Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-03-2007, 21:00
McDuck
McDuck is offline
Hier een column die ik een tijdje geleden heb geschreven.
Graag commentaar, kritiek, tips etc.

°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°

‘Nog twintig minuten, dan gaat de bel,’ roept de leraar. Oh nee toch, nog twintig minuten. De beste man had me net zo goed een klap in mijn gezicht kunnen geven, het effect was hetzelfde geweest. Wat gaat de tijd snel! Ik schrik op en kijk op mijn horloge, maar weet dat ik mijn tijd beter kan gebruiken. Tien over half twaalf. Ik kijk weer op mijn blaadje en probeer me te concentreren op de opgave waarmee ik bezig was, de laatste van dit proefwerk.

Gegeven zijn de functies f(x)=2+ 3log(x+4) en g(x)=3 + 2log(x-1). De grafieken snijden van de lijn x=6 een lijnstuk AB af. Bereken de lente van AB in twee decimalen nauwkeurig.

De lente. Ze maken weer eens een spelfout, de sukkels. Moet ik nu de lente van AB berekenen? Wat nou als ik opschrijf: ‘Het is onmogelijk met deze gegevens de lente te bepalen, evenmin als de zomer, de herfst of de winter. Een fijne dag verder.’ Dat kunnen ze onmogelijk fout rekenen. Ze zullen natuurlijk zeggen dat ik de lengte had moeten berekenen en dat ik daarom geen punten voor de opgave krijg. Maar dat maakt niet uit, ik kan naar de rechter stappen en ik zal hoe dan ook die punten krijgen. Een blik op mijn horloge doet me beseffen dat ik aan de verliezende hand ben. Er zijn weer vijf minuten voorbij, ik heb kostbare tijd verloren door over de meest onwerkelijke scenario’s na te denken. In een poging me te concentreren doe ik mijn ogen dicht. In plaats van toevallig het juiste antwoord zie ik alleen maar x-en dansen. Ik doe mijn ogen weer open en zie wederom x-en, ditmaal dansen ze niet maar liggen ze mij aan te staren. Oké, hoe pak ik dit aan? De grafieken uittekenen en dan het lijnstuk AB opmeten? Dan kom ik waarschijnlijk wel op het goede antwoord uit maar ze willen natuurlijk dat ik het probleem ga oplossen en niet opmeten. Oei, ik moet deze opgave echt goed maken want over de voorgaande opgaven heb ik niet echt bepaald een goed gevoel. Als ik deze opgave fout heb, haal ik zeker een onvoldoende. En ik sta al zo slecht voor wiskunde. Een 3,8 en een 6 heb ik al gehaald. Als ik nu een 4 haal wordt mijn gemiddelde, even kijken, 13,8 gedeeld door 3 is (intikken op mijn rekenmachine) een 4,6.

‘Nog vijf minuten’. Vijf minuten, dat is vijf keer zestig is driehonderd seconden. Hoe kan ik in driehonderd seconden zo’n opgave oplossen! Dat is onmogelijk.
Op dat moment besef ik dat ik verslagen ben, eigenlijk al twintig minuten geleden, vanaf het moment dat mijn wiskundeleraar mij een klap in mijn gezicht gaf. Nog honderd seconden, dan is het lente.

Laatst gewijzigd op 14-03-2007 om 21:03.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-03-2007, 21:19
kruizer
kruizer is offline
Het begin is ijzersterk.
Het kan komen omdat ik hier ondertussen het derde pilsje wegsla, maar toen je over die jaargetijden begon rpoeste ik zowat een hele lading Grolsch tegen m'n scherm aan.
Het stuk daarna deed me dan weer niks, dat gewauwel over x-en en opgaven.

Doe wat meer met de stijl van het begin, rare verbanden en absurde gedachten enzo, dan word ik fan!
Met citaat reageren
Oud 14-03-2007, 21:29
leiv
leiv is offline
Ik vrees dat er vandaag wederom kritische geluiden uit mijn mond zullen gaan klinken.

Ten eerste vind ik de column saai. Er zit geen pit in. Wegdromen tijdens een opgave kan leuke dingen opleveren, maar dat is nu voor mijn part niet het geval. Ten tweede zitten er teveel uitleggingen en herhalingen in de tekst. Deze heb ik tussen blokhaken geplaatst. Ten slotte zijn er een aantal overbodige zinsneden te bespeuren. Deze heb ik tussen ronde haken gezet.

Een kleine positieve noot: ik vond het ergens wel herkenbaar, waardoor ik toch heb doorgelezen.

Citaat:
McDuck schreef op 14-03-2007 @ 22:00 :

‘Nog twintig minuten, dan gaat de bel,’ roept de leraar. Oh nee toch, nog twintig minuten. De beste man had me net zo goed een klap in mijn gezicht kunnen geven, [het effect was hetzelfde geweest]. Wat gaat de tijd snel! Ik schrik (op) en kijk op mijn horloge, [maar weet dat ik mijn tijd beter kan gebruiken]. Tien over half twaalf. Ik kijk (weer) op mijn blaadje en probeer me te concentreren op de opgave waarmee ik bezig was, de laatste van dit proefwerk.

Gegeven zijn de functies f(x)=2+ 3log(x+4) en g(x)=3 + 2log(x-1). De grafieken snijden van de lijn x=6 een lijnstuk AB af. Bereken de lente van AB in twee decimalen nauwkeurig.

De lente. Ze maken weer eens een spelfout, (de sukkels. Moet ik nu de lente van AB berekenen?) Wat nou als ik opschrijf: ‘Het is onmogelijk met deze gegevens de lente te bepalen, evenmin als de zomer, de herfst of de winter. (Een fijne dag verder).’ Dat kunnen ze onmogelijk fout rekenen. (Ze zullen natuurlijk zeggen dat ik de lengte had moeten berekenen en dat ik daarom geen punten voor de opgave krijg. Maar dat maakt niet uit, ik kan naar de rechter stappen en ik zal hoe dan ook die punten krijgen). Een blik op mijn horloge doet me beseffen dat ik aan de verliezende hand ben. [Er zijn weer vijf minuten voorbij, ik heb kostbare tijd verloren door over de meest onwerkelijke scenario’s na te denken. In een poging me te concentreren doe ik mijn ogen dicht]. In plaats van toevallig het juiste antwoord zie ik alleen maar x-en dansen. Ik doe mijn ogen (weer) open en zie wederom x-en, ditmaal dansen ze niet maar liggen ze mij aan te staren. Oké, hoe pak ik dit aan? De grafieken uittekenen en dan het lijnstuk AB opmeten? Dan kom ik waarschijnlijk wel op het goede antwoord uit maar ze willen natuurlijk dat ik het probleem ga oplossen [opmeten is ook oplossen. Uitrekenen dus.] en niet opmeten. Oei, ik moet deze opgave echt goed maken want over de voorgaande opgaven heb ik niet echt bepaald een goed gevoel. (Als ik deze opgave fout heb, haal ik zeker een onvoldoende. En ik sta al zo slecht voor wiskunde. Een 3,8 en een 6 heb ik al gehaald. Als ik nu een 4 haal wordt mijn gemiddelde, even kijken, 13,8 gedeeld door 3 is (intikken op mijn rekenmachine) een 4,6. )

‘Nog vijf minuten’. Vijf minuten, dat is vijf keer zestig is driehonderd seconden. Hoe kan ik in driehonderd seconden zo’n opgave oplossen! Dat is onmogelijk.
Op dat moment besef ik dat ik verslagen ben, eigenlijk al twintig minuten geleden, vanaf het moment dat mijn wiskundeleraar mij een klap in mijn gezicht gaf. Nog honderd seconden, dan is het lente.

Laatst gewijzigd op 14-03-2007 om 21:32.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2007, 12:50
Roosje
Roosje is offline
Ik ben het eens met Leiv. Schrijven is schrappen eah, probeer niet alles letterlijk te vertellen, maar daag je lezers een beetje uit.
Oud 16-03-2007, 19:16
pomme
pomme is offline
McDuck, luister maar niet aan de rest. Of jawel, luister er naar, maar lees en ontdek dat ik een tegengestelde mening ben toegedaan.
Ik vind hem heel herkenbaar, wél pit hebben en goed lopen. Petje af voor je slotzin.
Ik vind wel dat je in de eerste alinea al wat meer mag laten doorschemeren van wat zal komen. Die is naar mijn idee "te gewoontjes".
Meer van dat.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2007, 11:20
-zen-Chris
-zen-Chris is offline
Het deed me weinig.
Oud 19-03-2007, 18:25
Orpheus
Orpheus is offline
Ik vind het leuk geschreven, maar sluit me volledig bij leiv aan wat betreft het schrappen.

Echter; ik vind dit wel leuk gedaan.
Oud 19-03-2007, 19:37
Saralien
Saralien is offline
De slotzin is geweldig.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2007, 21:20
homehapero
homehapero is offline
ik vind hem helemaal leuk!
de eerste zin is zwak en ik dacht weer iets typisch te gaan lezen maar de rest vind ik zeer sterk, origineel en grappig.

@leiv: je wordt voorspelbaar jongen
Reageren

Regels voor berichten