Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-07-2007, 20:29
fay87
fay87 is offline
Hoi! Ik zou graag informatie willen over de opleiding Journalistiek aan de Hu, hoe ziet een propedeuse jaar eruit daar? Wat voor vakken krijg je? En ik hoop dat er ook iemand is die geschiedenis studeert aan de UU en mij daar wat meer over kan vertellen? Dan kan ik misschien een goede keuze maken qua studie. Ik heb psychologie aan de UvA gestudeerd hiervoor, p gehaald. Daarna gestopt, die studie was erg op onderzoek gericht, is dit ook zo bij geschiedenis aan de UU?

Dankjewel alvast!
Groetjes Fay
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-07-2007, 22:25
Verwijderd
Wat betreft journalistiek aan de HU kan ik je wel wat vertellen.
Je krijgt 'praktijk'vakken als interviewen, journalistiek schrijven, nieuwsbericht en schoolmagazine en theoretische vakken als kunst&cultuur, sociologie, politiek, geschiedenis etc etc. Bij die theoretische vakken horen altijd werkgroepen. De toetsing is daarbij altijd multiplechoice.
De studie is eigenlijk vrij simpel, trouwens. Als je bij de college's aanwezig bent en enigszins kan schrijven heb je zo alles gehaald.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2007, 13:19
Crimson
Crimson is offline
ik zou geschiedenis gaan doen en dan een paar bijvakken journalistiek en master journalistiek doen, dan heb je tenminste ook nog stof om over te schrijven
Met citaat reageren
Oud 24-07-2007, 23:51
Hempo
Hempo is offline
Ga asjeblieft gewoon WO doen, en niet journalistiek. Tenzij je al serieus bezig bent in de 'sector' (d.w.z. je werkt bij een prof. tijdschrift/krant/radio o.i.d.), waardoor de kansen groot zijn dat je snel professioneel bezig bent.

ik heb het in zwolle gedaan, en het viel me erg tegen, ben ook gestopt in het eerste jaar: oppervlakkig, simpel, klassiskaal, kinderachtig etc.etc.

Ga dus lekker 'echt' studeren.

zomaar mijn kijk op het verhaal..
Met citaat reageren
Oud 25-07-2007, 22:29
Verwijderd
Behalve als je écht iets tegen gedegen studie, dieper gaande kennis en een hoog denkniveau hebt, zou ik sowieso voor een universiataire studie gaan (indien je de mogelijkheid hebt). Of je moet echt een soort all-round journalist willen worden die overal wat dingetjes van heeft geleerd. Wil je echter echt gedegen stukken kunnen schrijven en niet alleen tips en trucjes achter de hand hebben, maar gewoon gedegen kennis gecombineerd met een vlotte pen, dan zul je dat alleen bereiken door middel van een WO studie.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2007, 15:31
Broeder
Broeder is offline
Als je gewoon met gemak je vwo hebt gedaan, lijkt me een hbo-studie ook simpelweg vrij saai. Bovendien komen er de komende jaren waarschijnlijk al gigantische hoeveelheden journalisten-in-spe op de arbeidsmarkt, dus dan heb je veel meer aan een academische graad.
Oud 28-07-2007, 15:32
Broeder
Broeder is offline
Overigens kun je, volgens mij in Groningen, na een jaar Nederlands of geschiedenis gestudeerd te hebben verder gaan met journalistiek op wo-niveau. Althans, dat is me een paar jaar terug verteld.
Oud 10-08-2007, 23:17
fay87
fay87 is offline
Heey! Bedankt voor jullie reacties! Ik heb besloten geschiedenis aan de UvA te gaan studeren, omdat ik ook denk dat journalistiek niet zo veel inhoud heeft. Groetjes Fay
Met citaat reageren
Oud 20-08-2007, 00:12
Hempo
Hempo is offline
Heel goed! Scheelt je een half jaar callcenter.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2007, 16:54
Drez
Drez is offline
Citaat:
Broeder schreef op 28-07-2007 @ 16:32 :
Overigens kun je, volgens mij in Groningen, na een jaar Nederlands of geschiedenis gestudeerd te hebben verder gaan met journalistiek op wo-niveau. Althans, dat is me een paar jaar terug verteld.
beetje laat, maar dit kan niet meer sinds de invoering van de ba/ma helaas. er is wel nog een minor en master journalistiek.
Oud 21-08-2007, 19:47
Hempo
Hempo is offline
Dat kan dus wel: de WO-master Journalistiek is gewoon te doen als je aan de juiste voorwaarden voldoet. Je MOET een minor journalistiek hebben afgerond in het derde jaar.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2007, 15:02
sanloves24
sanloves24 is offline
Citaat:
Heey! Bedankt voor jullie reacties! Ik heb besloten geschiedenis aan de UvA te gaan studeren, omdat ik ook denk dat journalistiek niet zo veel inhoud heeft. Groetjes Fay
ff een vraagje, hoe lang duurt die opleiding???
groetjes san
Met citaat reageren
Oud 13-09-2007, 16:09
Verwijderd
Citaat:
groetjes san
Kan je niet googlen? Je stelt echt allemaal vragen die binnen 1 min te vinden zijn.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2007, 02:17
Verwijderd
Citaat:
Bovendien komen er de komende jaren waarschijnlijk al gigantische hoeveelheden journalisten-in-spe op de arbeidsmarkt, dus dan heb je veel meer aan een academische graad.
Hoewel je met een geschiedenis-bul op de arbeidsmarkt nu ook niet echt sterk staat. Wij alfa-mensen hebben het als starter op de arbeidsmarkt maar moeilijk
Met citaat reageren
Oud 27-09-2007, 11:27
Nyawa
Citaat:
groetjes san
4 jaar.

En inderdaad zou ik voor geschiedenis kiezen. Algemene schrijfvaardigheden leer je bij geschiedenis vaak sowieso wel, omdat je behoorlijk wat papers moet schrijven. Veel masters journalistiek hebben dan wel een strenge toelating, maar als je daar niet door bent kun je altijd nog naar de VU, want zover ik weet is daar nog geen selectieprocedure (aan de RuG en EUR wel). Volg tijdens je studie de kranten en het journaal en probeer een bijbaantje of zomerstage te vinden op journalistiek gebied, want de arbeidsperspectieven zijn nu eenmaal niet zo denderend en dus is elke ervaring meegenomen.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2007, 15:08
Drez
Drez is offline
Citaat:
Dat kan dus wel: de WO-master Journalistiek is gewoon te doen als je aan de juiste voorwaarden voldoet. Je MOET een minor journalistiek hebben afgerond in het derde jaar.
ja dat zeg ik toch, je kan het alleen niet meer na ÉÉN jaar bijv. geschiedenis doen, je moet een bachelor hebben. En de minor natuurlijk.
Reageren

Regels voor berichten