![]() |
|
Er is in Groot-Brittannië sprake van een heuse vinylrevival. De verkoop van platen is daar de eerste helft van 2007 namelijk met 13 % gestegen.
bericht Een verrassing? Of juist logisch? Komt het door de vele Indie-bandjes of door nieuwe electronische genres? Discuss.
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Slotje dan maar hč jongens.
||
Citaat:
maar ik kan me voorstellen, bijvoorbeeld, dat de populariteit van 'retro' vinyl stijgt naarmate mp3 techniek steeds geavanceerder wordt. iedereen heeft eigenlijk wel een mp3speler, omdat dat makkelijk is, en als je dan toch geld uitgeeft aan muziek (voor thuis) koop je net zo makkelijk een plaat. zoiets ? 't is maar een denkoefening.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
"Je kunt wel een volle hard drive hebben, maar niets dat daarvan getuigt. Een platencollectie is heel erg persoonlijk. Je kunt als het ware in iemands ziel kijken." maar in principe is het niet echt boeiend om hier verder over na te denken, laat staan discussieren. iedereen heeft zo zijn voorkeuren.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar is het verschil in kwaliteit tussen cd en vinyl duidelijk te horen? Nooit echt iets naast elkaar gelegt om te vergelijken, maar zal het niet gewoon grotendeels tussen de oren zitten? Het leuke van vinyl vind ik toch wel het formaat. Sommige platen/hoezen zijn kunstwerken opzich ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Hier een voorbeeld. Boven de mooiere Japanse CD cover versie, onder de goedkopere Europese CD cover. Bij de Japanse CD versie hebben ze de afbeelding van de LP natuurgetrouw verkleind op CD boekje formaat, het oog wilt immers ook wat! ![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() Artwork bij lp's is natuurlijk mooier dan op cd's door de grootte alleen al. Hoewel sommige cd's ook echt een mooie hoes met dito boekje kunnen hebben. Klopt het eigenlijk dat cd's relatief gezien veel minder lang meegaan dan lp's? Ik had dat ergens gehoord/gelezen maar weet niet meer waar ![]() ![]()
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Ik download mp3's, koop platen en cd's. Niet alles is opnieuw uitgebracht op CD, en bepaalde meuk is in de kringloop nogal goedkoop. En ja, als je iets geks vindt, moet je het dan laten staan omdat je CD-only bent?
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
De conversie van digitaal naar analoog is gewoon moeilijk, dat gaat niet even simpel. Dezelfde "engineers" die die sullige PA versterkers maken, bouwen ook die D/A converters die ze daar gebruiken. Nou hebben die lui vaak al niet al te veel verstand van zaken, maar D/A conversie gaat ze dan helemaal boven de pet. Vanaf plaat is het gewoon simpel. Platenspeler goed, arm goed, element goed, voorversterker goed en GAAN. Vanaf CD.. ja euh, je loopwerk moet goed zijn, netjes van fouten herstellen, niet teveel tijdfouten (jitter) maken. Dan moeten er ook geen tijdfouten in de D/A conversie sluipen, en daar moet de stroom naar spanning conversie na de D/A conversie-chips ook goed zijn. En in die chips zelf is het ook nogal critisch allemaal, je voeding moet dus ook goed zijn. Ja moeilijk enzo. Platen zijn trouwens sinds eind jaren '70 helemaal niet meer analoog.. Er werd een digitale mastertape gemaakt, of er werd een digitale copie van de analoge master rond de wereld gevlogen, om lokaal te worden geperst. Als je in Nederland in de Vinyl bakken kijkt lijkt alle platen wel in Nederland gemaakt te worden. Voor NL is dat ook zo, dat wordt lokaal geperst vanaf een of andere digitale tape. Als je een oude CD hebt waar 'AAD' op staat is het volgens mij wel mogelijk dat de LP ook nog echt analoog is, maar die dingen zijn best oud. En hier draait nu de maxisingle van Taylor Dayne - Tell it to my Heart. Gekocht in Deutschland op de Zappanale. ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Laatst gewijzigd op 19-08-2007 om 20:19. |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|||
Citaat:
De lui die achter de volumeknop zitten denken trouwens vaak dat het nog harder kan, met als gevolg dat het allemaal nog slechter klinkt. Citaat:
De Denons zijn er nog wel, en inmiddels is de DVD speler ook een Denon. Stukken beter dan die Marantz DV12S2, dat was een mooi ding, maar het loopwerk maakte wat geluid en het laadje was erg goedkoop.
||
Citaat:
![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|