Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-03-2007, 17:13
Verwijderd
Ik woon in een studentenhuis met zo'n 20 studenten/werknemers. Nu krijg ik net te horen dat we over 4 dagen er allemaal weg moeten zijn. De eigenaar heeft altijd gezegt dat we minimaal 2 maanden opzegtermijn krijgen, maar nu ontkent hij alles. Het vorige contract is verlopen en er waren nog geen nieuwe gemaakt.
Heb ik nu geen enkele recht als huurder? Een maand opzegtermijn is het minste wat ik wil bereiken! Ik ga de huisbaas vanavond nog bellen, maar als hij niet instemt, weet iemand dan organisaties die je kunnen helpen bij zoiets?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-03-2007, 17:32
Nona
Nona is offline
Kijk even in je oude contract. Misschien staat daarin iets over het voortzetten van het contract, en of dat in overleg gebeurt. Standaard wordt een contract automatisch verlengd als daar geen bericht over komt, volgens mij.

En bel de rechtswinkel. Ik kan me niet voorstellen dat je bij een kort geding in het ongelijk gesteld kunt worden, maar daar kun je beter advies krijgen.
Oud 12-03-2007, 17:38
Ivo
Ivo is offline
Bel morgenochtend meteen maar de huurcommissie en je rechtsbijstand. In principe is het namelijk bij wet verboden om zomaar huurders op straat te zetten. Een huurcontract kan niet zomaar opgezegd worden door de verhuurder, daar moet hij gegronde redenen voor hebben. Verkoop van het pand is daarvoor geen reden, bij verbouwing ben je alleen maar verplicht om tijdelijk (tijdens de duur van de verbouwing) ergens anders te gaan wonen.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2007, 17:54
Verwijderd
Als je 1 keer per maand huur betaalt, heb je altijd 1 maand opzegtermijn. Ook als je geen contract hebt. Zelfs als er in het contract zou staan dat het maar 1 week is. Die opzegtermijn is minimaal de huurbetaal termijn, wettelijk.

Laatst gewijzigd op 12-03-2007 om 17:58.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2007, 17:59
T_ID
T_ID is offline
Dat kan niet, je verhuurder heeft een van de wettelijke opzeggingsgronden nodig. "het contract is verlopen dus oprotten" is geen geldige grond.
http://www.lsr.nl/listitem.php?menu_id=67&page_id=556

Of beter gezegd, het is wel een geldige grond, maar dat moet van tevoren zijn afgesproken dat jij over vier dagen (die datum minus de ontruimingstermijn moet dan de datum van einde contract zijn, anders is het al onzin). Als je huisbaas er niet zelf gaat wonen zal de rechter per definitie al weigeren het contract te ontbinden, jouw belangen gaan dan boven die van de verhuurder.

Ook weer na te lezen:
http://www.lsr.nl/listitem.php?menu_id=67&page_id=549

Je binnen vier dagen op straat zetten kan en mag simpelweg niet zonder aankondiging en in acht neming van de ontruimtermijn. Daardoor moet je je niet laten intimideren, want je verhuurder kan dat domweg niet handhaven.

Zodra de man dat wil afdwingen stuit hij er namelijk op dat de belangen van 20 huurders per definitie groter zijn dan zijn eigen belangen.
Reageren

Regels voor berichten