Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
De laagste inkomens kopen niet, maar huren hun huizen. Dat is nog de grootste reden waarom hypotheekrenteaftrek denivellerend werkt.
Bij de bovenstaande uitleg moet je nog maar zien of dit inderdaad (de)nivellerend werkt. Inderdaad, de rijkeren mogen in de 52 %-schaal aftrekken, dus stel zij betalen uiteindelijk 5200 euro minder. De lagere inkomens hebben een voordeel van bijv 4200. Maar.....het is de vraag of 5200 meer is dan 4200....in % van hun inkomen ! Dus 5200 : inkomens rijkeren ...ten opzichte van ...4200 : inkomens lagere lonen. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
Let op: je moet het altijd relatief zien ! Voordeel gedeeld door inkomen, x 100 %
nivellerend = als arm er meer procent (!) bij krijgt dan rijk. Stel we hebben twee buurmannen: Harm en Rijk. Als Rijk 10 % meer verdient dan Harm En hij heeft een 10 % grotere hypotheek Dan zou hij bij een proportioneel belastingsysteem evenveel voordeel hebben dan Harm. Nu is de belasting echter progressief, dus mag Rijk inderdaad meer aftrekken. Maar het loopt niet (helemaal)rechtlijnig. De armeren kopen helemaal niet, dan komt de lower middleclass die krom ligt voor hun hypotheek (de zgn schrijnende gevallen bij DSB en zo), de upper middleclass die lekker woont en het redelijk op kan brengen, en de rijkeren wonen nog wat ruimer, maar niet proportioneel. De beide middengroepen geven relatief het meest uit aan hypotheek, en profiteren dus ook het meest van aftrek. Bij sommetjes hierover zul je altijd uit moeten rekenen: voordeel Harm : inkomen Harm.... ten opzichte van .... voordeel Rijk : inkomen Rijk Als je niet verder redeneert dan 52%> 42% maak je toch die denkfout. 52% van 10000 euro = 5200 euro 42% van 10000 euro = 4200 euro maar die 4200 kan wel relatief een groter bedrag zijn voor Harm. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Als je met een regeling degene met het hoogste inkomen met een grotere som geld bevoordeelt dan degene met het laagste inkomen, werkt de regeling denivellerend.
||
Uh, dit stamt uit 2007....
Citaat:
Op dat niveau weegt de vermogensbelasting en de rente op de hypotheek op tegen het voordeel dat de HRA biedt.
||
![]() |
Citaat:
voor de uitspraak "de inkomesverschillen worden kleiner" kijken we toch echt naar de relatieve verschillen (in % bijv) en niet naar de absolute (in euro's) Dus als je rijk "met een grotere som geld bevoordeelt" (stel 100 euro) dan arm (stel 80 euro) dan kan dat nog steeds nivellerend werken, omdat 80 in verhouding meer is voor die armeren. De 'nivelleringsdefinitie' zit o.a. opgesloten in de Lorenzcurve, waar ook alleen maar relatief gekeken wordt, en in koopkrachtplaatjes, waarin ook altijd gesproken wordt over 'die groep gaat er x% op vooruit'. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Het gaat gewoon om het feit dat het gekoppeld wordt aan artikel 2.10 IB 2001. Hoe meer je verdient, hoe meer je belastingpercentage moet betalen, hoe hoger ook de aftrek. De aftrekpercentage is even hoog als je belastingpercentage waarover je moet betalen.
Ik verdien 33.000 , moet max 42 procent betalen. Dat mag ik ook van de rente aftrekken. Ik verdien meer als 100.000 ofzo, dan moet ik max. 52 betalen over een bepaald bedrag. Ik mag ook die 52 procent gebruiken om de rente deels af te trekken. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
daarom redeneer ik even door op jouw voorbeeld. die A mag dus 42 % aftrekken en die B mag 52 % aftrekken van eenzelfde rentebedrag is dit bijv 4200 tegenover 5200. Echter, en die fout wordt heel veel gemaakt, zelfs in antwoordenboekejs !, ]daar ben je er niet mee !! 4200 voor een armer iemand is meer dan 5200 voor een rijkere ! 4200 is voor die 33.000 verdient zo'n 12 %, hij gaat er 12 % op vooruit 5200 is 5,2 % voor die rijkere, die gaat er 5,2 % op vooruit Dus als de uitgangssituatie is: geen aftrek, en je overweegt bovenstaande aftrek dan profiteert arm meer dan rijk (in %) => nivellerend |
![]() |
||
Citaat:
Zoek de fout in die situatie eh?
||
![]() |
Citaat:
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Mensen die al langere tijd een huis hebben, vanaf zeg maar 1990 of daarvoor, zaten goed, want de huizen zijn in prijs enorm gestegen. Een vriend van me zei ooit eens dat hij in een bepaald jaar meer verdiend had door waardestijging van huis dan door te werken. Als dat flatbewoners zijn die tevens eigenaar zijn kunnen ze het misschien maar net betalen, maar kopen daarmee langzaamaan wel hun eigen huis, en bouwen daarmee een stuk vermogen op (wat vaak als pensioen gezien kan worden) Flatbewoners die huren doen dat niet. De flatbewoners waar T_ID op doelt, huurders (incl huursubsidie) moet je in een breder maatschappelijk perspectief zien: het zijn de sociaal lagere klassen, waar de overheid kiest voor een herverdeling van de welvaart. Dit doet ze o.a. dmv de woonlasten. De woonlasten alleen eruit pikken, en vervolgens dat vergelijken met de woonlasten van middeninkomens is dingen uit z'n context halen. Volgens mij profiteren de sociaal allerlaagsten het meest van huursubsidie en lage huren, heeft de groep er net boven (die nog niet koopt, zeg maar de fabrieksarbeider) het daardoor nauwelijks beter (de zgn armoedeval). Bij de 'lagere middeninkomens' zien we een tweedeling: zij die al lang een huis hebben zitten goed, incl een hypoaftrek. Degenen die nu nog meten kopen, of net gekocht hebben, zitten aan veel te dure huizen vast, die huizen zijn zo duur juist vanwege de hypoaftrek. (marktwerking op de huizenmarkt). Dit geldt tevens, maar in mindere mate, voor bovenmodaal. Bij de echt hoge inkomens neemt het deel van het inkomen dat aan wonen wordt uitgegeven juist weer af. Zij profiteren derhalve ook weer minder als die woonlasten een % afnemen (door bijv hypoaftrek) |
Ads door Google |
![]() |
||
Citaat:
Mijn ervaring is dat mensen in zo'n situatie meestal verkeerde beslissingen nemen, en veel luxe artikelen kopen.
|
Ik zie inderdaad met regelmaat mensen die per dag €6,- aan sigaretten kopen, voor een afstand van nog geen kilometer al de auto gebruiken en ook nog een pokerverslaving via internet hebben.
Ik betaal als student meer huur dan de mensen in sociale huurwoningen per persoon, je gaat mij niet wijsmaken dat zij met minder rond moeten komen. Toch kan ik het voor elkaar krijgen geld over te houden aan het eind van de maand.
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
Maar nu noem je één voorbeeld. Jij sprake over 'de flatbewoners' alsof het meestal zo is?
|||
Men in de vastgoedsector berekenen het door omdat de consument een duurder huis kan kopen (ofschoon de HRA eigenlijk voor iets anders was bedoelt) hierdoor werkt het prijsopdrijvend en kunnen de lage inkomens geen goedkope koopwoningen krijgen, bovendien blijft een goed deel van de middensector in de huur hangen, wat op zijn beurt in de huursector prijsopdrijvend werkt.
+ Citaat:
wat daar denivellerend aan is lijkt me duidelijk. Citaat:
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Wat is er eigenlijk zo links aan het belastingstelsel, ik zou het niet als typisch links omschrijven.
||||
![]() |
Citaat:
mensen die een flatje nog niet kunnen betalen hebben ofwel te hoge uitgaven (roken, drinken, auto's, dure vakanties) ofwel te weinig inkomsten. Als dat komt omdat ze een bedrijfje hebben dat niet zo goed loopt, is dat ondernemersrisico. Citaat:
Citaat:
Het is de laatste tien jaar wel gedenivelleerd trouwens, waarmee we weer back on topic zijn. |
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
Daar zit trouwens ook de oorzaak van de rampspoed als men gaat morrelen aan de HRA; ook dan zijn er te weinig (nieuwe) woningen, en dus dalen de prijzen nauwelijks.
||
Citaat:
Ter vergelijking: in andere landen is dat soms minder dan de helft.
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
Wat saai zeg #42 TopDrop | 500 | 18-10-2007 22:15 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Balkenende - Bos WärteR | 500 | 06-11-2006 16:38 | |
Op wie ga je stemmen? #2 Mark Almighty | 500 | 27-10-2006 21:26 | |
Helft huizenbezitters: hypotheekrenteaftrek niet heilig Love & Peace | 34 | 14-04-2006 12:35 | |
Blanke superieuriteit deel 2 AsianDF | 204 | 11-01-2005 20:15 | |
Hypotheekrenteaftrek NN | 10 | 19-05-2003 19:43 |