Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-05-2007, 16:34
TopDrop
TopDrop is offline
Lijd jij aan keuzestress? Duisent soorten chips in de supermarkt, schappen vol koffiezetapparaten bij de mediamarkt, reclamefoldertjes met bakken tegelijk in je brievenbus... etc.

Als je een redelijke investering wil doen in iets waarvan je door de bomen het bos niet meer ziet, hoe los je dat dan op?

Ik begin

Ikzelf heb er denk ik wel een beetje last van. Als ik bijvoorbeeld een nieuw apparaat (bijv. een cameraatje) wil kopen dan loop ik een tijdje met dat idee in m'n hoofd en kijk op internet naar populaire modellen en prijzen. Als ik dan ergens een aanbieding zie dan koop ik het. Samengevat zoek ik dus eerst een beetje uit wat er is en kijk daarna waar ik het kan kopen en of er aanbiedingen zijn.

Mijn moeder schiet bijvoorbeeld helemaal in de stress als ze door de mediamarkt loopt. Zij heeft helemaal geen zin om zich ergens echt in te verdiepen. Mijn vader is in dat opzicht juist weer heel perfectionistisch. Hij zoekt tests op van dat artikel, maakt lijstjes en maakt er een hele studie van. Bij hem duurt het best lang voordat ie de knoop doorhakt.
Advertentie
Oud 08-05-2007, 16:39
Verwijderd
Nee eigenlijk niet. Als ik iets belangrijk vind, vind ik het leuk om me erin te verdiepen en zo systematisch tot een goede keuze te komen. Als ik iets niet belangrijk vind doe ik gewoon maar wat en kijk ik hoe het uitpakt.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2007, 17:01
Verwijderd
Ik kies het goedkoopste of het kleurrijkste - succes verzekerd.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2007, 17:08
Verwijderd
Ik twijfel ook altijd tussen 'duisent' en 'duizend'.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2007, 17:40
mepsteen
mepsteen is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 08-05-2007 @ 18:08 :
Ik twijfel ook altijd tussen 'duisent' en 'duizend'.
dan ben je ook ver heen zeg
Oud 08-05-2007, 18:17
Dr. Korsakov
Dr. Korsakov is offline
Ik ben nogal impulsief aangelegd, dus als ik besluit dat ik iets wil hebben dan moet ik het ook zo snel mogelijk gaan kopen. Meestal neem ik mijn vader of mijn vriend mee zodat ik niet iets koop wat er leuk uitziet maar na 3 dagen uit elkaar valt.
Voorbeeldje: Ik zag een mooie mobiele telefoon, en besloot ter plekke dat ik een nieuwe nodig had. Toen ik hem eenmaal in huis had kwam ik er pas achter dat er Sudoku op zat en een videocamera. Maar dat was een goed-afgelopen verhaal, want het is een mooie telefoon die erg fijn werkt.
Tot nu toe gelukkig nog geen slecht-afgelopen verhalen gehad met grote aankopen.
Oud 08-05-2007, 18:37
Verwijderd
Citaat:
Sylph schreef op 08-05-2007 @ 18:01 :
Ik kies het goedkoopste of de mooiste - succes verzekerd.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2007, 19:14
Verwijderd
Citaat:
Sylph schreef op 08-05-2007 @ 18:01 :
Ik kies het goedkoopste of het kleurrijkste - succes verzekerd.
Omg, ik blijf je quoten. Maarre, dit dus!
Met citaat reageren
Oud 08-05-2007, 22:09
Bonga
Bonga is offline
ehhh.. internet..
Oud 09-05-2007, 00:25
Hanneke
Hanneke is offline
Citaat:
Mr Soija schreef op 08-05-2007 @ 19:37 :
Oud 09-05-2007, 07:55
Le Soleil.
Le Soleil. is offline
Citaat:
Hanneke schreef op 09-05-2007 @ 01:25 :
Met citaat reageren
Oud 09-05-2007, 08:03
Verwijderd
Ik doe alleen goed onderzoek bij iets als een auto, anders vind ik het de moeite niet echt waard.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2007, 08:13
Verwijderd
Ik twijfel heel lang en kies dan opeens toch in het wilde weg iets, als ik mezelf zat ben. En ik doe geen grondig onderzoek, laat me meestal alleen een beetje leiden door de mening van anderen. Bij dingen waar ik geen verstand van heb, dan.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2007, 08:55
Miracle
Miracle is offline
Bij het kopen van mijn laptop had ik wel keuze stress. Zoveel merken en die hebben dan ook weer zoveel soorten. Gelukkig ben ik nu erg gelukkig met mijn huidige laptop, dus ik denk dat het wel een goede keuze was.

In de supermarkt heb ik over het algemeen niet zoveel keuzestress, behalve als ik niet weet wat ik moet koken.
Oud 09-05-2007, 17:04
flyaway
flyaway is offline
Heel erg. Zo heb ik een keer 2 uur lang in de V&D rondgelopen met twee paar grote ronde oorbellen, die 1 cm in doorsnee verschilden... kon echt niet kiezen.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2007, 17:22
Trass
Trass is offline
Op het begin ben ik altijd heel kieskeurig, maar het komt er op neer dat ik uiteindelijk altijd zomaar wat kies.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2007, 17:27
Daboman
Daboman is offline
Meestal heb ik er geen last van. Bij echt belangrijke dingen, zoals m'n studie, heb ik er wel een beetje last van, maar ik verdiep me bij zulk soort keuzes altijd eerst in de keuzemogelijkheden. Als je weet wat de gevolgen van je opties zijn, is er namelijk minder reden tot stress.

Maar als het bijvoorbeeld om een tv of een mp3 speler gaat, tjah, een mp3 speler is een mp3 speler Ik zoek gewoon iets uit dat aan m'n wensen/behoeftes voldoet.
Oud 09-05-2007, 17:34
naam ingebruik
naam ingebruik is offline
nee

als ik iets belangrijks moet kiezen dan meschien wel

maar chips je gaat naar de supermarkt en kiest iets uit
Oud 09-05-2007, 17:38
RainDrops
RainDrops is offline
Als het gaat om dingen die duurder dan 40 E'tjes kosten, vraag ik anderen die er wel verstand van hebbenwat zij hebben of waar ik het goed kan kopen. Dan kies ik vaak in de winkel
Oud 09-05-2007, 17:51
capibara
capibara is offline
Geen stress, maar elke keer in de platenzaak moeten kiezen uit 13 hele toffe vinyls als je er maar 3 kan dokken suckt.
Oud 09-05-2007, 18:09
Nona
Nona is offline
Citaat:
Miracle schreef op 09-05-2007 @ 09:55 :
behalve als ik niet weet wat ik moet koken.
Dat heb ik ook heel erg ja, maar dat is meer een sociaal probleem omdat ik gruwelijk graag iedereen tevreden wil stellen door iets te kopen waarvan ik zeker weet dat het gewaardeerd wordt en toch nieuwe dingen proberen.

Verder hangt het een beetje af van hoe mijn smaak is en of ik verstand heb van het product. Als ik geen verstand van een product heb laat ik me liever adviseren en besluit ik vrij snel op basis van de informatie die ik krijg (liefst van twee verschillende mensen, dat dan weer wel). Als het gaat om een keuze gebaseerd op smaak: ik kan uren dralen voor ik kleding koop wanneer ik maar niet kan kiezen, maar als ik iets zie waarvan ik zeker weet dat ik het wil is het ook binnen twee tellen gebeurd. Zoals mijn bed: die zag ik staan, ik ben ernaartoe gelopen, heb er een matras bij gezocht en heb hem later zonder twijfel gekocht. Maar alleen maar later omdat we hem op dat moment niet mee konden nemen.
Oud 09-05-2007, 20:51
Verwijderd
Ik ben altijd vrij zeker welke ik neem, áls ik koop. Meestal weet ik dan ook precies welke I-pod ik wil hebben, maar het duurt wel even voordat ik 'm echt koop. Ik ga vrij vaak na of ik het geld ervoor overheb.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2007, 21:02
Dexter_M
Dexter_M is offline
Nee ben erg impulsief met dingen kopen, als het er leuk uitziet en het is betaalbaar da neem ik het.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2007, 08:08
WolterB
WolterB is offline
Nee, behalve bij grote aankopen >30 euro waarbij het goederen zijn die lange tijd mee (moeten) gaan.
Oud 12-05-2007, 12:29
ook hallo
ook hallo is offline
Ligt aan m'n bui, ik kan in een middag 10 dure dingen kopen zonder te twijfelen of de hele middag twijfelen of ik 1 goedkoop ding nou wel zou kopen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten