Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-03-2007, 22:28
EXBO
EXBO is offline
De laatste tijd heb ik me gerealiseerd dat ik helemaal niet de persoon ben, die ik wil zijn.
Ik ben lui en daardoor doe ik te weinig op school (ik zit in 5VWO, wel een jaar waar je wat moet doen), waardoor ik weer slechte cijfers haal. ik let niet meer op in de klas en zelfs de dag voor een proefwerk doe ik niet veel. In plaats daarvan kijk ik tv of zit ik te msnen. Als ik mn boek pak en me probeer te concentreren lukt het me vervolgens niet waardoor ik vaak de volgende dag niet naar school ga omdat ik niet geleerd heb. Ik ga problemen uit de weg. Als vriendinnen bellen om aan mij iets te vragen voor de toets (omdat ze me zo slim vinden zeggen ze) doe ik net alsof ik hard aan het leren ben, maar dat ik daar nog niet ben (waar ze een vraag over hebben).
Verder eet ik steeds ongezonder en geef ik vrijwel al mijn geld uit aan snoep en chips, terwijl ik veel liever geld spaar voor iets echt leuks. Ook sport ik te weinig en ik heb meerdere keren mijn judoles (die vroeg op de zaterdag ochtend is) geskipt omdat ik geen zin had, ik wilde veel liever in mijn bed blijven liggen.

Ook reserveer ik vaak de zondag voor huiswerk (ik stapel alles in de week op zodat ik weg kan naar vrienden s'avonds) maar ik zet altijd mn pc aan voor de muziek en mn msn voor overleg met klasgenoten, vervolgens kijk ik nog ff een filmpje op youtube of hele afleveringen van series die op mn pc staan. Voor ik het weet is het alweer 4 uur en heb ik nog steeds geen zak aan mn huiswerk gedaan. Meerdere keren heb ik mn pc uitgezet maar ik kan niet concentreren zonder muziek, en leuke cd's heb ik niet (de radio heb ik ook geprobeerd, zonder succes). De verleiding om msn aan te zetten is te groot, en ik heb geen zelfdiscipline. Ik heb ook een keer mn internet eruit getrokken en mn adapter aan mn moeder in bewaring gegeven, totdat mn huiswerk af was, hielp ook geen zak, ik liet me afleiden door andere dingen, mn tekenboek, ging nog een keer wat te eten of te drinken pakken, had plotseling zin om foto's uit te zoeken.

Ik heb meerdere geprobeerd mezelf te veranderen, eerst door te besluiten dat het zo niet kon, dat ik meer tijd aan huiwerk ging besteden en minder snoep ging kopen, later door een heel plan te bedenken met beloningen en straffen als ik me niet aan mn standpunten hield. Allebei zonder succes. Ik heb geen zelfdiscipline! Ik ga problemen uit de weg en heb vaak geen zin om moeite voor leuke dingen te doen (geld sparen, goed leren zodat ik een goed cijfer haal).

Verder heb ik mensen welleens verteld dat ik niet tevreden ben met mezelf en dat ik niet snap dat iedereen me zo aardig vind. Ze reageren dat het onzin is dat ik zo over mezelf denk omdat ik zo lief en leuk ben, ik probeer dat te accepteren maar dit veranderd niet dat ik mezelf wil veranderen.

Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik:
1. lui ben
2. geen zelfdiscipline heb
3. problemen uit de weg loop

weet iemand hoe ik meer zelfdiscipline kan krijgen?
Oud 12-03-2007, 22:55
Roos
Roos is offline
Hmm je hebt al best veel geprobeerd zie ik

Ik heb dit probleem ook gehad, maar ben er eigenlijk vanzelf uitgekomen. Ben wel blijven zitten overigens in 5 VWO. Op een gegeven moment ging er gewoon een knop bij mij om, en dacht ik: ik WIL mijn VWO halen, ik ben er slim genoeg voor, dus nu ga ik het gewoon DOEN.

Ik heb nog 3 tips voor je die je kunt uitproberen (qua studie):
Tip 1: zorg voor een prikkel-arme omgeving om te leren, zodat je zo min mogelijk afgeleid wordt. Voorbeelden: de bibliotheek, of misschien is er een huiswerkklas op school, of kun je na school op een rustige plek je huiswerk maken. Natuurlijk is er altijd wel IETS waardoor je afgeleid kunt worden, maar je kunt het zoveel mogelijk uit de weg gaan.

Tip 2: zorg voor een partner, een studiemaatje of een 'mentor', die je helpt met studeren. Dit kan een klasgenoot zijn (maar dan wel een serieus iemand, zodat je niet de hele middag aan het kletsen bent), of misschien je vader/moeder of een tante ofzo. Misschien een van de docenten of je decaan op school.
Dan kun je de schijn niet meer ophouden ("ja ik ben al aan het leren"), maar wordt je gecontroleerd.

Tip 3: beetje stomme tip, maar het is wel waar. Alle begin is moeilijk. Ik haatte wiskunde altijd, maar als ik eenmaal supergoed bezig was, vond ik het eigenlijk best leuk, omdat ik de stof snapte. Je beste beloning is dan een goed cijfer op je repetitie. Dat geeft je motivatie om de volgende keer weer goed te leren. Als je jezelf dus eenmaal een grote schop onder je kont hebt gegeven, zal je zien dat het allemaal helemaal niet zo erg is

Dit zijn enkel tips qua studie.

Nog even in het algemeen: ben je de laatste tijd ook depressief of droevig? Heb je het idee dat het allemaal geen zin heeft? In dat geval zijn er misschien andere dingen aan de hand waardoor je disciplineniveau zo laag is. Dan is het misschien een goed plan om eens langs de huisarts te gaan.

Zet hem op! Bedenk gewoon hoe tof het zou zijn als je daar staat tijdens de diploma uitreiking
Oud 12-03-2007, 22:57
Roos
Roos is offline
Oh ja nog iets, misschien vind je nog tips op
www.zwaarweer.nl
Oud 12-03-2007, 23:09
Lyne
Lyne is offline
Ik heb precies hetzelfde, alleen zit ik in 6vwo. Het zijn echt nog maar de laatste loodjes maar ik heb bijvoorbeeld vandaag nog niets gedaan terwijl ik over twee weken mijn PWS moet afhebben bijvoorbeeld.

Ik PM je morgen even, oke?
Met citaat reageren
Oud 12-03-2007, 23:15
Verwijderd
Ik herken je afleiding-geval als je op de pc zit en dingen moet doen.
Internet is een verslavend iets wat veel mensen onderschatten, en dat gaat bij jou ten kosten van je huiswerk. Ik denk dat je moet gaan inzien hoe belangrijk school voor je is en maak daarbij een doel voor jezelf wat je plannen erna zijn.

1: Je conclusie dat je lui bent is incorrect, want als je lui was had je dit niet als een probleem gezien. Als je lui was zag je wel hoe het afliep en maakte je er niet zo druk om. Je bent niet lui, je weet geen omgang met de situatie
2: Zelfdiscipline kan ook te maken hebben met je afleiding met de mogelijkheden op je pc (youtube/msn/muziek). Dat je je niet kan concentreren zonder muziek lijkt me sterk? Op school werk je toch aan dingen waar geen muziek aanwezig is? Of gebruik je een ipod op school? (heee, ideeeee).
3: Problemen uit de weg lopen doe je ook niet. Je maakt hier een topic en geeft je problemen aan. Je zit in (even) in de knoop en het maakt je allemaal wat van slag.
Probeer te relativeren en zet jezelf niet zo onder druk.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2007, 23:25
hermanf
hermanf is offline
Discipline is iets wat overschat wordt. Hiermee kun je de oorlog niet winnen omdat het woord discipline al suggereert dat je eigenlijk iets anders wil maar je er toe zet het niet te doen, door wilskracht. Dit kan nooit lang duren. Er moet meer in het spel zijn, zoiets als overtuiging bijvoorbeeld.

Ik heb als voorbeeld stoppen met roken. Dat is iets wat mij gelukt is en waar veel mensen nogal mee worstelen. Als je niet echt een reden hebt om te stoppen en er niet echt over nagedacht hebt dan moet het op discipline en gaat het fout. Ik ben in dezen overtuigd, ik ken de voor- en nadelen en momenteel weet ik zeker dat ik niet meer wil roken. Dat is een besluit. Ik ben trouw aan mezelf en doe het dan ook niet. Dat is heel iets anders dan discipline.

Wat ik denk dat je moet doen is in kleine stapjes werken. Je hoeft jezelf helemaal niet op te leggen dat je de hele zondag aan het werk gaat, dat is ook niet te doen. Beloof jezelf eerst eens dat je een half uur of een kwartier huiswerk gaat maken. Lukt dit, hou dit dan aan en bouw het wat op. Mijn ervaring is dat als je door krijgt dat je dit soort beloftes aan jezelf kunt houden je niet gauw weer wil terugvallen. Je merkt dat je controle over jezelf krijgt en dat is lekker.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2007, 19:22
EXBO
EXBO is offline
heel erg bedankt voor de reacties!

ik had gisteren een wiskunde proefwerk, en ik ben in mijn tussenuren in de mediatheek gaan zitten met 2 vriendinnen, die ook moesten leren en ik heb voor de verandering wat gedaan! De een heeft me ook heel veel uitgelegd, studiemaatjes helpen! De eerste keer in 3 maanden dat een wiskunde proefwerk goed ging geloof ik, ik ben zo blij!
Oud 15-03-2007, 21:22
Verwijderd
Citaat:
EXBO schreef op 15-03-2007 @ 20:22 :
heel erg bedankt voor de reacties!

ik had gisteren een wiskunde proefwerk, en ik ben in mijn tussenuren in de mediatheek gaan zitten met 2 vriendinnen, die ook moesten leren en ik heb voor de verandering wat gedaan! De een heeft me ook heel veel uitgelegd, studiemaatjes helpen! De eerste keer in 3 maanden dat een wiskunde proefwerk goed ging geloof ik, ik ben zo blij!
Je moet nu natuurlijk niet teleurgesteld zijn als je een waanzinnig slecht cijfer hebt. Je moet dit eerder zien als een start, zodra je bijvoorbeeld bij wiskunde kilometers gaat maken komt het opeens goed. (Ik heb in 5V 20 wekenlang alleen maar 4-en en 5-en en 6-en gehaald en toen werden het opeens 7-ens). Hard werken loont wel, maar niet direct. Probeer je teleurstelling daarom te overkomen en het bij te houden, want het helpt echt.

Je zegt in je beginpost dat je vaak 's avonds je huiswerk niet wil maken en het opstapelt naar zondag zodat je door de weeks naar vrienden kan. Is het niet mogelijk dat je elke dag meteen uit school wat huiswerk maakt? Vaak heb ik nog maar 2 of 3 opgaven die ik af moet maken en dat is dan zo gedaan! Ik vind huiswerk maken zo'n lekker gevoel; als het af is, is het af en zit je tenminste niet met een berg werk op zondag. (ik zit iedere dag misschien een halfuurtje - driekwartier).
Met citaat reageren
Oud 16-03-2007, 08:03
Pruts0r
Pruts0r is offline
Citaat:
EXBO schreef op 12-03-2007 @ 23:28 :
*knip*
Met die post zou je mij wel kunnen beschrijven... Alles klopt zo ongeveer, alleen ben ik een jongen....

Mja, als ik me wat beter voel eens effe deze topic doorlezen
Oud 18-03-2007, 08:27
dallie
dallie is offline
Citaat:
rant
Je lijkt op mij toen ik zo oud was. Hoe fout het ook klinkt.

Zelfdiscipline krijg je met interesse. Mijn school stimuleerde mij niet echt en mijn universiteit nu op dit moment ook niet echt. Ik lees nu vooral boeken en doe dingen die ik zelf leuk vind en de vakken die ik doe haal ik gewoon omdat ik ze zie als dingen die ik moet halen.

De interessante dingen leer ik in mijn vrije tijd. Deze aanpak werkt bij mij. Ik leer een hoop en hou mijn hersenen actief en af en toe besteed ik wat tijd aan een tentamen.
Oud 20-03-2007, 19:09
netty_dushi
netty_dushi is offline
omg ik dacht dat ik de enige was...voel me net zo kut als exbo

en ik ben ook echt helemaal niet tevreden met mezelf...ik snap ook niet dat mensen mij slim lief aardig knap vinden enz...
en wat ik ook doe en wat ik ook probeer het werkt gewoon niet!!!
Oud 26-03-2007, 19:29
Lollige
Lollige is offline
Ik herken me ook helemaal, helaas
Maar doordeweeks is het ook gewoon zo saai, dat je helemaal geen zin hebt om nog iets te gaan doen.
Oud 27-03-2007, 07:59
Rioto
Citaat:
bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla

weet iemand hoe ik meer zelfdiscipline kan krijgen?
je realiseren dat je nu niet goed bezig bent, en dat weet je maar waarom dan dit verhaal ? als je echt wil veranderen zoals je zegt waarom vraag je dan advies? wil je het wel echt? flikker die pc uit en doe wat je moet gaan doen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten