Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-08-2007, 17:52
*amalia*
*amalia* is offline
Ik heb altijd een recht gebit gehad en daarom ook nooit een beugel nodig gehad. Helaas is er in de afgelopen maanden één tand gaan schuiven (een voortand) waardoor het nu niet meer kaarsrecht staat. Nu is het niet een ontzettend lelijk gezicht, maar ik merk wel dat die tand steeds schever gaat staan. Als ik er niks aan laat doen ben ik ook bang dat andere tanden ook mee gaan schuiven.

Nu weet ik dat vrijwel iedereen een plaatjesbeugel krijgt. Maar dat lijkt me eigenlijk wel wat overdreven voor één tand, daarbij gruwel ik van die dingen.

Mijn vraag is dus of iemand weet of er ook andere mogelijkheden zijn om die tand recht te krijgen, of niet verder scheef te laten groeien. Dan kan ik dat aankaarten bij de tandarts voordat hij me een plaatsjesbeugel aansmeert.

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Oud 13-08-2007, 17:57
Oúblie
Oúblie is offline
Ik zou het niet weten, maar het lijkt me dat een plaatjesbeugel wat overdreven is..
Oud 13-08-2007, 18:59
*amalia*
*amalia* is offline
Ja dat lijkt mij ook, naja ik hoop het meer
Met citaat reageren
Oud 13-08-2007, 19:08
Verwijderd
Plaatjes is hetzelfde als slotjes toch? Een meisje dat ik kende had 4 slotjes: 2 op de scheve voortanden en 2 op de tanden aan weerszijden. En op de rest niet, want de rest stond gewoon goed. Dus misschien is zoiets ook mogelijk.
En mensen die een beugel hebben gehad hebben daarna vaak een tijd een spalkje achter hun tanden. Misschien kan alleen zo'n spalkje ook wel.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2007, 19:13
*amalia*
*amalia* is offline
Zo'n spalkje is misschien wel een goed idee. Het is namelijk zo dat mijn linkervoortand ( om het zo maar te noemen) naar achteren schuift en onder mijn rechtervoortand dreigt te komen. Misschien dat het spalkje hem terug naar voren kan "duwen".

En slotjes- en plaatjesbeugel zijn hetzelfde ja. Alleen lijkt mij vier plaatjes ook al ellendig, maar goed, altijd beter dan op alle tanden.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2007, 19:31
Verwijderd
heb m'n voortanden ook aan elkaar zitten met een spalkachtig ding, zodat ze niet meer over elkaar kunnen gaan zitten.. alleen gaan ze nu met z'n tweeën vrolijk verder met scheef gaan zitten..
Met citaat reageren
Oud 13-08-2007, 23:06
Verwijderd
Misschien dat een spalkje die tand kan vastzetten (ze zijn niet bedoeld om tanden recht te zetten, ik denk niet dat dat gaat), maar als je al je hele leven een normaal (lees: recht) gebit hebt gehad, denk je dan niet dat die paar maanden beugel de moeite waard zijn om dat weer te herstellen? Die dingen vallen best mee hoor.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2007, 10:20
Verwijderd
Anders kun je misschien bespreken of je een nachtbeugel kunt krijgen? Die hoef je overdag dus niet in en 's nachts slaap je toch, dus heb je er geen last van. Misschien dat het in het begin wat rot slaapt, maar het went wel.
Ik heb zelf een tijd een buitenboordbeugel gehad voor 's nachts (naast mijn slotjes). Tegenwoordig heb ik helemaal geen slotjes meer, alleen een spalk en een nachtbeugel om alles een beetje recht te houden.

Ik snap trouwens ook niet helemaal waarom een beugel je zo verschrikkelijk lijkt. Het zijn alleen je voortanden dus je bent er zo weer vanaf
Met citaat reageren
Oud 14-08-2007, 10:37
*amalia*
*amalia* is offline
Maar een buitenboordbeugel is toch niet om specifieke tanden recht te krijgen?

Ik ga even wat informatie opzoeken over een nachtbeugel
Met citaat reageren
Oud 14-08-2007, 10:47
Verwijderd
Schuift ie doordat je verstandskiezen doorkomen? Want anders zou je die gewoon kunnen laten trekken.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2007, 11:26
tuttebel
tuttebel is offline
oke als je 13 bent dat je een beugel verschrikkelijk vindt, maar als je wat ouder bent kun je dat toch wel relativeren of niet dan?
Oud 14-08-2007, 11:30
Verwijderd
Citaat:
*amalia* schreef op 14-08-2007 @ 11:37 :
Maar een buitenboordbeugel is toch niet om specifieke tanden recht te krijgen?
Nee, die zul je dan waarschijnlijk ook niet nodig hebben, maar er zijn meer beugels die je 's nachts kunt dragen dan een buitenboordbeugel die daar wel voor bedoeld zijn.

Een spalkje duwt, volgens mij, niets op zijn plaats, het houdt het alleen op zijn plaats . Ik denk dus niet dat een spalkje van toepassing is als je wilt dat je tanden weer recht gaan staan.

Maak nou maar gewoon een afspraak bij je tandarts/een orthodontist om te informeren over de mogelijkheden...daar schiet je meer mee op dan zelf dingen uit proberen te zoeken, want het is heel lastig, er zijn zoveel verschillende beugels en ze hebben ieder hun eigen functie ed. Je tandarts/een orthodontist kan je niets aansmeren, hij/zij kan hoogstens zeggen wat hij/zij er aan zou kunnen doen, wat jij daar vervolgens mee doet is nog altijd aan jou.

Waarom gruwel je trouwens van plaatjes beugels? Je kunt er vaak ook een soort witte 'coating' over heen aan laten brengen, dan zie je ze amper zitten. En gruwel je meer van een paar maanden zo'n beugel dan scheve tanden? (Wat natuurlijk kan, maar dan zou je nog kunnen overwegen om het gewoon zo te laten. )

Laatst gewijzigd op 14-08-2007 om 11:32.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2007, 11:42
Verwijderd
Citaat:
tuttebel schreef op 14-08-2007 @ 12:26 :
oke als je 13 bent dat je een beugel verschrikkelijk vindt, maar als je wat ouder bent kun je dat toch wel relativeren of niet dan?
Ik vind het juist andersom. Ik hoef nóu echt geen beugel meer, hoe scheef het ook staat, terwijl ik dat op m'n dertiende geen punt vond. (Nou ja, nachtbeugel okee, maar verder...).
Met citaat reageren
Oud 14-08-2007, 12:33
*amalia*
*amalia* is offline
Het punt is dus dat niet heel mijn gebit scheef staat, maar alleen één tand. Ik vind een plaatjesbeugel daarom een drastische maatregel. Als het om mijn hele gebit ging had ik natuurlijk zonder aarzelen een beugel genomen.

@ Morgan, het komt niet door verstandskiezen. Die zijn nog niet doorgekomen.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2007, 12:44
Sennah
Sennah is offline
Zo'n spalkje zou inderdaad een oplossing kunnen zijn, ik heb bijna hetzelfde als jij (alleen heb ik wel jaaaren lang beugels gedragen).
Het nadeel aan zo'n spalkje is dat je er wel voor altijd aan vast zit. Mocht hij namelijk aan 1 kant los laten, zetten ze hem weer vast, ze verwijderen hem niet.
Ik heb besloten dat ik wel even aanzie hoe het er over een half jaar uit ziet.
Oud 14-08-2007, 13:32
tuttebel
tuttebel is offline
Citaat:
Morgan schreef op 14-08-2007 @ 12:42 :
Ik vind het juist andersom. Ik hoef nóu echt geen beugel meer, hoe scheef het ook staat, terwijl ik dat op m'n dertiende geen punt vond. (Nou ja, nachtbeugel okee, maar verder...).
op je 13e ben je nog zo onzeker over je uiterlijk en wil je graag populair zijn en alles. nu zou dat toch allemaal wat minder moeten zijn, en heel scheve tanden zijn toch echt lelijker dan 2 jaartjes een beugel.
Oud 14-08-2007, 17:05
Verwijderd
Citaat:
tuttebel schreef op 14-08-2007 @ 14:32 :
op je 13e ben je nog zo onzeker over je uiterlijk en wil je graag populair zijn en alles. nu zou dat toch allemaal wat minder moeten zijn, en heel scheve tanden zijn toch echt lelijker dan 2 jaartjes een beugel.
Ik vind mijn tanden niet scheef genoeg om de ellende van 2 jaar blokjes aan te kunnen Op je dertiende heeft iederéén een beugel, nu zou ik me echt vreselijk ongemakkelijk er mee voelen. Maar goed, als het echt erg was zou ik het ook wel doen.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2007, 02:16
vedetje
vedetje is offline
ik heb 2 tanden die scheefstaan: mijn onderste rechterhoektand staat met 1 kant een klein beetje naar voren, en die erboven, die later was uitgekomen, staat een beetje naar achter.

Vandaag was ik toevallig bij de tandarts, vroeg ik wat de mogelijkheden daarvoor waren.

Begon ze ook over een 'plaatjes'beugel.

Maar toen vroeg ik of ze het niet wat kon bijslijpen ofzo, en ja, ze zij van wel: wat bijslijpen, wat wit spul erop doen zoals om gaatjes te vullen (sorry voor het tekort aan vakterminologie), blauwe laser erop, en wat polijsten...

En voor de tand die naar achter staat: ook een laagje erop leggen...

Dit is dus niet mijn gebit corrigeren, maar wel 'schoonheidsfoutjes' weg werken. Ik weet niet of dit bij jou een mogelijke oplossing is aangezien je tanden misschien nog verder gaan verschuiven...

31 augustus heb ik een nieuwe afspraak, en de bedoelings is dat ze dan o.a. aan die 2 tanden gaat werken, en dat allemaal in 2 uur tijd.

Ze zij zelf ook dat een beugel heel wat duurder zou zijn en heel wat langer zou duren
Oud 16-08-2007, 19:41
wup
wup is offline
Citaat:
vedetje schreef op 16-08-2007 @ 03:16 :
ik heb 2 tanden die scheefstaan: mijn onderste rechterhoektand staat met 1 kant een klein beetje naar voren, en die erboven, die later was uitgekomen, staat een beetje naar achter.

Vandaag was ik toevallig bij de tandarts, vroeg ik wat de mogelijkheden daarvoor waren.

Begon ze ook over een 'plaatjes'beugel.

Maar toen vroeg ik of ze het niet wat kon bijslijpen ofzo, en ja, ze zij van wel: wat bijslijpen, wat wit spul erop doen zoals om gaatjes te vullen (sorry voor het tekort aan vakterminologie), blauwe laser erop, en wat polijsten...

En voor de tand die naar achter staat: ook een laagje erop leggen...

Dit is dus niet mijn gebit corrigeren, maar wel 'schoonheidsfoutjes' weg werken. Ik weet niet of dit bij jou een mogelijke oplossing is aangezien je tanden misschien nog verder gaan verschuiven...

31 augustus heb ik een nieuwe afspraak, en de bedoelings is dat ze dan o.a. aan die 2 tanden gaat werken, en dat allemaal in 2 uur tijd.

Ze zij zelf ook dat een beugel heel wat duurder zou zijn en heel wat langer zou duren

Gaan ze dat doen met je eigen tand? Ik ga waarschijnljk precies hetzelfde laten doen, maar bij mij is de tand in kwestie al 'nep'. Vroeger paar keer ongelukje mee gehad, waardoor die tand ook naar voren staat en verkleurd is..
Ik ben erg benieuwd naar hoe je behandeling gaat!
Met citaat reageren
Oud 16-08-2007, 19:55
Shoney
Shoney is offline
Moet je nachtbeugeltje nemen
Oud 17-08-2007, 09:47
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Citaat:
*amalia* schreef op 13-08-2007 @ 18:52 :
Mijn vraag is dus of iemand weet of er ook andere mogelijkheden zijn om die tand recht te krijgen, of niet verder scheef te laten groeien. Dan kan ik dat aankaarten bij de tandarts voordat hij me een plaatsjesbeugel aansmeert.

Alvast bedankt!
Je kan ook gewoon tegen de tandarts zeggen dat je liever geen plaatjesbeugel hebt en hem vragen wat de alternatieven zijn.
Het is heus niet zo dat als je daar heen gaat je alleen nog maar naar buiten kan komen met een plaatjesbeugel. Desnoods doe je lekker helemaal niets. Hij kan jou iets aanbieden maar hij kan je niks afdwingen.
Oud 17-08-2007, 17:46
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Morgan schreef op 14-08-2007 @ 11:47 :
Schuift ie doordat je verstandskiezen doorkomen? Want anders zou je die gewoon kunnen laten trekken.
Bij een vriendin van mij begonnen haar twee voortanden ook plots wat te verschuiven, dat kwam inderdaad door verstandskiezen die doorkwamen. Misschien een idee om het aan de tandarts voor te leggen? Want als het verstandskiezen zijn kunnen die eruit.

Bij mij verschoven daardoor twee kiezen, die na het weghalen weer naar hun oude positie gingen. Wie weet gebeurt dat ook met je voortand als de spanning eraf is. (Wat dus alleen geldt als het door een verstandskies komt. )

Edit: Ik zie nu dat ze bij jou nog niet doorzijn. Maar bij mij waren ze dat ook nog niet. Ze waren alleen wel klaar om door te komen en begonnen dus al te 'duwen'. De rest van m'n tanden heeft een spalkje, dus die konden tegen die 'spanning'.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2007, 22:05
vedetje
vedetje is offline
Citaat:
wup schreef op 16-08-2007 @ 20:41 :
Gaan ze dat doen met je eigen tand? Ik ga waarschijnljk precies hetzelfde laten doen, maar bij mij is de tand in kwestie al 'nep'. Vroeger paar keer ongelukje mee gehad, waardoor die tand ook naar voren staat en verkleurd is..
Ik ben erg benieuwd naar hoe je behandeling gaat!
ja, aan mijn eigen tand... hehe, ik ben ook benieuwd naar de behandeling! Ik heb eigenlijk maar heel vluchtig gevraagd naar de mogelijkheden
hoe ze het zou doen interesseerde me niet echt, wel of het mogelijk was, hoe lang het zou duren en of het duur was... nog 2 weken en ik weet meer
Oud 18-08-2007, 13:14
Meadow
Meadow is offline
Ik kan ontzettend goed begrijpen dat je gen slotjes wilt. Als je een beetje gevoelig bent in je mond kun je daar zo gruwelijk veel pijn van hebben. Ik had er zelf iig ontzettend last van, en ben nu eindelijk beugelvrij, na 3,5 jaar ofzo. Heb inderdaad nog wel een nachtbeugeltje voor boven, maar dat vind ik wel te doen, daar heb je weinig last van.

't Stomme bij mij is dat ik het serieus jammer vind, ik vond mijn gebit wel kicke, het was schots en scheef en helemaal van mij. Mijn orthodontist heeft geprobeerd mijn gebit zo origineel mogelijk te houden en toch de fouten weg te werken waardoor ik last zou krijgen, dus gelukkig heb ik nu geen maccleans bekkie, maar toch is het jammer.

Waarom wil je zo graag een recht gebit? Ik vind persoonlijk mensen met een scheef gebit veel leuker, dat heeft tenminste iets origineels... Dood aan de uberrechte beugelmondjes!
Oud 18-08-2007, 21:45
*amalia*
*amalia* is offline
Citaat:
Meadow schreef op 18-08-2007 @ 14:14 :

Waarom wil je zo graag een recht gebit? Ik vind persoonlijk mensen met een scheef gebit veel leuker, dat heeft tenminste iets origineels... Dood aan de uberrechte beugelmondjes!
Dat ben ik deels wel met je eens hoor. Zoals het er nu bij staat heb ik er ook zeker geen problemen mee, het is vrijwel niet te zien. Maar ik ben bang dat het steeds erger wordt en andere tanden mee gaan schuiven. Het moet natuurlijk allemaal niet te schots en scheef gaan staan, dat vind ik dan weer niet mooi.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten