Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-06-2007, 17:44
Fantôme
Fantôme is offline
Hoi allemaal.

15 september vertrek ik voor een periode van 3 maanden naar Roskilde, Denemarken.
Ik ga daar dus in die periode wonen. Op afstand ben ik bezig met het zoeken naar een woning. Ik krijg hierbij gelukkig heel veel hulp van de school in Roskilde.
Nu is Denemarken best een duur land.
Ik had nog enkele vragen, over een aantal zaken en hoop dat iemand een antwoord weet.
Ik weet niet zeker of het op werk, geld en recht hoort.

- Is het het handigst om gewoon mijn Nederlandse betaalrekening te hanteren daar?

- Kun je in Denemarken met een Nederlandse bankpas pinnen in bijv. supermarkten?

- Kost het extra om in Demarken te pinnen of geld op te nemen?

- Heeft iemand een idee wat je er ongeveer kwijt bent aan bijv. boodschappen in verhouding tot Nederland?

- Iemand kwam ermee aan dat ik een VISUM nodig heb om daar te studeren, volgens mij is dit niet het geval, weet iemand daar iets van?

- Nog overige zaken op het gebied van geld en recht waar ik rekening mee moet houden?

tnx
groetjes,
fantome
Oud 04-06-2007, 17:50
Poepkind
Poepkind is offline
Ik denk dat er een boel sites zijn over het studeren in buitenland en praktische zaken. Je school zal ws ook een afdeling internationalisering hebben, zij weten er ook alles van.

Pinnen in niet euro landen is duur, want voor elke transactie betaal je wisselkoers en nog een vast bedrag of percentage of totaal. De precieze kosten weet nje bank.
Oud 04-06-2007, 17:54
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Poepkind schreef op 04-06-2007 @ 18:50 :
Ik denk dat er een boel sites zijn over het studeren in buitenland en praktische zaken. Je school zal ws ook een afdeling internationalisering hebben, zij weten er ook alles van.

Pinnen in niet euro landen is duur, want voor elke transactie betaal je wisselkoers en nog een vast bedrag of percentage of totaal. De precieze kosten weet nje bank.
ik heb al wel informatie opgezocht bij de IB-groep enzo hoor, dat wel
vanuit school weten ze, wat ik nu merk, vrij weinig.

Je zegt dat pinnen in niet-euro landen duur is.
Heb je een evt. andere optie voor me om dit te voorkomen? Ik zie het ook niet zitten om met heel veel geld op zak te lopen eigenlijk
Oud 04-06-2007, 17:58
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Volgens mij is pinnen in andere eurolanden gratis (gewoon tegen wisselkoers tarief). Dit kun je nazoeken op de website van je bank, en anders gewoon even bij je bank langsgaan

Denk je wel aan dat een doorlopende reisverzekering maar tot 60 dagen dekt, en dat je daarna een aanvullende verzekering moet afsluiten?

Als ik jou was zou ik ook een (studenten)credit card aanvragen. Altijd handig. (Zeker toen ik in Wales zat en niet kon betalen met mijn bankpas!)
Oud 04-06-2007, 18:11
Fantôme
Fantôme is offline
ik ben aangesloten bij de postbank.
Denemarken is wel een europees land, maar geen euroland (hanteren niet de euro maar de Deense Kroon).
De postbank heeft het volgende op de site staan.

Bij betalingen met uw Giropas in vreemde valuta berekent Postbank altijd een koersopslag van 0,8 % over het betaalde bedrag. Deze koersopslag wordt verwerkt in het transactiebedrag.

Bij het opnemen van vreemde valuta berekent Postbank altijd naast eventuele opnamekosten (€ 1,82) een koersopslag van 0,8 % over het opgenomen bedrag. Deze koersopslag wordt verwerkt in het transactiebedrag.

Heeft u een Betaal- of RoyaalPakket? Dan heeft u wereldwijd voordeel, omdat u dan niet de u € 1,82 per opname betaalt.

@ spekkie; goed dat je het zegt, dan moet ik idd voor de laatste maand een aanvullende verzekering hebben.

Wat is het voordeel van een studentencreditcard?
Oud 04-06-2007, 18:11
Verwijderd
Ik kan je verzekeren dat je niet kan pinnen in de supermarkten aldaar.

Geld opnemen is gewoon gratis.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2007, 18:12
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Pibbo schreef op 04-06-2007 @ 19:11 :
Ik kan je verzekeren dat je niet kan pinnen in de supermarkten aldaar.

Geld opnemen is gewoon gratis.
ben je er geweest?
oww, is het wel gewoon gratis? wat vreemd! (zie hierboven, wat ik van de postbanksite haalde...)
Hoe zit dat dan?
Oud 04-06-2007, 18:17
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Kijk eens op www.wilweg.nl ik denk dat daar wel een aantal handige dingen staan voor je
Oud 04-06-2007, 18:26
Poepkind
Poepkind is offline
http://www.buitenland.leidenuniv.nl/

Ik gok dat daar nog wat algemene tips staan, weet alleen niet zeker. (is alweer tijdje geleden dat ik plannen had)
Oud 04-06-2007, 18:46
Fantôme
Fantôme is offline
bedankt voor de tips
ga er zeker even voor rondkijken.
Mn docent van de HvA had het erover dat er ook een speciale beurs zou komen voor het programma wat ik in Denemarken ga volgen, maar daar wist ze het fijne nog niet van, dus daar ga ik ook nog maar even achteraan
Oud 04-06-2007, 18:55
Martine1986
Martine1986 is offline
wat betreft dat visum:

Citaat:
Een EU- burger mag 3 maanden zonder bewijs van verblijf in Denemarken verblijven. Vindt u in die periode werk, dan kunt u een bewijs van verblijf aanvragen.
bron: website deense ambassade
Oud 04-06-2007, 19:49
Verwijderd
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 04-06-2007 @ 18:44 :
- Kun je in Denemarken met een Nederlandse bankpas pinnen in bijv. supermarkten?

- Kost het extra om in Demarken te pinnen of geld op te nemen?

- Heeft iemand een idee wat je er ongeveer kwijt bent aan bijv. boodschappen in verhouding tot Nederland?
1. Je kunt er met je bankpas pinnen (rabo europas bijvoorbeeld)
2. voorzover ik weet kost het geen extra geld.
3. En wat betreft boodschappen is het ongeveer vergelijkbaar met de super de boer/AH tarieven, en ze hebben er ook aldi's.

Dit alles gebaseerd op mijn vakantieervaringen. Denemarken is tof
Met citaat reageren
Oud 04-06-2007, 22:03
Neiu
Neiu is offline
Citaat:
x-spekkie-x schreef op 04-06-2007 @ 18:58 :
Denk je wel aan dat een doorlopende reisverzekering maar tot 60 dagen dekt, en dat je daarna een aanvullende verzekering moet afsluiten?
Wat voor aanvullende verzekering bedoel je? Ben zelf enkele keren naar het buitenland geweest voor een langere periode en al deze keren was ik hier (NL dus ) WA verzekerd, had daar een inboedelverzekering en m'n ziektekostenverzekering van hier dekte repatriëring in geval van in de kreukels liggen of tussen vier plankjes.

Verder: een creditcard is een heel goed idee, zo kun je ook goedkoper geld uitgeven daar. Als je ergens gaat eten of kleren gaat kopen (want winkelen in Kopenhagen is leuk ) kun je het beste met je creca betalen. Met eten deed ik dat vaak, sinds pinnen in een niet-euroland niet meer gratis is en dan kreeg ik contant geld terug van de rest, zo hoefde ik minder vaak te pinnen of met grote bedragen te lopen.

edit: o ja, visum is niet nodig voor drie maanden, zelfs iets langer maakt niet zoveel uit. Men weet niet wanneer je dat land in en uit bent geweest.
Oud 05-06-2007, 05:29
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 04-06-2007 @ 19:11 :
ik ben aangesloten bij de postbank.
Denemarken is wel een europees land, maar geen euroland (hanteren niet de euro maar de Deense Kroon).
De postbank heeft het volgende op de site staan.

Bij betalingen met uw Giropas in vreemde valuta berekent Postbank altijd een koersopslag van 0,8 % over het betaalde bedrag. Deze koersopslag wordt verwerkt in het transactiebedrag.

Bij het opnemen van vreemde valuta berekent Postbank altijd naast eventuele opnamekosten (€ 1,82) een koersopslag van 0,8 % over het opgenomen bedrag. Deze koersopslag wordt verwerkt in het transactiebedrag.

Heeft u een Betaal- of RoyaalPakket? Dan heeft u wereldwijd voordeel, omdat u dan niet de u € 1,82 per opname betaalt.

@ spekkie; goed dat je het zegt, dan moet ik idd voor de laatste maand een aanvullende verzekering hebben.

Wat is het voordeel van een studentencreditcard?
Dat klopt. Dat was ook zo toen ik naar Wales ging (ook geen euroland). Toen heb ik dus een betaalpakket aangevraagd voor die maanden. Er zit wel een eis aan dat er minimaal 800 euro per maand op binnen moet komen, maar dat liet ik mijn vader gewoon in één keer storten (van mijn. zijn en de overheid zijn geld). Toen kon ik in Wales dus gewoon gratis geld opnemen. En volgens mij zat daar zelfs geen koersopslag bij :/

Geld opnemen met een credit card is *wel* duur. Dus die moet je alleen maar in winkels en restaurants gebruiken om te betalen.

@Neiu
Ik heb zelf een doorlopende reisverzekering bij mijn bank (ABN amro). Deze is maximaal 60 aaneengesloten dagen in het buitenland geldig. Daarna moet je voor de overige dagen een aanvullende reisverzekering afsluiten.
Oud 05-06-2007, 11:22
Neiu
Neiu is offline
Citaat:
x-spekkie-x schreef op 05-06-2007 @ 06:29 :
@Neiu
Ik heb zelf een doorlopende reisverzekering bij mijn bank (ABN amro). Deze is maximaal 60 aaneengesloten dagen in het buitenland geldig. Daarna moet je voor de overige dagen een aanvullende reisverzekering afsluiten.
Ja, dat probleem had ik ook, maar waarom zou je nog een reisverzekering afsluiten als je ergens woont? Dan kan je toch beter een inboedelverzekering daar regelen? Of mis ik hier iets
Oud 07-06-2007, 01:27
Verwijderd
Ik heb ook een doorlopende reisverzekering (woon momenteel in de VS) en deze dekt bijvoorbeeld ook geneeskundige kosten e.d. Mocht er iets gebeuren en je bent niet verzekerd, dan kunnen de kosten nog wel eens hoog uitvallen .
Met citaat reageren
Oud 07-06-2007, 08:58
Neiu
Neiu is offline
Citaat:
Lisanne schreef op 07-06-2007 @ 02:27 :
Ik heb ook een doorlopende reisverzekering (woon momenteel in de VS) en deze dekt bijvoorbeeld ook geneeskundige kosten e.d. Mocht er iets gebeuren en je bent niet verzekerd, dan kunnen de kosten nog wel eens hoog uitvallen .
Daar heb je toch een ziektekostenverzekering voor?
Oud 07-06-2007, 09:29
Verwijderd
Citaat:
Neiu schreef op 07-06-2007 @ 09:58 :
Niet alle ziektekostenverzekeringen dekken dat, geloof ik. Hangt een beetje van je verzekeraar af.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2007, 11:03
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 04-06-2007 @ 18:44 :
- Iemand kwam ermee aan dat ik een VISUM nodig heb om daar te studeren, volgens mij is dit niet het geval, weet iemand daar iets van?
Dat lijkt me niet. Als staatsburger van een land uit de EU mag je daar gewoon verblijven, of dat voor tourisme, studie of permanente vestiging is. Zoals gezegd moet je voor een langer verblijf een document hebben, maar dat is een formaliteit die je niet geweigert kan worden.
Oud 07-06-2007, 11:20
Rachel
Rachel is offline
Citaat:
Neiu schreef op 07-06-2007 @ 09:58 :
Je ziektekostenverzekering dekken maar een gedeelt en dit is, in het buitenland, niet veel.
Daarom is een doorlopende reisverzekering handiger.

Ik heb er zojuist één bij de Univé afgesloten en dat kost mij €25,- per jaar o.i.d.
En dan ben je meer verzekerd dan alleen als je alleen ziektekosten hebt
Met citaat reageren
Oud 07-06-2007, 12:00
Fantôme
Fantôme is offline
ik heb wel een doorlopende reisverzekering...
Oud 07-06-2007, 12:54
Neiu
Neiu is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 07-06-2007 @ 13:00 :
ik heb wel een doorlopende reisverzekering...
Kijk even hoe lang je aaneengesloten weg mag zijn daarvoor en kijk ook meteen even in de polisvoorwaarden van je ziektekostenverzekering. Mijn ziektekostenverzekering bijvoorbeeld dekte dit absoluut voldoende voor een periode in het buitenland terwijl m'n doorlopende reisverzekering voor meer dan 90 dagen aaneengesloten weg verviel en een aanvullende reisverzekering is duur.

Wat betreft het visum: dat geldt als je meer dan drie maanden ergens anders dan in je eigen land in de EU verblijft. Voor verblijf van 11 maanden ergens anders heb ik 't wel gedaan, voor verblijf van 5 en 4 maanden heb ik het niet gedaan. Het is inderdaad een formaliteit, maar het kan even duren voor het verwerkt is, dus als je 'm aanvraagt zou ik dat meteen doen zodra je er bent. In Estland en Finland bijvoorbeeld duurde het 2 a 3 maanden voordat je de ID-kaart kreeg.
Oud 07-06-2007, 12:58
Lorelei
Lorelei is offline
Ik heb een postbank rekening en voor mij kostte het wel extra geld om te pinnen.. niet heel veel maar als je er 3 maanden zit loopt het wel op. Ik kon ook niet in winkels pinnen. Dit is ongetwijfeld iets wat je makkelijk kan vragen en/of veranderen door even de Postbank op te bellen, ik ben het toen vergeten.

Edit: Ik zat in Zweden trouwens. Maar omdat ze daar ook de euro niet hebben denk ik dat het mogelijk hetzelfde is

Laatst gewijzigd op 07-06-2007 om 13:00.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2007, 18:01
Fantôme
Fantôme is offline
Ik heb nog een andere *brandende* vraag

Ik wil graag, ook in Denemarken, gebruik kunnen maken van internet. Ik (of eigenlijk mn moeder ) heb een laptop.
Deze wil ik meenemen naar Denemarken.
De meeste kamers die ik in Denemarken kan krijgen, hebben geen internetverbinding. Dit betekend dat ik alleen doordeweeks van 8.30 tot 17.00 uur in de school gebruik kan maken van internet en anders een internetcafé moet opzoeken.

Het liefst zou ik zien dat ik een soort abbonement voor 3 mnd kan afsluiten zodat ik in het buitenland, via mijn laptop kan internetten.
Zijn hier mogelijkheden voor en zo ja welke?
Ik wil dus liever niet per minuut betalen!
Oud 09-06-2007, 18:41
Verwijderd
ik heb ook een tijd in denemarken gezeten en heb gewoon mijn rabobank rekening overal voor gebruikt. ik had wel een visum maar ik zat er ook meer dan 3 maanden. wat je internet betreft kun je dat het beste daar even regelen lijkt me, gewoon een winkel binnenlopen en vragen naar de mogelijkheden. veel plezier
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten