Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-06-2007, 15:35
flabbergast
nu ik zo wanhopig ben en het nergens kan vinden, en morgen af moet hebben vraag ik het hier maar.
ik hoop dat hier een paar natuurkunde knobbels zitten dan xD

1. Welke kleur groeilampen hebben en waarom?
2· Welke kleur diep in water doordringt?
3. Welke kleuren waterplanten op grote diepte hebben en waarom ?

altublieeft.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-06-2007, 16:38
vichog
vichog is offline
Citaat:
flabbergast schreef op 06-06-2007 @ 16:35 :
nu ik zo wanhopig ben en het nergens kan vinden, en morgen af moet hebben vraag ik het hier maar.
ik hoop dat hier een paar natuurkunde knobbels zitten dan xD

1. Welke kleur groeilampen hebben en waarom?
2· Welke kleur diep in water doordringt?
3. Welke kleuren waterplanten op grote diepte hebben en waarom ?

altublieeft.
1. een gloeilamp zendt 'wit' licht uit. Dat is licht met alle kleuren erin (rood t/m violet). Een zogenaamd continue spectrum.
2. rood breekt het minst van een optisch dunne stof naar een optisch dichte stof (van lucht naar water bijvoorbeeld). Hoe ver het komt dat zou ik niet durven zeggen, want dat is afhankelijk van bijvoorbeeld troebeling enzo.
Hier vind je meer informatie: http://library.wur.nl/wasp/bestanden...6_A502_001.pdf vanaf blz 35 hebben ze het over verstrooiing e.d.
3. "De echte planten in de zee zijn meestal gewoon groen. Soms kleuren planten rood, als
verdediging tegen het felle zonlicht dat door het water schijnt. Zo verbranden ze minder
snel. In de diepzee kom je geen rode planten tegen, maar in zeer zonnige gebieden
dicht bij het wateroppervlak wel. Wie de mooiste (functionele) kleurenpracht onder
water wil zien, kan dus het beste in warme, niet zo diepe zeeën gaan duiken." (bron http://www.wegwijslezer.nl/wegwijs/p...QuestionID=590)

succes!
Met citaat reageren
Oud 06-06-2007, 16:45
Verwijderd
1. Was een groeilamp, geen gloeilamp.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2007, 17:00
flabbergast RE:
harstikke bedankt!!!

maar inderdaad vraag 1 gaat over gRoeilamp...

iemand?
Met citaat reageren
Oud 06-06-2007, 17:05
vichog
vichog is offline
Citaat:
Shoarm schreef op 06-06-2007 @ 17:45 :
1. Was een groeilamp, geen gloeilamp.
ik dacht dat 't een typfout was sorry!!!!
Met citaat reageren
Oud 06-06-2007, 17:09
vichog
vichog is offline
Citaat:
flabbergast RE: schreef op 06-06-2007 @ 18:00 :
harstikke bedankt!!!

maar inderdaad vraag 1 gaat over gRoeilamp...

iemand?
Type groeilamp van philips voor planten:

zoals je rechts in het spectrum kunt zien, zitten ook hier alle kleuren in, lijkt me.

mijn vader is kweker maar kon niet vertellen waarom dit zo is. Maar wat ik wel vond is dit over kleuren:

Deze lamp kan absoluut niet gebruikt worden om bloeiende planten mee te belichten, de lamp bezit te weinig kleur in het rode spectrum hiervoor. Groeiende planten hebben de kleuren in het blauwe spectrum nodig om voldoende bladweefsel te kunnen aanmaken, en bloeiende planten hebben licht in het rode spectrum nodig om voldoende bloemen te kunnen aanmaken. Dit fenomeen met de kleuren licht is vanuit de natuur nagebootst door de mens en toegepast in de tuinbouw om zodoende buiten de reguliere seizoenen om te kunnen kweken. In de zomer staat de zon namelijk recht boven ons, hierdoor straalt de zon haar licht direct naar ons toe, mensen, dieren en planten ervaren dit dan als een zeer sterk gebundeld licht dat zeer veel blauw bevat, doordat wij mensen dit blauw niet kunnen herkennen zien wij dus alleen een zeer fel licht. Een plant daarentegen meet dit specifieke blauwe licht en maakt daardoor voldoende bladweefsel aan om te kunnen groeien. In de herfst staat de zon niet meer recht boven ons, daardoor spreiden de lichtdelen zich verder uit elkaar waardoor de kleuren in het rode spectrum overheersen, wij mensen kunnen dit fenomeen wel zien, denk daarbij aan de mooie rood gekleurde herfstzon. Planten worden door dit rode spectrum dan gestimuleerd om bloemen aan te maken, de plant krijgt in feite de opdracht om te gaan zorgen voor nageslacht omdat haar levenseinde naderen zal. Men dient voor de bloeifase dan ook een bloeilamp te gebruiken.

Dus dan moet dat wel duidelijk zijn .

Laatst gewijzigd op 06-06-2007 om 17:13.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten