Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-07-2007, 13:40
BSDusr
BSDusr is offline
Mijn normale pc'tje waar ik dagelijks achter werk staat hier in een erg warm hol, en zodra de temperatuur stijgt, wordt zijn betrouwbaarheid minder. Hij loopt soms vast door de warmte, of hij slaat in 1 klap uit. Oplossing dan is stekker eruit en er weer in, dan pas start ie weer op. Dan gaat het weer een half uurtje goed en daarna is het net zo hard weer mis.

Het gaat hier om een AMD Sempron 2400+, met Asrock K7S41GX mobo, in een standaard witte behuizing. Er zit een fan op de CPU, een fan aan de achterkant van de kast en ik heb er een 650w voeding in gezet vorig jaar, er zit verder niks bijzonders in dus die voeding is zwaar zat. Ik heb de fan's vorige week al met perslucht schoongemaakt, en het helpt wel iets maar nog niet goed.

Temperatuur CPU: 63gr.
Temperatuur mobo: 52gr.
RPM fan CPU: 2.2rpm
RPM fan chassis: 3.9rpm

Ik vind die fan's vrij luidruchtig, en aangezien ik ook audio bewerk met de pc, en dus eigenlijk complete stilte wil, zit ik al een tijdje te denken aan waterkoeling. In hoeverre is dit een optie om serieus te overwegen? We praten over socket 462, budget is er.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-07-2007, 15:16
]{ing
]{ing is offline
Overkill.. neem gewoon een goedkope maar stille koeler zoals die van Arctic. Check sowieso eens of je koeler er wel goed op zit.. incl koelpasta? Dit hoeft trouwens niet perse aan hitte te liggen, draai ook eens memtest.

Besteed je geld beter bijv aan goede monitor speakers of hoofdtelefoon als je audiobewerking doet. Waterkoeling heeft ook veel nadelen en is nooit 100% stil.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2007, 19:36
Verwijderd
Afgezien van de nadelen van waterkoeling heb je ook met waterkoeling airflow (en dus fans) nodig om de overige componenten als transistoren en geheugen te koelen.

Wat ik je zou aanraden is om alles goed schoon te maken, je koeler eventueel opnieuw vast te zetten met een verse lading Arctic Silver 5 of te vervangen door een beter model.
Daarnaast is het ook geen verkeerd idee om de fans te vervangen voor stillere exemplaren zoals bijv. van Papst oid (zijn stiller en verplaatsen meer lucht). Het toevoegen van een zgn. intakefan (aan de voorkant die verse lucht aanzuigt) is ook geen slecht idee.
Het beste zou het natuurlijk zijn als het mogelijk zou zijn om de kamertemperatuur ook enigszins te laten dalen.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2007, 19:44
M@rco
M@rco is offline
650W klinkt als Sweex, en je problemen lijken eigenlijk ook meer op een gare voeding als op oververhitting.

Verder gewoon stille fans erin zetten, 120mm als het kan.
Oud 22-07-2007, 15:18
J-roenn
J-roenn is offline
kijk eens met speedfan hoe warm die pc word inderdaad...
Met citaat reageren
Oud 22-07-2007, 15:47
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Dittrich schreef op 15-07-2007 @ 20:36 :
intakefan (aan de voorkant die verse lucht aanzuigt) is ook geen slecht idee
Of twee stuks, eentje voor erin en eentje voor eruit. Ik heb dat geïnstalleerd (kosten nog geen € 15), en hen sindsdien airflow bij de vleet. Aan de voorkant waar eerst de floppydrives zaten trekt een het erin en jaagt de lucht tussen de twee harde schijven door richting CPU, en aan de onderkant op de plek van een overig slot gooit het ding het de warmere lucht er weer uit.
Oud 22-07-2007, 16:50
J-roenn
J-roenn is offline
Citaat:
T_ID schreef op 22-07-2007 @ 16:47 :
en aan de onderkant op de plek van een overig slot gooit het ding het de warmere lucht er weer uit.
warme lucht stijgt op...
Met citaat reageren
Oud 23-07-2007, 13:07
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 22-07-2007 @ 16:47 :
Of twee stuks, eentje voor erin en eentje voor eruit. Ik heb dat geïnstalleerd (kosten nog geen € 15), en hen sindsdien airflow bij de vleet. Aan de voorkant waar eerst de floppydrives zaten trekt een het erin en jaagt de lucht tussen de twee harde schijven door richting CPU, en aan de onderkant op de plek van een overig slot gooit het ding het de warmere lucht er weer uit.
TS heeft al een outtake fan

en @ J-roenn;
Je hebt gelijk maar voor de airflow maakt dat an sich niet zo veel uit, het is beter om een outtake fan te hebben aan de onderkant van de kast dan helemaal geen.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2007, 14:30
BSDusr
BSDusr is offline
Citaat:
M@rco schreef op 15-07-2007 @ 20:44 :
650W klinkt als Sweex, en je problemen lijken eigenlijk ook meer op een gare voeding als op oververhitting.

Verder gewoon stille fans erin zetten, 120mm als het kan.
Nope geen Sweex, naam weet ik niet meer maar was 1 van de besten. Daar heb ik extra op gelet toentertijd.

Welke stille fans en intake/outtake fans zijn er op de markt? Wie kan er een link geven naar stille fans (graag meteen naar de bijbehorende webshop indien mogelijk)?
Met citaat reageren
Oud 23-07-2007, 15:34
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
BSDusr schreef op 23-07-2007 @ 15:30 :
Nope geen Sweex, naam weet ik niet meer maar was 1 van de besten. Daar heb ik extra op gelet toentertijd.

Welke stille fans en intake/outtake fans zijn er op de markt? Wie kan er een link geven naar stille fans (graag meteen naar de bijbehorende webshop indien mogelijk)?
Papst en Panaflo zijn stil. Papst is in vrij veel webshops te krijgen.. Panaflo's had ik van icomputers.nl (geen aanrader, de shop)
Met citaat reageren
Oud 24-07-2007, 17:18
BSDusr
BSDusr is offline
Citaat:
]{ing schreef op 23-07-2007 @ 16:34 :
Papst en Panaflo zijn stil. Papst is in vrij veel webshops te krijgen.. Panaflo's had ik van icomputers.nl (geen aanrader, de shop)
Aan welke shops moet ik denken? Paradigit, Alternate?

En welke reden heb jij ivm icomputers.nl?
Met citaat reageren
Oud 24-07-2007, 17:37
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
BSDusr schreef op 24-07-2007 @ 18:18 :
Aan welke shops moet ik denken? Paradigit, Alternate?

En welke reden heb jij ivm icomputers.nl?
Lange levertijd en slechte communicatie. En Paradigit heeft vrij weinig fans e.d... alternate is in mijn ogen duur? Goede shops zijn volgens mij bijv www.azerty.nl , www.coolprices.nl , www.4launch.nl
Met citaat reageren
Oud 25-07-2007, 11:48
BSDusr
BSDusr is offline
Mijn dank
Met citaat reageren
Oud 25-07-2007, 11:50
M@rco
M@rco is offline
Papst stil? Papst is voornamelijk duur (en degelijke fans, dat wel), maar stil? Niet tenzij je ze undervolt. De stilste fans met tegelijkertijd nog fatsoenlijke airflow zijn nog altijd die van Nexus

http://www.azerty.nl/producten/produ...-case-fan.html
Oud 25-07-2007, 12:11
]{ing
]{ing is offline
Een voorwaarde voor stille fan is dat ie degelijk is, slechte/versleten lagers hoor je. Wat de kwaliteit van de nexus is weet ik niet, maar dat is iig in orde bij de papst fans. Staat natuurlijk wel meer dan verdubbeling in prijs tegenover (maar we hebben het hier over een a twee tientjes en dan ben je ook klaar)
Code:
Nexus 120mm: 22.8 dB / 36,87 CFM = 0.62 dB/CFM
Papst 120mm: 26 dB / 55,3 CFM = 0.47 dB/CFM

Nexus 92mm: 19.2 dB / 27 CFM = 0.71 dB/CFM
Papst 92mm: 23 dB / 35,9 CFM = 0.64 dB/CFM

Nexus 80mm: 17.6 dB / 20,2 CFM = 0.87 dB/CFM
Papst 80mm: 19 dB / 26,5 CFM = 0.72 dB/CFM
Hehe.. Papst heeft trouwens ook een 12 dB 80mm model.

Panaflo (Panasonic) fans, Hydraulic Wave Bearing blijven ook een aanrader: mits je het er voor over hebt natuurlijk, nog iets prijziger dan Papst en lastig verkrijgbaar.
Met citaat reageren
Oud 26-07-2007, 15:10
BSDusr
BSDusr is offline
Citaat:
]{ing schreef op 25-07-2007 @ 13:11 :
Panaflo (Panasonic) fans, Hydraulic Wave Bearing blijven ook een aanrader: mits je het er voor over hebt natuurlijk, nog iets prijziger dan Papst en lastig verkrijgbaar.
Uitleg?
Met citaat reageren
Oud 26-07-2007, 15:25
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
BSDusr schreef op 26-07-2007 @ 16:10 :
Uitleg?
Het lawaai dat een fan produceert komt niet alleen door de luchtstroom maar ook door het gebruikte materiaal/techniek. Een relatief dure fan zoals die Panaflo's gebruikt bijv. hydro-wave bearing technologie. Dus zeer stille lagers maar met lange levensduur. Lees dit artikel:

http://www.angliac.co.uk/newsarchive...rticle_id=1541

Bottom line: 'HWB addresses the traditional weakness of sleeve bearings…axial friction. By utilising a unique system, the thrust plate “floats” on a circulating film of oil, which greatly reduces the axial friction and the bearing’s deterioration. The HWB pattern on the bearing virtually eliminates thrust plate contact which is depicted above. As the shaft rotates it acts as a pump constantly circulating the oil in the radial, as well as the axial direction. The sealed system and reservoirs of oil maintain the proper lubrication to minimise mechanical contact and prolong the fan’s life expectancy. '

Neemt niet weg dat fans van het Duitse merk Papst ook zeer degelijk zijn. En goedkoper + beter verkrijgbaar.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2007, 19:21
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
J-roenn schreef op 22-07-2007 @ 17:50 :
warme lucht stijgt op...
Ik had weinig zin om mijn voeding te slopen om daar een outtakefan te plaatsen, of een gat te boren in de bovenkant en daarmee de kat van zijn favo plekje te beroven. De temperatuur verschilde toch weinig in temperatuur van onder naar boven na 8 uur draaien.
Reageren

Regels voor berichten