Advertentie | |
|
![]() |
|
Ik vind het eigenlijk wel heel goed als iemand zijn idealen probeert na te streven. Wellicht zal ze uiteindelijk niet haar hele leven daar slijten, maar een aantal jaar?
Mijn tante vertok 20 jaar geleden op haar 24ste naar Brazilië, zonder dat ze Portugees sprak of voorzien van werk was. Nu is ze een bekend stylist, prachtig huis etc. (Ze is nu aan het overdenken terug naar Nederland te komen in verband met haar zoontje. Het onderwijs is daar o.a. slechter dan in NL). Hier staan een paar boeken over emigreren naar Amerika http://www.allesamerika.com/emigrati...n-amerika.html (Zo zullen er ongetwijfeld ook sites bestaan waarop het één en ander beschreven staat)
||
Citaat:
![]() Maar goed, stel dat het je lukt om de enorme papierwinkel aan beide zijden van de oceaan te overleven... Amerika kent zeer lage lonen voor ongeschoolde of nauwelijks geschoolde baantjes. Veel mensen hebben een tweede baan nodig om überhaupt rond te kunnen komen. Met een dergelijk inkomen en opleiding wordt je ook subiet geredlined in hypotheekverstrekking, dus ze zal eindigen in een rottig huurhuis, dat hier de bouwinspectie niet zou doorstaan, of in een krot van een koophuis in een geweldadige achterstandswijk. (ik zou willen dat ik hierin een woord overdreef) Werknemers hebben geen bescherming whatsoever, en kunnen vanwege een spreekwoordelijke vuile blik ontslagen worden. Ik zeg niet dat dit altijd gebeurd, ik zeg wel dat dit effecten heeft op je carrièreperspectieven en de stabiliteit van je economische situatie; die is er namelijk niet. Je pensioen in Nederland loopt schade op door te emigreren voor een bepaalde tijd, en met pensioen gaan in Amerika na nooit veel pensioen opgebouwd te hebben in Amerika, dat wil je helemaal niet. Dat brengt je werkelijk terug tot de bedelstaf.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Het is dus voor het familielid van de TS van belang een staat uit te zoeken waarbij het minimumloon relatief hoog is. Ten tweede is het niet overal even duur wonen in de VS en is het niet per definitie zo dat je met een minimumloon alleen een krot kunt huren. (Voor een idee van de verschillen: http://www.infoplease.com/ipa/A0883960.html) Sommige plekken kennen hele lage woonlasten, maar daarentegen zijn dat doorgaans niet de plekken waar je de hoge lonen zult vinden. Je moet dus even uitzoeken waar het goedkoop wonen is, maar waar jouw beroepssector het relatief goed doet, dus in dit geval waar kapsters het goed doen. Kapsters hebben het in de VS doorgaans niet slechter dan in Nederland. http://www.payscale.com/research/US/...st/Hourly_Rate http://www.sdu.nl/staatscourant/cao/caopdf/9910.pdf Daarbij hebben goede kapsters meer mogelijkheden in de VS dan in Nederland. Veel vrouwen besteden daar buitengewoon veel aandacht aan hun haar en Amerika kent veel types die daar ook het geld voor hebben. Maar je moet niet in een achterafdorpje in de herenkapperszaak aan de slag willen... Wat betreft stabiliteit en ontslagen worden en dat soort ongein, ligt dat vooral aan het familielid van de TS zelf. Lees goed je contract en laat je niet vooraf misleiden, dan kun je achteraf ook moeilijk worden genaaid. Weet wat je moet doen, doe het, doe je werk. Ken je rechten. En als illegale heb je die niet, dus dat zou ik niet proberen. Ik betwijfel ten zeerste of de persoon in kwestie de VS binnenkomt. De VS hebben denk ik geen tekort aan kapsters en sowieso is het lastig binnenkomen. En op een studentenvisum mag je inderdaad niet werken. Het probleem van de pensioenen is er inderdaad, hoewel dit afhankelijk is van de tijdsduur doorgebracht in de VS en je, als je het goed doet, ook twee pensioenen kunt binnenhalen (zeker wanneer zij bijvoorbeeld een Amerikaan zou trouwen en dan terug naar Nederland zou komen). Op louter een Amerikaanse social security kun je inderdaad weinig extra's, het is daarom van belang daar vantevoren over na te denken. Ik vind het altijd leuk als mensen hun idealen nastreven en hoewel ik de zorgen van de TS en familie begrijp, denk ik dat ik de kapster in kwestie toch zou helpen met het uitzoeken van het een en ander. Zoals Sarah zegt: als het mislukt, kan ze altijd terug naar Nederland komen. En als dat gebeurt, is ze een aantal ervaringen rijker en heeft ze in ieder geval kunnen zeggen dat ze het heeft geprobeerd. Leven met een 'wat nou als'-gevoel is ook niet leuk. Ze moet het gewoon _heel_goed_ uitzoeken, hopen dat ze binnenkomt, alles goed regelen en dan kei en keihard werken. Want zeker in de VS gaat voor niets de zon op. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
|||
Citaat:
Je kunt prima op een studentenvisum werken, als je het onder de noemer van een stage doet. daarnaast heb ik zelf ook stagegelopen in het buitenland (Wenen in mijn geval) en daar gewoon betaald gekregen. Nederland is belachelijk zuinig met stagevergoedingen, in de VS krijg je meer, als er ergens studenten uitgebuit worden is het wel in Nederland. Citaat:
Laatst gewijzigd op 28-08-2007 om 11:33. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Algemene schoolzaken |
Jaar High School volgen in Amerika brammx | 2 | 30-04-2014 10:41 | |
Studeren |
RA-accountant in het buitenland ADO070 | 3 | 25-09-2012 19:22 | |
Werk, Geld & Recht |
Geld nodig voor Vrijwilligerswerk in Zuid Amerika verrox | 8 | 28-03-2011 14:01 | |
Algemene schoolzaken |
Mensen die geinteresseerd zijn in een jaar naar het buitenland. mind_on_hiatus | 89 | 11-04-2006 22:07 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Hoger straffen werkt wel. Verwijderd | 81 | 27-06-2004 20:12 | |
Verhalen & Gedichten |
Verhaal in Amerika Sweetsurrender | 3 | 24-04-2004 16:30 |