Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-06-2007, 13:19
Verwijderd
Na een aantal jaar trouwe dienst is de tijd toch aangebroken dat ik echt wat dingen moet gaan vervangen in mn computer. De nieuwste games draaien zelfs op het laagste niet meer goed, dus dat is natuurlijk een beetje jammer.

Huidig

AMD Athlon 2800+
Gforce 5200 128mb
512mb ddr ram
80gig IDE(rpm is een goede vraag, dat moet ik nog even bekijken met sisoftdinges als ik er ben)

Nou ben ik een arme student en besteed mn geld dus ook aan andere troep, daarom heb ik niet bijster veel beschikbaar om de boel even op te frissen. Het budget rijkt niet veel hoger dan 300/350 euro.

Het hoeft ook echt geen PC te worden die ineens UT2010 op 1600x1200 kan spelen en tegelijkertijd ook nog quake8 kan draaien ofzo. Maar de huidige games moeten er gewoon wel een klein beetje vloeiend op lopen. Ik heb sowieso nog een oude CRT-monitor, en ben niet van zins om die zeer binnenkort te vervangen door een nieuwe, dus absurd hoge resoluties zijn toch niet perse aan mij besteed.

Zelf ben ik altijd 'aanhanger' van AMD geweest, maar als ik me de laatste tijd weer een beetje inlees in het onderwerp, zie ik dat intel nu wat meer voor op loopt met de resultaten. Maar ik zie wel dat de 64 X2 van amd wel nogsteeds goedkoper is dan de core2 van INtel. Is het dat prijsverschil waard?

Ik had zelf nu dit, maar ik merk al als ik verder rond kijk, dat er nog wel meer configs te vinden zijn die me verder kunnen helpen.
  • Asus m2v moederbord €50
  • AMD Athlon 64x2 4800+ 2,5ghz €122
  • Kingston ddr2 ram pc4200, 2gig €73
  • Ati Radeon x1950 pro of xt €140
Dit komt wel iets boven het budget uit, maar het is nog te doen.

Naar wat ik lees is de x1950xt beter dan de 1950pro, maar ik kan voor dezelfde prijs als een xt van 256mb, een pro kopen van 512mb. Maar je moet je niet stuk kijken op het geheugen zeggen ze, maar dit is wel zo ongeveer het dubbele?

Verder is het naar mijn inzien nog niet perse nodig om mn harde schijf te vervangen. 80gig is inderdaad niks vergeleken met de huidige maatstaven, maar ik download toch niet 300films per dag, en ik heb ook niet 10games tegelijk op mn computer staan. nu staat er misschien 20/25gig aan games op mn computer, en heb dus nog zat ruimte over.

Overige dingen zoals geluidskaart, modem, speakertjes, kast, heb ik allemaal nog,d us dat hoeft niet aan de upgrade. Ik moet alleen nog even de voeding bekijken, misschien dat ik die moet vernieuwen.

Laatst gewijzigd op 17-06-2007 om 13:24.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-06-2007, 13:54
Chilli Dude
Chilli Dude is offline
hmm kga dit topic ff in de gaten houden
Waar heb je die prijzen vandaan?

edit:
Kan je eigenlijk ook DDR gebruiken in een DDR2 slot?

Laatst gewijzigd op 17-06-2007 om 14:18.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2007, 14:21
Verwijderd
Als je een beetje over durft te clocken zou ik een E4300 kopen voor volgens mij €110,- en die zo hoog mogelijk overclocken. Als je nog geld over hebt zet je er een Scythe koeler op en kun je hem zonder veel problemen even snel als een E6600 krijgen.

Ik zou ook PC5400-geheugen kopen, ik prijs maakt dat geen verschil terwijl het net wat sneller is. Die videokaart is een prima keuze, en van low-budget moederborden heb ik niet veel verstand.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2007, 17:56
J-roenn
J-roenn is offline
Citaat:
Chilli Dude schreef op 17-06-2007 @ 14:54 :

edit:
Kan je eigenlijk ook DDR gebruiken in een DDR2 slot?
nope...

voor de rest zal ik sowieso voor een AMD systeem gaan met bovenstaand budget.

Asus M2A-VM 65,- ( kan goedkoper via i-net )
AMD Athlon™ 64 X2 EE 4200+ 100,- ( kan eveneens goedkoper )
Nvidia 8500XT 100,-
2 GB ddr2 PC 6400 100,-

en dan je harde schijf nog een andere keer als je weer wat geld over hebt ofzo, desnoods doe je er 1 gig geheugen in.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2007, 18:49
Nocturnal
Nocturnal is offline
nVidia 8500XT bestaat niet. Ati gebruikt de XT aanduiding, nVidia gebruikt GS, GT, GTS of GTX. En als je voor een 8500 gaat kun je toch beter 20 euro meer neerleggen en een 8600GT aanschaffen.
Oud 17-06-2007, 23:19
Verwijderd
Citaat:
J-roenn schreef op 17-06-2007 @ 18:56 :

Asus M2A-VM 65,- ( kan goedkoper via i-net )
AMD Athlon™ 64 X2 EE 4200+ 100,- ( kan eveneens goedkoper )
Nvidia 8500XT 100,-
2 GB ddr2 PC 6400 100,-

Als ik zelf een X2 4800+ uitzoek, dan lijtk de kans me niet groot dat ik dan een 4200+ zal nemen. alles waar ik (snelheids)winst mee boek neem ik mee. plus het feit dat die twee toch maar twintig euro van mekaar af liggen, die 3 uurtjes extra werken heb ik daar nog wel voor over.

En is die 8600GT dan beter dan de radeon? of loop ik nu kans dat we hier in een flamewar terecht komen tussen fanboys?

Citaat:
mrboot schreef op 17-06-2007 @ 15:21 :
Als je een beetje over durft te clocken zou ik een E4300 kopen voor volgens mij €110,- en die zo hoog mogelijk overclocken. Als je nog geld over hebt zet je er een Scythe koeler op en kun je hem zonder veel problemen even snel als een E6600 krijgen.

Ik zou ook PC5400-geheugen kopen, ik prijs maakt dat geen verschil terwijl het net wat sneller is. Die videokaart is een prima keuze, en van low-budget moederborden heb ik niet veel verstand.
Ik ben zelf inderdaad niet echt van het overclocken. Ik kan het best wel eens proberen, maar ik vrees dat het mn computer niet ten goede komt. ben al blij dat ik zelf de hardware in mekaar kan zetten.
Ik zat inderdaad ook al te kijken naar dat pc5400 geheugen, maar zijn er dan niet nog andere dingen van belang, zoals processorsnelheid en moederbord om dat geheugen beetje tot zn recht te laten komen? het scheelt idd maar een paar euro, dus dat kan ik er inderdaad wel aan besteden natuurlijk.

En van die budgetmoederborden heb ik ook weinig kaas gegeten, vandaar dat ik er ook naar vraag. maar ik zou niet weten wrom je daar perse een dure van moet kopen, ja hoogstens als je dus inderdaad gaat overclocken, maar ik denk dat ik me daar niet aan waag.

Laatst gewijzigd op 17-06-2007 om 23:22.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2007, 01:05
Verwijderd
Citaat:
Thijsjuh-ijsjuh schreef op 18-06-2007 @ 00:19 :

En is die 8600GT dan beter dan de radeon? of loop ik nu kans dat we hier in een flamewar terecht komen tussen fanboys?
Met ATi/NVidia en Intel/AMD loop je altijd de kans op een flamewar
Het verschil is dat de 8600GT DirectX10 ondersteuning heeft, al valt nog maar te bezien hoe bruikbaar dat is (ter vergelijking; mijn 8800GTX draait de huidige DX10 gepatchete games ook met moeite). De ATi 1950XT draait beter in DX9 games (vrijwel alle spellen die nu uit zijn dus) en wanneer AA en AF aangaan issie helemaal sneller dan de 8600GT. Dit ivm een grotere geheugenbandbreedte.
Ik zou je aanraden om de XT variant te halen ipv de Pro variant. Die extra 256MB maakt niet veel uit als je niet op de hogere resoluties gaat gamen.

Citaat:

Ik ben zelf inderdaad niet echt van het overclocken. Ik kan het best wel eens proberen, maar ik vrees dat het mn computer niet ten goede komt. ben al blij dat ik zelf de hardware in mekaar kan zetten.
Ik zat inderdaad ook al te kijken naar dat pc5400 geheugen, maar zijn er dan niet nog andere dingen van belang, zoals processorsnelheid en moederbord om dat geheugen beetje tot zn recht te laten komen? het scheelt idd maar een paar euro, dus dat kan ik er inderdaad wel aan besteden natuurlijk.
Besef je wel dat er aan overclocken behoorlijke risico's kleven. Het is, mijns inziens, onverstandig om te gaan overclocken zonder je van te voren in te lezen en zonder fatsoenlijke hardware (let zeker ook op de voeding en koeling). Wil je daar geen moeite voor doen, blijf dan bij je huidige config, daar is op zich niks mis mee, wel is het zo dat PC5400 net iets meer toekomstgericht is maar of het veel uitmaakt nu DDR3 alweer uitgerold wordt...
Citaat:

En van die budgetmoederborden heb ik ook weinig kaas gegeten, vandaar dat ik er ook naar vraag. maar ik zou niet weten wrom je daar perse een dure van moet kopen, ja hoogstens als je dus inderdaad gaat overclocken, maar ik denk dat ik me daar niet aan waag.
Tja, je zou ook kunnen kijken naar bijv. ASRock borden, daar is ook helemaal niks mis mee en die zijn vaak goedkoper met meer features dan een vergelijkbaar budgetplankje van een A-merk.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2007, 21:46
Verwijderd
Ik denk dat ik dan toch voor de radeon ga.
Ergens anders werd mij een budget 8800 aangeraden met 320mb, maar dat heb ik even gegoogled, maar die kan ik toch nergens betaalbaar vinden, of ben ik nou gek..

Ook kwam ik erachter dat ikv oor 'n beetje meer geld(10je ofzo) ook gewoon 4gig ram kan kopen(corsair, is dat beetje te doen?). Moet wel nog even kijken of ik genoeg sloten in mn moederbord heb daarvoor, maar dat zou natuurlijk altijd mooi meegenomen zijn.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2007, 22:12
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
Thijsjuh-ijsjuh schreef op 18-06-2007 @ 22:46 :
Ik denk dat ik dan toch voor de radeon ga.
Ergens anders werd mij een budget 8800 aangeraden met 320mb, maar dat heb ik even gegoogled, maar die kan ik toch nergens betaalbaar vinden, of ben ik nou gek..

Ook kwam ik erachter dat ikv oor 'n beetje meer geld(10je ofzo) ook gewoon 4gig ram kan kopen(corsair, is dat beetje te doen?). Moet wel nog even kijken of ik genoeg sloten in mn moederbord heb daarvoor, maar dat zou natuurlijk altijd mooi meegenomen zijn.
Voor een euro of 65-70 haal je gewoon 2gig is meer dan genoeg dacht ik zo. Bovendien Vista is geen game OS ofzo.. en Win XP kan niet meer gebruiken dan 3GB?

En volgens mij past die 8800 idd niet in je budget, die was de laatste keer dat ik checkte 270 euro.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2007, 22:26
Verwijderd
Dat las ik zelf inderdaad ook net ja, dat 4gig niet ondersteund wordt. dat is dan weer jammer, en om er nous peciaal vista voor aan te schaffen is ook wat overdreven.

Zijn er dan nog andere voorstellen voor de videokaart?
Met citaat reageren
Oud 19-06-2007, 01:35
Lenny K
Lenny K is offline
Ik zou voor de x1950xt gaan, 150 euro geloof ik, bij alternate]
wel 'maar' 256mb geheugen...

processor raad ik amd aan, 5600+ goede prijskwaliteitverhouding, prijs-effectiviteit verhouding in games is bij amd beter dan intel, neem aan dat games het belangrijkst zijn

geheugen: moet stabiel zijn, liever veel dan snel (en daardoor duur)

Laatst gewijzigd op 19-06-2007 om 01:38.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2007, 09:38
Verwijderd
Goed, ben even voor je aan de slag gegaan en dit is waar ik mee kon komen. Zowel een AMD als een Intel alternatief:
AMD:

Intel:

Beide systemen hebben snel zatte processoren, beide systemen hebben moederborden met PCI-Express en dual channel ondersteuning. Volgens mij heeft het AMD plankje wel wat meer uitbreidingsmogelijkheden.
Ook komen beide systemen iets boven je budget uit maar goedkoper dan dit kan bijna niet bij deze winkel. Als het geen probleem is de onderdelen bij verschillende winkels te halen kan het vast goedkoper. De winkel die ik heb gebruikt is Azerty.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2007, 11:21
Verwijderd
Ziet er goed uit, dankjewel.

Ik zat ook nog even bij andere winkels te kijken inderdaad ja.
Ik zag daar die 1950pro voor dezelfde prijs staan.
maar ze hebben ook de 1950xt met 512mb voor 'maar' 3 tientjes meer.

is die xt nou slechter dan de pro?(of andersom)
Met citaat reageren
Oud 19-06-2007, 11:57
Verwijderd
De X1950XT is de op 1 na snelste uit de serie van X1K kaarten.
Zo is die opgebouwd (schaamteloos gejat uit de startpost van het ATi Nieuwsdiscussie topic op GoT):
Citaat:
X1950XT & XTX - R580+ (PCIe & AGP) (snelste)
X1950Pro & GT - RV570 (PCIe & AGP)
X1650XT & GT - RV560 (PCIe & AGP)
X1650Pro - RV535 (PCIe & AGP)
X1550 - RV515/RV516 (PCIe)
X1300XT - RV530 (PCIe & AGP)
X1300Pro - RV516 (PCIe & AGP)
X1300 - RV505 (PCIe & AGP)
X1050 - RV370 (PCIe & AGP) (traagste)
In theorie is de Pro dus altijd langzamer dan de XT maar heel veel scheelt het ook niet. Als je het geld kunt lospeuteren zou ik echter wel de XT halen over de Pro. Dan gaat je budget denk ik wel nog meer "overbudget"

Laatst gewijzigd op 19-06-2007 om 13:28.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2007, 13:22
Verwijderd
kijk eens aan, dan denk ik dat ik die paar tientjes er maar even bij moet sparen, dat moet nog wel lukken denk ik.

nou maar eens op zoek naar de goedkoopste winkels, hoewel azerty inderdaad wel aantrekkelijk overkomt
Met citaat reageren
Oud 19-06-2007, 14:17
]{ing
]{ing is offline
www.cool-prices.nl is ook goed. Ongeveer zelfde prijzen..
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten