Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-06-2007, 16:16
wp160366
wp160366 is offline
Voor mijn examen zedenleer morgen moet ik een aantal voorbeelden vinden van: leren door nadoen, leren door belonen,...

Deze zijn allemaal geen probleem om te vinden, maar bij "leren door inzicht" zit ik een beetje vast...

Volgens mij, als je inzicht hebt in een onderwerp, "beheers" je het toch al, en kan je toch niet veel bijleren over dat onderwerp? Of zie ik het nu verkeerd?

Alvast bedankt!
Oud 03-06-2007, 17:57
T_ID
T_ID is offline
Als je toe zou kunnen lichten wat dat in godsnaam is en onder welk vak het valt kunnen mensen vast meer helpen.

Zoals het nu klinkt, klinkt het namelijk alsof je op het Gristelijk College Staphorst zit en daar een nogal dubieus vak krijgt.
Oud 03-06-2007, 22:16
Al Murphy
Al Murphy is offline
Je ziet het een beetje te eng, denk ik.

Een kind leert bijvoorbeeld door inzicht. Een baby kan bijvoorbeeld nog niet praten, en dat maakt de communicatie een beetje moeilijker. Dus leert een baby hoe het toch kan krijgen wat hij/zij wil.
Armen in de lucht steken -> mama neemt mij uit mijn stoel
Huilen -> Ik krijg eten

enz...

@T-ID: Zedenleer is een vak en wordt voornamelijk NIET op christelijke scholen gegeven. Ook niet op Gristelijke scholen, trouwens.
Oud 04-06-2007, 10:56
Verwijderd
What the hell is zedenleer dan?
Met citaat reageren
Oud 04-06-2007, 12:19
Al Murphy
Al Murphy is offline
Voor zo'n dingen hebben ze dus Wikipedia en Google uitgevonden.

-+-+-+->

Zedenleer, of vollediger "niet-confessionele zedenleer" is in Vlaanderen een schoolvak dat in het hele secundair onderwijs verplicht geprogrammeerd staat in het "neutraal" onderwijs. Dit onderwijs, ingericht door staat, gemeente of provincie moet de ouders en de leerling de keuze laten tussen een van de erkende godsdiensten (anglicaanse, islamitische, Israëlitische, katholieke, orthodoxe of protestants-evangelische godsdienst)of NC zedenleer. De personen die het ouderlijk gezag uitoefenen moeten in de keuze tussen levensbeschouwelijke vakken volledig vrij gelaten worden. Is de leerling 12 jaar of ouder, dan gebeurt de keuze voor het onderricht in één der erkende godsdiensten of de niet-confessionele zedenleer, evenals de eventuele aanvraag tot vrijstelling in samenspraak met de leerling. Dit alles is een gevolg van het Belgische schoolpact van 1959.

Oorspronkelijk werd het gedacht als tegenhanger van godsdienstonderricht en was het "atheïstisch", of had het alleszins een anti-klerikale bijklank. Sindsdien is het meer geëvolueerd naar een algemeen maatschappij-kritisch reflectievak met onderwerpen als o.m. moraal, burgerzin, mensenrechten, vrije meningsuiting, ... Zelfs een beschrijving van het fenomeen "religie" als antwoord op levensvragen, en een vergelijkende studie tussen wereldgodsdiensten worden nu opgenomen in het programma.
Oud 04-06-2007, 13:45
T_ID
T_ID is offline
Een kromme naam voor godsdienst en (een beetje) filosofie dus. Dat is dan weer een vak dat wel bekend is.
Reageren

Regels voor berichten