Oud 12-03-2007, 09:36
Cait
Cait is offline
Gisteren maakte mijn andere computer een heel eng klikgeluid en gaf hij een 'Disk Boot Failure' aan. Na wat Googlen ben ik tot de treurige conclusie gekomen dat m'n harde schijf waarschijnlijk dood is. Ik moet 'em dus vervangen, maar ik heb eigenlijk geen flauw idee hóe.

Hoe haal ik mijn oude harde schijf eruit?

Wat voor harde schijf heb ik nodig? (Ik draaide niets spannends op die andere computer, alleen Office en een paar spellen. Het was er geloof ik een van 20GB)

Hoe installeer ik de nieuwe?

En hoe installeer dan weer opnieuw Windows enzo?

Zijn er nog valkuilen waar ik op moet letten?

Normaal gesproken regelt iemand anders dit allemaal voor me, maar dat kan in dit geval niet en het is belangrijk dat ding snel weer aan de praat te krijgen. Ik heb al de hoop opgegeven de bestanden die erop zaten weer terug te krijgen, maar dat is op zich niet zo erg. Kan iemand me helpen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-03-2007, 10:03
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Eruit halen is simpel:

- Computer uitzetten
- Stroom loskoppelen
- Kast openschroeven
- Kabels van harde schijf loshalen (stroomkabel en brede, platte IDE-kabel)
- Schroefjes losdraaien
- En schijf eruit halen

Nieuwe schijf erin zetten gaat op dezelfde manier maar dan andersom. Valkuilen zijn er niet zoveel - hoogstens de jumperinstellingen van de harde schijf; dat zijn één of twee pinnetjes die standaard meestal al goed staan en te maken hebben met de positie van de schijf op de IDE-kabel. Meestal kunnen daar namelijk twee apparaten op worden aangesloten en de computer moet weten welke daarvan "master" en welke "slave" is. Dat stel je dus in met die jumpers, maar met harde schijven is het meestal zo dat er toch maar één op de kabel zit aangesloten en dan moet 'ie gewoon op master. Waarschijnlijk werkt het gewoon meteen en anders kun je eht altijd hier vragen.

Wat je moet kopen is een 7200rpm IDE-schijf, die heb je in allerlei groottes en van allerlei merken maar dat laatste maakt in principe niet zoveel uit. Die schroef je gewoon in de computer en dan is het een kwestie van Windows installeren - gewoon de Windows-CD in de computer stoppen, ervoor te zorgen dat de computer opstart vanaf die CD-ROM en dan begint de setup vanzelf.
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.

Laatst gewijzigd op 12-03-2007 om 10:08.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2007, 19:59
Cait
Cait is offline
Okee, dat klinkt vrij eenvoudig. Misschien lukt het me zelfs ook. Ik ga het van de week proberen. Dankjewel!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Software & Hardware Ext. harde schijf tikt
TheWhiteOwl
0 25-07-2015 23:15
De Kantine The Big Lesaaiski #1324
Verwijderd
500 26-02-2011 15:57
Software & Hardware [Opslag] IDE en S-ATA schijf tegelijk?
Martin
16 27-03-2006 15:46
Software & Hardware [Systeem] Oude HD in nieuwe PC zetten
Mois
19 11-07-2005 15:43
Software & Hardware [Hardeschijf] Installeren geeft problemen
Someboy
11 19-06-2005 14:56


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:25.