Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-05-2007, 10:58
jtoonen
jtoonen is offline
Ik heb een vraagje.
Ik heb geld gestort naar een verkeerd bankrekeningnummer en het is ook afgeschreven. Dit is al een maand geleden. Is het mogelijk om dit nog terug gestort te krijgen?

De bank is rabobank.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-05-2007, 11:34
T_ID
T_ID is offline
Goede kans dat je dan al niet meer terug kunt boeken, maar daarvoor zit je feitelijk verkeerd, dat moet je aan de bank zelf vragen. Het goede nieuws is dan weer dat je niet je geld kwijt bent met een dergelijke overschrijving, het blijft van jou, en een dergelijke fout is dus geen cadeau'tje voor die ander.

Terugvorderen is natuurlijk lastig als je toevallige een raspauper trof die alles direct uitgeeft, maar theoretisch krijg je je geld terug.
Oud 22-05-2007, 11:37
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Diegene zal het geld zelf moeten terug storten de bank kan dit niet voor je doen.
Als hun een fout te verwijten valt kan je het geld misschien nog van hun terug krijgen. Maar hoe dat zit weet ik niet precies.
Oud 22-05-2007, 12:15
pyres
pyres is offline
je kunt toch ook zo'n gele kaart invullen?

edit: het is een onverschuldigde betaling volgens de wet.
Hij die bij vergissing of met zijn weten iets ontvangen heeft dat hem niet verschuldigd was, is verplicht het terug te geven aan degene van wie hij het ontvangen heeft zonder dat het verschuldigd was. zie art. 1376B.W
Oud 22-05-2007, 12:20
@Moon
@Moon is offline
Citaat:
pyres schreef op 22-05-2007 @ 13:15 :
Is het niet zo dat dat binnen een maand dient te gebeuren?
Met citaat reageren
Oud 22-05-2007, 12:22
Verwijderd
Citaat:

zie art. 1376B.W
6:203 BW.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2007, 12:40
pyres
pyres is offline
Citaat:
Poggy schreef op 22-05-2007 @ 13:22 :
6:203 BW.
ja ik het het opgezocht maar daar staat oude art nog bij
Oud 22-05-2007, 19:53
fib
fib is offline
Ik heb dit ookweleens gehad.

Ik had al het geld van mn rijlessen overgemaakt op een verkeerd rekeningnummer. (het ging om een paar honderd euro)!!.

Wegens prijversie redenen wilde de Rabobank de NAW gegegevns van die rekeninghouder niet aan mij geven. De Rabo heeft zelf contact opgenomen met de rekeninghouder en gevraagd het geld terug te storten.

Het verkeerde rekeningnummer was van een rekeninghouder van de rabobank! Dit was mijn geluk. Wanneer de rekeninghouder van een andere bank was.. had ik geloof ik een groter probleem.

Formeel gezien was ik de schuldige. Ondanks de naam en bankrekening nummer niet matchte.

gelukkig is het bij mij goed gekomen.. het ging om veel geld
Oud 22-05-2007, 21:11
Verwijderd
Citaat:
pyres schreef op 22-05-2007 @ 13:40 :
ja ik het het opgezocht maar daar staat oude art nog bij
Ik weet wel dat ze in het Leidse van traditie houden, maar boeken gebruiken onder oud BW (m.a.w. van vóór 1 januari 1992) is wel redelijk extreem

Het is overigens gewoon onverschuldigd betaald, dus je hebt een vordering op degene aan wie je hebt betaald. Geen actie uit revindicatie, omdat geld een soortzaak is zodat het vermengd raakt met het vermogen waarin het terechtkomt. Overigens speelt de hele 'eigendoms'kwestie niet bij girale betalingen, dat zijn alleen maar debiteringen en crediteringen in een automatisch systeem.

De bank zal jou het hier niet zonder meer laten terugvorderen, omdat het geen automatische incasso betreft waar je evt. kunt 'storneren'. Gewoon even nakijken waar je het naartoe hebt gestort (rekeningafschriften erbij pakken) en die persoon (laten) opzoeken (dat kan de bank dan weer wel). Contact opnemen met persoon, situatie uitleggen, als-ie moeilijk doet dreigen met een kort geding.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2007, 21:27
Martine1986
Martine1986 is offline
Citaat:
fib schreef op 22-05-2007 @ 20:53 :

prijversie

Oud 22-05-2007, 22:06
pyres
pyres is offline
Citaat:
nare man schreef op 22-05-2007 @ 22:11 :
Ik weet wel dat ze in het Leidse van traditie houden, maar boeken gebruiken onder oud BW (m.a.w. van vóór 1 januari 1992) is wel redelijk extreem

lieve OUDE nare man

ik heb het gewoon gegoogled en dit was het eerst wat eruit kwam

copy
past
je kent het wel
Oud 23-05-2007, 10:45
Go
Go is offline
Citaat:
pyres schreef op 22-05-2007 @ 23:06 :
lieve OUDE nare man

ik heb het gewoon gegoogled en dit was het eerst wat eruit kwam

copy
past
je kent het wel
.be
Met citaat reageren
Oud 23-05-2007, 17:18
fib
fib is offline
Citaat:
Martine1986 schreef op 22-05-2007 @ 22:27 :
ontopic
thx... altijd fijn gevoel als men zwakke kant in het licht wordt gezet
Oud 23-05-2007, 18:13
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Go schreef op 23-05-2007 @ 11:45 :
.be
Dat kan niet, daarvoor moet er eerst een rechtssysteem bestaan om de wetten van te citeren.
Oud 30-05-2007, 20:26
pluk de nacht
pluk de nacht is offline
je kan een poging doen het terug te krijgen, maar moet dacht ik wel binnen een maand. (maar dat is bij automatische incasso)
als je het zelf over hebt gemaakt is het een stuk moeilijker dacht ik, maar ik zou gewoon ff je bank bellen
Met citaat reageren
Oud 07-06-2007, 15:59
TheCreator
TheCreator is offline
Citaat:

Hij die bij vergissing of met zijn weten iets ontvangen heeft dat hem niet verschuldigd was, is verplicht het terug te geven aan degene van wie hij het ontvangen heeft zonder dat het verschuldigd was. zie art. 1376B.W
Hey, dat is 'Pedobear'!

(Dont ask)

OT: Bel ff met de bank en leg het uit.
Is mij ook een x overkomen dat ik per ongeluk een verkeerd rekeing nr. had ingevuld.
Het eerste deel was namelijk hetzelfde als dat van een ander nummer.
Ze kunnen hoogstens bemiddelen voor je en dan aan de
ontvanger vragen het geld terrug te storten.
Je krijgt overigens ook geen adres informatie toegespeelt.

Laatst gewijzigd op 07-06-2007 om 16:02.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2007, 10:55
coopergirl
coopergirl is offline
Ik had mijn huur een keer dubbel overgemaakt. Ik moest volgens de postbanksite zelf contact opnemen en vragen of hij het terug wilde storten. Stoneren kan alleen als het een automatische incasso betreft..

(uiteindelijk kwam het goed, ik heb geen ervaring met weigeraars )
Oud 12-06-2007, 15:55
ruben3123
ruben3123 is offline
Een beetje offtopic misschien, maar wel handig om te vermelden: bij de postbank via internetbankieren krijg je als je een gironummer invult en je voert daar de verkeerde naam bij in te zien op welke naam de rekening staat zodat je zeker weet dat je het juiste nummer hebt ingevuld.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2007, 22:19
KleinSpookje
KleinSpookje is offline
Citaat:

Storneren is niet mogelijk omdat het geen automatische incasso is die uitgevoerd is.

Als jij een bedrag naar een foutief rekeningnummer overmaakt ben je in principe overgeleverd aan de goedheid van de andere persoon. Zeker als je via internet bankiert. Daar moet je nl bij overmaken eerst het rekening invoeren voor de transactie en voor je de transactie daarwerkelijk laat uitvoeren moet je die nogmaals bevestigen, hier kan je voor je bevestigd de gegevens nogmaals controleren.

De bank kan het niet voor je terughalen, je hebt het immers zelf overgemaakt en zelf het rekeningnummer foutief ingevoerd of ingevuld, hiervoor ben je zelf verantwoordelijk. Als de bank een fout maakt uiteraard niet. Theoretisch moet de nadere partij het geld terug storten als je daarom vraagt, als ze dat weigeren zit je met een probleem. Je hebt dan de keuze of om het erbij te laten zitten of er werk van te maken. In het laatste geval zul je dit waarschijnlijk niet doen als het een niet erg groot bedrag betreft.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2007, 10:47
pyres
pyres is offline
Citaat:
KleinSpookje schreef op 13-06-2007 @ 23:19 :
Storneren is niet mogelijk omdat het geen automatische incasso is die uitgevoerd is.

Als jij een bedrag naar een foutief rekeningnummer overmaakt ben je in principe overgeleverd aan de goedheid van de andere persoon. Zeker als je via internet bankiert. Daar moet je nl bij overmaken eerst het rekening invoeren voor de transactie en voor je de transactie daarwerkelijk laat uitvoeren moet je die nogmaals bevestigen, hier kan je voor je bevestigd de gegevens nogmaals controleren.

De bank kan het niet voor je terughalen, je hebt het immers zelf overgemaakt en zelf het rekeningnummer foutief ingevoerd of ingevuld, hiervoor ben je zelf verantwoordelijk. Als de bank een fout maakt uiteraard niet. Theoretisch moet de nadere partij het geld terug storten als je daarom vraagt, als ze dat weigeren zit je met een probleem. Je hebt dan de keuze of om het erbij te laten zitten of er werk van te maken. In het laatste geval zul je dit waarschijnlijk niet doen als het een niet erg groot bedrag betreft.
wat jij zegt is echt bullshit
het is een onverschuldigde betaling en de ontvanger MOET het zelfs teruggeven
Oud 14-06-2007, 11:48
Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
pyres schreef op 14-06-2007 @ 11:47 :
wat jij zegt is echt bullshit
het is een onverschuldigde betaling en de ontvanger MOET het zelfs teruggeven
jip, maar dat moeten valt wel onder privaatrecht, en als je geld wilt zul je er zelf werk van moeten maken. En het is maar de vraag of je naar de rechter stapt hiervoor. Precies wat kleinspookje zegt.
Oud 14-06-2007, 14:20
pyres
pyres is offline
Citaat:
Poepkind schreef op 14-06-2007 @ 12:48 :
jip, maar dat moeten valt wel onder privaatrecht, en als je geld wilt zul je er zelf werk van moeten maken. En het is maar de vraag of je naar de rechter stapt hiervoor. Precies wat kleinspookje zegt.
wat betreft zelf actie ondernemen, ja dat is zo

maar klein spookje heeft het over : geluk hebben dat die ander het maar teruggeeft en dat klopt niet
Oud 14-06-2007, 14:37
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Poepkind schreef op 14-06-2007 @ 12:48 :
En het is maar de vraag of je naar de rechter stapt hiervoor.
Voor +- € 75 aan leges die je mogelijk nog terug krijgt van de andere partij is het al vrij gauw de moeite waard.

Überhaupt, als het een euro of dertig is zou ik het uit principe al doen. Eerlijk zaken doen.
Reageren

Regels voor berichten