Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-04-2007, 19:29
fromBALKAN :D
Ik krijg steeds meer berichten door dat 4 HAVO een van de moeilijkste jaren is van het VO.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn, en zijn er ook bronnen die aantonen dat dit ook echt zo is?
PS: Mensen die HAVO deden, of in HAVO 4 zitten ook graag ff melden plz.

Laatst gewijzigd op 16-04-2007 om 19:34.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-04-2007, 19:37
Verwijderd
Misschien dat je dat kunt vragen aan de mensen waar je de berichten van hoort?

Zelf denk ik dat het te maken zou kunnen hebben met de tweede fase die in de vierde begint.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2007, 19:54
fromBALKAN :D
Citaat:
Leonoor schreef op 16-04-2007 @ 20:37 :
Misschien dat je dat kunt vragen aan de mensen waar je de berichten van hoort?

Zelf denk ik dat het te maken zou kunnen hebben met de tweede fase die in de vierde begint.
Naja, ik bladerde door een aantal topics en ik zie ook zeg maar dan dat ze dat beweren.
Dus als je het niet erg vind open ik hier een topic over omdat dit topic ENKEL gaat over dat jaar, en er dan meer gefocussed wordt over dit onderwerp.

Greetz.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2007, 20:22
Miracle
Miracle is offline
Ik vond 4 havo het makkelijkste jaar van het VO.
Oud 16-04-2007, 20:23
Verwijderd
Qua moeilijkheid zal het niet veel verschillen van de vijfde klas, ik denk eerder dat het zo'n grote verandering is waardoor mensen lagere cijfers halen.

Was bij mij precies zo, in de vierde klas.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2007, 09:41
*oma*
*oma* is offline
Ik vond het vierde jaar wel het lastigst en dat kwam niet door de tweede fase, want ik zat op een Montessori school.

Naar mijn idee is 4 havo lastiger, omdat ze een zo hoog mogelijk slagingspercentage willen halen. Het kaf van het koren scheiden zeg maar.
Maar mss is het ook wel omdat ze alles in het vierde jaar willen proppen, omdat het ook een soort afsluitend jaar is.
Oud 17-04-2007, 09:45
Verwijderd
Citaat:
fromBALKAN schreef op 16-04-2007 @ 20:54 :
Dus als je het niet erg vind open ik hier een topic over omdat dit topic ENKEL gaat over dat jaar, en er dan meer gefocussed wordt over dit onderwerp.
Niemand zegt dat ie dat erg vindt, toch?

Ik bedoel alleen dat anderen hier niet voor voor de mensen die jou dat vertellen aan kunnen geven waarom zij dat vinden.

Zelf vond ik vier havo niet zo vreselijk moeilijk (ik kwam van de mavo en ik zat in een 'testjaar' van de Tweede Fase), ik vond het heerlijk dat ik eindelijk zoveel meer vrijheid had...maar van mijn zusje(s) weet ik bv. dat zij en hun klasgenoten (wel Tweede Fase) het opeens toch wel heel veel moeilijker vonden, met name doordat ze opeens zo heel anders les kregen ed.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2007, 09:46
Kingofthemall
Kingofthemall is offline
Bij mij was 4 HAVO idd t moeilijkst, 5 HAVO was daarbij een aanfluiting, de examens zijn er dan natuurlijk wel, maar alles word herhaald. Ik ben ook bijna blijven zitten in 4 HAVO (toch overgegaan met 3 opdrachten xD)
Oud 17-04-2007, 11:56
Verwijderd
ik heb huiswerkbegeleiding gegeven aan mensen in 4 havo, het probleem bij die mensen was vooral dat ze niet gemotiveerd waren en dus niets uitvoerden. De meeste mensen hebben als ze zo'n 14-17 jaar zijn wel een halfjaar of jaar waarin ze geen zin in school hebben, en vaak valt dat jaar net in de vierde. Maar in vier havo heb je juist een hoop te doen, omdat je de hele basis voor je eindexamen legt, dus als je net dát jaar ongemotiveerd bent dan red je het niet.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2007, 12:08
Verwijderd
Ik heb havo gedaan, en ben bijna blijven zitten in de vierde, omdat ik mezelf aanpraatte dat ik mijn profielvakken toch nooit voldoende zou kunnen doen. Maar een maand voor het eind werd ik wakker en besefte ik dat de stof die je daadwerkelijk moet kennen eigenlijk best meevalt. Er heerst wel een sfeer in 4 havo van: als ik blijf zitten is het niet erg. Vaak blijven veel vrienden zitten of kom je in een klas waar de helft al een keer ís blivjen zitten, dus ik zag het niet als een gigantische ramp. Wanneer ik gezakt was, of op de onderbouw was blijven zitten, had ik dat veel erger gevonden.

Het moeilijkst tot nu toe voor mij was 5 atheneum, omdat we veel stof hebben gedaan en daarbij nog verschrikkelijk veel handelingsdelen. Maar dat blijkt ook per school te verschillen. En de examenjaren zijn allebei veel te makkelijk qua stof, maar natuurlijk ook weer allemaal die mappen die ervoor zorgen dat je toch altijd weer íets moet doen.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2007, 15:42
Verwijderd
Ik zit in havo 4, ben 2 keer blijven zitten in deze klas.

Bij mijn eerste keer was de grootste reden o.a demotivatie. De eerste 3 jaren haalde ik met achten en negens, dus ik dacht dat ik in deze klas weer niets uit hoefde te voeren om hoge cijfers te halen. Integendeel.

De tweede keer dat ik ben blijven zitten, was omdat ik van school was veranderd, en dit zó ontzettend wennen was dat ik al snel achterliep met huiswerk. Ook moest ik op deze school opeens heel zelfstandig werken, en dat was ik niet gewend. Ook had ik andere boeken/vakken etc. Ook moest ik veel verslagen maken wat ik op mijn vorige school maar weinig hoefde. Hier ben ik héél laks in geweest, en leverde ik ze niet/véél te laat in.

Zonde, ja. Maar ik ben een vroege leerling, ik ben dit jaar 17 geworden en ben alsnog op 4/5 leerlingen na de jongste van de klas.

Ik had nu dus al in het tweede jaar van het HBO kunnen zitten, maar ik weet toch nog niet precies wat ik wil, en bovendien was ik dan nog maar 16 geweest.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2007, 15:45
Volk
Volk is offline
Citaat:
DirtyRocker schreef op 17-04-2007 @ 16:42 :

Bij mij was de grootste reden o.a demotivatie. De eerste 3 jaren haalde ik met achten en negens, dus ik dacht dat ik in deze klas weer niets uit hoefde te voeren om hoge cijfers te halen. Integendeel.
Ik denk dat dit de fout is die de meesten maken.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2007, 12:11
Verwijderd
vier havo is echt een grote verandering tov 1, 2 en 3 havo. Ikzelf zit ook in vier havo, en het is echt hard werken in een keer, terwijl ik altijd achten haalde in de onderbouw. (niet dat ik nu zulke slechte cijfers haal, maar je moet er wel meer voor doen). Voor vijf havo kan ik niet spreken, maar volgens mij is een belangrijk ding wat meespeelt ook dat je gewone cijfers (voortgangscijfers) belangrijk zijn en overgang naar 5 havo bepalen, maar dat je ook alvast een gedeelte (geen heel groot gedeelte maar toch) examens moet doen. Beide moeten goed zijn, want als je goede cijfers hebt voor je voortgangsrapport, maar slechte voor je examens, dan moet je in vijf havo hele goede cijfers halen en hard werken. Ik denk dat dat het moeilijk maakt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten