Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-07-2007, 14:37
JuistJa
JuistJa is offline
Hey, ik wou het graag even hebben over de zin en onzin van voedingen.

ATM heb ik zelf een X1950 pro met een merkloze 350w voeding, die in mn aopen kast preinstalled zat. Toen ik dit systeem samenstelde, was me vertelt dat ik "hoogstwaarschijnlijk" problemen zou hebben met mn voeding. Nou, met wat voor een spel of benchmark dan ook heb ik echt nog nooit last gehad van uitvallen of whatever. Kortom; gouden connectors, "merkvoeding", is het niet allemaal gewoon een marketing hoax? Ik ben blij dat ik niet €40 aan zon "merkvoeding" kwijt ben. De keren dat ik voedingen kapot heb zien gaan was de reden simpel: óf de ventilator was gestopt met draaien, óf de voeding zat gigantisch vol met stof.

Discuss.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-07-2007, 15:30
J-roenn
J-roenn is offline
sowieso zijn die standaard aopen voedingen niet merkloos, maar van aopen en het zijn inderdaad wel goede voedingen.

gebruik zelf hierzo op me werk nu veel recom's die we verkopen voor 40 euro, dat zijn gewoon goede voedingen die lekker stabiel lopen voor een goede prijs. mijn ervaringen is dat je met voedingen gewoon een beetje geluk moet hebben als je voor een goedkope gaat, soms houden ze het jaren uit en soms is het ruk kwaliteit...

vergeet echter niet dat echte merkvoedingen vaak al een stuk hoger zitten dan 40 euro in prijs...
Met citaat reageren
Oud 10-07-2007, 15:47
]{ing
]{ing is offline
Heb pas nog 44 betaald voor een cooler master 550w true power.. goede prijs, azerty vraagt er ruim 100 euro voor.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2007, 17:40
Verwijderd
Hangt er ook van af in wat voor omgeving en met welke componenten je de voeding gebruikt.
In mijn computer ga ik echt geen merkloze voeding hangen, al was het maar omdat die dingen niet de kracht hebben op de 12V lijnen om mijn videokaart te kunnen voorzien van de nodige sap.
Ik heb gewoon erg veel reviews en gebruikerservaringen (o.a. die van T.net) gelezen, fora gelezen etc etc en ben uiteindelijk bij een Cooler Master iGreen Power uitgekomen. Deze was niet beschikbaar (uitverkocht) en dus heb ik die vervangen voor een Tagan (mijn 2e keuze).
Tot op de dag van vandaag loopt het zonder problemen.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2007, 21:42
unpopular
unpopular is offline
Opzich is het zo dat een goede voeding belangrijk is voor het systeem, deze geeft een goede en stabiele spanning aan je componenten.

De voeding moet ook die kracht kunnen leveren die er opstaat, je hebt er weinig aan als er op een voeding 400 watt aan kan als hij dit in zijn meest extreme geval alleen kan leveren en normaal maar 200watt leverd.

Maar het is dus niet perse zo dat een voeding van 100 euro beter is als een voeding van 20 euro (al zie je meestal dat er in een duurdere voeding betere onderdelen gebruik zijn meer koellichamen voor transistoren ed).

Mij is ooit verteld "hoe zwaarder de voeding hoe beter" , maar of dit altijd opgaat durf ik je niet te zeggen(tot nu toe gaat het goed).

Mocht je een nieuwe voeding willen bekijk, zoals Dittrich al zegt, een aantal reviews zodat je vantevoren weet wat je koopt.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2007, 23:10
Koning
Koning is offline
Kijk een positieve ervaring sluit geen negatieve uit. Ik heb vaak genoeg op het randje van het wattage met een boutvoeding gewerkt.

Als je al een Radeon kaart van dat kaliber kan kopen kan een voeding van een euro of 60 euro ook wel af.

Overigens, de voeding die ik nu heb (Fortron 400W) is al 2 pc's meegegaan en heb ik nu ruim 2 jaar.
Oud 10-07-2007, 23:27
M@rco
M@rco is offline
Over voedingen bestaat inderdaad een hoop zin en onzin, maar een kwalitatief goede voeding is wel degelijk van belang en over het algemeen zijn goedkope voedingen nou eenmaal niet kwalitatief goed. You get what you pay for, enzo

De grootste fout die mensen maken is alleen naar het wattage kijken, terwijl een typisch systeem makkelijk toe kan met een 350W voeding. Veel belangrijker is de stabiliteit van de voltlijnen en het ampèrage dat de voeding kan leveren, met name op de 12V-lijn. Ook moet je oppassen dat de voeding het beloofde vermogen ook daadwerkelijk kan leveren, goedkope merken geven vaak een piekvermogen op en de voeding stort als een kaartenhuis in elkaar als je dat vermogen daadwerkelijk voor langere tijd vraagt. Je hoeft er echt geen honderd euro aan uit te geven, en een 500W-voeding heb je ook niet nodig, maar door een voeding van een degelijk merk te kopen voorkom je een hoop problemen. Gouden connectoren klinkt als Sweex-achtige marketingpraat, maar duurdere voedingen zijn niet voor niets duurder

Goede merken zijn o.a.: FSP Group (Fortron Source, oftewel de OEM voor een hoop merken, o.a. AOpen, Cooler Master en Zalman), Seasonic en Tagan.

Vermijden: Sweex, Trust, Q-tec, je kent ze wel... eigenlijk alles onder de 30 euro beter niet kopen. Ook voedingen die meegeleverd worden met kasten zijn verdacht, uitzondering op de regel is AOpen die wél fatsoenlijke voedingen (FSP) meelevert.

Laatst gewijzigd op 10-07-2007 om 23:31.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2007, 07:04
Verwijderd
Het is heel simpel. Een goede voeding is kwalitatief beter, maar je kunt natuurlijk ook met een goedkope baggervoeding geluk hebben en een goed werkend systeem hebben. Het gaat er dan ook niet zozeer om dat een goedkope voeding áltijd slecht zal werken, maar dat áls je onverklaarbare vage problemen hebt, je bij een A-merk voeding in ieder geval die voeding als oorzaak van het probleem kunt uitsluiten.

Overigens zijn merkvoedingen vaak qua ontwerp veel beter met als gevolg dat ze stiller zijn. De eerste Q-Tec 'ultra silent' voeding die zich met mijn SeaSonic kan meten moet ik nog tegenkomen.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2007, 08:06
phoxetis
phoxetis is offline
voedingsbenodigdheden zijn ook maar een beetje een indicatie.

Een Core2 met onboard video, een DVD-ROM en een harddiscje kan vermoedelijk met een goedkope voeding prima uit de voeten
Diezelfde Core2 met een flinke gamekaart of 4 harddiscs is al weer een ander verhaal. Zo'n voeding moet dan veel meer stroom kunnen leveren. Als je daar dezelfde cheapo voeding in stopt heb je kans dat die het begeeft na een tijdje omdat-ie "hard moet werken"
Reageren

Regels voor berichten