Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-08-2007, 14:13
Fosca
Avatar van Fosca
Fosca is offline
Hallo,
Ik heb sinds drie dagen last van koorts, schommelt tussen de 39 en de 40 graden, en ik denk een keelontsteking en een beginnende oorontsteking.
M'n moeder vind dat ik langs een dokter moet gaan, maar is dat niet een beetje overdreven? Kan een dokter hierbij helpen of zegt hij gewoon 'gezond eten en veel rusten'? Bij dat laatste blijf ik liever in m'n warme bedje namelijk.

En nog een tweede vraag, ik heb hiervoor vijf dagen gesapkuurd (alleen maar sap drinken) en net op de dag dat ik weer langzaam begon met sla enzo eten werd ik ziek. Komt er dus op neer dat ik zo'n acht dagen niks gegeten heb. Ik ging vanmorgen op de weegschaal staan met de gedachte dat ik toch wel flink afgevallen zou moeten zijn. Bleek ik niks te zijn afgevallen. Het gaat me niet om het gewicht verliezen maar ik ben gewoon benieuwd. Hoe kan dat? Ik drink wel een hoop maar 's nachts zweet ik zoveel dat ik m'n haar uit kan wringen. Zou het dan toch vocht vasthouden zijn?

Bedankt voor de hulp
__________________
Liefde is een simpel geschenk, dat je moeilijk aanvaard
Met citaat reageren
Oud 05-08-2007, 14:57
AzN
Avatar van AzN
AzN is offline
Ik ben 't met je moeder eens. Koorts is best wel... levensbedreigend. Wie weet doet je huisarts niet veel, maar je kunt beter 't zekere voor 't onzekere nemen.

Waarvoor was het sapkuurtje? Om je lichaam van binnen te 'reinigen'? Ik zou me 'n beetje opgezwollen voelen als ik vocht vasthield, heb je dat gevoel niet?
__________________
En dat meen ik!
Met citaat reageren
Oud 05-08-2007, 17:55
DDM
Avatar van DDM
DDM is offline
Koorts is natuurlijk niet levensbedreigend. Anders zou het impliceren dat het lichaam zijn eigen ondergang inzet en zo dom is het lichaam natuurlijk niet. Hoge koorts bij kleine kinderen kan convulsies opwekken, maar dat is wat anders.
Maar wat betreft het verhaal van T.S. Koorts is een natuurlijk afweermechanisme van het lichaam wat je meestal bij infecties ziet. Het zal wel een infectie in het keel, neus en oorgebied zijn. 3 Dagen koorts is niet veel. Dus dat hoeft niet de reden te zijn waarom je naar een huisarts moet gaan. Als je graag wilt weten wat het is en hoe je daar van afkomt is natuurlijk wel een reden.
Je kan trouwens gewoon Paracetamol tegen de koorts nemen.

Wat betreft dat zweten in de nacht. Bestaat dat al langer dan de koorts en is het zo heftig dat je echt je bed uitdrijft? Dit gegeven kan namelijk belangrijk zijn en ook een reden om naar een huisarts te gaan.

Tja, dan die sapkuur. Blijkbaar helpt dat niet veel als afvalmiddel. Elk lichaam is anders en jouw lichaam heeft zich zo ingesteld dat deze blijkbaar een goede balans heeft tussen opbouw en afbraak waardoor je gewicht stabiel blijft. En mocht je vocht vasthouden dan zal je dat merken aan bijvoorbeeld de enkels. Maar ik denk niet dat je vocht vasthoudt.

Resumerend zou je dus naar de huisarts kunnen gaan als:

Je wilt weten wat de oorzaak van de koorts is.

De koorts langer dan een week bestaat.

Je last hebt van nachtzweten. Dus echt je bed uitdrijven en dat dit langer bestaat als de koorts. Want anders is de koorts nu de oorzaak van het zweten in de nacht.
__________________
"Life is a sexually transmitted disease with a mortality rate of 100%"

Laatst gewijzigd op 05-08-2007 om 18:01.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2007, 18:18
AzN
Avatar van AzN
AzN is offline
Citaat:
DDM schreef op 05-08-2007 @ 18:55 :
Koorts is natuurlijk niet levensbedreigend.
Als de lichaamstemperatuur boven de 42°C stijgt, leidt deze tot de dood door denaturatie van eiwitten.

Ik bedoelde dit gevaar. Mss was 'levensbedreigend' een foute woordkeuze, sorry.
__________________
En dat meen ik!
Met citaat reageren
Oud 05-08-2007, 18:20
rare kwast
Avatar van rare kwast
rare kwast is offline
koorts geeft op dit moment aan dan je lichaam aan het vechten is tegen iets..
als jij denkt aan een keel of oor infectie zou ik aanraden naar de arts te gaan..
om van de koort af te komen kan je ook paracetamol slikken om dat te onder drukken (niet super slim maar kan wel prettig zijn)

je kan morgen ook het telefonisch spreekuur bellen en het voorleggen... de arts kan dan of zo iets voorschrijven, je aanraden bedrust te houden of je te laten komen
(persoonlijk ben ik daar voor)
__________________
Humor is een prachtige waterlelie die wortelt in het troebele water van verdriet.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2007, 20:51
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Als koorts je hoofdklacht is, hoef je niet naar de dokter te gaan. De koorts zal vanzelf zakken, als de ontsteking minder wordt.

Als je echter heel veel last hebt van je keelontsteking (erge pijn, moeite met slikken, een benauwd gevoel, moeite met praten), dan kan je wel naar de huisarts gaan voor een antibiotica kuurtje.
Het verschilt per huisarts hoe makkelijk je die krijgt. Zonder antibiotica gaat de ontsteking namelijk vanzelf over (9 van de 10 keer ).

Vijf dagen alleen sap drinken, en daarna rustig beginnen met sla, lijkt me overigens ook niet aan te raden. Maar dat moet je zelf weten, natuurlijk
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Met citaat reageren
Oud 06-08-2007, 08:35
Zut Alors!
Avatar van Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Citaat:
Roos schreef op 05-08-2007 @ 21:51 :
Als je echter heel veel last hebt van je keelontsteking (erge pijn, moeite met slikken, een benauwd gevoel, moeite met praten), dan kan je wel naar de huisarts gaan voor een antibiotica kuurtje.
Het verschilt per huisarts hoe makkelijk je die krijgt. Zonder antibiotica gaat de ontsteking namelijk vanzelf over (9 van de 10 keer ).
Dat is omdat een keelontsteking 9 van de 10 keer viraal is. Dan heeft antibiotica niet zoveel zin.

Maargoed, vandaag zit je dan als het goed is op 4 dagen koorts, dus als de klachten niet zijn verminderd/onveranderd zijn gebleven/zijn verergerd, kun je altijd naar de huisarts gaan. Paracetamol en ibuprofen werken ook koortsremmend, dus als je weinig last hebt kun je het nog ietsje verminderen met deze huistuinkeuken-medicijntjes.
__________________
Recht voor je raapje!
Met citaat reageren
Oud 06-08-2007, 10:50
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Citaat:
Zut Alors! schreef op 06-08-2007 @ 09:35 :
Dat is omdat een keelontsteking 9 van de 10 keer viraal is. Dan heeft antibiotica niet zoveel zin.
Klopt. Huisartsen geven echter regelmatig wel antibiotica bij keelontsteking, omdat keelontsteking in een bepaald percentage van de gevallen wordt veroorzaakt door een 'kokken'-bacterie, waar je dan weer andere enge dingen van kunt krijgen ofzo.
Volgens mij ging het om 2% van de keelontstekingen ofzo.

(Ik zou voor een keelontsteking niet zo heel snel antibiotica nemen, alleen als het echt niet meer te houden is of heel lang duurt oid).
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 06-08-2007, 23:27
Fosca
Avatar van Fosca
Fosca is offline
Toch maar even langs een dokter geweest. Fikse amandelontsteking geconstateerd en een antibioticakuur gekregen. Bedankt voor de reacties

Van dat afvallen snap ik trouwens nog steeds niks want m'n broek zat zeker 4 cm lager dan normaal. De weegschaal is vast kapot
__________________
Liefde is een simpel geschenk, dat je moeilijk aanvaard
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Liefde & Relatie Hoe voel je je op relationeel gebied? #111
Abzg
500 11-08-2010 09:53
Lichaam & Gezondheid Wanneer naar de huisarts met keelpijn?
Konijn
19 09-05-2007 18:13
Verhalen & Gedichten *verhaaltje*
*~Angel~*
192 24-08-2004 17:54
Lichaam & Gezondheid :mad: hoe kun je blaasontsteking behandelen?
Mira Dos Santos
30 07-01-2004 16:28
Verhalen & Gedichten [verhaal] Moederliefde
Angeles
6 03-02-2003 15:59
Lichaam & Gezondheid moet ik na de dokter
lieveknuf
21 21-11-2001 22:45


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:20.