Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-05-2007, 21:13
Fayette
Ik kwam deze stelling tegen op het forum van Stichting Borderline en ik kan me er eerlijk gezegd wel in vinden...
Zie de beginpost van de TS:
Citaat:
-Als iemand me licht corrigeerd voel ik me gelijk depri en denk ik dat hij/zij me niet meer aardig vind. Soms komt het ook pas uren later als diegene al weer lang en breed weg is en ik weer een maniertje heb gevonden om het negtief uit te leggen.
- Als iemand niet de telefoon opneemt denk ik dat hij/zij me in de steek laat
- Als iemand 5 minuten te laat komt denk ik dat zelfde.
- Grapjes die over mij gaan snap ik al helemaal niet en voel het als aanval. ookal zijn ze goed bedoelt en grappig, ik voel me gelijk aangevallen en vind je stom
- Als ze me pesten pest ik nog harder terug, ook als ik alleen maar DENK dat ze me pesten, terwijl dit niet zo is Bijzonder wraakzuchtig word ik dan.
- Ik denk ALTIJD dat ze me pesten
- Als ik mn zin niet krijg denk ik dat iedereen tegen me is en voel ik me onbegrepen, *** en ga ik manupileren om alsnog mn zin te krijgen (ookal zie ik dat zelf anders natuurlijk).
- Geef me een hand en ik grijp je hele arm en mogelijk meer.
- ik denk altijd dat het over mij gaat, zelfs als ik maar de helft van het geprek kan volgen
- als het over mij gaat word ik depri
- als het niet over mij gaat ook
- ik kan niet een beetje boos worden, als ik boos ben gooi ik er expres nog een schepje bovenop om maar duidelijk te maken dat ik boos ben. en daarna voel ik me *** en ben ik bang dat ik te ver ben gegaan en ben ik weer poeslief om maar zeker te weten dat de persoon niet wegloopt.
- als ik me slecht voel bel ik iedereen in mn phone en word depri als er 1 niet opneemt. ook als het midden in de nacht is.
- als mensen me een compliment geven wil ik het niet horen en kan ik er helemaal niks mee. als ik geen complimenten krijg denk ik dat ik alles verkeerd doe.
Wat denken jullie?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-05-2007, 21:34
Verwijderd
Ik denk dat borderline een zo groot aantal verschillende 'vormen' heeft dat je dit niet zomaar kunt stellen.
Bij de een is het veel heftiger dan de ander en het heeft verschillende uitingsvormen.

En daarbij zijn er ook zat mensen zónder borderline die 'emotioneel gezien een kleuter zijn', zoals het hier genoemd wordt.

Ik vind het een kortzichtige stelling.

ik heb geen borderline btw
Met citaat reageren
Oud 15-05-2007, 23:20
smvs
smvs is offline
You just keep on pushing my love over the border line
Met citaat reageren
Oud 16-05-2007, 00:01
Mariekje*
Mariekje* is offline
Citaat:
~lienepien~ schreef op 15-05-2007 @ 22:34 :
Ik denk dat borderline een zo groot aantal verschillende 'vormen' heeft dat je dit niet zomaar kunt stellen.
Bij de een is het veel heftiger dan de ander en het heeft verschillende uitingsvormen.

En daarbij zijn er ook zat mensen zónder borderline die 'emotioneel gezien een kleuter zijn', zoals het hier genoemd wordt.

Agrees.
Oud 16-05-2007, 07:39
Verwijderd
Citaat:
~lienepien~ schreef op 15-05-2007 @ 22:34 :

Mee eens
Met citaat reageren
Oud 16-05-2007, 07:53
Verwijderd
Ik ben het helemaal eens met lienepien. Ik schijn zelf borderline te hebben (hier ben ik het zelf niet geheel mee eens, maar ik heb in ieder geval een aantal kenmerken), maar ik herken mezelf in geen van de bovengenoemde punten.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2007, 08:01
IJsvuur
IJsvuur is offline
Citaat:
Fayette schreef op 15-05-2007 @ 22:13 :
Ik kwam deze stelling tegen op het forum van Stichting Borderline en ik kan me er eerlijk gezegd wel in vinden...
Zie de beginpost van de TS:

Wat denken jullie?
ik denk dat ik ook borderline heb
Oud 16-05-2007, 08:22
Sushii
Sushii is offline
Citaat:
IJsvuur schreef op 16-05-2007 @ 09:01 :
ik denk dat ik ook borderline heb
Briljant dat heb je echt niet zomaar hoor
Met citaat reageren
Oud 16-05-2007, 10:23
Verwijderd
Ben het ook eens met Lienepien.
Ik heb diagnose Borderline maar dit herken ik alleen hier en daar een klein beetje. Maar ik denk zelf ook niet dat ik echt borderline heb (of het is een hele lichte vorm).
Met citaat reageren
Oud 16-05-2007, 12:17
Nona
Nona is offline
Nee, ik denk dat de stelling niet klopt. Niet alleen omdat iedere borderliner (net als ieder ander mens) anders is, maar ook omdat ik geen kleuter zie in de bovengenoemde punten.
Kleuters maken zich geen zorgen als anderen niet opnemen: ze gaan er eerder vanuit dat diegene niet thuis is. De meeste kinderen kunnen prima met een correctie omgaan; ze piekeren er naar mijn idee zelf minder over dan volwassenen aangezien ze best gewend zijn gecorrigeerd te worden. Op die leeftijd moet je nu eenmaal nog veel leren. Dat andere mensen over hen praten zijn kinderen ook wel gewend; ouders nemen over het algemeen niet de moeite buiten gehoorsafstand te gaan zitten. En kinderen drijven zoveel mogelijk hun zin door, maar alleen zover als je ze als volwassene laat gaan.

Het enige punt waar ik een kleuter in zie is het niet tegen grapjes over henzelf kunnen; dat kunnen kinderen niet altijd simpelweg omdat ze dingen nog te letterlijk opvatten en niet ver genoeg zijn in hun sociale ontwikkeling om de intentie ervan te kunnen begrijpen. Op dat punt komt de TS van dat andere forum oppervlakkig gezien overeen met een kleuter, maar ik vermoed dat er hele andere redenen achter het "niet tegen kunnen" schuilen.

De sociale en emotionele ontwikkeling van iemand met borderline is vaak niet om te juichen, maar ik heb het idee dat het eerder gewoon een andere (meer angstige) weg in slaat dan dat het gewoon achterblijft.
Oud 16-05-2007, 15:00
Nebel
Nebel is offline
Ik weet niet of ik kleuters zo zie, ik denk het eigenlijk niet. En er zijn zoals eerder gezegd teveel verschillende vormen van borderline om dit eenduidig te kunnen stellen. Al moet ik zeggen dat vooral de eerste punten erg overeen komen met mijn moeder (die heeft borderline).
Met citaat reageren
Oud 16-05-2007, 16:49
Verwijderd
ik ben emotioneel denk ik geen kleuter, heb geen borderline, maar kan me wel vinden in een behoorlijk aantal punten van dat lijstje

ik denk idd dat het van de vorm afhangt en je persoonlijkheid sowieso...
dus ik ben het niet eens met de stelling
Met citaat reageren
Oud 16-05-2007, 17:03
T_ID
T_ID is offline
Een aantal van die punten klinkt eerder als narcisme dan een depressieve stoornis.
Oud 16-05-2007, 17:14
Verwijderd
of ziekelijke onzekerheid
Met citaat reageren
Oud 16-05-2007, 22:17
Verwijderd
Ik vind het sowieso behoorlijk irritant als mensen zichzelf de diagnose borderline gaan geven (kan niet echt uitleggen waarom maar het irriteerd me)

Zelf heb ik bij een psycholoog en psychiater gezeten (ben er al weer weg hoor) en scheen ik ook veel symptonen te hebben van borderline, maar de diagnose kon niet gesteld worden omdat ik te jong ben. Dat die diagnose niet gesteld is, is maar goed ook, want met mij gaat het nu echt een stuk beter dan voorheen. Oke ik ben nog steeds een emotioneel labiel impulsief trutje, maar dat wordt wel steeds minder. : ) het komt wel goed denk ik.

Oke, niet erg ontopic, maar ik reageerde even op iemand die dacht borderline te hebben.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2007, 01:24
Roos
Roos is offline
Citaat:
angel90 schreef op 16-05-2007 @ 23:17 :
Ik vind het sowieso behoorlijk irritant als mensen zichzelf de diagnose borderline gaan geven (kan niet echt uitleggen waarom maar het irriteerd me)

Zelf heb ik bij een psycholoog en psychiater gezeten (ben er al weer weg hoor) en scheen ik ook veel symptonen te hebben van borderline, maar de diagnose kon niet gesteld worden omdat ik te jong ben. Dat die diagnose niet gesteld is, is maar goed ook, want met mij gaat het nu echt een stuk beter dan voorheen. Oke ik ben nog steeds een emotioneel labiel impulsief trutje, maar dat wordt wel steeds minder. : ) het komt wel goed denk ik.

Oke, niet erg ontopic, maar ik reageerde even op iemand die dacht borderline te hebben.
Hee, puur uit nieuwsgierigheid... herken jij die punten uit de openingspost in jezelf?
Oud 17-05-2007, 08:16
Verwijderd
Citaat:
Roos schreef op 17-05-2007 @ 02:24 :
Hee, puur uit nieuwsgierigheid... herken jij die punten uit de openingspost in jezelf?
Nee, niet allemaal. Wel een aantal. Vroeger zou een groot gedeelte wel erg van mij op toepassing zijn geweest. Toen was ik nog heel extreem in alles. Een echte puber dus (niet dat ik nu opeens geen puber meer ben, maar wel minder )
Met citaat reageren
Oud 17-05-2007, 10:39
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Sushii schreef op 16-05-2007 @ 09:22 :
Briljant dat heb je echt niet zomaar hoor
Ik heb zo'n vermoeden dat IJsvuur alleen maar sarcastisch was.
Oud 17-05-2007, 11:54
Eend
Eend is offline
Ik heb zelf borderline/ERS en ik kan me in een bepaalde bui gedragen als een kleuter, maar als ik niet in die bui ben, ben ik gewoon een volwassene.

Dus ik denk niet dat je dit vast kunt stellen, dat borderliners emotioneel gezien kleuters zijn.

Wel worden bij borderliners emotionele leeftijden vastgezet. De ene borderliner kan emotioneell 17 zijn en de ander 4. Het is per borderliner verschillend.
Oud 17-05-2007, 18:25
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Met 'Kleuter' heb je je wel wat zwaar uitgedrukt, maar je kunt wel stellen dat borderliners in hun emotionele ontwikkeling zijn blijven hangen. Op de kleuterleeftijd niet, kleuteren zijn nog te onbezonnen om zich om deze dingen zo druk te maken. Maar misschien de wat hogere lagere-school ontwikkeling? Of het begin van de pubertijd?

Hokjesgeest (het is dan wel niet zo netjes) is vaak wel erg passend. Het is ook makkelijk om voor jezelf kenmerken te onthouden op deze manier. Maar pas dus op voor vooroordelen. Je ziet hier al dat er veel mensen over vallen.
Oud 20-05-2007, 01:39
Cleese
Cleese is offline
Ik ken ook een meisje met borderline, het is echt een verschrikkelijke stoornis. Ze denkt heel zwart wit. En ze wil constant aandacht, goed of slecht. Ze is ook ziekelijk makkelijk, ze is hetero, maar ze kan zich zo door een vrouw het bed in laten lullen. En ze snijdt zichzelf, haar polsen en armen zien er verschrikkelijk uit. Dus het is echt niet iets dat je zo maar hebt, als je dat hebt weet je dat er iets mis met je is.

Ik heb nu geen contact meer met haar, en dat hoef ik ook nooit meer. Ik was smoorverliefd op haar, maar het aantrekken en afwijzen is echt heel extreem. En ze heeft me heel veel problemen bezorgt.

Ik ben het er ook mee eens dat er meerdere soorten zijn, mijn psych heeft me verteld dat de oorzaken vaak verschillen, en dat daaruit andere vorm van borderline komt. Een vorm komt door een trauma uit de kindertijd. en je hebt een vorm die neigt naar schizofrenie. en je hebt een vorm dat lijkt op ADHD.

Ik ben het er niet mee eens dat mensen met borderline emtioneel kleuters zijn, van uit mijn ervaringen zijn het meer heftige stemmingswisselingen. En een gespleten persoonlijkheid die het misschien zo laten lijken. Ze snijden zich vaak omdat ze mensen verschrikkelijke dingen aandoen en andersom.
Oud 20-05-2007, 12:27
Verwijderd
sowieso is elke bordeliner anders..
maar emo gezien, beginpost meegenomen, denk ik dat je beter kan zeggen dat borderliners paranoia zijn en alles op zichzelf reflecteren dan dan ze emo gezien kleuters zijn..

maar para is natuurlijk niet het goeie woord..
Met citaat reageren
Oud 20-05-2007, 14:31
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Ik vraag me af of degene die die punten heeft opgeschreven wel uberhaubt borderline heeft. Zo te lezen is het (weer eens) iemand die denkt dat alle borderliners alleen maar egoďsten zonder hart zijn die zichzelf via anderen kapot proberen te maken, die gevaarlijk zijn, etc etc.

Ik ken zelf een aantal borderliners en ze verschillen allemaal heel erg. Je hebt borderline ook in verschillende gradaties. Dan nog zit er in de meest extreme gevallen ook veel verschil. Het ligt er bijvoorbeeld al aan of iemand introvert of extrovert is. Waarin de stoornis zich uit, want niet iedereen heeft dezelfde (of alle 9) symptomen.

Natuurlijk zijn er mensen die in het plaatje dat jij schetst passen, maar die hebben dan zeerwaarschijnlijk niet alleen borderline.
Oud 20-05-2007, 19:33
Vice
Vice is offline
De punten die in de eerste post genoemd zijn, zie ik eerder terug in een puber, dan een kleuter. In die periode ben je eenmaal erg onzeker en zie je veel dingen zwart/wit.

Overgens wel erg simpel om borderline hiermee te vergelijken.
Oud 20-05-2007, 20:07
Verwijderd
Ik kan mij in een aantal punten heel goed terugvinden, maar dat zijn dan vooral de onzekere stellingen: schrik dat iemand kwaad is op je, schrik dat mensen je uitlachen, enz. Een element dat je echter niet zo vaak terugvindt in de stellingen, volgens mij, is de manier waarmee je hier mee omgaat. Ik heb namelijk die onzekere reflex nog heel fel, maar ik heb geleerd om daar mee om te gaan en stilaan (maar langzaam) werkt het ook om die negatieve gedachten uit te schakelen. Ik denk dat borderliners net dat leerproces moeilijker doorlopen.

Maar zoals al gezegd is, een kleuter is een ander beestje. Plus, (het is misschien iets wat je altijd kan zeggen, maar) de 'ene' kleuter bestaat ook niet. Je hebt er vb. die heel de boel bijeenbrullen als ze in straf moeten (zo was ik ), maar je hebt er sommige die zich dat totaal niet aantrekken.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-05-2007, 20:25
Nebel
Nebel is offline
Citaat:
slobowicz schreef op 20-05-2007 @ 13:27 :
sowieso is elke bordeliner anders..
maar emo gezien, beginpost meegenomen, denk ik dat je beter kan zeggen dat borderliners paranoia zijn en alles op zichzelf reflecteren dan dan ze emo gezien kleuters zijn..

maar para is natuurlijk niet het goeie woord..
Ik gebruik 'paranoia' ook vaak als omschrijving bij mijn moeder. Als je alleen al in haar richting kijkt is ze ervan overtuigd dat je op dat moment iets negatiefs van haar vind. Als ze mensen hoort praten is ze ervan overtuigd dat het over haar gaat en dat er dan uiteraard iets negatiefs wordt gezegd.

Dat soms toch wel heel erg lastig om mee om te gaan. Maargoed.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2007, 15:11
Verwijderd
Heb er nog even over nagedacht. Ik denk dat het een combinatie van "paranoia" en "egocentrisme" is. Niets negatiefs wbt egocentrisme, maar alles op jezelf betrekken is toch wel jezelf centraal stellen..

Dus voorlopig hou ik het op "egocentrische paranoia"..
Met citaat reageren
Oud 21-05-2007, 21:38
Fayette
Ik ga even onderstrepen dat ik niet de schrijver van de beginpost ben trouwens..

Typisch dat jullie de stelling allemaal weerleggen en op het forum van Stichting Borderline bijna iedereen er zich in kan vinden. En ik - heel eerlijk gezegd- af en toe ook. Ok, de stelling is ontzettend gegeneraliseerd en bekrompen, maar ik ben soms ook erg onhandelbaar in bepaalde situaties. Manipuleren en 'pushing the line'...kijken hoever je kunt gaan bij bepaalde personen.

Zouden jullie het wellicht beter vinden als het woord 'kleuter' werd vervangen door 'puber'?
Met citaat reageren
Oud 21-05-2007, 22:55
Vice
Vice is offline
Citaat:
Fayette schreef op 21-05-2007 @ 22:38 :
Zouden jullie het wellicht beter vinden als het woord 'kleuter' werd vervangen door 'puber'?
ja

Citaat:
Vice schreef op 20-05-2007 @ 20:33 :
De punten die in de eerste post genoemd zijn, zie ik eerder terug in een puber, dan een kleuter. In die periode ben je eenmaal erg onzeker en zie je veel dingen zwart/wit.
Oud 22-05-2007, 15:27
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Ja tuurlijk kan ik me ook wel in de punten vinden, maar ze zijn wel erg sarcastisc opgeschreven voor mijn gevoel.

-Als iemand me licht corrigeerd voel ik me gelijk depri en denk ik dat hij/zij me niet meer aardig vind. Soms komt het ook pas uren later als diegene al weer lang en breed weg is en ik weer een maniertje heb gevonden om het negtief uit te leggen .
Ik voel me ook rot als iemand me corrigeert. Dat gaat vanzelf inderdaad. Depressief is echter wat anders. Ik ga niet bewust op zoek naar manieren om het negatief uit te leggen.

True. Al ligt dat wel aan de situatie. Dit geldt in mijn geval alleen voor bekenden. Niet voor instanties of school of iets dergelijks.

Nope. Wel als het 30minuten+ wordt. Maar dat heeft iedereen lijkt me. Als in: Hij/zij is me vergeten.

- Grapjes die over mij gaan snap ik al helemaal niet en voel het als aanval. ookal zijn ze goed bedoelt en grappig, ik voel me gelijk aangevallen en vind je stom
Ik snap ze wel. Voel me niet direct aangevallen, eerder waardeloos. Stom vind ik die persoon dan niet. Ik vind vooral mezelf stom.

- Als ze me pesten pest ik nog harder terug , ook als ik alleen maar DENK dat ze me pesten, terwijl dit niet zo is Bijzonder wraakzuchtig word ik dan .
Hier zit hem denk ik een verschil in extrovert vs introvert. Ik reageer alles op mezelf af. Wraak durf ik absoluut niet.
Ik heb wel eens uitspattingen, maar het is eerder uitzondering dan regel.

Nope. Wel vaak dat heel de wereld tegen me is, maar pesten? Neen.

- Als ik mn zin niet krijg denk ik dat iedereen tegen me is en voel ik me onbegrepen, *** en ga ik manupileren om alsnog mn zin te krijgen (ookal zie ik dat zelf anders natuurlijk).
Onbegrepen: Ja. Manipuleren: Nee, zelden.

Ik vind het moeilijk om niet meteen afhankelijk van iemand te worden. Ik vind deze opmerking alleen wel erg zwart wit uitgedrukt

- ik denk altijd dat het over mij gaat, zelfs als ik maar de helft van het geprek kan volgen
Ligt aan de context. Positieve info is altijd welkom. Het ligt eraan waarover ze het hebben of ik me aangesproken voel.

Nope, tenzij het echt negatief is en het echt over mij gaat.

Nope

- ik kan niet een beetje boos worden, als ik boos ben gooi ik er expres nog een schepje bovenop om maar duidelijk te maken dat ik boos ben. en daarna voel ik me *** en ben ik bang dat ik te ver ben gegaan en ben ik weer poeslief om maar zeker te weten dat de persoon niet wegloopt. True. Alleen gooi ik er niet bewust nog een schepje bovenop. Ik laat te vaak de emmer overlopen.

- als ik me slecht voel bel ik iedereen in mn phone en word depri als er 1 niet opneemt. ook als het midden in de nacht is.
Hmm.. Ik heb niet zoveel mensen om te bellen en ben geen held in bellen. Ik ken wel anderen met dit probleem.

- als mensen me een compliment geven wil ik het niet horen en kan ik er helemaal niks mee. als ik geen complimenten krijg denk ik dat ik alles verkeerd doe.
Ik wil het vaak wel horen, maar vind het moeilijk om te accepteren. Ik zoek vaak bevestiging, maar niet complimenten. Omdat ik vaak sowieso al het gevoel heb alles verkeerd te doen. Ik zoek vaak bevestiging van het fout doen.

En over het feit dat op het forum iedereen het zou erkennen. Dat is een beetje gekleurde conclusie. Ik heb er net zelf zitten lezen en ze geven er bijna allemaal hun eigen uitleg aan. Dus dan kun je niet concluderen dat ze zich specifiek in deze punten herkennen.
Oud 22-05-2007, 16:30
Fayette
Citaat:
Droomvlucht schreef op 22-05-2007 @ 16:27 :
Ja tuurlijk kan ik me ook wel in de punten vinden, maar ze zijn wel erg sarcastisc opgeschreven voor mijn gevoel.

-Als iemand me licht corrigeerd voel ik me gelijk depri en denk ik dat hij/zij me niet meer aardig vind. Soms komt het ook pas uren later als diegene al weer lang en breed weg is en ik weer een maniertje heb gevonden om het negtief uit te leggen .
Ik voel me ook rot als iemand me corrigeert. Dat gaat vanzelf inderdaad. Depressief is echter wat anders. Ik ga niet bewust op zoek naar manieren om het negatief uit te leggen.

True. Al ligt dat wel aan de situatie. Dit geldt in mijn geval alleen voor bekenden. Niet voor instanties of school of iets dergelijks.

Nope. Wel als het 30minuten+ wordt. Maar dat heeft iedereen lijkt me. Als in: Hij/zij is me vergeten.

Ik snap ze wel. Voel me niet direct aangevallen, eerder waardeloos. Stom vind ik die persoon dan niet. Ik vind vooral mezelf stom.

- Als ze me pesten pest ik nog harder terug , ook als ik alleen maar DENK dat ze me pesten, terwijl dit niet zo is Bijzonder wraakzuchtig word ik dan .
Hier zit hem denk ik een verschil in extrovert vs introvert. Ik reageer alles op mezelf af. Wraak durf ik absoluut niet.
Ik heb wel eens uitspattingen, maar het is eerder uitzondering dan regel.

Nope. Wel vaak dat heel de wereld tegen me is, maar pesten? Neen.

Onbegrepen: Ja. Manipuleren: Nee, zelden.

Ik vind het moeilijk om niet meteen afhankelijk van iemand te worden. Ik vind deze opmerking alleen wel erg zwart wit uitgedrukt

Ligt aan de context. Positieve info is altijd welkom. Het ligt eraan waarover ze het hebben of ik me aangesproken voel.

Nope, tenzij het echt negatief is en het echt over mij gaat.

Nope

- ik kan niet een beetje boos worden, als ik boos ben gooi ik er expres nog een schepje bovenop om maar duidelijk te maken dat ik boos ben. en daarna voel ik me *** en ben ik bang dat ik te ver ben gegaan en ben ik weer poeslief om maar zeker te weten dat de persoon niet wegloopt. True. Alleen gooi ik er niet bewust nog een schepje bovenop. Ik laat te vaak de emmer overlopen.

Hmm.. Ik heb niet zoveel mensen om te bellen en ben geen held in bellen. Ik ken wel anderen met dit probleem.

Ik wil het vaak wel horen, maar vind het moeilijk om te accepteren. Ik zoek vaak bevestiging, maar niet complimenten. Omdat ik vaak sowieso al het gevoel heb alles verkeerd te doen. Ik zoek vaak bevestiging van het fout doen.

En over het feit dat op het forum iedereen het zou erkennen. Dat is een beetje gekleurde conclusie. Ik heb er net zelf zitten lezen en ze geven er bijna allemaal hun eigen uitleg aan. Dus dan kun je niet concluderen dat ze zich specifiek in deze punten herkennen.
Ik heb het ook niet over specifiek die punten, maar over de stelling.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2007, 18:32
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
oooohh dan had je ze er ook niet allemaal bij hoeven zetten
Maar nu heb je mijn visie op die punten er gratis bij.

Dan is het antwoord ook heel simpel:

Ze zijn net pubers.

Veel pubers denken tegenwoordig dat ze borderline hebben als ze de symptomen lezen. Terwijl het eigenlijk juist andersom werkt.
Oud 28-05-2007, 03:10
Cleese
Cleese is offline
Het is iets heel anders dan pubers. Mensen met borderline hebben twee gezichten, een gespleten persoonlijkheid, ze denken heel zwart wit.

Pubers zetten zich gewoon af tegen authoriteit en hebben hormonen door hun lijf gieren, maar het lijkt niet eens op echt borderline.
Oud 28-05-2007, 08:57
Nebel
Nebel is offline
Citaat:
Cleese schreef op 28-05-2007 @ 04:10 :
Het is iets heel anders dan pubers. Mensen met borderline hebben twee gezichten, een gespleten persoonlijkheid, ze denken heel zwart wit.

Pubers zetten zich gewoon af tegen authoriteit en hebben hormonen door hun lijf gieren, maar het lijkt niet eens op echt borderline.
Mensen met borderline hoeven geen gespleten persoonlijkheid te hebben....

Overigens heb ik nog nooit over automutilerende kleuters gehoord. Terwijl veel borderliners dat in periodes ook doen. Ik denk niet dat het echt te defenieeren is hoe mensen met borderline emotioneel zijn. Ze zijn voor emotioneel instabiel denk ik.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2007, 09:44
Verwijderd
Citaat:
Sassiefje schreef op 28-05-2007 @ 09:57 :
Mensen met borderline hoeven geen gespleten persoonlijkheid te hebben....
Volgens mij ook niet.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2007, 10:05
Verwijderd
wat een poeppost van die splitpersonality..
dat borderliners heel anders over dingen en zichzelf kunnen denken in korte tijd en afwisselend heeft geen aars met meerdere persoonlijkheden te maken, meer met instabiel en inconsequent denk- en voelpatroon..

sassiefje, er zijn wel degelijk automutilerende kleuters, alleen zullen die meestal met hun kop of ledematen tegen dingen aanbeuken dan dat ze met scherpe voorwerpen in de weer gaan.. maar ze zijn er zeker wel, al wordt het vaak niet zo opgevat..
Met citaat reageren
Oud 28-05-2007, 10:19
Nebel
Nebel is offline
Ik zei ook alleen dat ik er nog nooit van gehoord had.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2007, 11:03
dallie
dallie is offline
Citaat:
slobowicz schreef op 28-05-2007 @ 11:05 :
wat een poeppost van die splitpersonality..
dat borderliners heel anders over dingen en zichzelf kunnen denken in korte tijd en afwisselend heeft geen aars met meerdere persoonlijkheden te maken, meer met instabiel en inconsequent denk- en voelpatroon..

sassiefje, er zijn wel degelijk automutilerende kleuters, alleen zullen die meestal met hun kop of ledematen tegen dingen aanbeuken dan dat ze met scherpe voorwerpen in de weer gaan.. maar ze zijn er zeker wel, al wordt het vaak niet zo opgevat..

Ze zijn er zeker wel, referenties aub?

Word of mouth is niet echt betrouwbaar
Oud 28-05-2007, 13:55
Lotte
Lotte is offline
Citaat:
slobowicz schreef op 21-05-2007 @ 16:11 :
Heb er nog even over nagedacht. Ik denk dat het een combinatie van "paranoia" en "egocentrisme" is. Niets negatiefs wbt egocentrisme, maar alles op jezelf betrekken is toch wel jezelf centraal stellen..

Dus voorlopig hou ik het op "egocentrische paranoia"..
Wanen zijn zowiezo op de persoon zelf gericht, alles uit de omgeving heeft betrekking op diegene terwijl dat helemaal niet waar is.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten