Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-04-2007, 18:44
Pruts0r
Pruts0r is offline
Nou het probleem is dus dat ik de laatste weken heel onrustig slaap, omdat ik constant lastig word gevallen door mensen waar ik een hekel aan heb, in mijn dromen... Zo werd ik de afgelopen nacht in elke droom bekogeld met allerlei dingen door twee jongens uit mijn klas.

Zelfs toen ik een lekker Engels ontbijt at, in een huis waar ik eerder in een droom aan ben gevallen door 3 katten, werd er vanalles naar me toe gegooid...

Zijn er manieren waarop je je voor zoiets af kunt sluiten? Want ik slaap er echt heel slecht en onrustig door
Oud 09-04-2007, 19:11
Neushaar
Neushaar is offline
Dingen in dromen kunnen iets symboliseren waar je mee zit. Misschien is er iets mis in je leven, wordt je bijvoorbeeld gepest. Als je dingen overdag niet goed verwerkt, dan kunnen ze je 's nachts gaan achtervolgen. Wat je er aan moet doen weet ik niet. Je kan alle "standaard" trucjes proberen (melk drinken voor je naar bed toegaat, je hoofd leegmaken door op te schrijven waar je mee zit, geen televisie kijken voor het slapengaan etc.). Als die dingen niet lukken kun je bijvoorbeeld naar een dokter gaan en vragen wat hij denkt dat je moet doen om je beter te voelen.
Oud 09-04-2007, 19:14
Pruts0r
Pruts0r is offline
Citaat:
Neushaar schreef op 09-04-2007 @ 20:11 :
Dingen in dromen kunnen iets symboliseren waar je mee zit. Misschien is er iets mis in je leven, wordt je bijvoorbeeld gepest. Als je dingen overdag niet goed verwerkt, dan kunnen ze je 's nachts gaan achtervolgen. Wat je er aan moet doen weet ik niet. Je kan alle "standaard" trucjes proberen (melk drinken voor je naar bed toegaat, je hoofd leegmaken door op te schrijven waar je mee zit, geen televisie kijken voor het slapengaan etc.). Als die dingen niet lukken kun je bijvoorbeeld naar een dokter gaan en vragen wat hij denkt dat je moet doen om je beter te voelen.
kword idd gepest op school, hoewel het lang niet zo erg is als een paar jaar terug, in groep acht ofzo, of in 2 HAVO, maar toen had ik er nog geen last van...

ik ben wel autistisch, mss kan zoiets er ook mee te maken hebben? Heb ik laatst nog over gepraat met een oom van mij die zich daar heel veel in verdiept... Een sterker werkende rechter hersenhelft dus.. Daardoor ben ik ook heel gevoelig voor de stemming van mensen in de omgeving, ook al hebben ze een heel groot masker op.
Oud 09-04-2007, 19:17
Verwijderd
Citaat:
Pruts0r schreef op 09-04-2007 @ 20:14 :
Daardoor ben ik ook heel gevoelig voor de stemming van mensen in de omgeving, ook al hebben ze een heel groot masker op.
Misschien zeg ik iets doms, maar is dit logisch als je autistisch bent...? Mijn ervaring met mensen met autisme is juist dat ze dergelijke dingen veel minder/niet opmerken of er gevoelig voor zijn (eerder het tegendeel).
Met citaat reageren
Oud 09-04-2007, 19:48
Pruts0r
Pruts0r is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 09-04-2007 @ 20:17 :
Misschien zeg ik iets doms, maar is dit logisch als je autistisch bent...? Mijn ervaring met mensen met autisme is juist dat ze dergelijke dingen veel minder/niet opmerken of er gevoelig voor zijn (eerder het tegendeel).
Dat zal ook afhankelijk zijn van de vorm die je hebt lijkt me zo... Ik heb Asperger en dat is een vorm van HFA, maar als je echt klassiek autisme hebt kun je bijna niets en leef je echt heel erg in je eigen wereldje en daar ben ik meer het tegenovergestelde van...

Mja, kweetniet.. Het aanvoelen van de stemming van anderen en die overnemen heeft wel met mn Asperger te maken lijkt me zo...
Oud 09-04-2007, 19:54
Neushaar
Neushaar is offline
Dat je vroeger ook gepest werd en er toch nu pas last van die dromen hebt, wil niet zeggen dat het niet veroorzaakt wordt door het feit dat je gepest word. Misschien heb je je gevoelens te lang onderdrukt, en komt het er daarom nu "pas" uit.

Veel success ermee
Oud 09-04-2007, 19:58
Pruts0r
Pruts0r is offline
Citaat:
Neushaar schreef op 09-04-2007 @ 20:54 :
Dat je vroeger ook gepest werd en er toch nu pas last van die dromen hebt, wil niet zeggen dat het niet veroorzaakt wordt door het feit dat je gepest word. Misschien heb je je gevoelens te lang onderdrukt, en komt het er daarom nu "pas" uit.

Veel success ermee
mja, dat klopt mss wel, aangezien mn emotiekleppen nu langzaam maar zeker open beginnen te gaan

Ohja en tnx
Oud 10-04-2007, 21:10
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 09-04-2007 @ 20:17 :
Na ja, het kan natuurlijk zijn dat hij bepaalde 'stemmingen' overneemt..

Iemand met Asperger begrijpt immers niet altijd even goed waarom mensen zich op een bepaalde manier voelen / gedragen. Als mensen dan ineens afwijkend gedrag vertonen, komt het veel harder aan en kan hij daar dus gevoelig voor zijn.

Of hij echt begrijpt wat er speelt, is een tweede (no offence btw, Pruts0r, ik heb het over de autist in het algemeen )

Het is net zoiets als iemand beledigen, het niet doorhebben en je achteraf heel verdrietig voelen omdat de ander zomaar ineens 'raar' doet. Als je nou weet waarom de ander op een bepaalde manier reageert, dan kun je er iets aan doen (bijv. je excuses aanbieden.. iets waar je niet aan zou denken als je het niet begrijpt) en komt het ook minder hard aan.

Laatst gewijzigd op 10-04-2007 om 21:38.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2007, 08:14
Pruts0r
Pruts0r is offline
Citaat:
******** schreef op 10-04-2007 @ 22:10 :
Na ja, het kan natuurlijk zijn dat hij bepaalde 'stemmingen' overneemt..

Iemand met Asperger begrijpt immers niet altijd even goed waarom mensen zich op een bepaalde manier voelen / gedragen. Als mensen dan ineens afwijkend gedrag vertonen, komt het veel harder aan en kan hij daar dus gevoelig voor zijn.

Of hij echt begrijpt wat er speelt, is een tweede (no offence btw, Pruts0r, ik heb het over de autist in het algemeen )

Het is net zoiets als iemand beledigen, het niet doorhebben en je achteraf heel verdrietig voelen omdat de ander zomaar ineens 'raar' doet. Als je nou weet waarom de ander op een bepaalde manier reageert, dan kun je er iets aan doen (bijv. je excuses aanbieden.. iets waar je niet aan zou denken als je het niet begrijpt) en komt het ook minder hard aan.
nja, ik heb zelf dus wel vaak dat ik begrijp waarom die persoon zich zo voelt, nja niet met alle mensen, maar wel heel erg bij de mensen die ik goed ken... De meesten daarvan, nja t zijn er niet zoveel, hoef ik alleen maar aan te kijken en dan weet ik al wat er aan de hand is.

Van mensen die ik minder goed ken neem ik wel de stemming vaker over, dat voel ik dus aan, maar dan weet ik vaak niet waardoor die persoon zich zo voelt.

Iemand onbewust en niet bedoeld beledigen heb ik ook wel eens last van, maar het is vooral omdat bepaalde emoties of gedachtes heel moeilijk te verwoorden zijn, zeker voor iemand met een ASS.

Ik denk wel dat de meeste mensen met autisme doorhebben dat ze iets verkeerds hebben gezegd als iemand ineens kwaad is nadat zij iets hebben gezegd, maar vaak weten ze dan niet waarom die persoon daardoor kwaad is geworden en dat merk ik zelf ook regelmatig. Je hebt dan autisten die dichtklappen, maar er zijn ook mensen die dan weten wat ze moeten doen in zulke situaties. Veel autisten trainen zichzelf daarop en ook het contact met andere mensen is vaak heel lastig, maar ook daar kun je in oefenen, iets dat ik ook heel veel doe namelijk. Mja, ik ga nu eigenlijk behoorlijk offtopic, maar dat is even niet erg.

Maar vaak voel ik me al ongemakkelijk als ik ergens binnenkom, als er dan een bedrukte sfeer hangt. Hoe je dat moet omschrijven weet k niet precies, maar dat is dan gewoon een bepaald gevoel dat ik krijg en kweet niet of het nu fijn is dat ik dat aan kan voelen of juist niet. Aan de ene kant voel ik me er vaak ongemakkelijk door, maar aan de andere kant weet je dan wel dat je moet uitkijken met het maken van grappig bedoelde opmerkingen, of je kunt gewoon praten met die persoon over wat er aan de hand is.

Ik denk wel dat zulke dingen minder voorkomen bij klassiek autisme als bij een vorm van HFA, zoals Asperger of als bij PDD-NOS
Oud 11-04-2007, 11:57
igfy
igfy is offline
Ik heb daar ook wel eens last van hoor. Nu droom ik vooral veel over mijn ex. Eerst dat we nog bij elkaar waren en nu droom ik steeds dat hij bij me weg gaat, dus waarschijnlijk zit er vooruitgang in. Ook droom ik wel eens over mensen die ik niet zo mag en die dan allemaal stomme dingen gaan doen in mijn dromen.

Ik denk dat dit gewoon betekent dat ik mijn gevoelens overdag wegdruk en er niet genoeg bij stil sta, of misschien sta ik er wel te veel bij stil op sommige momenten.

Hoe vervelend ik het ook vind, ergens beschouw ik het wel als een gezond iets...
Oud 11-04-2007, 14:04
Pruts0r
Pruts0r is offline
Nu dus ook daardoor nog eens last van koppijn en misselijkheid Zou de huisarts daar mss iets mee kunnen doen? Medicatie ofzo?
Oud 11-04-2007, 17:27
igfy
igfy is offline
Dat zou ik niet zo kunnen zeggen. Als je weet dat je pijn daardoor veroorzaakt wordt, dan zijn het duidelijk klachten die overgaan als je dromen ook overgaan. Misschien kun je om iets vragen waardoor je beter slaapt 's nachts?
Oud 11-04-2007, 18:50
Verwijderd
@Pruts0r: door wie is eigenlijk vastgesteld dat je Asperger hebt?

Laatst gewijzigd op 11-04-2007 om 20:56.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2007, 10:14
Eurynome
Eurynome is offline
Je kunt je daar helemaal niet voor afsluiten (tenzij je een lucide dromen bent uiteraard).

Ik denk dat, hoe meer je ermee bezig bent dat je je ervoor wil afsluiten, hoe meer dat je er net van gaat dromen, omdat je er nu eemaal zoveel aan denkt.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2007, 10:31
Verwijderd
verdiep je in iets wat je erg boeit zou ik zeggen
Met citaat reageren
Oud 12-04-2007, 16:47
Eurynome
Eurynome is offline
Yup! Wat je doet is uiteindelijk je dag verwerken 's nachts (of dingen uit het verleden of zow) dus de enige controle die je wss hebt is gewoon een zo leuk mogelijke dag proberen te hebben en je volledig smijten op iets!
Met citaat reageren
Oud 12-04-2007, 23:31
Verwijderd
een dromenvanger ophangen
Met citaat reageren
Oud 13-04-2007, 11:12
Pruts0r
Pruts0r is offline
Citaat:
******** schreef op 11-04-2007 @ 19:50 :
@Pruts0r: door wie is eigenlijk vastgesteld dat je Asperger hebt?
Door een psychiater van het RIAGG volgens mij

@Repelsteeltjuh: Dat heb ik vroeger ook een tijd lang gehad en dat werkte volgens mij best wel goed.... Mss nog eens proberen
Oud 13-04-2007, 12:00
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Pruts0r schreef op 13-04-2007 @ 12:12 :
Door een psychiater van het RIAGG volgens mij
Zelf heb ik op 18 maart 2003 ook via een psychiater bij het RIAGG (in Helmond) de diagnose van het syndroom van Asperger gekregen.
Weten jouw docenten en medeleerlingen dat je het syndroom van Asperger hebt, en zo ja, hoe gaan ze daar dan mee om?
Oud 14-04-2007, 16:35
Luki
Luki is offline
www.ld4all.com

chek chek
Oud 16-04-2007, 07:16
gewoonmax
gewoonmax is offline
personen in een droom reflecteren jezelf. Heb ik uit zo'n boekje waarin staat hoe je je dromen kunt verklaren. Waarschijnlijk zijn het wat minder leuke mensen als ze je lastig vallen. En ik denk dat je je teveel door die mensen in het echt laat beinvloeden en zo een negatieve mindset hebt gecreerd voor jezelf waarmee je alleen maar jezelf schaadt. Probeer dus bij jezelf te blijven en wat positiever te worden. Straal het negatieve uit met het positieve

Niet dat je je nu als een engeltje moet gaan gedragen tegenover die anderen, maar meer tegenover jezelf. Uit je emoties gewoon ookal ben je bang voor de meningen van anderen. Wanneer je eerlijk naar jezelf bent ga je je een stuk beter voelen. Dit is misschien een van de moeilijkste dingen die er zijn voor jou, maar het werkt het allerbeste. Zoek iets waarin jij je ei kwijt kunt en waarin je je goed kunt ontwikkelen, dan kun je de dingen eerst daar leren en daarna in het dagelijks leven makkelijker toepassen.

En om je hersenhelften meer in balans te brengen kun je coordinatie oefeningen doen. Bijv. je voet linksomdraaien en dna je hand rechtsom. En zo kun je verder nog wel meer verzinnen lijkt me ene hand linksom, andere rechtsom en 1 voet in yin yang vorm =P

In ieder geval proberen meer bij jezelf te blijven, gebruik jou ontwikkelde waarnemingsvermogen om naar jezelf te kijken. Dan zul je wel merken waar je problemen ontstaan, waarom en zo weet je ook wat je kunt doen. Het is een soort angsten overwinnen waardoor je jezelf kunt bevrijden. Suc6
Reageren

Regels voor berichten