Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-04-2007, 22:20
Meadow
Avatar van Meadow
Meadow is offline
Beste allemaal...

Ik ben momenteel bezig van mijn huidige desktop naar een nieuwe desktop en laptop te verhuizen. Ben dus lekker bezig geweest met het uitzoeken en samenstellen van hardware en dergelijke. Voor de desktop ben ik er wel uit, de laptop ligt nog niet vast. Mijn vraag is nu of ik moet overstappen op Vista. Aan de ene kant lees ik overal dat het nog veel kinderziektes heeft, vooral voor mensen die graag gamen (en daar reken ik mezelf onder) vanwege drivers die nog niet up to date zijn. Nu wil ik een nVidia kaart, en kan ik ook artikelen vinden die me vertellen dat de drivers van nVidia nu Vista-proof zijn. Hoeveel is daarvan waar? Daarnaast staat het probleem dat het grote moeite kost om nog een laptop van ASUS (ja, dat staat wel vast, ASUS rocks) te vinden waar niet standaard al Vista opstaat. Nu vind ik dat sowiso ruk, ik installeer mijn besturingssyteem liever zelf, ook in verband met partitioneren (kan iemand mij btw vertellen of het tegenwoordig nog zinnig is om je schijf te partitioneren?). Maar toch, bij mijn laptop schijn ik er niet onderuit te gaan komen. Dus hoe groot is de compatibiliteit van XP en Vista? Mijn laptop en mijn Desktop moeten natuurlijk wel kunnen babbelen.

Kortom, spui uw ideeën. Wat zijn in mijn situatie de pro's en contras van overstappen op Vista?
__________________
All credibility, all good conscience, all evidence of truth come only from the senses. - Friedrich Nietzsche
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-04-2007, 02:58
Verwijderd
Ik ben niet zo fan van Vista.. zowiezo omdat het alleen al te veel eye-candy heeft.. en dus belachelijk systeemeisen heeft..
Met gamen geen ervaring.. omdat ik hem niet kan installeren omdat mijn desktop niet ondersteund word.. heb een servermobo en een x1600 pro er in hangen... en dat wil vista niet..
Ze kunnen heel leuk met elkaar babbelen.. alleen wireless is af en toe nog wel wat lastig ivm IpSec v6... hoor er veel gezeik over...
Partitioneren is altijd handig..
gebruik het ook nog steeds..
laat de mijn documenten standaard naar D: verwijzen en al mijn files naar de D
mocht Windows een keer corrupt raken en een format nodig is.. (want hou niet van recovery) heb je altijd je data nog... zonder dat je een ander epc nodig hebt om eerst je data er af te halen..
ik weet niet of je het op een akkoordje kan gooien met de leverancier dat ze jou gewoon een XP medium en/of licentie leveren en geen vista op de laptop zetten.. dit kan wel eens lastig zijn omdat het lopende band werk is uiteraard.. maar het is het proberen waard...

Ik ben in ieder geval nog geen fan van vista...
Met citaat reageren
Oud 15-04-2007, 09:33
freyk
Avatar van freyk
freyk is offline
Ik zou toch even wachten met de overstap naar vista.
Ik vind dat je altijd een lange tijd moet wachten, wanneer er een nieuw besturingsysteem van windows uitkomt, vanwege de beveiligingsfouten en zijn kinderziektes.
(gebruik de zoekfunctie om de problemen waar mensen bij vista ondervinden)
Want al deze problemen hadden we in het begin van windows xp ook.

Ik vind eyecandy is best leuk, maar het moet ook functioneel zijn.
Gelukkig kan je een groot deel ervan uitschakelen.
De beveiliging is ook best aardig, alleen wel erg streng.

Offtopic:
Misschien is het ook wel leuk om dit artikel door te lezen dat ik op mijn blog heb gepost:
Je kan bijvoorbeeld een leuke linux-distribtie gaan gebruiken, als je geen duit in de zak hebt en toch de basis dingen wil doen
__________________
"Typefouten zijn gratis" | "Daar is vast wel een knopje voor" | "Ik weet, want ik zoek" | Powered by Firefox, Chromium, Mac OS X, OpenSuse, and Google.

Laatst gewijzigd op 15-04-2007 om 09:46.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2007, 09:52
Meadow
Avatar van Meadow
Meadow is offline
Ja, ik had al wel gezocht hoor, ik heb topics lopen uitslitten op 4 verschillende fora, maar persoonlijk advies is toch onmisbaar. Ik neig zelf toch naar gewoon Vista doen, en de eerste maanden dan maar wat gestennis hebben, anders kost het zoveel extra geld en moeite. De spellen die ik het meeste speel (Oblivion, Guild Wars, Sims) draaien allemaal zonder enig probleem onder vista momenteel met de drivers voor nVidia voor mijn aankomende kaart. En dat is wel zo belangrijk.

Nog kijken wat andere mensen te zeggen hebben . Tot nu toe 3x overwegend nee, en 1x zeer overtuigend ja terug gekregen .
__________________
All credibility, all good conscience, all evidence of truth come only from the senses. - Friedrich Nietzsche
Met citaat reageren
Oud 15-04-2007, 09:55
Meadow
Avatar van Meadow
Meadow is offline
Citaat:
freyk schreef op 15-04-2007 @ 10:33 :

Misschien is het ook wel leuk om dit artikel door te lezen dat ik op mijn blog heb gepost:
Je kan bijvoorbeeld een leuke linux-distribtie gaan gebruiken, als je geen duit in de zak hebt en toch de basis dingen wil doen[/offtopic]
Ohja, hier wilde ik ook nog op reageren: ik zou al jaren geleden linux zijn gaan draaien waren het niet dat ik geen maand zonder mijn games doorkom (iig niet heel gelukkig ). Nu heb je wel zo'n programma waardoor je windows games onder linux kunt draaien (ik ben de naam even kwijt) maar dat schijnt heeeeeel moeilijk te managen zijn, zeker als je neit zoveel weet van hoe de software en de code daarvan in elkaar zit. Met hardware kan ik redelijk overweg, maar mijn programmeerkunten houden op bij moolabda, wat natuurlijk niet spetterend is. Mijn beste vriendin heeft geperobeerd dat werkend te krijgen met haar ex vriend, die notabene een linux geek was, en een it opleiding deed, en zij samen kregen het niet aan de gang. Dat risico ga ik dus niet lopen. Mocht het echt niet anders kunnen dan heb ik hier nog een stapel ubuntu en gnome installaties .
__________________
All credibility, all good conscience, all evidence of truth come only from the senses. - Friedrich Nietzsche
Met citaat reageren
Oud 15-04-2007, 10:17
freyk
Avatar van freyk
freyk is offline
Citaat:
lullow schreef op 15-04-2007 @ 03:58 :
Partitioneren is altijd handig..
mocht Windows een keer corrupt raken en een format nodig is.. (want hou niet van recovery) heb je altijd je data nog... zonder dat je een ander epc nodig hebt om eerst je data er af te halen..
Zelf zou ik ook nog kijken naar welke bestandsystem je een partitie formatteerd.
Als je windows (vista/xp/enz) crasht en je c-partitie FAT32 als bestandsysteem heeft, kan je met verschillende programma's/livecd/je systeem repareren.
__________________
"Typefouten zijn gratis" | "Daar is vast wel een knopje voor" | "Ik weet, want ik zoek" | Powered by Firefox, Chromium, Mac OS X, OpenSuse, and Google.

Laatst gewijzigd op 15-04-2007 om 10:27.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2007, 15:58
Verwijderd
Citaat:
freyk schreef op 15-04-2007 @ 11:17 :
Zelf zou ik ook nog kijken naar welke bestandsystem je een partitie formatteerd.
Als je windows (vista/xp/enz) crasht en je c-partitie FAT32 als bestandsysteem heeft, kan je met verschillende programma's/livecd/je systeem repareren.
tot nu toe NTFS gebruikt.. en is nog nooit fout gegaan.. anders heb ik een XP Live Boot cd liggen mocht het fout gaan.. maar ik weet ook niet hoe Vista er mee omspringt...

Kortom.. ik ben duidelijk nog geen fan van Vista... en ik wacht er nog een jaartje mee.. Mits ik een cursus moet volgen voor mijn werk
Bovendien zit er een enorm lek in domeinen van Windows

Met vista kon ik aanmelden op een domein.. zonder dat de laptop een computeraccount had op het domein.. en op het domein stonden vreemde pc's geweigerd en alleen iemand met admin rechten had de authorisatie om een pc toe te voegen.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2007, 10:31
deefeketje
deefeketje is offline
Heb Vista nu ongeveer 2 maandjes, en heb nog totaal geen problemen ondervonden.
Heb niet zo'n snelle pc, en maar 768mb ddr geheugen, maar Vista Ultimate & Office Ultimate loopt daar toch op zonder probs.

nog geen crash gehad, geen problemen gehad..

dus mijn ervaring is enkel top
Met citaat reageren
Oud 16-04-2007, 11:55
J-roenn
J-roenn is offline
opzich zijn natuurlijk de grootste kinderziektes er al uit, en loopt het redelijk stabiel, maar toch vind ik het nog wat stroperig en sloom aanvoelen...

ik zou nog even wachten, en een windows xp met upgrade voucher op de kop zien te tikken.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2007, 02:04
Verwijderd
Ik draai Vista Ultimate nu al een tijdje. Het werkt vlot, snel en crashvrij. Ik heb dan ook een aardige bak, maargoed. Als je een nieuwe pc koopt ga je geen strontbak kopen lijkt mij. 1gig vind ik bijvoorbeeld voor XP al een minimum.

Ik game wss veel meer dan de TS en heb 0,0 problemen. Ik gebruik wel de laatste beta-drivers van Nvidia.

Gezeur over eyecandy vind ik een beetje nutteloos. De GUI word gedraait door de videokaart dus het belast je CPU niet. Dat het er wat mooier uitziet is logisch. Waarom zou je het lelijk maken als het eenvoudig is om het mooi te maken.
Overigens heeft niet elke vista versie aero. Maar het is wel een must imho.

Verder is superfetch een grote stap vooruit. Ipv dat je met grote delen ongebruikt geheugen zit gooit vista het vol met dingen die gebruikt gaan worden door jou. Maar als je bv een spel of zwaar programma start word dit in milliseconden leeg gemikt.

Verder is de beveiliging veel beter. Zelf gebruik ik sowieso geen IE dus de tijd van virussen/spyware is voor mij al een paar jaar voorbij. UAC is een beetje irritant maar dat valt uit te zetten.

Compabiliteit is ook erg goed. Bij het installeren van vista waren ALLE drivers geinstalleerd. Het enige wat niet werkt bij mij is mijn Line6 guitarport. Omdat het bedrijf het verrekt om 64bit drivers te maken.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2007, 11:59
Meadow
Avatar van Meadow
Meadow is offline
Citaat:
spawn again schreef op 23-04-2007 @ 03:04 :
Ik game wss veel meer dan de TS en heb 0,0 problemen. Ik gebruik wel de laatste beta-drivers van Nvidia.

Verder is de beveiliging veel beter. Zelf gebruik ik sowieso geen IE dus de tijd van virussen/spyware is voor mij al een paar jaar voorbij. UAC is een beetje irritant maar dat valt uit te zetten.
Mja, ik koop nou juist een game systeem... Ik weet niet hoe je aan die indruk komt, maar ik ben best een verhitte gamer.

Inderdaad, ook geen IE voor mij . Of wat dan ook aan microsoft shit eigenlijk, zelfs de verkenner gebruik ik niet (total commander is beter en efficienter).
__________________
All credibility, all good conscience, all evidence of truth come only from the senses. - Friedrich Nietzsche
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Software & Hardware Windows en 4GB RAM
XLucifer
35 03-10-2008 13:10
Software & Hardware [Geluid]Geen geluid na overstap naar Vista
Baron Sengir
6 27-06-2008 11:34
Software & Hardware Windows XP.. waar kopen?
freakinaround
38 10-11-2007 08:51
Software & Hardware Welk cijfer geef jij Windows Vista?
Verwijderd
90 09-10-2007 13:21
Software & Hardware EULA Microsoft
balkey
52 20-09-2007 20:57
Software & Hardware [PC] samenstelsel
Verwijderd
75 29-07-2007 18:56


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:30.