Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-07-2007, 13:50
Lethe
Lethe is offline
Aloha,

omdat ik niet zo goed ben in het lezen van Engelse teksten, maak ik me nogal zorgen om de vakken die ik op de uni in het Engels ga krijgen. Ik had bijvoorbeeld voor mijn Engels centraal schriftelijk een 4,5. Zijn er meer mensen die Engels lezen moeilijk vinden en die zich zorgen maken over Engelse vakken bij een vervolgstudie? Bedankt voor de reacties alvast!
Oud 16-07-2007, 14:10
pino123
pino123 is offline
ikke
engels verstaan en begrijpen is wel oke bij mij. Maar als ik echt intensief Engelse teksten moet lezen en begrijpen, nou dan is het echt een ramp bij mij

Ik hoop ook op niet teveel Engelse boeken en vakken, maar dat is valse hoop denk ik
NB. had een 5.7 voor ce *is trots op voldoende *
Oud 16-07-2007, 14:13
Verwijderd
Het ligt een beetje aan de studie, maar op het WO zal je vast wel wetenschappelijke artikelen in het Engels moeten gaan lezen...
Sommige universiteiten bieden 'bijlessen' aan, misschien kan je daar dan wat mee...

Ik zie overigens mensen die heel slecht waren in Engels op het VWO, maar niet meer moeite hebben met die artikelen dan de rest, maar ook het omgekeerde; mensen die goed waren in Engels op het VWO, maar zich niet door die artikelen kunnen worstelen... Dus mja, misschien heb je geluk en wen je er aan
Met citaat reageren
Oud 16-07-2007, 15:48
Poepkind
Poepkind is offline
mijn vriendje is echt geen engelse held, maar eigenlijk heeft hij er geen problemen mee. oke het is wel kt en lastig, maar toch lukt het wel.
Oud 16-07-2007, 17:10
Verwijderd
Citaat:
Poepkind schreef op 16-07-2007 @ 16:48 :
mijn vriendje is echt geen engelse held, maar eigenlijk heeft hij er geen problemen mee. oke het is wel kt en lastig, maar toch lukt het wel.
Dat komt doordat ik de tekst niet lees
Een integraalteken is in het amerikaans hetzelfde, net als tal van andere tekens. Het enige dat voor enige verwarring zorgde is dat de komma en de punt omgedraaid zijn
Met citaat reageren
Oud 16-07-2007, 17:19
Verwijderd
Je gaat Rechten in Utrecht doen toch? Dan heb je het eerste jaar sowieso geen problemen
Met citaat reageren
Oud 16-07-2007, 17:29
pino123
pino123 is offline
en bij geneeskunde heb je vast en zeker veel engelse/amerikaasnse boeken ?
Oud 16-07-2007, 20:39
Verwijderd
Over het algemeen zijn de boeken goed te volgen. De meerderheid van de termen zijn toch vaktermen. Daarnaast zijn de college meestal in het Nederlands dus die kan je ook nog volgen. Als je daarna het boek leest is het ook wel duidelijk.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2007, 07:09
Verwijderd
Ik maakte me enorm veel zorgen over het Engels, heb daarom eerst HBO gedaan (= geen Engels, bij de studie die ik deed), maar daarna besloten om toch universiteit te proberen (ondanks dat ik dacht het niet te kunnen om het Engels). Bij 'ons' zijn alle boeken in het Engels, maar alle college's in het Nederlands, die volg ik dus bewust allemaal. Daarnaast maak ik veel gebruik van de collegesheets. En ik hoop altijd dat er een oudere jaars zo lief is een samenvatting van het boek/de boeken online te zetten. Ook heb ik er voor gezorgd dat ik iig een goed woordenboek had (Van Dale N-E en E-N) en heb ik Babylon besteld (digitaal woordenboek, waarmee je ook stukjes tekst kunt vertalen, al is het soms heel slecht vertaald, het wordt soms toch duidelijker erdoor). Ik heb de boeken aan het begin van de zomervakantie besteld en ben toen vast begonnen met lezen, waardoor ik aan het begin van het jaar vier hoofdstukken voor lag en niet in de problemen kwam omdat het te langzaam ging ofzo.

Tot op dit moment gaat het heel behoorlijk. Soms begrijp ik helemaal niets van een boek, dan probeer ik een samenvatting te pakken te krijgen en anders om het zoveel mogelijk met de sheets en mijn aantekeningen toch te begrijpen. Ook is er op blackboard vaak de mogelijkheid om met andere studenten te overleggen ed, kan ook nuttig zijn. Afgelopen blok moesten we een opdracht in het Engels maken en zelfs dat is gewoon goed gegaan (andere mensen hebben hem wel doorgelezen en fouten er uit gehaald ed, maar dat was toegestaan).

Gewoon proberen als je het graag wilt. Inzet en doorzettingsvermogen is het belangrijkste en acceptatie dat het (vooral in het begin) misschien niet altijd even gemakkelijk gaat. En op tijd hulp vragen, mocht dat nodig blijken te zijn (in Utrecht starten ze volgend jaar met een cursus academisch Engels, ik denk dat zo iets heel zinvol kan zijn).
Met citaat reageren
Oud 17-07-2007, 09:40
Lethe
Lethe is offline
Bedankt voor de reacties!
Ik ga inderdaad rechten studeren, en ik las dat ik dan in het eerste jaar geen Engelse vakken heb. Daar ben ik wel blij om.
Leonoor, van wat ik uit je stukje opmaak heb jij enorm veel doorzettingsvermogen. Echt goed vind ik dat! Als ik in het tweede jaar van mijn studie Engelse vakken krijg (internationaal recht) moet ik het ook zo aan gaan pakken. Maar dat zie ik dan wel weer, ik moet eerst maar eens kijken of ik het eerste jaar wel doorkom. Wat me ook af en toe zorgen baart, maar dat is een ander verhaal
Oud 17-07-2007, 11:21
Anika
Misschien kun je nu al wat gaan oefenen met Engels lezen, als je het vaker doet begrijp je teksten na een tijdje steeds beter. Althans dat is mijn ervaring.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2007, 20:04
kweety
kweety is offline
de colleges zijn bij mij allemaal in het nederlands, maar de boeken zijn wel in het engels, maar meestal zorg ik dat ik de sheets van de colleges goed doorneem, en opdrachten maak en dan hoef ik niet zoveel meer uit het boek te lezen.
Oud 25-07-2007, 13:02
Nyawa
Volg inderdaad die cursus academisch Engels als je het kan, en probeer in ieder geval zoveel mogelijk Engels te lezen, al zijn het maar gewoon leesboeken of nieuwswebsites of desnoods fanfics. Als je internationaal recht gaat doen ontkom je er vrees ik niet aan, en je hebt nu nog mooi een jaartje waarin je een beetje bij kunt spijkeren. Naarmate je meer Engels leest gaat het makkelijker is mijn ervaring.
Met citaat reageren
Oud 26-07-2007, 17:21
Fantôme
Fantôme is offline
Ik volg geen engelstalige studie en heb ook geen vakken in het Engels, maar ga wel in september 3 maanden naar Denemarken oom daar een deel van mijn minor te volgen. Hier wordt alles in het Engels gegeven. Er komen studenten uit heel europa (vooral scandinavie). Ik maak me hier wel een beetje zorgen om, omdat ik geen ster ben ik Engels (al was ik op de middelbare niet slecht in mondelingen, luistertoetsen en gewonen toetsen, maar wel in brieven) de middelbare school is voor mij ook alweer ruim 3 jaar geleden, dus ja...
Ik heb nu leesboeken in het engels besteld en die ben ik nu aan het lezen als soort 'voorbereiding' erop, hoewel het natuurlijk anders zal zijn in de college's maja...
Oud 26-07-2007, 18:12
T_ID
T_ID is offline
Engels is niet het probleem, het probleem zijn docenten die het Engels niet machtig zijn. Dat resulteerd in rotte colleges die nauwelijks te begrijpen zijn.
(vandaar dus dat sommigen ijveren voor een Bindend Doceer Advies voor docenten, vergelijkbaar met het BSA voor studenten, zodat ze verplicht zijn hun Engels op niveau te hebben)

Voor termen biedt een vakwoordenboek natuurlijk uitkomst, te koop dan wel te krijgen bij de universiteitsbibliotheek. Zelf snap ik het allemaal niet zo, ik lees Engels hetzelfde als Nederlands.
Oud 27-07-2007, 09:47
Verwijderd
@~~Fantôme~~: Als de docenten goed Engels kunnen, dan denk ik dat het heel snel went, juist omdat je er in 'ondergedompeld' wordt. Ik verwacht ook niet dat je tientallen brieven zult moeten schrijven oid. Als je redelijk was in mondelingen en luistertoetsen, dan heb je dat al in je voordeel, dan kun je de meeste energie gebruiken voor het schrijven en de andere dingen die je lastig vindt. Natuurlijk zal het niet makkelijk zijn ed, maar ik denk dat ook dit went en dat het je met veel inzet en doorzetten wel lukt.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2007, 18:22
Verwijderd
Lees toevallig dit topic door. En ik denk dat ik dit probleem in de toekomst ook tegen kom.

Zijn er geen online cursussen in het engels op universitair niveau?
Met citaat reageren
Oud 27-07-2007, 20:21
Verwijderd
De meeste van mijn boeken zijn in het Engels. Dat levert niet echt problemen op; nu is mijn Engels sowieso wel goed, maar ook is het zo dat, zoals Lucky Luciano opmerkt, het toch vooral vaktermen zijn en dan maakt het niet uit of het nu in het Engels of in het Nederlands is.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2007, 15:26
Broeder
Broeder is offline
Studieboeken-Engels is doorgaans vrij simpel, vooral wanneer het van die Amerikaanse standaardwerken betreft. Sowieso is Engels volgens mij één van de gemakkelijkste talen die er is, dus het lijkt me sterk dat dat niet vrij snel went.
Reageren

Regels voor berichten