Engelse ziekte in de hand vermits die spellingscorrector enkel het Engelse taalpatroon in het oog houdt, de Nederlandse versie daarvan maakt gebruik van dezelfde engine, maar dan met Nederlandstalige worden. Een voorbeeld van een correctie die die corrector zou afleveren: "groeipercentage" >> "groei percentage" (zoals in het Engels dus met spaties tussen, en spijtiggenoeg is dat een algemene tendens bij veel mensen: gewoon alles op z'n Engels los gaan schrijven, al moet ik langs een kant wel toegeven dat de regeltjes daarvoor in het Nederlands niet altijd even duidelijk zijn, zeker bij samenstellingen met een adjectief en 2 substantieven: waar moet het uit elkaar geschreven worden, moet het adjectief verbogen worden, en zorgt die schrijfwijze niet voor een dubbelzinnige interpretatie: bijvoorbeeld, je wilt uitdrukken dat een persoon een expert is in hogedrukgebieden: iedereen weet hoe je dat zou uitspreken, maar een verschillende schrijfwijze kan verschillende betekenissen hebben:
- hoge druk gebied expert (totale onzin, Engelse ziekte)
- hoge drukgebied expert (ook Engelse ziekte)
- hoge drukgebiedexpert (dit is een drukgebiedexpert die hoog is, wat de betekenis betreft onzin, maar als het aankomt op spelling is dit correct)
- hogedrukgebiedexpert (de juiste spelling, volgens mij).

Te veel mensen verwachten van hun spellingscontrole dat die al hun fouten eruit haalt, maar het aantal spellingscontroles die ook goed scoren op grammaticacontrole is vrij beperkt. Een spellingscontrole is zeker geen vervanging voor een grondige naleesbeurt.

Op termijn brengt het zeker meer op om gewoon het Nederlands te leren beheersen, neem jezelf kleine foutjes niet kwalijk: iedereen maakt fouten, zelfs mensen die heel begaan zijn met de taal (en ik ben op zich niet eens zo fel begaan met taal, en ik maak waarschijnlijk meer dan genoeg fouten).

Het is trouwens beter om soms een spellingscontrole te hebben die iets te weinig woorden heeft (zoals die van OpenOffice in feite, vermits daar samenstellingen apart gedefinieerd moeten worden), zo ben je wel verplicht om de risicogevallen nog eens na te lezen. Op zich zijn meestal niet de spellingsfouten gênant, iedereen maakt wel eens een spellingsfoutje of zelfs een typfout; maar grammaticale fouten zoals de beruchte d/t-fout zijn veel erger, en heel wat moeilijker op te sporen met software (omdat de software daarvoor de zin moet ontleden, het onderwerp zoeken, persoon van dat onderwerp bepalen en dan nog zijn er altijd uitzonderingen : " 'ik' is een persoonlijk voornaamwoord" zou nogal wat problemen kunnen geven, vermits een automatische controle die ik als 1e persoon aan zou duiden terwijl het hier terecht een derde persoon betreft).

En als je iets niet weet, kan je het woord of die grammaticale structuur steeds proberen op te zoeken op internet of in boeken; zelfs ervaren correctoren doen dat geregeld, omdat de regels nu eenmaal zo divers zijn.

Kortom, als slot van mijn betoog nogmaals: doe liever zelf de moeite om goed Nederlands te leren schrijven, daar heb je veel meer aan. Spellingscontrole is slechts als een soort eerste controle, je haalt er enkele fouten mee uit de tekst, die voortkomen uit verstrooidheid of typfouten; maar uiteindelijk moet je zelf steeds alles zelf controleren op fouten. Een spellingscontrole is een van die stukjes software die mensen onterecht lui maken omdat ze te veel vertrouwen op de computer omdat ze niet begrijpen wat er binnenin gebeurt (zowel in de computer als in de taal (met binnenin bedoel ik hier: de structuur van de taal, de kleine finesses die eigen zijn aan een taal)). Een spellingscontrole is slechts een hulpmiddel bij het schrijven van een tekst, maar uiteindelijk moet je toch gewoon al het werk zelf doen; je kan geen wonderen verwachten van die software (nu nog niet in ieder geval, in de toekomst is de kans vrij groot dat de spellingscontrole veel beter kan worden, maar die gaat gepaard met geavanceerde artificiële intelligentie, vermits de software de zin die hij naleest moet begrijpen, terwijl mensen vaak al geen perfect gestructureerde zinnen schrijven of zinnen verkeerd interpreteren. De AI is eigenlijk al ver gevorderd, maar komt nog niet eens in de buurt van de intelligentie van levende wezens).
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 03-03-2007, 12:21
Verwijderd
Citaat:
marco_nogwat schreef op 02-03-2007 @ 21:08 :
je bedoelt een betere spellingscontrole in word?
waarom heb je dat nodig, voor mij werkt de standaartverbetering best
Ja, dat zien we.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Liefde & Relatie Ik word er echt moe van..
flfun
22 29-10-2010 08:01
Psychologie Hoe word beslotren of je wel of niet opgenomen word?
metallica
4 29-06-2004 16:04
Verhalen & Gedichten The power of words
Pinkeltje
4 24-05-2002 10:33
Software & Hardware Probleempje Word 6.0
Mara
5 14-04-2002 13:53
Verhalen & Gedichten Words from a broken heart...
AnTaRTiCa
8 12-01-2002 14:44
Verhalen & Gedichten The three words
Make Yourself
2 08-10-2001 06:38


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:42.