Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-06-2007, 21:51
docent
docent is offline
Van Lise, Belgarath en Sanctus weet ik het al, maar zijn er eigenlijk nog meer mensen hier actief die KT studeren of dat het komend jaar gaan doen?
Het wordt toch niet maar één eerstejaars? Mensen, wie helpt Sanctus de winter door?!

p.s. Ja, ik ben inderdaad docent (men twijfelt daar wel eens aan). En niet op de uni.

off topic: Wat is er eigenlijk met MickeyV gebeurd?
Oud 26-06-2007, 23:28
Verwijderd
Sanctus, weet je trouwens al waar je gaat studeren? Ik weet in ieder geval één iemand die naar de UvA gaat en mogelijk nog één. Een vriendinnetje van me (zit ook half in het tweede jaar) moet ook nog Grieks uit het eerste jaar doen, dus daar ben je zeker niet alleen .
Met citaat reageren
Oud 27-06-2007, 00:17
Sanctus
Sanctus is offline
Helaas, ik ga naar de RuG
Oud 27-06-2007, 10:00
Morri
Morri is offline
Een vriendin van mij gaat aankomend jaar naar Leiden, ik ga het jaar erop ook GLTC studeren, maar ik ben nog aan het beslissen waar.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2007, 10:15
ecrivaine
ecrivaine is offline
Een vriendin van mij gaat GLTC studeren aan de UvA. Ikzelf niet dus, maar even om aan te geven dat ze er wel zijn
Met citaat reageren
Oud 27-06-2007, 14:51
Crimson
Crimson is offline
Vriendin van mij gaat de studie doen aan de RuG
Met citaat reageren
Oud 28-06-2007, 11:18
docent
docent is offline
Hebben jullie soms allemaal dezelfde vriendin die jullie maar wat voorliegt?
Oud 28-06-2007, 11:37
Crimson
Crimson is offline
Citaat:
docent schreef op 28-06-2007 @ 12:18 :
Hell no! Als Sanctus wil, kan ik wel dr emailadres geven oid..
Met citaat reageren
Oud 28-06-2007, 14:20
Morri
Morri is offline
Citaat:
docent schreef op 28-06-2007 @ 12:18 :
En die zeker vervolgens dezelfde studie op drie verschillende universiteiten gaat doen... Nee, voor zover ik weet niet.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2007, 14:58
Verwijderd
Schade Sanctus, dat je naar de RuG gaat... Maarja, je moet het zelf weten he .
Ik vraag me wel af hoeveel eerstejaars wij zullen hebben komend jaar. Ik vrees dat het er weer niet heeeel veel zullen zijn. Maarja, ik hoop in ieder geval dat er dan wat meer overblijven dan dit jaar...
Met citaat reageren
Oud 28-06-2007, 17:05
Sanctus
Sanctus is offline
Hoeveel stoppen er dan per jaar? En waarom?
Oud 28-06-2007, 19:22
essie89
essie89 is offline
Ik ga komend jaar ook GLTC studeren in Leiden!
Met citaat reageren
Oud 29-06-2007, 13:11
Belgarath
Belgarath is offline
Goed zo, Sanctus. Netjes naar het Hoge Noorden gaan. Daar kun je tenminste een fatsoenlijke kamer vinden voor een fatsoenlijke prijs. In Groningen zijn er meestal 10-15 eerstejaars en een stuk of 5 daarvan mogen door naar het tweede jaar. In mijn jaar waren er 3 mensen van de 15 die hun propedeuse hadden na een jaar. (gymnasiasten kunnen niet studeren )
Oud 02-07-2007, 14:14
RichardC
RichardC is offline
Volgend jaar ga ik GLCT aan de UvA studeren

Dus wel beter dat er iig 1 iemand al is..
Met citaat reageren
Oud 02-07-2007, 14:55
Sanctus
Sanctus is offline
Ik heb vandaag trouwens van mijn leraressen klassieke talen een hele hoop boeken gekregen uit het klassieke 'bibliotheekje' naast het klassieke talen leslokaal. Ze hadden een hoop boeken die ze niet gebruikten en misschien kon ik er nog iets mee tijdens de studie. Dus ik fietste vanmiddag met een rugzak vol Opera Platonis/Taciti etc. in Oxford Editie naar huis.

Laatst gewijzigd op 02-07-2007 om 15:26.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2007, 20:02
docent
docent is offline

Nerderige eerstejaars-grap: "Heb jij die opera van Plato wel eens beluisterd?"
Oud 02-07-2007, 20:33
Verwijderd
Jeej! Hiep hiep hoera voor RichardC!
Briljante keuze. Ik weet nu al zeker dat je in ieder geval 2 medestudenten hebt die nog een deel van het eerste jaar doen en 1 die LTC doet. Dus je bent zeker niet alleen.

@ docent: haha, die is wel goed!

@ Sanctus: wat cool! Moi is jaloers (die dingen zijn duuuuur!)
Met citaat reageren
Oud 03-07-2007, 16:26
Gðmndr
Gðmndr is offline
Citaat:
Belgarath schreef op 29-06-2007 @ 14:11 :(..) In Groningen zijn er meestal 10-15 eerstejaars en een stuk of 5 daarvan mogen door naar het tweede jaar. In mijn jaar waren er 3 mensen van de 15 die hun propedeuse hadden na een jaar. (...)
Dus, ongeveer 2/3 van de studenten haalt de propedeuse niet.
Waarop blijft men dan hangen doorgaans?
Waar ik een beetje bang voor ben, is eindexamenniveau Grieks: ik vrees voor eindexamenkandidaten die het overwegen te studeren, dat de kloof tussen de eigenlijke kennis en de vereisete kennis in Semester I te groot is nl.

Vandaar ook mijn vraag, waarop de studenten dan blijven hangen.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2007, 19:30
Sanctus
Sanctus is offline
Citaat:
Gðmndr schreef op 03-07-2007 @ 17:26 :
Waar ik een beetje bang voor ben, is eindexamenniveau Grieks: ik vrees voor eindexamenkandidaten die het overwegen te studeren, dat de kloof tussen de eigenlijke kennis en de vereisete kennis in Semester I te groot is nl.

Daar ben ik - inderdaad met name bij Grieks - ook wel bang voor. Hard leren op de grammatica en syntaxis in het begin Mijn woordenschat is trouwens ook vrij slecht. Hoeveel wordt daar aan gedaan? Hoe groot wordt die woordenschat?
Oud 03-07-2007, 22:59
Verwijderd
Nou, ik kan je geruststellen: er wordt nog een heleboel tijd aan grammatica en woorden besteed. Al moet je de woorden vooral zelf leren , maar toch. Bij mij was het ook vreselijk, maar dat is allemaal best goed gekomen
Met citaat reageren
Oud 04-07-2007, 10:35
Verwijderd
MickeyV is gestopt met forummen.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2007, 10:50
Sanctus
Sanctus is offline
Hoe weet je dat =p ?
Oud 04-07-2007, 16:42
Belgarath
Belgarath is offline
Citaat:
Gðmndr schreef op 03-07-2007 @ 17:26 :

Inderdaad een gebrek aan basiskennis. Rijtjes stampen en schriftelijke overhoringen werken kennelijk beter voor het leren van woordjes en grammatica dan zelfstandig werken in de tweede fase. Bovendien zijn de eisen voor het examen ook niet zo vreselijk hoog, zeker voor grieks niet waar je zowel een grammaticanaslagwerk als een woordenboek bij mag gebruiken. Most niet magguh.

Een andere factor is dat veel mensen niet gewend zijn om hard te leren. Als ik mezelf als voorbeeld neem: ik besteedde ongeveer een halfuur aan huiswerk in de week en dan in de toetsweek 2 a 3 uurtjes voor latijn/grieks. Daarmee haalde ik makkelijk een 7 of een 8. Toen ik in het eerste jaar GLTC kwam, kwam ik er zo ongeveer in november achter dat de 5 uur per week die voor elk vak stond eigenlijk best in de buurt kwam bij de werkelijke studielast. Dus moest Belgarath overschakelen van een studietijd van hooguit 3 uur per week, naar een studietijd van 30 uur. Bovendien kwam ik er achter dat het handiger is om iets meer dan 1 of 2 dagen uit te trekken voor een tentamen Dat ik uiteindelijk 55 van de 60 punten heb gehaald is vooral te danken aan het feit dat ik nog behoorlijk wat basiskennis had.
Veel mensen in mijn klas hadden hetzelfde probleem qua studeren maar misten bovendien een behoorlijk stuk basiskennis. Ik denk dat dat een van de voornaamste redenen was dat ze hun p niet haalden.

Oh ja, en GLTC is natuurlijk niet een van de makkelijkste studies.
Oud 04-07-2007, 19:03
Verwijderd
Dat is aan de UvA inderdaad ook. Het is gewoon een zware studie en veel mensen hebben daar geen zin in. Zeker het eerste jaar moet je vaak nog wennen aan het studeren, het op jezelf wonen, het studentenleven, etc. Het eerste jaar is denk ik het zwaarste (wat ik heb gehoord) al verschilt het niet veel, maar in combinatie met alle andere factoren wordt het nog zwaarder.
Je moet het écht leuk vinden om er zoveel tijd in te steken. Veel mensen vinden het interessant maar willen er niet zoveel tijd in steken. Ik hoor ook van veel mensen (en ik zelf vind dat ook) dat ze het leuk vinden om het als deel te doen, maar niet als het enige wat ze doen. Er zijn daarom ook veel mesnen die er iets anders bij doen of die met iets anders begonnen zijn en gltc erbij zijn gaan doen.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2007, 21:40
Belgarath
Belgarath is offline
Ik zit me soms ook af te vragen of ik het niet bij de propedeuse zal laten en wat anders zal gaan studeren. In het tweede jaar moet je zoveel vertalen en laat ik daar nou geen bal aan vinden (nou ja, 2, 3 bladzijden is leuk, maar dan heb ik het ook wel weer gezien)
Oud 05-07-2007, 07:52
docent
docent is offline
Best een vreemde keuze om GLTC te studeren dan, als je niet van vertalen houdt...
Oud 06-07-2007, 23:46
Verwijderd
Oja, ik heb overigens goed nieuws voor iedereen die naar de UvA gaat: ik heb gehoord dat er al 16 vooraanmeldingen zijn dit jaar en dat is écht heel veel (wij waren in totaal met z'n twaalven ofzo). En de kans is dus ook groot dat er nog een paar bij komen.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2007, 23:06
docent
docent is offline
Waarom is de kans groot dat er nog een paar bij komen? Enfin, in ieder geval fijn, zo veel mensen.
Oud 12-07-2007, 01:50
Verwijderd
Omdat er meestal niet zoveel vooraanmeldingen zijn. Classici zijn kennelijk mensen die laat beslissen. Vaak zijn er ook veel mensen die eerst iets anders op het oog hebben en dan toch Klassieken gaan studeren (en dat dan vaak erg leuk blijken te vinden en soms ook niet...).
Met citaat reageren
Oud 12-07-2007, 16:19
tigertje
tigertje is offline
ik ga volgend jaar GLTC studeren aan de RU. En ik ben niet de enige. er zijn alweer 21 aanmeldingen voor de opleiding.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2007, 17:13
loveart
loveart is offline
Volgend schooljaar zit ik in 5 vwo en ik ben totaal verslaafd aan Latijn & KCV. Grieks heb ik nooit gehad, want dat heeft mijn school niet. Ik wil heel graag KT docente worden. Over 2 jaar (als ik de vwo in één keer haal ) wil ik in Leiden gaan studeren. Ik hoorde namelijk dat je daar geen latijn én grieks examen gedaan hoeft te hebben, klopt dat?
Oud 12-07-2007, 18:36
Belgarath
Belgarath is offline
Dat hoeft in Groningen (en ws. de andere uni's) ook niet. Maar bereid je dan wel voor op een halfjaar intensieve basiscursus Grieks. Daardoor mis je de "normale" griekse onderdelen van het eerste semester, maar je kunt (in elk geval in Groningen) dan instromen in het tweede semester. Even voor de duidelijkheid: je komt bij andere eerstejaars in de klas voor de "nederlandstalige" vakken en de latijnse onderdelen, maar bij grieks zit je in een andere klas. Je krijgt wel hetzelfde aantal punten. 10 ects voor de basiscursus, terwijl je klasgenoten twee vakken grieks van allebei 5 ects.
Oud 12-07-2007, 20:14
docent
docent is offline

"klas"?
"klasgenoten"?

Jij studeert toch?
Oud 12-07-2007, 20:41
Lotte
Lotte is offline
Ik ga het nooit van mijn leven studeren hoor maar het leek mij enorm leuk om Klassieke talen in Nijmegen te studeren omdat daar ooit de romeinen zaten
Met citaat reageren
Oud 12-07-2007, 22:03
Belgarath
Belgarath is offline
Citaat:
docent schreef op 12-07-2007 @ 21:14 :

"klas"?
"klasgenoten"?

Jij studeert toch?
Ach als je met zijn zessen bent krijg je gauw een beetje het middelbare schoolgevoel
Oud 28-07-2007, 15:58
Broeder
Broeder is offline
Als ze een bijvak Grieks of Latijn hadden gehad dan had ik dat er wel bij willen doen, maar goed, 100 ects is op zich ook wel weer voldoende voorlopig.
Oud 15-08-2007, 16:32
Belgarath
Belgarath is offline
Up! Is het aantal potentiele fulltime-classici inmiddels gegroeid, wellicht drastisch gedaald of zelfs gelijk gebleven. Al gekozen voor een stad? Het huis met de dertien tempels in Groningen of wellicht de VU?

Ik zelf ben inmiddels een half jaar gestopt en ook komend jaar zal er van GLTC niets meer komen. Misschien in 2008 weer of ik besluit dat de propedeuse wel genoeg was.
Oud 16-08-2007, 18:45
docent
docent is offline
Gestopt? Jij?
Wat ga je nu dan doen (alsof er niets bestaat naast GLTC...)? Werken?
En waarom ben je gestopt?
Oud 16-08-2007, 21:10
Crimson
Crimson is offline
@Sanctus, doe straks de groeten aan Marlon, dat is een vriend van me
Met citaat reageren
Oud 16-08-2007, 22:00
Belgarath
Belgarath is offline
Citaat:
docent schreef op 16-08-2007 @ 19:45 :
Gestopt? Jij?
Wat ga je nu dan doen (alsof er niets bestaat naast GLTC...)? Werken?
En waarom ben je gestopt?
Gezondheidsproblemen.
Oud 19-08-2007, 21:30
Verwijderd
Wat naar Belgarath dat je vanwege gezondheidsproblemen hebt moeten stoppen . Sterkte!!

Ikzelf ben net terug van 2 heerlijke weken Rome Morgen begint de introductie voor Geneeskunde en nu ik wat van mijn rooster heb gezien weet ik ook niet hoeveel er komend jaar bij mij van GLTC gaat komen. Maar we zullen wel zien en ik zal in ieder geval wel vaak bij de borrels te vinden zijn haha
Met citaat reageren
Oud 31-08-2007, 07:24
Anaïs
Anaïs is offline
Ik heb me vier jaar geleden ingeschreven voor Klassieke Talen (in België, aan de Univ. Gent), maar ben ermee gestopt. 'k Had het gekozen om de verkeerde redenen. Nu ga ik naar mijn master Filosofie, maar ik twijfel of ik daarna toch niet terug naar Klassieke Talen ga... Ik mis het eigenlijk wel.

'k Weet wel nog niet of ik Latijn én Grieks ga doen. Hier in België kan je namelijk Latijn ook combineren met Engels, Italiaans, Frans, Zweeds, Nederlands, Spaans of ...

Moeten jullie in Nederland trouwens kunnen vertalen van Nederlands naar Latijn/Grieks?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten