Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-05-2007, 15:16
ekain
ekain is offline
ik ken 3 formules om het rendement uit te rekenen
1. n= Pnuttig/Pin
2. n= Wuit/Ein
3. n= Enuttig/Ein

maar voor elke vraag is het: nuttig,in,uit anders dus hoe kan je nu weten wat je moet nemen voor nuttig,in,uit?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-05-2007, 16:23
Verwijderd
Het rendement is ook altijd anders. Anders zou het begrip vrij zinloos zijn.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2007, 17:05
dutch gamer
dutch gamer is offline
Ehm, bij rendement deel je gewoon de hoeveelheid nuttige gebruikte energie (Joule) door de hoeveelheid energie die je erin stopt. Dit is in alle gevallen zo. Je kan ook vermogens op elkaar delen, maar dat kan natuurlijk niet in alle gevallen.

Voorbeeld: ergens gaat 5 seconden lang 10 Joule per seconde in en er komt 5 seconden lang 6 Joule per seconde uit die vervolgens helemaal nuttig gebruikt wordt (abstract probleem). Dan kun je rustig de vermogens op elkaar delen: n = 6/10 = 0,6.

Gaat er ergens echter 5 seconden lang 10 Joule per seconde in en komt er 7 seconden 6 Joule per seconde uit die nuttig gebruikt wordt, dan zul je eerst de energie uit moeten rekenen: Ein = 10 * 5 = 50 en Enuttig = 6 * 7 = 42. Dus n = 42/50 = 0,84.

En Enutting zou je ook Euit kunnen noemen als je dat leuk vindt, als je maar het nuttig gebruikte deel van de energie pakt.
Oud 19-05-2007, 17:18
ekain
ekain is offline
maar ik weet nooit zo goed welke van de 3 formules ik moet nemen en welke formules je in de formule zelf moet nemen dat is altijd een beetje het probleem bij mij
Met citaat reageren
Oud 19-05-2007, 17:41
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
ekain schreef op 19-05-2007 @ 18:18 :
maar ik weet nooit zo goed welke van de 3 formules ik moet nemen en welke formules je in de formule zelf moet nemen dat is altijd een beetje het probleem bij mij
De eerste formule heeft betrekking op het inkomende vermogen en het nuttig gebruikte vermogen. De tweede formule heeft betrekking op de uitgaande arbeid en de ingaande energie, en de derde formule heeft betrekking op de ingaande en de nuttig gebruikte energie. Als je niet weet wanneer je welke formule moet gebruiken raad ik je aan om in je boek op te zoeken wanneer welke formule gebruikt wordt. Als het goed is staan er bij iedere formule wel voorbeelden van de toepassing van die formule vermeld.
Reageren

Regels voor berichten