Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-06-2007, 18:01
Verwijderd
Een vriendin van me gaat op kamers in Utrecht en heeft een schrikbarend hoge 'eerste' rekening gehad, namelijk 1200 euro. De factuur luidt:
+- 600 euro borg (2 maanden huur)
300 euro huur
en 350 service en contract kosten.

Echt belachelijk hoog. Maar sowieso die borg, mag een huurder wel 2 maanden huur als borg vragen? Want op sites als kamernet vind ik namelijk dat het maximaal 1 maand kale huur mag zijn. En 250 euro service+contract kosten mag een makelaar in dit geval, dit zo maar rekenen?

Laatst gewijzigd op 26-06-2007 om 18:04.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-06-2007, 18:04
Crimson
Crimson is offline
bij mijn appartement zijn de bemiddelingskosten zelfs 600 euro (1 maand huur), kan je nagaan
Met citaat reageren
Oud 26-06-2007, 18:05
Lotte
Lotte is offline
Citaat:
Anneka schreef op 26-06-2007 @ 19:01 :
Een vriendin van me gaat op kamers in Utrecht en heeft een schrikbarend hoge 'eerste' rekening gehad, namelijk 1200 euro. De factuur luidt:
300 euro huur

Echt belachelijk hoog. Maar sowieso die borg, mag een huurder wel 2 maanden huur als borg vragen? Want op sites als kamernet vind ik namelijk dat het maximaal 1 maand kale huur mag zijn. En 250 euro service+contract kosten mag een makelaar in dit geval, dit zo maar rekenen?
Zijn de borg en servicekosten niet van tevoren afgesproken? Ik denk wel dat een huurder altijd een borg mag stellen, hoe hoog deze ook is. Maar het is dan wel raar dat dat niet bij de advertentie van te voren vermeld stond.

Die borg mag je trouwens wel terugvragen als je weggaat uit de kamer.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2007, 18:07
Verwijderd
Citaat:
Lotte schreef op 26-06-2007 @ 19:05 :
Zijn de borg en servicekosten niet van tevoren afgesproken? Ik denk wel dat een huurder altijd een borg mag stellen, hoe hoog deze ook is. Maar het is dan wel raar dat dat niet bij de advertentie van te voren vermeld stond.

Die borg mag je trouwens wel terugvragen als je weggaat uit de kamer.
Die kosten waren van te voren niet afgesproken. En die borg terugvragen komt ook wel goed als je weggaat, maar 1200 euro is gewoon verschrikkelijk veel geld om in 1 keer op te hoesten.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2007, 18:17
Verwijderd
Als de servicekosten niet vantevoren zijn afgesproken zou ik even om een specificatie vragen, om er achter te komen waar ze nou precies voor betaalt.

Borg is normaal 1 maand huur, maar mag maximaal 3 maanden zijn. Dat mag dus.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2007, 18:39
Ivo
Ivo is offline
De borg mag gevraagd worden, maar diende dan wel in het contract vermeld te staan. Hetzelfde geldt voor de contractskosten. Die mogen in rekening gebracht worden, maar dat moet dan wel aangegeven worden voordat de huurder z'n handtekening heeft gezet. De huurder hoeft immers alleen aan die verplichtingen te voldoen, waar hij mee bekend was op het moment dat het contract werd getekend. Later opgestelde eisen van de verhuurder die niet automatisch uit de wet voortvloeien, die hoef je niet te accepteren.

De servicekosten mag de verhuurder wel in rekening brengen zonder dat dat specifiek gemeld is voordat het contract is getekend, maar hij moet dan wel kunnen aantonen dat het bedrag wat hij vraagt de daadwerkelijke kosten zijn.

Wat ik zou aanraden: Zo snel mogelijk het huurbedrag (zoals afgesproken in het contract) overmaken aan de verhuurder, en daarbij een brief sturen waarin je:
- om specificatie van de servicekosten vraagt
- je het onredelijk vindt dat achteraf ineens 2 maanden borg gevraagd wordt en X euro aan contractskosten terwijl dat niet in het huurcontract is overeengekomen. Zeg dat je best begrip kan opbrengen voor een borg van 1 maand, maar het zelfs dan vreemd vindt dat dit niet vooraf gemeld is. Indien de verhuurder accoord gaat met die ene maand borg (wat heel gebruikelijk is bij kamerhuur) betaal je die ook nadat de verhuurder hiervoor een nieuwe factuur heeft gestuurd. Die factuur en je bankafschrift bewaar je uiteraard goed als bewijs dat je de borg betaald hebt zodat je hem weer terug kan krijgen als je verhuist.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2007, 21:24
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Anneka schreef op 26-06-2007 @ 19:07 :
Die kosten waren van te voren niet afgesproken.
Tja, da's haar fout...
Met citaat reageren
Oud 26-06-2007, 21:35
Verwijderd
Citaat:
Anneka schreef op 26-06-2007 @ 19:01 :
300 euro huur

600 euro borg, dat mag gevraagd worden. De meeste rechters keuren 1 tot 2 maanden als borg goed. Soms wordt 3 maanden ook nog goed gekeurd.
300 euro moet betaald worden, als huur.
350 euro servicekosten, moet worden gespecificeerd en er mag geen winst op gemaakt worden. Contractkosten hoeven niet per definitie betaalt te worden. De uitspraken van verschillende kantonrechters lopen daarover uiteen. Daarvoor kan je het best informeren bij de huurcommissie in je stad.

Als je vriendin de makelaar niet heeft ingeschakeld, maar de verhuurder dit heeft gedaan mogen deze kosten niet worden doorberekend aan haar. Bemiddelingskosten mogen alleen worden berekend als je vriendin uitdrukkelijk toestemming heeft gegeven om voor haar een woonruimte te vinden.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2007, 22:04
Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
Chimera schreef op 26-06-2007 @ 22:24 :
Tja, da's haar fout...
nee juist niet, als jij niet iets afspreekt, hoef je niet te betalen. Dus het is de fout van de verhuurder, en hij kan naar zn centjes fluiten. Je hoeft alleen dat te betalen wat in het contract staat. servicekosten moeten worden gespeficieerd.
Oud 27-06-2007, 09:24
Ivo
Ivo is offline
Citaat:
Chimera schreef op 26-06-2007 @ 22:24 :
Tja, da's haar fout...
Dus als jij morgen van mij een product koopt, overeenkomen dat ik het product zal opsturen per post en een prijs overeenkomen, vindt jij het niet raar dat je achteraf van mij ook nog een rekening krijgt voor de verpakkingskosten en verzendkosten. Terwijl we het daar vooraf nooit over hebben gehad?
Met citaat reageren
Oud 27-06-2007, 09:35
T_ID
T_ID is offline
€ 350 service en contractskosten? Zijn die contractkosten absurd hoog, of hebben ze gouden verwarmingsleidingen in dat huis ofzo?
Oud 27-06-2007, 12:29
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Ivo schreef op 27-06-2007 @ 10:24 :
Dus als jij morgen van mij een product koopt, overeenkomen dat ik het product zal opsturen per post en een prijs overeenkomen, vindt jij het niet raar dat je achteraf van mij ook nog een rekening krijgt voor de verpakkingskosten en verzendkosten. Terwijl we het daar vooraf nooit over hebben gehad?
Het ging me specifiek om de borg, en elke huurbaas vraagt een borgbedrag. En aangezien huurbazen uitschot zijn en over de ruggetjes van arme studenten graag zoveel mogelijk geld verdienen, is het niet heel erg snugger dat ze d'r niet specifiek naar gevraagd heeft. Zelfde geldt voor de bemiddelingskosten: als je via een bemiddelingsbureau gaat zoeken is het handig om ook even te checken wat je dat precies kost.

Als de prijs te hoog is, kan ze ook altijd gewoon het contract niet tekenen. Als die 'contractkosten' (want dat vind ik wel redelijk absurd indien ze niet via een bemiddelaar gezocht heeft) niet in het contract stonden, laat ze het contract toch ontbinden?
Met citaat reageren
Oud 27-06-2007, 13:22
Wind's Embrace
Wind's Embrace is offline
Bovendien is het verboden sleutelgeld te vragen, en die contractkosten klinken verdacht veel als verbloemd sleutelgeld
Oud 27-06-2007, 17:34
Verwijderd
Bedankt allemaal iig voor de adviesen/visies.

Citaat:
Chimera schreef op 27-06-2007 @ 13:29 :

Als de prijs te hoog is, kan ze ook altijd gewoon het contract niet tekenen. Als die 'contractkosten' (want dat vind ik wel redelijk absurd indien ze niet via een bemiddelaar gezocht heeft) niet in het contract stonden, laat ze het contract toch ontbinden?
Zij heeft dus gewoon via de makerlaar die kamer gevonden, en moet morgen dus het contract tekenen. Oftewel ze kan nog weigeren, echter kamers zijn schaars dus ja wat doe je dan.

Als ik het zo lees is het dus helaas niet anders, kan ze nog wel om een specificatie van die contractkosten vragen, maar de borg mag gewoon.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2007, 17:38
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Anneka schreef op 27-06-2007 @ 18:34 :
echter kamers zijn schaars dus ja wat doe je dan.
Wachten op een kamer met een eigenaar die wel waarde hecht aan eerlijk zaken doen.

Het is precies de "ja maar wat doe ik dan"-mentaliteit die huisjesmelkers en malafide huurbazen het werken mogelijk maakt. Als iedereen en masse zijn rechten en gewoon eerlijk zaken doen zou eisen dan kwamen dergelijke praktijken niet voor.
Oud 27-06-2007, 19:09
Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
Crimson schreef op 26-06-2007 @ 19:04 :
bij mijn appartement zijn de bemiddelingskosten zelfs 600 euro (1 maand huur), kan je nagaan
Dat is zeker via een particuliere bemiddelaar gegaan. Dat geld krijg je dan niet meer terug.

Dit geld hoor je wel terug te krijgen als je vertrekt uit de kamer, maar het is wel belachelijk hoog. Zelf betaal ik 1x een maand huur extra.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2007, 20:24
Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:

Zij heeft dus gewoon via de makerlaar die kamer gevonden, en moet morgen dus het contract tekenen.
gewoon via de makelaar is niet helemaal gewoon. Die beste man wilt ook zn boterhammetje verdienen, ik dacht dat ze de kamer had gevonden via een briefje of kamernet. Dan hadden die kosten nooit gekund. Nu is het toh ietsje anders.
Oud 27-06-2007, 21:39
Verwijderd
Citaat:
Poepkind schreef op 27-06-2007 @ 21:24 :
gewoon via de makelaar is niet helemaal gewoon. Die beste man wilt ook zn boterhammetje verdienen, ik dacht dat ze de kamer had gevonden via een briefje of kamernet. Dan hadden die kosten nooit gekund. Nu is het toh ietsje anders.
Om precies te zijn: via marktplaats, en toen ze eenmaal ging bezichtigen en gebeld werd dat ze de kamer kreeg bleek er een makelaar in het spel te zijn.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2007, 21:55
Ivo
Ivo is offline
Citaat:
en moet morgen dus het contract tekenen
In dit geval is er niets aan te doen. Ze weet het voordat ze haar handtekening zet. Alleen dus een specificatie vragen. Wel vreemd dat de factuur komt, voordat de handtekening is gezet. Want pas op het moment dat de handtekening wordt gezet, kan de huisbaas geld van je vragen.

Kamers zijn schaars ja, maar zeker niet onvindbaar.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2007, 07:23
Verwijderd
Citaat:
Anneka schreef op 27-06-2007 @ 22:39 :
Om precies te zijn: via marktplaats, en toen ze eenmaal ging bezichtigen en gebeld werd dat ze de kamer kreeg bleek er een makelaar in het spel te zijn.
Dus ze heeft de makelaar geen opdracht gegeven om een kamer te zoeken? De makelaar is puur iemand die door de verhuurder is ingeschakeld?
Met citaat reageren
Oud 29-06-2007, 18:50
Verwijderd
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 28-06-2007 @ 08:23 :
Dus ze heeft de makelaar geen opdracht gegeven om een kamer te zoeken? De makelaar is puur iemand die door de verhuurder is ingeschakeld?
Jep. Ik weet niet zeker of die makelaar er tijdens het bezichtigen al bij was, maar ze heeft zeker niemand in de arm genomen een kamer te zoeken voor haar.

Ze heeft de kamer trouwens niet genomen.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2007, 19:44
Verwijderd
Citaat:
Anneka schreef op 29-06-2007 @ 19:50 :
Jep. Ik weet niet zeker of die makelaar er tijdens het bezichtigen al bij was, maar ze heeft zeker niemand in de arm genomen een kamer te zoeken voor haar.

Ze heeft de kamer trouwens niet genomen.
Dan hoeft ze hem niet te betalen, de verhuurder mag deze kosten ook niet doorberekenen.

ok
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten