Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Bekijk resultaten poll: Wat vinden jullie van middeleeuwse literatuur?
Dat is helemaal niets voor mij! Het is te saai, te moeilijk, te oud, zegt niets over mijn interesses... 2 33.33%
Interessant, je kan er iets uitleren 2 33.33%
Het schrikt mij te beetje af 1 16.67%
Zal ik alleen maar lezen als het moet 1 16.67%
Aantal stemmers: 6. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-04-2007, 09:29
Tanneke
Tanneke is offline
Hoe staan jullie tegenover middeleeuwse literatuur?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-04-2007, 09:48
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Dat is helemaal niets voor mij: te saai, te oud. Niet te moeilijk en soms kan het wel grappig zijn, maar het interesseert me gewoon niet zoveel.
Oud 02-04-2007, 09:53
Verwijderd
Ik heb het tijdens mijn jaar Nederlands relatief veel moeten lezen en toen ik eenmaal gewend was aan middelnederlands taalgebruik, vond ik het echt enorm tof. Mensen die letterlijk sterven aan een gebroken hart, koningen die iedereen "'t hoeft willen afslaen" en meer van dat moois. Interessant om te lezen.

Ik weet niet of er iets van te leren valt. Doordat de onderwerpen toch al zo ver van ons af staan is het moeilijk om er echt iets mee te kunnen en het voor ons vreemde taalgebruik bevordert dat ook niet echt. Het komt verdomd snel belachelijk over.

Ik heb toen, dankzij een goede docent, wel dingen eruit geleerd, voornamelijk over hoe men in de Middeleeuwen kon denken en hoe verkeerd ons beeld van middeleeuwers vaak is. Maar misschien kan een goed voorwoord ook veel doen. In ieder geval kunnen die teksten, naar mijn idee, nauwelijks nog gelezen worden als 'gewoon een interessant verhaal', maar moet je wel enige kennis van de context hebben en begrijpen wat voor andere plaats 'literatuur' in de middeleeuwse maatschappij had.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 02-04-2007, 17:23
apocrief
apocrief is offline
Wat is uitleren? Is er dan ook iets als inleren?
Met citaat reageren
Oud 02-04-2007, 19:03
Verwijderd
Geen van allen, eigenlijk. Nou ja, het is ook interessant, maar ik vind het niet alleen leuk omdat ik er iets uit kan leren, ik vind het gewoon leuk. Maar goed, de kans is momenteel vrij groot dat ik een master oudere letterkunde ga doen, dus dat zegt al genoeg

En Luh, ik denk dat je ze zeker wel kunt lezen als 'gewoon een interessant verhaal' (met enige achtergrondkennis in geschiedenis en enige oefening + in het geval van Middelnederlands een goed woordenboek, tenminste), maar omdat er zo veel meer in zit en omdat de stap zo groot is door het taalgebruik, denk ik dat weinig mensen het puur voor de lol doen.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2007, 19:07
Verwijderd
Citaat:
LUH-3417 schreef op 02-04-2007 @ 10:53 :
Ik heb het tijdens mijn jaar Nederlands relatief veel moeten lezen en toen ik eenmaal gewend was aan middelnederlands taalgebruik, vond ik het echt enorm tof. Mensen die letterlijk sterven aan een gebroken hart, koningen die iedereen "'t hoeft willen afslaen" en meer van dat moois. Interessant om te lezen.

Ik weet niet of er iets van te leren valt. Doordat de onderwerpen toch al zo ver van ons af staan is het moeilijk om er echt iets mee te kunnen en het voor ons vreemde taalgebruik bevordert dat ook niet echt. Het komt verdomd snel belachelijk over.

Ik heb toen, dankzij een goede docent, wel dingen eruit geleerd, voornamelijk over hoe men in de Middeleeuwen kon denken en hoe verkeerd ons beeld van middeleeuwers vaak is. Maar misschien kan een goed voorwoord ook veel doen. In ieder geval kunnen die teksten, naar mijn idee, nauwelijks nog gelezen worden als 'gewoon een interessant verhaal', maar moet je wel enige kennis van de context hebben en begrijpen wat voor andere plaats 'literatuur' in de middeleeuwse maatschappij had.

LUH-3417
dat dus alleen ipv het jaar nederlands was het bij twee jaar geschiedenis.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2007, 15:28
Krynn
Krynn is offline
*bromt*

Waar zit de optie 'helemaal te gek, ik duik elke keer weer dolenthousiast in de juweeltjes die deze teksten zijn'?

Ik hou van het puzzelen aan de hertaling, de thematiek in de wereldse teksten, het compleet andere en toch herkenbare wereldbeeld dat er uit spreekt. Wat Luh zegt, zo gek waren die middeleeuwers helemaal niet
Reageren

Regels voor berichten